PANAS!! : Anwar Ibrahim gesa SPRM siasat pihak terlibat kecurian RM16 bilion

Datuk Seri Anwar IbrahimDatuk Seri Anwar IbrahimDatuk Seri Anwar Ibrahim menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bertindak terhadap individu yang terlibat dalam kecurian sejumlah lebih RM16 bilion yang didedahkan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) baru-baru ini.

Ini sejajar dengan kejayaan SPRM menyiasat dan mengambil tindakan terhadap pengarah, pegawai Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan terkini Pengarah dan Timbalan Pengarah di Jabatan Air Sabah.

"Pada masa yang sama, kami menantikan tindakan tegas pihak SPRM terhadap mereka yang terlibat di dalam pencurian wang negara yang didakwa berjumlah lebih RM16 bilion, terutama selepas pemfailan kes oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat .

"Tanpa tindakan tegas SPRM dalam isu ini, ia bagai memberi isyarat bahawa Perdana Menteri dan kroni-kroninya kebal undang-undang, dan institusi-institusi dimanipulasi untuk tindakan yang selektif," ujarnya dalam satu kenyataan hari ini.

Dalam kenyataan 136 mukasurat, DOJ menggariskan bagaimana AS$ 3,657 bilion (RM14.7 bilion) telah dicuri dari 1MDB dalam tiga fasa, yang disebut sebagai fasa Good Star, fasa Aabar-BVI dan fasa Tanore.

Bagaimanapun, penyiasat Switzerland seawal Januari tahun ini telah merujuk kepada empat fasa dan meletakkan jumlah keseluruhan yang disalahgunakan kira-kira AS$ 4 bilion (RM16 bilion).
Dalam satu kenyataan meminta bantuan bersama Malaysia pada 29 Januari, Pejabat Peguam Negara (OAG) Switzerland menyifatkan tiga daripada empat komponen itu seperti 'PetroSaudi', 'Genting / Tanjong' dan 'ADMIC'.

Ini pada dasarnya sama dengan fasa disebut oleh DOJ.

OAG menamakan jejak wang itu berdasarkan syarikat yang terlibat dalam urus niaga perniagaan dengan 1MDB tetapi telah digunakan bagi pengubahan wang haram sedangkan DOJ menggunakan nama entiti luar pesisir di mana wang itu kemudian dialihkan.

Fasa keempat, yang tiada dalam makluman DOJ, telah disebut oleh OAG sebagai 'SRC'.
Ini adalah merujuk kepada SRC International Sdn Bhd, anak syarikat 1MDB yang kemudiannya diletakkan di bawah kementerian kewangan pada tahun 2012.

Dalam kenyataannya juga Anwar mengucapkan tahniah kepada SPRM atas kejayaan menyempurnakan tugas dan mendesak agar SPRM meneruskan penyiasatan dengan segera dan tegas.
Bagaimanapun beliau berkata, penangkapan beberapa pegawai kanan Jabatan Air Sabah, yang membimbangkan adalah jumlah yang dikaut pegawai-pegawai terlibat.

Anwar mengucapkan tahniah kepada SPRM atas kejayaan menyempurnakan tugas dan mendesak agar SPRM meneruskan penyiasatan dengan segera dan tegas.

Bagaimanapun beliau berkata, penangkapan beberapa pegawai kanan Jabatan Air Sabah, yang membimbangkan adalah jumlah yang dikaut pegawai-pegawai terlibat.

"Bayangkan jika pegawai-pegawai Jabatan Air Sabah ini mampu mengumpul dana RM200 juta; apakah ini merupakan petanda tatakelola dan pengurusan buruk Kerajaan Pusat?

"Tambahan apabila adanya kenyataan pemimpin politik Sabah yang berkata dana RM3.3 bilion yang disalurkan terus dari Kerajaan Pusat ke Jabatan Air Sabah tanpa melalui Kerajaan Negeri Sabah - bagaimana hal ini boleh berlaku tanpa pengetahuan menteri Sabah yang berkenaan? Sepatutnya wang rakyat dan Jabatan Air Sabah diurus khusus untuk memberi perkhidmatan terbaik buat rakyat Sabah," katanya.

Justeru katanya, insiden ini membuktikan bahawa amalan rasuah di negara ini semakin parah dan membarah. Ia juga menangkis persepsi bahawa jalan penyelesaiannya hanyalah dengan mengapi-apikan sentimen kenegerian.

"Kami berpandangan bahawa apa yang diperlukan adalah dasar yang jelas yang mampu menjana perubahan dalam sistem tatakelola, pembanterasan rasuah, serta ketelusan dalam proses pembidaan tender-tender kerajaan. Semua ini perlu berlaku tanpa mengira kaum, agama, mahupun negeri.

