GST: ‘Hanya orang bodoh je tak marah’, kata Hanipa

GST: ‘Hanya orang bodoh je tak marah’, kata Hanipa
iklan penaja : PUSAT JUALAN TONE EXCEL www.tonenilai3.com
Hasrat kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk meneruskan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) kerana mendapati sistem cukai itu terbukti berkesan untuk Malaysia dibidas Ahli Parlimen Sepang Mohamed Hanipa Maidin.
Beliau dipercayai merujuk kepada kenyataan dibuat Menteri Kewangan kedua Datuk Seri Johari Abdul Ghani selepas melancarkan hari terbuka tahunan Kementerian Kewangan Putrajaya semalam.
Datuk Seri Johari Abdul Ghani
Johari dipetik berkata, GST yang telah dilaksana di lebih 170 negara itu boleh membantu menghapuskan ekonomi gelap, iaitu kegiatan transaksi perniagaan yang tidak boleh dikesan.
Bagaimanapun Mohamed Hanipa berpandangan ia tidak benar sama sekali.
“Dia (Johari) kata GST adalah rejim cukai yang cekap ( efficient ) dan dapat hapuskan apa yang dipanggil ” black economy” ( ekonomi hitam ). Mudahnya ekonomi yang berjaya “terlepas” dari cengkaman cukai.
“Dia juga kata mana-mana Kerajaan di negara negara lain yang laksanakan GST, hatta jika bertukar Kerajaan baru sekalipun, tak akan “reverse” GST.
“Bodohlah negara yang ada skandal kewangan semega 1MDB tak nak kutip GST- skim cukai yang paling cekap dan mudah untuk kutip wang dari rakyat
“Rasanya mungkin tak ada orang nak pertikai yang GST adalah rejim cukai yang cekap. Ya lah macam mana tak cekap, semua orang kena bayar tanpa kira yang berpendapatan tinggi atau rendah atau tak ada pendapatan sekalipun.
“Lepas tu bayar cukai hari-hari pulak tu sebab GST adalah cukai kepenggunaan ( consumption tax ). Logiknya, mana ada Kerajaan yang tak suka cukai macam tu,” terangnya dalam tulisan di facebook hari ini.
Johari ditanya media susulan kenyataan Pengerusi Pakatan Harapan Tun Dr Mahathir Mohamad dalam blognya pada Rabu, yang menyebut bahawa Malaysia mampu menjadi Harimau Asia tanpa pelaksanaan GST.
Bahkan Johari turut mencabar mana-mana pihak yang mempertikaikan sistem GST ini untuk tampil menjelaskan kepadanya.
“Bagi mereka yang mengatakan sistem ini tidak cekap, saya mahu mereka tampil ke depan untuk menjelaskannya kepada saya. Saya telah membahaskan beberapa kali di Parlimen mengenai GST sebagai sistem terbaik,” kata Johari seperti dilaporkan.
Tambah Mohamed Hanipa lagi, bagaimanapun  Johari terlupa untuk mengatakan apa akan jadi jika jika kewangan negara ditadbir dengan baik, cekap dan amanah?
“Jika tidak ada rasuah, tidak membazir, tidaak salah guna kuasa , tidak curi harta rakyat berbilion bilion, tidak bocor di sini sana, perlu ke GST yang bebankan golongan miskin yang ramai?
“Hatta jika mereka hujah negara yang cekap ekonominya sekalipun masih ada yang kenakan GST dan rakyat tak marah,saya akan jawab rakyat tak akan marah lah jika duit cukai itu kembali faedahnya pada rakyat seperti perkhidmatan kesihatan percuma misalnya.
” Ini tidak. Wang negara berbilion bilion tak tahu ke mana dalam isu 1MDB, lepas itu kita didedahkan pula wang itu dikatakan diguna untuk beli jet peribadi, beli kapal layar mewah, beli apartment mewah, beli lukisan mewah, taja filem Hollywood mewah, beli barang kemas mewah. Rakyat kena bayar cukai!,” hujahnya.
“Maaflah, hanya orang bodoh je yang tak marah.
“Dia juga kata negara lain tak ubah GST hatta jika tukar Kerajaan baru pun. Negara ini pula pernah tak ada GST dan skandal mega 1MDB satu waktu dulu …masa PM dulu jadi PM 22 tahun. Dan insyaAllah kami percaya jika dia jadi PM sekali lagi insyaAllah dia boleh keluarkan rakyat dari mitos GST ni,” ujar Mohamed Hanipa lagi.
mdl

Picture
Previous
Next Post »

21 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Mac 2018 7:28 PTG delete

Orang2 bodoh itu adalah pemakan dedak dan menteri2....

