Bersih 5 sebagai simbol perubahan politik Melayu - Yb Khalid Samad


NEGARA digemparkan dengan tindakan samseng 'Geng Baju Merah' dalam usaha mereka menentang kempen seluruh negara anjuran Bersih 5. Gambar si pengecut yang memukul curi dengan menerajang dari belakang 'bikers' Bersih 5 tersebar luas melalui media sosial.

Tindakan 'Geng Baju Merah' ini kononnya mewakili 'kepentingan orang Melayu' dan 'politik Melayu'. Sikap bengis dan angkuh yang ditunjukkan Ketua Umno Bahagian Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Md Yunos bukan sahaja memalukan darjat datuk yang entah bagaimana diperolehi beliau, tetapi juga budaya dan warisan politik Melayu.

Politik Melayu selama ini sering digambarkan sebagai politik bertamaddun dan berakhlak tinggi, penuh dengan kebijaksanaan dan keanjalan dan yang mementingkan hasil terbaik demi rakyat jelata. Namun gambaran sedemikian tidak lagi mungkin dipertahankan selepas ini.

Kata-kata mengugut untuk mengulangi peristiwa 13 Mei dan 'parang terbang' menzahirkan ketandusan kebijaksanaan dan betapa terdesaknya Jamal. Adakah ini semua dilakukan di bawah arahan dan perlindungan pimpinan Umno yang semakin merasa tersepit? Teguran seperti yang dikeluarkan oleh Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin tidak mencukupi. Kita tunggukan bersama tindakan yang akan diambil. Itu pun kalau ada.

Peristiwa 'Geng Baju Merah' ini berlaku sebaik sahaja berlakunya peristiwa rampasan wang tunai berjumlah jutaan ringgit oleh SPRM di Sabah. Duit tunai bernilai jutaan ringgit ini diambil dari rumah penjawat jawatan tinggi syarikat utiliti awam kerajaan BN Sabah.

Ianya menggemparkan bukan sahaja atas sebab jumlah yang terlibat tetapi juga atas sebab ianya telah berlaku! Sedangkan umum mengetahui betapa agensi SPRM telah dikongkong dan dihalang dari menjalankan kewajipan mereka oleh pemimpin-pemimpin negara yang bergelumang dalam rasuah. Maka timbul andaian bahawa ianya tanda 'pemberontakan dalaman' pegawai-pegawai Melayu terhadap kerajaan Umno/BN.

BACK-DROP UNTUK PERUBAHAN MELAYU

Mungkin dua peristiwa ini merupakan 'back-drop' yang sesuai untuk membuka bicara berhubung Bersih 5 dan masa depan 'politik Melayu'. Tiada yang boleh menafikan bahawa politik Melayu sedang berada di persimpangan jalan. Ke arah mana ingin ditujuinya? Kekal bersama Umno yang telah jelas korupsinya, busuk sehingga ke ususnya atau berpindah dan beralih kepada yang baharu?

Dan sekiranya beralih, ke mana? Dengan wujudnya parti politik baharu seperti AMANAH dan Bersatu, bangsa Melayu diberi pilihan yang lebih berintegriti.

Bagi mereka yang ingin terus mempertahankan politik Melayu jajaan Umno, maka tindakan Jamal adalah satu-satunya pilihan yang perlu anda pertimbangkan untuk masa depan anda. Gambarkan diri anda sebagai samseng jalanan, 'menjentik' (ala Pengarah Pusat Penyelidikan Pas, Dr Zuhdi Marzuki) mereka yang tidak sehaluan, memukul curi dari belakang mereka yang bersuara.

Kalau anda merasakan itulah bakat terpendam anda yang sebenar, maka daftarkanlah diri anda dengan Jamal untuk berkhidmat dengannya. Mungkin itu sahaja caranya untuk membendung kebangkitan rakyat, Melayu dan bukan Melayu, yang semakin tidak berpuas-hati dengan penipuan, penyelewengan dan penindasan yang sedang berlaku di bawah Umno.

Tidak mungkin lagi kebangkitan ini dibendung dengan hujah ataupun tipu-helah kerana ianya semakin jelas dan nyata. Seperti mana semakin jelas dan nyata juga bahawa kesan penipuan dan penyelewengan itu terpaksa ditanggung rakyat. Dan rakyat terus dimangsakan. Sambil berpuluh, malahan beribu juta disonglap pemimpin, rakyat terus dihimpit oleh kos hidup yang semakin meningkat.

Pilihan untuk 'bermuka selamba' sambil terus berbohong dan memperbodohkan rakyat dengan mendakwa 'derma dari Tok Arab' sudah tamat tempoh sah-lakunya. Ianya tidak mungkin berkesan lagi. Pilihan yang tinggal hanya untuk menjadikan Melayu samseng jalanan demi mempertahankan perompak di Putrajaya.

MELAYU SEDIA BERUBAH?

Kalau diinginkan yang sebaliknya untuk bangsa Melayu maka perlu ditanya, adakah bangsa Melayu akhirnya sudah sanggup menyatakan apa yang sebenarnya tersimpan dalam hati mereka? Bahawa mereka juga, seperti mana bangsa lain yang bermaruah, telah lama bencikan rasuah dan penyelewengan! Hanya ianya terpaksa disimpan dan ditelan, atas sebab ditakut-takutkan dengan ugutan "bukan Melayu akan memerintah"!

Yang menghairankan adalah apabila politik Melayu berada di persimpangan, mendambakan perubahan, tiba-tiba kelihatan Presiden Pas mula terperangkap dalam aliran pemikiran lama. Lirik lagu lama ketinggalan zaman berbunyi "Melayu jangan berlawan sesama Melayu, nanti bukan Melayu berkuasa!"