"Jangan mudah mengalih pandangan seolah pimpinan satu kaum atau negeri adalah penyelesaian.

Yang menentukan samada pengurusuan teratur, nasib rakyat terjamin dan terbela adalah dasar, peraturan serta penguatkuasaan yang kemas, dan bukan pimpinan satu kaum atau yang mengapi-apikan kononnya hanya sentimen kenegerian ynag mampu mengatasi kemiskinan dan masalah rakyat,' ujarnya.

mdl

IKLAN BERBAYAR
Image result for satu peluang hebat IKLAN DAPAT DUIT
 BUAT INCOME PASIF HANYA BERMODAL RM55 SAHAJA.

BELI LOT IKLAN DENGAN BIZ55DOTCOM

HARGA RM55 BERSAMAAN 1 LOT

PULANGAN YANG MEMBELI LOT DENGAN BIZ55DOTCOM

1 LOT AKAN DAPAT RM400
2 LOT AKAN DAPAT RM800
10 LOT AKAN DAPAT RM4000
100 LOT AKAN DAPAT RM40,000


DAN SETERUSNYA..

JIKA NAK JADI JUTAWAN BELILAH 

3000 LOT AKAN DAPAT 

RM1,200,000.00 

BERMINAT LAYARI http://biz55.lot.my
Previous
Next Post »

60 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 11:14 PG delete

Anwar yg dalam penjara pun bersuara....Hadisotong yg luar penjara langsung ketar lutut xberani nk tegur najib.islam apa pas bwk ni

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
11 Oktober 2016 12:27 PTG delete

Pastinya bukan jenis islam yang tergamak menyokong puak LGBT..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 1:34 PTG delete

Arwah murshidul am Pas pun beramanat dikebumikan di negara kafir laknatullah pengamal lgbt terkenal dunia. Kiranya arwah menyokong puak lgbt ke walaun?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 1:38 PTG delete

Pas peralatkan Islam utk kepentingan peribadi pemimpin2 mrk yg sibuk nak jadi tuhan. Kebajikan rakyat diketepikan akibat termakan dedak haram ditabur ketua penyamun.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 1:43 PTG delete

Bahalol, tak perlu kaitkan nama orang yg dah mati......dah takde modal ke?

Ini lah ciri-ciri munafikun.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 1:47 PTG delete

Eh, Mat Sabu dapat dedak 15k sebulan dari DAPigs tu haram ke halal?.....halal lah pasal mat sabu dah sanggup jadi kenderaan DAPigs....kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 2:06 PTG delete

Satu lagi siri drama rayu-merayu, kali ini pelakunnya ialah Din Pudu, dengan raut wajah yang dan mimik muka yang seakan serius tapi sebenarnya ianya tak lain hanya lakunan manusia PENGKHIANAT.

Pencaci Ulamak dan Penjilat tegar pengkhianat mengatakan ini adalah satu strategi politik Pakatan Haprak, ia tidak memerlukan keikhlasan, tidak memerlukan kejujuran yang perlu ada hanyalah sifat hipokrik, bacul, munafik dan sifat penipu tahap tertinggi untuk melayakkan mereka melakunkan watak ini.

kahkahkahkah......

SHAH ALAM: Amanah menyambut baik serta menyokong hasrat Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang mahu terus memujuk PAS agar bersama-sama dengan pakatan pembangkang menentang Umno-Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang.

Timbalan Presidennya, Salahuddin Ayub berkata, usaha itu penting bagi membuktikan kesungguhan Pakatan Harapan (PH) dan PPBM kepada rakyat.

"Kita masih punya waktu untuk buktikan kepada rakyat negara ini bahawa kita telah berusaha bersungguh-sungguh untuk memujuk PAS.

"Ini sangat penting supaya biar rakyat faham dengan jelas di kemudian hari nanti parti manakah yang sebenarnya merosakkan segala impian dan harapan untuk menolak BN," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata demikian susulan kenyataan Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad yang mahu terus memujuk PAS agar kembali bersama gabungan pembangkang.

Dalam pada itu ujarnya, walaupun pintu rundingan sentiasa terbuka luas namun batas waktu rundingan mesti ditentukan supaya segala keputusan dan penentuan hala tuju kita dapat dimuktamadkan dengan segera.

"Saya sangat yakin dan percaya bahawa rakyat telah terdidik dan mempunyai maklumat yang cukup untuk memberi sokongan kepada parti-parti politik yang telah jelas menzahirkan pendirian untuk menentang kezaliman Barisan Nasional.

"Rakyat akan menolak parti yang bersengkokol dengan kezaliman Barisan Nasional walaupun berhempas pulas menyatakan mereka tidak bersama Barisan Nasional," katanya.

