Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Rabu, November 17, 2010

Isu Demokrasi Australia Tidak Patut Diam Diri- Anwar


CAMBERRA 16 NOV: Dalam satu lawatan ke Australia, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan Australia diberi nasihat yang salah untuk tidak menyuarakan isu hak asasi manusia dan demokrasi.

Dalam pertemuan beliau dengan Menteri Luar Australia, Kevin Rudd, Anwar menyuarakan perbezaan komitmen antara sokongan terhadap institusi demokrasi di Indonesia, tetapi komitmen terhadap sokongan kepada Malaysia dalam hal sama adalah lebih rendah.

Ditanyakan berkenaan pendirian Perdana Menteri Australia, Julia Gillard yang enggan memberi komen terbuka mengenai isu hak asasi di Malaysia semasa lawatan beliau baru-baru ini ke Malaysia, Anwar berkata Australia tidak patut takut akan bermusuh dengan negara-negara lain dengan memberikan komen sebegitu.

"Kita tidak patut berdiam diri apabila sesebuah negara itu menghadapi konflik, berbalah sesama sendiri, bertempur dan akhirnya musnah sebelum memberikan bantuan.

"Saya rasa mereka mungkin mengambil langkah yang salah jika meneruskan pendirian sebegini," jelas Anwar ketika ditemubual Radio Australia News.

Kata beliau, isu berkenaan demokrasi, hak asasi manusia dan perlaksanaan undang-undang bukanlah sesuatu yang boleh diketepikan begitu sahaja dan walaupun beliau faham berkenaan perbezaan di dalam hubungan diplomatik antara Australia dan Malaysia tetapi beliau berpendapat Australia patut mempertahankan hak asasi manusia.

"Anda perlu menghargai pada hakikatnya dari reaksi sesetengah pemimpin politik di sini, mereka sentiasa mempunyai satu pandangan yang positif terhadap Australia," katanya lagi.

Beliau seterusnya meneruskan Australia merupakan sebuah negara demokratik yang penting di rantau ini, maka mereka perlu memainkan peranan penting.

"Tetapi saya tidak merasakan begitu selesa apabila mereka berhadapan dengan Malaysia. Maksud saya, apa yang kita harapkan? Kita tidak mengharapkan bantuan berjuta-juta, teapi kita hanya mengharapkan mereka menunjukkan bahawa mereka juga prihatin," kata Anwar.

Anwar menjelaskan beliau menghargai Kevin kerana sanggup meluangkan masanya untuk berjumpa beliau.

"Ia merupakan satu perbincangan yang amat bermakna dengan beberapa isu berkait kedua-dua egara dan juga berkenaan masa-masa sukar yang saya lalui.

"Tetapi saya sentiasa menekankan bahawa mereka patut menegaskan lagi isu ini, isu kebebasan dan hak asasi manusia, yang mana melangkau kes peribadi (saya)," tegas beliau lagi.

TVSNEWS
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...