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Mac 2018 9:24 PTG delete

Termasuk pencium tapak kaki dan bontot tun klepet...hehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Mac 2018 10:22 PTG delete

Takpo. Kekeke. Ekau kono GST. Kono bayar lobih. Hargo barang naik. Ekau semuo nak marah torbalik yo mejo, ganyang. Hassan datang jamin. Kekeke. Ekau jago Jho Low. Jago Riza Aziz. Hassan datang tolong jamin punyo. Hassan kayo. Hassan ado kuaso. Hassan bulih datang jamin. Kekeke. Polis datang tangkap? Hassan jamin sekor-sekor. Cayo Hassan. Jangan tak cayo. Hassan ado kuaso. Kekeke.

Reply
avatar
25 Mac 2018 6:26 PG delete

هل تبحث عن شركة متخصصة فى خدمات التنظيف بالطائف بافضل المعدات والسوائل وثقة تمة فى العمل ودقة فى النتائج كل هذه المميزت توفرها شركة الخليج الشركة الافضل والامثل فى الخدمات المنزلية بالطائف وبما اننا الشركة الافضل والامثل بدون منافس سوف نسعى لتوفر افضل الخدمات باقل تكلفة وبقدر كبير من الاهتمام والدقة عزيزى اينما كنت فى اى منطقة ا وحى تابع لمدينة الطائف اتصل بنا وسوف نصلك فى الحال شركة الخليج للخدمات المنزلية شركة تنظيف منازل بالطائف
شركة تنظيف فلل بالطائف
شركة تنظيف خزانات بالطائف
شركة تسليك مجارى بالطائف
شركة رش مبيدات بالطائف
شركة مكافحة نمل ابيض بالطائف
شركة مكافحة حشرات بالطائف
شركة عزل اسطح بالطائف
شركة عزل خزانات بالطائف

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Mac 2018 12:43 PTG delete

Mari kita sama-sama tengok siapa yang akan teekucil nanti, kalau Mahathir berani dia akan datang kalau tak datang bermakna Mahathir PENGECUT dan tak layak jadi PM...kehkehkeh

KUALA LUMPUR: Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad dijemput sebagai ahli panel dalam satu forum yang bakal menemukan semula beliau dengan Pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia, Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Kamarul Zaman Yusoff.

Kedua-dua mereka bakal dipertemukan dalam sebuah forum berjudul Forum Anak Muda anjuran sebuah pertubuhan penyokong PAS dengan tajuk ‘Layakkah Tun Mahathir Menjadi Perdana Menteri Sekali Lagi’.

Forum berkenaan akan diadakan pada 29 Mac ini di Dewan Purnama, Pengkalan Chepa, Kelantan bermula pukul 9 malam.

Turut dijemput sebagai ahli panel ialah Ketua Pemuda PAS Kelantan, Ahmad Fadhli Shaari dan Pengasas Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin.

Menurut akaun Facebook Friends Of Gagasan Sejahtera, kesemua panelis bersetuju hadir kecuali Dr Mahathir yang belum memberi jawapan untuk menghadirkan diri.

“Sama-sama hadirkan diri untuk menyaksikan dengan mata kepala kita sendiri hujah-hujah tuntas daripada semua panelis.

“Kesemua panelis bersetuju untuk hadir kecuali kami belum menerima jawapan daripada Dr Mahathir,” menurut akaun media sosial penyokong PAS itu hari ini.