Melutut jugak akhirnya, apakah ini yang dimaksudkan oleh TGHA, mereka akan melutut pada PAS suatu hari nanti?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 3:08 PTG delete

Org tak mlutut,tpi nk tunjuk pd rakyat sikap pigs yg sbenar..sbb mereka tahu pigs tak nk join punya,pigs lbih snang dgn umngok,jika pigs join sama dedak tak dapt..tu pun bodoh..hal mat sabu lak masa tu kn dia dlm pas lagi,bila muktamar putuskn hbungan dgn dap dia org prtama sahut trus ltak jawatan,bukan mcm puak kat slangor yg takut hilang fulus kat slangor tu,huhu ltak ar jawatan klau ada telor,tak brani punya tak...penakut bin bacul.tau nk sondol je..huhuhu.dh terang pigs yg mlutut kat dap n pkr di sana huhuhu

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 3:17 PTG delete

Yg terbaru nasarudin tongtaik dh tak mampu byar pampasan kat lge,sblum ni main tuduh ikot sdap je.ni nti kena lgi berat,jual telo sblah pun blum tau dpt byar..duit takda.yg ada pinggan mgkuk je..kahkahkah tgok porno pun tk mpu byar ni lgi ar...kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 5:09 PTG delete

Walaun2 Pas mmg bahalol munafikun!!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 5:11 PTG delete

Walaun Pigs penjual agama dah malu lebai2 Pas @ Pigs kantoi dedak haram duit curi rakyat terbesar di dunia.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 5:13 PTG delete

PH kesian Pas parti jual agama akan kalah di semua negeri termasuk Kelantan.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 5:15 PTG delete

Ostad pay per view di german kafir harbi DAP tlg settlekan.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 5:18 PTG delete

Pas Ikatan Gagasan Sejahtera (PIGS). Tuan Guru parti bagi nama gelaran pada ahli2 parti sendiri.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 5:25 PTG delete

Pas kalah walaun2 takde pitih nnt terpaksa turun naik mahkamah saman tadika Pasti lg nak tuntut pinggan mangkuk alat tulis bagai.kahkahkah

Lebai2 makan juta2 kecut nak saman SR..

Di selangor, Pas parti jual agama tak malu melutut pd PKR dan DAP.

KAH KAH KAH

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 5:41 PTG delete

Ada walaun kata matsabu dpt 15k sebulan drp dap?mana bukti?kalau ckp kosong je aku pun blh ckp hadi terima pelacur drp umno tiap2 bulan.kahkahkajkajkah

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
11 Oktober 2016 7:00 PTG delete

Melutut di tepi gantang.. Eh melukut..

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
11 Oktober 2016 7:32 PTG delete

Pandai plk khodam mintak bukti.. Mana bukti RM90 juta? Mana? Mana? Mana khodam?

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
11 Oktober 2016 7:39 PTG delete

Gelaran pengkhianat tu betullah macam ADun likas dap kena panggil pengkhianat oleh pengerusi dap negeri.. So tang mana yg salah gelaran yg diberi khodam oi?

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
11 Oktober 2016 7:43 PTG delete

Melutut kira ok apa khodam.. Takde apa nak dimalukan.. Sedangkan khodam patuh malah walaupun belum sampai sembah tokong DAP kerana sama2 tak yakin hukum Allah sesuai di setiap zaman; itu yg patut dimalukan sebenarnya..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 8:21 PTG delete

Pandai pulak khodam Hadi menafikan tanpa bukti. Khodam pernah dgr ke Hadi dan geng2 lebai parti jual agama menafikan dorang dah termakan 90juta duit curi rakyat terbesar di dunia? Ada ke? Mana? Mana khodam?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 8:24 PTG delete

Pas melukut di tepi gantang dgn parti sekular Ikatan Kadir bow tie. Parti 100 ahli. Kesiannn..kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 8:38 PTG delete

Di selangor Pas melutut dgn parti sekular PKR dan DAP.

Bergabung jd Pas Ikatan Gagasan Sejahtera (PIGS) melutut pd parti sekular Ikatan ahli 100 org.Apa komen khodam penjual agama? Politik suku agama suku jatuh kafir tak?kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 8:42 PTG delete

Pas pengkhianat Islam. PIGS (kumpulan babi2 pemakan dedak haram) tok guru Pas yg beri gelaran pd khodam2 mrk.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 8:53 PTG delete

Bukti takde hanya fitnah berulang-ulang kerana korang memang spesis pencaci ulamak dan penjilat tegar pengkhianat.

Tak dengar pulak mat sabun menyangkal ambil 15k sebulan dedak dari DAPigs.

