Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Khamis, September 13, 2018

Keputusan Anwar tanding di Port Dickson diurus Biro Politik, kata Saifuddin Nasution

Keputusan Anwar tanding di Port Dickson diurus Biro Politik, kata Saifuddin Nasution
iklan penaja : PUSAT JUALAN TONE EXCEL www.tonenilai3.com
Keputusan untuk Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding di kerusi Parlimen Port Dickson dibincang dan diputuskan dalam mesyuarat biro politik parti, dan bukannya dibuat tanpa mesyuarat seperti mana didakwa.
Mengulas kenyataan Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin yang mempersoal ketelusan proses membuat keputusan parti itu seperti dilapor media, Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata kritikan itu tidak harus timbul kerana Zuraida sendiri merupakan anggota biro politik berkenaan.
“Berapa kerap biro politik bermesyuarat Setiap minggu setiap hari Selasa 8.30 malam. Apakah tajuk tentang memilih kawasan yang akan ditandingi Anwar dibincangkan Ya. Diputuskan dalam biro politik Ya,” katanya pada sidang media selepas menyempurnakan penyampaian Anugerah Harta Intelek Negara 2018, di Kuala Lumpur,hari ini lapor Bernama.
Semalam, Ahli Parlimen Port Dickson, Datuk Danyal Balagopal Abdullah mengumumkan bahawa beliau mengosongkan kerusi berkenaan bagi memberi laluan kepada Anwar untuk bertanding di kawasan Parlimen itu.
Zuraida dalam reaksi kepada pengumuman berkenaan melahirkan rasa khuatirnya dan dilapor sebagai berkata bahawa sekiranya proses membuat keputusan tidak dijalankan secara terbuka, telus dan demokratik, ia akan mewujudkan kekeliruan dalam kalangan rakyat dan seolah-olah memperlihatkan PKR telah dimanipulasi oleh kelompok tertentu.
Mengenai desas-desus akan berlaku boikot dalam kalangan komponen parti, Saifuddin Nasution berkata ia tidak timbul kerana keputusan ini telah dibuat sejak konvensyen Pakatan Harapan pada Januari lepas.
“Ketetapan itu sekiranya PH menang, kita menawarkan kepada rakyat, Tun Dr Mahathir Mohamad akan dijadikan sebagai Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Anwar bakal Perdana Menteri ke-8.
“Jadi kesemua kepimpinan utama PH faham ketetapan itu, jadi sekarang masa untuk kami laksanakan konsensus itu. Dua yang pertama dah berjalan, jadi sekarang langkah seterusnya untuk memposisikan Anwar sebagai perdana menteri. Saya yakin pimpinan faham sebab mereka sebahagian dari proses buat konsensus,” katanya.
Saifuddin Nasution berkata beliau telah bertemu kesemua pimpinan utama parti komponen PH, dan kesemua mereka bersetuju untuk memberi sokongan kepada Anwar yang akan bertanding menggunakan lambang PH.
“Mereka memahami dan menyatakan sokongan… jadi soalan boikot tak timbul. Mereka juga faham sebab kemasukan Anwar menerusi kaedah legitimate iaitu melalui pilihan raya,” katanya.
mdl

Picture

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...