Petikan Kuliah Pertama YB Husam di Wisma Tok Guru Kelantan

Datuk Husam Musa merasmikan kuliah Jumaat di Wisma Tok GuruDatuk Husam Musa merasmikan kuliah Jumaat di Wisma Tok Guru

Antara teras terpenting sebuah pentadbiran Islam bagi mendapat kepercayaan orang ramai ialah ketelusan.

"Memang sifat manusia bila kita dilihat cuba merahsiakan sesuatu, mereka akan mencari segala jalan untuk mengetahuinya," kata Adun Amanah tunggal Kelantan, Datuk Husam Musa semasa merasmikan Kuliah Pagi Jumaat di Wisma Tok Guru, Salor pagi ini.

Beliau mengulas soalan-soalan yang dikemukakan oleh masyarakat Mekah apabila mereka diseru kepada Islam.

"Mereka bertanya Nabi saw tentang bila akan berlaku kiamat, makanan apa yang pertama dihidang bila masuk syurga dan mengapa wajah anak-anak ada sebahagian menyerupai ibu manakala yang lain menyerupai bapa," katanya memetik satu hadis.

Walaupun katanya, baginda nabi tidak menjawab terus semua soalan, baginda kemudian memberi jawapan selepas diberitahu malaikat Jibrail  sebagai memenuhi semangat ketelusan.

"Sikap telus pentadbiran Islam ditunjukkan semasa pentadbiran Sayyidina Umar al-Khattab apa segala urusan kerajaan didokumenkan dan boleh disemak oleh sesiapa," katanya.

Sebab itu katanya di Zaman Umar dimulakan kalendar Islam berdasarkan taqwim qamariah (peredaran bulan) supaya segala dokumen diketahui bila ditulis sebagai rujukan orang kemudian.

Menurutnya Parti Amanah Negara (Amanah) bila diberi peluang memerintah nanti perlu mengamalkan konsep ketelusan sepenuhnya.

"Dalam hal kelulusan kawasan balak misalnya, kita perlu buat papan tanda depan SUK untuk umumkan syarikat dan pemilik yang berjaya mendapat konsesi pembalakan," katanya.


Turut menyampaikan kuliah pagi ini adalah Ustaz Dr. Fauzi Zakaria, bekas setiausaha akhbar arwah Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nikmat.

mdl

IKLAN BERBAYAR
Image result for satu peluang hebat IKLAN DAPAT DUIT

 BUAT INCOME PASIF HANYA BERMODAL RM55 SAHAJA.

BELI LOT IKLAN DENGAN BIZ55DOTCOM

HARGA RM55 BERSAMAAN 1 LOT

PULANGAN YANG MEMBELI LOT DENGAN BIZ55DOTCOM

1 LOT AKAN DAPAT RM400
2 LOT AKAN DAPAT RM800
10 LOT AKAN DAPAT RM4000
100 LOT AKAN DAPAT RM40,000


DAN SETERUSNYA..

JIKA NAK JADI JUTAWAN BELILAH 

3000 LOT AKAN DAPAT 

RM1,200,000.00 

BERMINAT layari http://biz55.lot.my
Previous
Next Post »

22 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
7 Oktober 2016 12:13 PTG delete

Kuliah hebat dari husang kuasa 10.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 Oktober 2016 12:16 PTG delete

Kenapa tak bagi kuliah subuh macm arwah tgna....ngantuk ke? atau takde orang nak dengar?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 Oktober 2016 2:31 PTG delete

Baru kuliah jumaat walakontol dh kpanasan..kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 Oktober 2016 2:48 PTG delete

Tu bukan kuliah jumaat tu kuliah pagi pasal malas bangun subuh nak bagi kuliah lepas subuh...tgk Ahmad Yaakub tiap-tiap hari ada kuliah subuh tak bising pun....buat perkara kebaikan tak perlu la nak kecoh satu negara.....kahkahkah...haprak.