Si Razali tu tunggu lama dah DAPigs dan mat sabun supaya saman beliau.

Kesian aku tengok puak-puak pengkhianat ni, Razali dah ngaku kan, kecut telur masing-masing....kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 9:59 PTG delete

Takat rozali lebong tu pdrm pun tak mu layan hnya pigs je mlalak.kes sr pigs je yg brkokok nk ambik tindakn tapi sndiri yg tara telo..kahkahkah..lgi bodoh dari rozali tu kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 11:05 PTG delete

Ulamak sesat memang la kena maki sbb ulamak duit pelahap 90juta....xberani nk saman Sr ni apa cerita?x malu ke ulamak kata pejuang islam tp SR pun xberani nk saman...ulamak tahik namanya pas ni.kahkahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 11:10 PTG delete

Ir anonymous aka wanrosli bodoh betul...kalau xbetul dakwaan tu.saman jela SR...apa yg takut sangat.janji dalam sebulan.ni dah lebih sebulan. Ulamak apa mungkir janji jadi munafik nih.ulamak lebong namanya...hahaha.aku ikut cara pas la tuduh tanpa bukti... Hadi langgan pelacur dr umno..xda plak hadi nafikan.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Oktober 2016 11:19 PTG delete

Ularmak2 sesat dlm Pas memalukan Islam terutama tuang presideng pembohong bersiri kaki tuang sidang parlimen.

Ostad pay per view Pas buat hal lagi. Dah malu memfitnah tarik balik tuduhan pastu tak byr ganti rugi saman. Dasar holamak munafik..apa komen khodam parti penjual agama?

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
12 Oktober 2016 4:26 PG delete

Dari komentar di atas syukurlah pihak PAS berjaya berhujah dgn fakta den bernas manakala penafian dilakukan dgn penuh berhemah..

Sebaliknya pula di pihak PAN hujah hanya dgn fitnah dan sumpah seranah semata manakala penafian dilakukan dgn penuh andaian syok sendiri..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Oktober 2016 5:38 PG delete

Hujah2 walaun penjual agama dilakukan penuh andaian syok sendiri.kahkahkah

Malahan, tuan gurunya sendiri bg gelaran penyokong2nya sbg ahli PIGS.kahkahkah

Melukut di tepi gantang dgn parti sekular ikatan yg ahlinya 100 org. Ikatan pun menentang hudud.

Melutut dgn PKR dan DAP di Selangor. Makan sedulang dgn parti sekular liberal. Cakap tak serupa bikin parti penjual agama.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Oktober 2016 8:22 PG delete

Kenapa kenyataan Para Khodam kat sini sekarang ni tidak selari dengan pemimpin mereka?

Pemimpin mereka kata untuk pru 14 mereka amat memerlukan PAS, sebelum ni mereka rancak bersama pemimpin kesayangan mereka mengutuk PAS.

Macam-macam fitnah dan tuduhan jahat yang direka dan dilontarkan kepada PAS disambut pula oleh Para Khodam yang sedang kelaparan dengan caci maki dan fitnah.

Satu persatu diperlihatkan kelakuan buruk pemimpin pakatan haprak, maksiat, rasuah seks, rasuah banglo, scandal, pengkhianat dan macam-macam lagi perkara yang berkaitan dengan kerosakan akhlak.

Para Khodam pulak akan menafikan segala perbuatan pemimpin kesayangan mereka dengan beremosi dan menyalahkan PAS dihambur pulak dengan makian dan fitnah yang direka-reka.

Sekarang pemimpin pakatan haprak merayu-rayu dan melutut pada PAS minta kerjasama supaya mudah dipergunakan segala jentera PAS untuk dijadikan tangga demi kepentingan peribadi.

Tangga yang ada pada pakatan haprak begitu rapuh tidak mampu untuk menampung segala kepentingan peribadi pemimpin pakatan haprak, mereka nampak tangga yang dimiliki oleh PAS umpama tangga emas yang mampu menunaikan hayat yang berkepentingan.

Para khodam kat sini masih lagi terpegun dan berkhayal dengan caci maki dan fitnah walhal pemimpin mereka sudah pun hanyut dibuai mimpi menaiki tangga emas.

KAH KAH KAH

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Oktober 2016 9:40 PG delete

Khodam lebai jual agama dah mula merapu sana sini sbb parti dah goyang nak tumbang. Pas akan kalah di semua negeri termasuk kelantan.

Baikhati sungguh pemimpin2 PH kerana kesiankan khodam2 Pas @ Pigs bila kalah terpaksa naik turun mahkamah saman tadika sbb takdo pitih nak beli pinggang mangkuk ayun, alat tulis bagai.kahkahkah

Lebai2 makan juta2 duit curi. Walaun2 tolol bawahan kena lebong dulu, kini dan selamanya..