Poster mengenai anjuran itu turut dikongsi oleh beberapa akaun media sosial tempatan dengan harapan bekas perdana menteri itu menghadirkan ke forum tersebut.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Mac 2018 1:55 PTG delete

Cai...hutang 1mdb baru 2.2%(dua perpuluhan dua peratus)dpd hutang negara dan dinyatakan tiada kaitan dgn jolok dan riza ajiz.
Hutang tun klepet krn rasuah dan salahguna kuasa selama 22tahun adalah rm100billion bersamaan dgn rm300billion nilai skrg.
Maaf...bukan hutang tapi HILANG terus angkara penyamun tarbus tun klepet.Kenapa macai haprak dan macai DOJ tak ambik peduli.Bukan aku yg kata..pemimpin2 haprak yg kata termasuk media asing...hehehehe

Adakah anda semua dah hanyut oleh bunga dan taik tun klepet????
Hehehehehehe.....

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Mac 2018 2:04 PTG delete

Hrp mrk berani bongkar kekayaan anak2 tun klepet.Begitu juga perjanjian berat sebelah dgn kroni dan ada yg tanpa pengetahuan kabinet.
Begitu juga dgn tol utara selatan yg sepatutnya akan tamat mei 2018.Tanah rakyat yg dijual rm2xxjuta kpd kroni dan dibeli balik hampir rm3billion.
Bgmana dia boleh ada 8 buah rmh mewah termasuk di uk..canada dan argentina serta 40 ekor kuda rega juta2.Begitu juga perjanjian air dgn singapore yg msh kekal mcm sblm merdeka.Begitu juga tuduhan liwat trhdp anwar sampai dia kata meliwat sambil melancap butuh pasangannya.
Klu nak tulis terlalu bnyk...hehehehe

Hrp para panelis tersebut berani dan tidak terkucil di dpn tun klepet.hehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Mac 2018 2:06 PTG delete

Harap mrk masukkan sekali otai2 reformasi 1998 sebagai panelis...hehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Mac 2018 4:33 PTG delete

termasuk hang.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Mac 2018 4:39 PTG delete

hehhe ekau lupo,bilo omak badak ekau jadi 1st lady hutang negaro hampir 1trillion,klu ekau dan semuo pembodoh bayaar den tak kesah,tapi 5 keturunan tak abissss bayar...jgn jadi'PEMBONGAK' den tak suko.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Mac 2018 4:42 PTG delete

jangan BONGKAK Bro!dgn ayat2,yg engkau sendiri tak AMALKAN..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Mac 2018 5:12 PTG delete

Klu tun klepet...jadi rm2trillion hutang negara...hehehehee
Paling buruk nisbah hutang berbanding kdnk zaman tun klepet...lebih 100%....hehehehe
Rm600billion gerenti lesap angkara rasuah dan salahguna kuasa...
Yg dpt bunga dan taik...melopong jer..hehehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Mac 2018 5:15 PTG delete

Sama dgn tun klepet...bongkak dan sombong...tak sedar taik berterabur tapi ada hati nak kutuk org lain...hehehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Mac 2018 5:17 PTG delete

Dia gelar ahli parti klepet dia sendiri dgn gelaran SAMPAH...dia tu SAMPAH!!!!

kahkahkahkahkahkahkahkahkah..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Mac 2018 7:41 PTG delete

Utk macai haprak dan macai DOJ jer...hehehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Mac 2018 8:14 PTG delete

Kekeke. Apo jadi bilo Din Ayam anjur Debat jomput ikut suko hati dio? Kekeke. Lobai kampongan cap ayam Pas.

Apo ekau tak tau protokol majlis ko? Kono buek appoinment dulu Bai. Bukan cap ayam panel ekau nak jomput macam Kamarul Zaman Yusoff tu takpo memang sah ayam kono sombolih. Kono konpom tarikh, maso, panelis. Ekau buek debat sendirian berhad buek malukan diri sendiri buleh yo. Kekeke. Lobai bangang bonar. Kekeke.



Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Mac 2018 8:55 PTG delete

Hehehe...dah tua...uzur...dan kubur kata mari....pencen jer lah dgn aman.
Baik jaga kuda di argentina.Dulu kutuk allahyarham tgna krn masih ingin memimpin kelantan dlm usia yg tua dan begitu juga kit sial yg jadi bapak dapigs sejak 13 mei.Dia sendiri lagi tua dan selalu uzur serta bermasalah jantung mmg tak layak langsung jadi peeM.
Tun klepet tak layak jd peeM krn dah tua..mudah lupa..nyanyuk..dan dosa2 lalu msh mghantui rakyat.
Dlm haprak tak ada sekor ker yg layak?????
Hehehehehehehe...

