Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Rabu, November 28, 2012

Isu Salun: Non muslim selesa peraturan MPKB-BRI


KUALA LUMPUR: "Alhamdulillah, saya mendapat maklumat daripada sumber yang terpercaya bahawa mengikut tinjauan yang baru saja diadakan, majoriti peniaga dan masyarakat non muslim di Kota Bharu sudah cukup selesa dengan peraturan kedai gunting dan salun yang mengasingkan antara lelaki dan perempuan sebagaimana disyaratkan MPKB-BRI," kata Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia," Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz.

Katanya, para peniaga non muslim merasa lebih beruntung kerana hampir semua pengunjung wanita Islam akan melanggani perkhidmatan mereka dengan selesa tanpa ragu-ragu dengan kehadiran kaum lelaki tetpi jika sebaliknya, mereka mungkin mengalami kemerosotan pelanggan wanita Islam.

Bahkan, ujarnya mereka juga sebagaimana yang telah dinyatakan oleh Datuk Takiyudin Hasan, exco kerajaan negeri, kelmarin merasa lebih selesa apabila keluarga dan wanita mereka akan melanggani pusat kecantikan tersebut tanpa kaum lelaki yang kehadiran mereka sedikit pun tidak dianggap satu keperluan di premis berikut kecuali gatal sangat mahu didandan rambut mereka oleh wanita.

"Perlu difahami, peraturan ini bukanlah undang-undang Islam, tetapi peraturan sivil yang berlandaskan panduan syariat ugama," ujarnya dalam satu kenyataan.

Jelasnya, agama Islam menyeru kepada keselamatan dan kehormatan wanita, menyeru kepada usaha mencegah eksploitasi wanita dan menutup ruang-ruang ke arah maksiat dan kemungkaran.

Beliau menambah, adalah jelas berdasarkan kajian lapangan di seluruh negara, pusat-pusat kecantikan wanita sering menjadi topeng kepada operasi dan kegiatan eksploitasi dan tidak bermoral terhadap wanita.

"Sesuai dengan masyarakat Kelantan yang majoriti besarnya adalah muslim, di samping masyarakat non muslimnya yang begitu tahu, menghormati dan selesa dengan peraturan-peraturan 'Islamik' yang diperkenalkan, adalah wajar sekali peraturan seperti di atas dijadikan panduan dan kajian ke arah melahirkan masyarakat madani/sivil yang menghormati martabat kaum wanita," katanya.

Justeru, ujarnya malang sekali bagi sesetengah pihak, muslim atau bukan muslim, yang menjadikannya sebagai bahan perlecehan dan serangan atas nama hak-hak asasi dan kebebasan.

"Isteri mana selesa melihat suaminya diusap tangan wanita?" tanya beliau.

Ini, kata beliau apatah lagi, wanita non muslim di Kelantan juga sudah cukup selesa dengan pengharaman premis judi dan penghadan penjualan arak di Kelantan.

Menurut beliau, mereka perlukan suami yang bertanggung jawab, tidak pulang ke rumah lewat malam, mabuk dan berang terhadap mereka dan anak-anak di rumah.

Bukankah ini satu kehidupan yang aman dan sejahtera? Bukankah inilah transformasi dan reformasi masyarakat sivil yang gemilang?

"Walau bagaimanapun, saya amat sukacita jika ianya dibincangkan secara sihat. Mana tahu, ia semakin membuka mata kita untuk melihat kesempurnaan panduan agama Islam yang semakin diterima dengan baik hari ini. Usaha penambahbaikan amat dialu-alukan.

"Sehingga kini, tiada yang menentangnya kecuali yang keras kepalanya, luar dan dalam," katanya./HarakahDaily

Hanya dengan modal sekali RM25 anda berpotensi mendapat RM10,000 dalam masa 5 minggu sahaja!
    

1 ulasan:

  1. Adakah anda seorang lelaki atau wanita yang Memerlukan pinjaman pada 2016 untuk memulakan perniagaan atau membayar dept anda? Anda ditolak oleh bank dan anda ingin mendapatkan pinjaman untuk memenuhi keperluan anda? Tiada masalah. Apa jua keadaan kewangan anda. Saya menawarkan pinjaman gadai janji, pinjaman komersial, pinjaman antarabangsa, pinjaman peribadi dan pinjaman pinjaman pendidikan eksklusif. Saya menawarkan pinjaman disediakan untuk perkongsian, yang lain awam dan swasta, dan lain-lain. Saya sedia untuk memberi apa-apa pinjaman, hartanah, kewangan, dan banyak lagi. Saya menawarkan kedua-dua tempoh pinjaman panjang dan pendek dengan kadar faedah sebanyak 2%. Hubungi saya hari ini dan mendapat kelas pertama perkhidmatan kewangan pinjaman: hubungi saya. E-mel: carlosinvestment@hotmail.com

    - Pinjaman Kewangan
    - Pinjaman Pelaburan
    - Pinjaman Auto
    - Penyatuan Hutang
    - Pemerolehan kredit
    - Pinjaman Peribadi

    Anda terjebak Jika anda benar-benar memerlukan pinjaman untuk cuba untuk menghubungi saya. E-mel: carlosinvestment@hotmail.com

    BalasPadam

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...