KAH KAH KAH

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Oktober 2016 10:55 PG delete

Seperti yang telah dinyatakan dan dijelaskan diatas, Para Khodam hanya mampu beremosi dengan fitnah dan cacian.

Sedangkan pemimpin mereka sekarang kemaruk merayu dan melutut mengharapkan kerjasama dari PAS. PAS pula yang dipersalahkan.

Kalau betul Para Khodam kat sini berprinsip seeloknya mereka mengutuk perbuatan pemimpin mereka yang asyik melalut nakkan tangga emas dari PAS.

Jangan dibiarkan pemimpin kesayangan Para Khodam menjadi manusia hipokrit, selamatkan mereka dari sifat memetingkan diri sendiri.

Berjuanglah dengan kekuatan sendiri jangan berselindung dengan kekuatan dari mereka yang pernah dicaci dan difitnah.

Malulah pada sendiri.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Oktober 2016 11:36 PG delete

Apa kodam pas meroyan ni.ni la bila org buduh bersuara.matlamat satu je tumbangkan umno maka pembangkang semua kena bsatu.kalo bpecah maka umno lg yg perintah.xda masa la nk kata pas tu emas.ptuihhh.pas skrg umpama taik je.Malu?pas yg patut malu kasi peluang umno menang...pastu plak tambah kemaluan sbb SR pun xberani nk saman apa cter ni walaun..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Oktober 2016 11:47 PG delete

Kalau Para Khodam rasa nak tumbangkan umno teruskan, jangan libatkan PAS, kami ada cara kami sendiri, kalau nak tumbangkan umno bersama kami jauhkan diri Para Khodam dari DAPigs dan Kuali.

Kalau betul Para Khodam nak bersama PAS, jangan maki hamun ulamak jangan memfitnah kerana budaya yang dibawa PAS ialah Politik Matang dan Sejahtera.

Lupakan DAPigs dan Kuali nescaya gelaran Para Khodam akan berubah menjadi Para Pejuang Islam.

Inshaa-Allah.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Oktober 2016 11:54 PG delete

Cara apa kodam pas.cara 90juta ker.kahkahkah.SR pun xberani nk saman. Lagi mau ngaku pejuang islam...lagi mau kata dapigs...sendiri sudah jelas nama PIGS.. Mangsa banjir pun xda rumah lg,..lagi mau kata tegak islam...bebal apa ni walaun.

Masih ada mangsa banjir tanpa rumah, Amanah bidas kerajaan Kelantan
Kelantan dan pusat gagal menunaikan segala janji mereka apabila menetapkan pelbagai syarat kepada mangsa banjir sehingga permohonan mereka ditolak, kata pengerusi Amanah negeri.
kelantanPETALING JAYA: Projek pembinaan rumah mangsa banjir di Kelantan mendukacitakan, kata Amanah, yang mendakwa keengganan kerajaan pusat dan negeri meluluskan pembinaan rumah bagi mangsa banjir besar akhir tahun 2014 itu menyebabkan ramai antara mereka masih tinggal di khemah dan menumpang.
Pengerusi Amanah Kelantan, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah turut menyelar Putrajaya dan kerajaan Kelantan pimpinan PAS kerana tidak bersunguh membantu penduduk yang kehilangan tempat tinggal.
“Masih lagi ada mangsa yang menumpang, tinggal di rumah yang rosak akibat banjir dan ada yang tinggal di dalam khemah walupun tidak ramai, ia berpunca daripada masalah teknikal pentadbiran kerajaan (Kelantan).
“Kerajaan turut mengenakan pelbagai syarat, seperti rumah perlu dibina di atas tanah yang dimiliki mangsa banjir. Walaupun sudah 3-4 generasi tinggal di sana, mereka tidak mempunyai surat hak milik tanah, yang ada pun sudah hilang kerana banjir,” kata Wan Rahim kepada FMT.
Kerajaan juga menjadikan alasan tanah yang diduduki penduduk tidak sah kerana ia merupakan rizab sungai dan pembinaan laluan Kereta Api Tanah Melayu ( KTM) untuk menolak permohonan mangsa banjir.
“Saya merasakan bahawa pihak kerajaan baik pusat atau negeri mereka perlu memudahkan bentuk bantuan, saya rasa wang untuk bina rumah ada cuma kelemahan dari sudut pengurusan yang menjadi masalah sehingga projek untuk mangsa tidak dapat dibina,” katanya.