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Mac 2018 9:30 PTG delete

Yb sepang tu lupa...1984 tun klepet nak laksanakan gst...takut
1992 dia partner dgn anwar nak laksanakan gst...pon takut!!!
Takut dgn proksi..kroni serta tauke2 kaya yg selalu larikan cukai.Tun klepet lebih takut pada mrk....sebab tu dia u_TuRn krn nak bantu balik proksi..kroni..anak dan warisnya...hehehehe

Reply
avatar
Hadigst
AUTHOR
26 Mac 2018 9:53 PG delete

hanya makhluk pelik saja yg suka gst dan benci subsidi.

br1m lebih kurang subsidi juga.. mendapat sesuatu dr kerajaan.

eeeh br1m suka pulak. baik utk rakyat. subsidi tk baik utk rakyat.

pening memikirkan puak yg masuk setuju sokong saja wala diperlembukan.

bebaskan lah akal dn jiwa kita utk menilai dgn waras dan logik.

Reply
avatar
PARTI SEJARAH
AUTHOR
26 Mac 2018 9:57 PG delete

BEZA PENYOKONG BN/PAS DGN PENYOKONG PH IALAH...

PENYOKONG BNPAS GUNA HUJAH SEJARAH LAMA MAHATHIR
MELIHAT KE BELAKANG.

PENYOKONG PH MENILAI YG SEDIADA IAITU BN/NAJIB/PAS
YG SEDANG DAN MASIH LAGI MENJAHANAMKAN NEGARA.

KEADAAN SEMASA LAH YG PATUT DIJADIKAN PENGAMATAN UTK
DINILAI DAN DITUKAR KPD YG BARU.

APAKAH PENYOKONG NAJIB NK TUNGGU NAJIB UMUR 90 KALAU INSAF
BARU NK SEDAR? SEMPAT KE NAJIB UMUR 90?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mac 2018 8:21 PTG delete

BEZA PENYOKONG BN/PAS DGN PENYOKONG PH IALAH...

Kalau tidak ada beza itu bukan manusia, robot je yang tiada beza.


PENYOKONG BNPAS GUNA HUJAH SEJARAH LAMA MAHATHIR
MELIHAT KE BELAKANG.
Dari sejarah belakang lah membuatkan kita kehadapan melawan kemungkaran yang sedang berlaku akibat dari kesilapan/kerosakan penguasa terdahulu, dah rosak teruk ajak rakyat pula berkorban untuk membaiki kemusnahan yang diciptanya ketika berkuasa dulu. Lu baiki la sendiri, kami masih lagi berprinsip bukan macam penyokong PH.



PENYOKONG PH MENILAI YG SEDIADA IAITU BN/NAJIB/PAS 
YG SEDANG DAN MASIH LAGI MENJAHANAMKAN NEGARA.
Penyokong PH mana nak peduli dengan prinsip, fitnah dah jadi makanan harian, kat mana jahanamnya negara samdol? Aku tengok rakyat bershopping gembira je tak nampak rosak pun?



KEADAAN SEMASA LAH YG PATUT DIJADIKAN PENGAMATAN UTK
DINILAI DAN DITUKAR KPD YG BARU.
Elok la tu, ada satu formula untuk tukar yang baru, pilihlah parti yang kurang mudharatnya, sebagai contoh BN 71 kes rasuah, PH 21 kes rasuah dan PAS 0 rasuah, kat sini pun dah boleh agak dah parti mana yang terbaik, orang cerdik pilih mana satu?
Jangan membodohkan diri sendiri.



APAKAH PENYOKONG NAJIB NK TUNGGU NAJIB UMUR 90 KALAU INSAF
BARU NK SEDAR? SEMPAT KE NAJIB UMUR 90?
Mahathir dah 93 belum insaf dan taubat lagi, masih mengkafirkan orang, nanti Najib umur 93 beliau akan masuk PH supaya dosa-dosa kezaliman yang lalu disucikan oleh PH, itu yang terjadi sekarang pada Mahathir. 


Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

http://www.gajimasyuk.com/user/toneexcel

Senarai Blog @ Bisnes