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
7 Oktober 2016 5:03 PTG delete

Setelah lama bersama ATGNA pasti sedikit sebyk husam dapat menimba ilmu agama dari arwah.. Biarkan dia dgn cara dia.. Yg penting kita dalam PAS tetap bersama mengukuhkan PAS.. Kalau mereka berani melawan PAS, kita benamkan shj mereka ke dalam Sg Kelantan..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 Oktober 2016 6:36 PTG delete

ustaz pas dlm ceramah tuduh (fitnah) kata bangunan ini milik pas. BUKAN POK DIO. BUKAN TOK DIO PUNYA. konon kerajaan negeri punya. bila pemilik sendiri sahkan bhw dia serahkan pada YB Husam, awat senyap? dah minta maaf? tak takut dosa ke? dosa fitnah kalau tuanpunya badan tak maaf, Allah pun tak ampun...

ustaz pas, bila dgr cerita dongeng terus fitnah dlm kuliah, kononnya DAP penang akan haramkan azan. bila kena ancam saman, terus mohon maaf. elok skit dr presideng. presiden fitnah pil kuda, tak mohon maaf lg...

ustaz taliban pula kata, bila nak kesyurga boleh tunjuk kad keahlian pas sbg bukti org mukmin. apa punya khurafat ni?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 Oktober 2016 6:59 PTG delete

Khurafat dan sesat. Kesian ahli2 parti Pas ditipu.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 Oktober 2016 7:00 PTG delete

Pas yg bakal dibenamkan ke dlm Sg Kelantan.

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
7 Oktober 2016 8:09 PTG delete

Jom bersama2 geng penyokong murtad dan lgbt dlm bersih 5!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 Oktober 2016 9:06 PTG delete

Bersih sekarang dah lari dari perjuangan asal, dah kotor dah jadi bershit, bercampur dengan pejuang lgbt, pejuang murtad dan pejuang kepentingan peribadi.....buang masa.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 Oktober 2016 9:06 PTG delete

Pemimpin2 Pas dan walaun Hadi bersubahat menjual agama dan memperalatkan Islam utk kepentingan diri.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 Oktober 2016 9:09 PTG delete

Pas dah Kotor.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 Oktober 2016 11:29 PTG delete

Ish,macam ni ke islam yg dilaungkn pas?tuduh org murtad n plabgai tanpa usul periksa?baru2 ni pas trengganu tuduh org islam murtad di tanam di kubur kristian tpi itu org asli sndiri yg bragama kristian,di johor(b.pahat)pas tuduh org curi barang pasti sdangkn org yg urus tu nk pulang barang n bgi duit,akhirnya pas kalah bicara n rugi kos guaman akibat tamak haloba,di penang lak ydp suka2 nk tanam org kat jirat jika tak skong ruu,bila kena tegur dgn krajaan penang terus uturn mintak maaf,ni main tuduh sebarang org murtad,siapa kamu nk hukum demikian rupa?tak takut ke apa yg kamu tuduh tuhan blh byar cash smula?apa asas kamu menuduh begitu?ingat,balasan tuhan tu bila2 masa je.jangan nk mati baru nk sesal..masa tu dh terlambat utk kamu.

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
8 Oktober 2016 3:00 PG delete

Masa berarak nanti bolehlah sama2 kibar bendera lgbt..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
8 Oktober 2016 7:02 PG delete

Hebat memfitnah walaun sekor ni. Mesti berguru dgn tok lebai Hadi..

Reply
avatar
8 Oktober 2016 8:44 PG delete

Sujud syukur saya ucapkan kepada ALLAH SWT dan saya sekeluarga sangat berterima kasih banyak kepada KI WARA atas bantuannya saya bisa mendapatkan dana ghoib dan alhamdulillah BENAR2 berhasil karna sekarang ini kehidupan saya jauh lebih baik dari sebelumnya dan semua utang2 saya sudah pada lunas semua,,!!! jika anda mau bukti bukan rekayasa silahkan hubungi KI WARA 085242894584 ini lah kisah nyata dari saya…beliau juga memberikan pesugihan,jual tujul,uang ghaib,bulu perindu.ATAU BUKA BLOK KI WARA

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
8 Oktober 2016 8:03 PTG delete

Tak payahlah nak sentap sangat dgn perkataan LGBT tuh!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
9 Oktober 2016 12:16 PG delete

Mcam pondan tolol je guna ayat sentap..dh tukar jantina ke wan rosli main sentap2 ni..kahkahkah yg guna ayat sentap tu omak kau si placur politik tu.kahkahkah

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
9 Oktober 2016 8:00 PTG delete

Jok bersubahat kibar bendera LGBT!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
9 Oktober 2016 9:05 PTG delete

Tahniah walaun Pas tlg mempromosikan lgbt. Ajaran tuan guru parti kot.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Oktober 2016 8:40 PTG delete

L=lebong
G=guru hadi
B=bebal
T=tolol
Kahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
16 Oktober 2016 11:42 PTG delete

Kahkahkah.setuju tu
L:Lebai
G:guru hadi
B:Bangang
T:Taik

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ Bisnes