Mei lalu, Exco Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Kesihatan dan Alam Sekitar negeri, Datuk Abdul Fattah Mahmood berkata pihaknya akan menyiasat laporan mangsa banjir masih tinggal di dalam khemah.
Katanya, pada mesyuarat terakhir bersama Majlis Keselamatan Negara, dipersetujui tiada lagi mangsa banjir tinggal di dalam khemah memandangkan kerajaan negeri menyediakan kawasan penempatan khas kepada mereka.
Pada akhir 2014, Kelantan, Terengganu, Pahang, Perak dan Sabah dilanda banjir besar menyebabkan berlaku kehilangan nyawa, kerosakan dan kehilangan rumah.
Ekoran kejadian itu, kerajaan menetapkan sebanyak 1,395 rumah yang musnah sepenuhnya akan diberikan bantuan Rumah Kekal Baharu, manakala 5,544 rumah yang rosak akibat banjir diberi bantuan kerja pembaikan.
Laporan Ketua Audit Negara 2015 yang dibentangkan di Dewan Rakyat Mei lalu mendapati prestasi projek pembinaan rumah mangsa banjir kurang memuaskan dengan 40% atau 557 daripada 1,395 unit rumah masih belum siap dibina sehingga 30 Mac lepas.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Oktober 2016 12:18 PTG delete

Para khodam lebai boleh nasihatkan nik amar tmb kelantan jual range rover yg dibeli cash supaya dpt bina rumah utk mangsa2 banjir yg hidup dlm khemah mcm pelarian uganda.

Di Selangor para khodam lebai wajib nasihatkan lebai2 Pas @ Pigs letak jawatan exco dan mana2 lantikan politik. Jgn melutut, makan sedulang dgn PKR dan DAP sekular liberal kalo betul2 pejuang Islam. Ada berani ke para khodam lebai penjual agama?

Cakap tak serupa bikin. Pas perosak dan memalukan Islam.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Oktober 2016 3:54 PTG delete

Sudah dijelaskan diatas, tapi fitnah juga yang jadi pilihan Para Khodam, tiada daya diri untuk pisahkan ftinah dan maki hamun dari kehidupan harian, kerana pada diri Para Khodam fitnah dan maki hamun lah dapat memuaskan hati mereka.

Masalah banjir diKelantan biarkan Ustaz Ahmad Yaakub yang uruskan, ianya tidak menjadi satu beban kepada PAS untuk meneruskan perjuangan Islam.

Umum dah sedia maklum dengan pendirian dan perwatakan Wan Rahim, individu yang suka menipu dan bersikap hipokrit.

Husang sampai sekarang pun belum diberi kuasa dan jawatan seperti yang dijanjikan oleh PAN. Ini semua disebabkan Wan Rahim.

Kesilapan Wan Rahim kerana memberi kuasa kepada Husang pada ceramah mereka dan dihadiri oleh ramai wartawan bukan penyokong tapi pemberita iaitu Husang kuasa 10 yang mampu mengalahkan boboiboy kuasa 5.

Kesian Husang menanggung malu akibat perbuatan penipuan Wan Rahim di khalayak ramai, PAN sudah tidak ada jawatan lagi untuk diisi oleh Husang sebab kuasa 10 Husang yang diberi Wan Rahim sudah mengatasi segala kuasa-kuasa yang ada dalam PAN sendiri.

Kalaupun ada unsur penyelewengan dengan masalah banjir di Kelantan biarkan pihak berwajib melakukan penyiasatan dengan teliti, PAS sama sekali tidak akan mempertahankan pemimpin rasuah dan rosak akhlak seperti parti2 lain.

Kalau dah terbukti ada penyelewengan tindakan tegas oleh PAS akan meyusul bukan mendiamkan diri dan membela perasuah. Ini prinsip yang dibawa oleh PAS.

Yang peliknya masih ramai dan akan bertambah ramai yang mengharapkan kerjasama dari PAS, walaupun sudah meludah berkali-kali mereka sanggup menjilat ludah-ludah mereka kembali demi anak tangga emas yang ada pada PAS.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Oktober 2016 4:15 PTG delete

Di Selangor kerajaan diwakili oleh PAS, DAPigs dan PKR, kerajaan selangor masih dibawah bayang-bayang Pakatan Rakyat, PAS dan PKR masih bertahaluf, DAPigs tiada kuasa untuk berbuat sesuatu tanpa persetujuan PAS dan PKR. Selangor bukan hak Pakatan Harapan yang diwakili oleh PAN, DAPigs dan PKR.

Kami PAS telah lama menasihati rakan tahaluf dari perkara-pekara keji yang boleh merosakkan akhlak, sekular ke, liberal ke, PAS tidak ikut rentak mereka tapi PAS mentarbiyyahkan mereka disertakan dengan doa agar rakan tahaluf menjaga maruah dan akhlak.

Ini pun adalah salah satu sebab mengapa PAS keluar dari PR dan menolak cadangan kerjasama dengan PH. Oleh kerana berprinsipnya PAS dan selalu istiqamah, tiap-tiap hari pemimpin atasan PH dan Bersatu merayu dan melutut minta kerjasama dari PAS demi tangga emas yang dimilki oleh PAS. Hebat PAS kan?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Oktober 2016 5:13 PTG delete

Kat selangor pas xda maruah ke.kalau ada maruah,letak la jwtn...xmalu bertahaluf dgn pkr yg tolak hudud?pkr dlm ph,ph plak ada dap amanah..apa pula pas sanggup bertahaluf dgn pkr yg ada hubungan dgn dap...letak la...sbl raya aritu harun din kata pas akan tarik diri drp krjn selangor..tp smpi skrg x tarik diri lagi?aik.menipu lagi parti yg konon islam ni....memalukan org islam je.puihhh

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Oktober 2016 5:16 PTG delete

Kodam pas xda isu ka.isu boboiboy yg nk kecoh.alahai.kodam pas xleh pikir jauh ke.tu sbb jgn tgk katun byk sgt...ni isu besar ni xda sekor kodam pas pun berani jwb...Bila nk saman SR???

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Oktober 2016 5:39 PTG delete

Pas yg ludah jilat balik. Tgk di Selangor, Pas tak malu melutut pd PKR dan DAP sekular liberal yg difitnah hari2 tolak hudud.

Maruah Pas takde. Dituduh mkn duit rompakan 90juta pun semua lebai menikus tak dgr bunyi.

Melukut di tepi gantang dgn parti ikatan sekular liberal penentang hudud yg ahlinya 100 org.kahkahkah

Sudah2lah menipu dan memperalatkan Islam utk menagih undi org melayu. Rakyat skrg dah celik politik dan IT. Cara lapuk Pas dan Umno guna sentimen agama dan bangsa dah tak laku. Ini bkn mcm zaman memali yg boleh pemimpin2 Pas dan Umno memperalatkan penyokong2nya utk kepentingan peribadi.

Pas perosak dan memalukan Islam.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Oktober 2016 5:46 PTG delete

Di Selangor, PR dah lama hancur. Yg tinggal cuma Pas Ikatan Gagasan Sejahtera (PIGS) hidup atas ehsan PKR dan DAP. Demi pangkat dan wang, Islam digadaikan.

Kesimpulannya, Pas @ Pigs melutut pada 3 parti sekular liberal penentang hudud. Dah ludah jilat balik. Hebat Pas kan??kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Oktober 2016 6:03 PTG delete

Bertahaluf sambil berdakwah itu satu maruah yang terpuji, PAS akan terus berdakwah dan mentarbiyyah rakan tahaluf supaya jaga maruah dan akhlak.

Gunakan nama mereka yang dah mati itu satu perbuatan hipokrit.

Masih ada pemimpin PKR di Selangor yang rosak akhlak itu bukan salah PAS, takkan PAS nak pukul mereka pulak? Tepuk dada, jangan tanya selera tanya iman.

PAS kekal di Selangor kerana mandat rakyat bukan kerana PKR sekular atau DAPigs kafir harbi.

Selagi mandat rakyat bersama PAS selagi itu PAS akan meneruskan mandat yang telah diamanahkan. Tiada kena mengena dengan PKR atau DAPigs.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Oktober 2016 6:16 PTG delete

Para Khodam, yang hancur PR bukan PAS, mandat rakyat masih lagi bersama PAS, tiada kena mengena dengan DAPigs atau PKR

Macam kebiasaan, Para Khodam hanya mampu beremosi dengan caci maki dan fitnah.

Para Khodam, apakah PAS yang akan rugi kalau mereka menolak hudud? dan apakah PAS yang juga yang untung kalau mereka menyokong hudud?

Untung dan rugi adalah untuk rakyat yang cintakan Islam, untuk rakyat yang memahami iman dan takwa, bukan untuk PAS, DAPigs atau PKR.

PAS sentiasa istiqamah membawa perjuangan Islam, tiada parti yang mampu menghalang perjuangan PAS.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Oktober 2016 8:34 PTG delete

Pas bkn Islam. Islam bkn Pas. Pas parti politik yg peralatkan agama demi kepentingan peribadi dan politik sempit para lebai beserta khodam2 mrk. Lebai2 dan para khodam mrk berebut2 nak jd lebih dari tuhan menghukum dan mengkafir org mukmin lain krn perbezaan politik.

Hakikatnya, di Selangor sanggup gadai maruah melutut dan makan sedulang dgn ehsan sekular liberal PKR dan DAP. Malu sungguh parti Islam takde prinsip. Tuan guru sendiri bg gelaran PIGS pd khodam2nya. Hebat Pas kan? kahkahkah

Lebai2 dan para khodam parti jual agama istiqomah peralatkan Islam serta menipu org melayu dan ahli2 parti demi undi pru dari dulu, kini dan selamanya..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Oktober 2016 9:54 PTG delete

Para Khodam, PAS memang Islam sebabnya seluruh pemimpin PAS dan seluruh ahli PAS adalah beragama Islam, kalau PAS bukan agama itu kami setuju dan agama itu bukan PAS.

Seperti biasa Para Khodam akan beremosi dengan cacian dan fitnah.

Para Khodam, masalah di Selangor sudah diberi penerangan, PAS di Selangor kekal kerana mandat rakyat bukan kerana PKR sekular atau DAPigs kafir harbi.
Terimalah kenyataan ini.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Oktober 2016 10:14 PTG delete

Para khodam,islam yg pas bawa ada no ahli yg mlayakn mreka ke syurga,bebas melabel apa saja wlaupun kena saman n tak mau byar dgn plbagai alasan,islam pas mbenarkn mrompak balak n jual aset negeri scara senyap,cubaan mrompak sbyak 20k,mfitnah azan tak dibenarkn,cubaan utk menanam org di jirat..pas di slangor dpt mandat rakyat sbb pas bersama pr masa tu..bila dh putuskn bpisah dgn salah satu anggota ph secara tk lnsung pas tu tkluar dh.tmbahan tuang presideng tu sndiri yg cabar ltak orgnya ltak jwatan sbb pas bukn dlm pr lgi.tpi yg kat slangor tak brani lngsung..
Terimalah hakikat yg sbenarnya.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Oktober 2016 10:45 PTG delete

Para Khodam, cukuplah menabur fitnah, PAS masih mempunyai mandat rakyat yang diamanahkan sehingga tempoh nya selesai, PAS masih bertahaluf dengan PKR, matematik mudah 2 lawan 1 siapa yang kuat?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
13 Oktober 2016 6:23 PG delete

Para khodam lebai penjual agama belajar menabur fitnah dan memaki hamun dari tuan guru pembohong bersiri dan ostad2 Pas. kikiki

Pas Ikatan Gagasan Sejahtera (PIGS)

Takbirrr

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
13 Oktober 2016 6:26 PG delete

Pas parti jual agama peralatkan Islam melutut, makan sedulang atas ehsan sekular liberal PKR dan DAP. Khodam lebai dah malu sbb parti takde maruah.kahkahkah

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
13 Oktober 2016 6:53 PG delete

Masalahnya PKR tarmasuk Latifa Koya dan Surendran tak berani nak pecat PAS!!

Faham ke idak ni?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
13 Oktober 2016 8:27 PG delete

Ehh..tunggu dipecat ke? Masalahnya, Pas takde maruah. Tarik dirilah dari melutut dgn PKR dan DAP. PR dah ranap. 2 lawan 1, Pas kalah dan wajib berundur dari Selangor. Haram makan sedulang dgn penentang2 hudud sekular liberal.

Faham ke idak ni?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
13 Oktober 2016 11:52 PG delete

Laaaa bodohnya wanrosli...pelik aku masih ada org sebodoh wanrosli ni di zaman ini...aritu sbl raya beria kata nk tarik diri dr kerajaan selngor,skrg xtarik diri pun.tipu sja kerja pas ni.munafik sungguh...

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
13 Oktober 2016 1:32 PTG delete

Cer tanya latifa dan surendran berani x nak pecat PAS?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
13 Oktober 2016 4:44 PTG delete

Simpan la sikit bodoh tu wanrosli.kahkahkahkahkah.cer tanya pas berani ke keluar dr krjn selangor????

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
13 Oktober 2016 6:18 PTG delete

Buat apa tunggu dipecat. Pas tkde maruah melutut pd PKR Adan DAP. Tarik dirilah kalo ada kemaluan. PR dah berkubur, yg kekal skrg PH. 2 lwn 1 Pas kalah.huhu

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
15 Oktober 2016 11:51 PTG delete

PR dah berkubur bukan salah rakyat.. so kena teruskan apa yg rakyat pilih.. jgn lupa PKR punyai kerusi yg paling rendah.. yg bawak lari kerusi tu pun berlaku selepas rakyat bagi mandat..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
16 Oktober 2016 11:35 PTG delete

Salah pas lah.apa lagi.pas dok terhegeh2 ngan umno lahap duit 90juta smpi skrg xberani saman sr kan.kahkahkah

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ Bisnes