Amat sedih melihat beliau mendendangkan lagu lapuk ini. Mungkin sudah tiba masanya untuk dua parti politik Melayu ini menjadi bahan sejarah, membuka jalan kepada AMANAH dan Bersatu.

Sampai bila perlu kita benarkan diri kita hidup dalam ketakutan sehingga menggadaikan prinsip dan pegangan kita? Adakah wajar negara ini yang dahulunya dibina atas penat jerih moyang kita yang terpaksa melalui penjajahan Feringgi, Belanda, British, Jepun dan sebagainya hanya untuk dirompak oleh bangsanya sendiri setelah merdeka?

Sudah pasti ianya sesuatu yang tidak boleh diterima. Biarlah kita maju ke depan, meneruskan pembinaan negara kita ini atas prinsip-prinsip yang diyakini bersama dan disingkirkan untuk selama-lamanya pimpinan yang memaksakan wajah hodoh ke atas bangsa Melayu ini.

WAJAH HODOH YANG UMNO PAKSAKAN ATAS MELAYU

Wajah hodoh yang dipaksakan ke atas bangsa Melayu oleh Umno selama ini adalah wajah bangsa yang bodoh sehingga redha ditipu, redha dengan rasuah dan sanggup bersatu menyokong kezaliman. Dan itulah wajah yang semakin dilihat dunia luar. Dan itulah juga wajah yang mula dilihat masyarakat bukan Melayu negara ini. Mereka telah merelakan negara ini dipimpin oleh bangsa Melayu sebagai bangsa majoritinya, akan tetapi apa yang sedang kita lakukan dengan mandat ini?

Dan sekiranya hati kita naik menyampah melihat pemuda-pemuda Melayu bertindak liar, dipimpin Melayu yang tidak bermaruah seperti Jamal, maka peluang keemasan kita untuk menzahirkan meluatnya kita dengan keadaan ini adalah semasa himpunan Bersih 5 pada 19 November kelak.

Saya ingin menyeru, rakyat berbangsa Melayu khususnya untuk turun bersama kali ini sebagai tanda meluatnya terhadap tindakan Jamal. Beritahu kepadanya, melalui kehadiran tuan-tuan, bahawa kami tidak terima tindakan kamu dan kami tidak redha bangsa kami dijadikan sebagai samseng jalanan oleh kamu.

Dan sekiranya begitu juga perasaan kita terhadap amalan rasuah yang jelas berlaku, seperti terbukti melalui rampasan jutaan ringgit di Sabah, maka ini juga peluang keemasan bagi kita. Betapa rakyat dibebankan dasar-dasar yang ditetapkan kerajaan BN, sambil itu pimpinan BN bersenang-lenang hidup kaya dengan duit rakyat.

AMANAH WAJIB TURUN KE BERSIH 5

Bagi AMANAH, wajah hodoh bangsa Melayu seperti mana yang dihasilkan kepimpinan Umno, turut merosakkan bersamanya imej Islam dan prinsip-prinsip politik Islam. Apabila Pas pula turut terpengaruh dan terseret dalam kancah politik kebodohan dan tidak menyokong usaha Bersih 5, maka menjadi wajib untuk AMANAH mengerahkan ahli dan penyokongnya untuk bersama Bersih 5. Supaya imej Islam yang menolak dan menentang perkauman, rasuah dan kezaliman akan dapat dizahirkan.

Dan inilah di antara sebabnya mengapa AMANAH telah diwujudkan. Ia itu supaya sikap Islam yang tidak berkompromi terhadap kezaliman sambil terbuka untuk berkerjasama dengan semua dalam usaha menentangnya dapat terus diperlihatkan.

Kalau AMANAH tidak turun bersama, kelak akan dikatakan Islam redha dengan pemerintahan yang rasuah, budaya politik samseng dan penyelewengan yang disuburkan Umno. Sudahlah Umno juga terdiri dari ahli yang Melayu Islam, Pas yang mendakwa diri parti Islam turut membisu seribu bahasa.

IANYA SEMUA BERMULA DENGAN BERSIH 5

Mari beramai-ramai kita jadikan Bersih 5 sebagai simbol perubahan politik Melayu kepada politik yang berhemah tinggi dan bertamadun. Biar Bersih 5 menjadi bagaikan pengisytiharan perang terhadap 'politik samseng' tajaan Umno yang mebodohkan Melayu dan terhadap amalan rasuah yang sedang berkembang subur di bawah kepimpinan Umno/BN.

Biar kita jadikan Bersih 5 ini sebagai permulaan ke arah politik Melayu yang ingin dikembalikan kebijaksanaan dan akhlak tingginya. Supaya melaluinya akan dipulih kembali wajah bangsa Melayu yang telah teruk dinodai Umno.

Turunnya pimpinan, ahli dan penyokong AMANAH ke himpunan Bersih 5 pada 19 November ini bersama pimpinan, ahli dan penyokong Keadilan dan Bersatu, akan merupakan permulaan kesedaran politik Melayu yang baharu. Sekiranya gandingan tiga parti ini berjaya menggerakkan sokongan Melayu ke arah pembangkang, berpindah jauh dari Umno/BN, maka segala tipu-helah dan pembohongan yang Umno ingin capai, melalui persempadanan baharu, akan dapat digagalkan.

Apabila Melayu juga turut bersama Bersih 5, dan dengan itu bersama AMANAH, Keadilan dan Bersatu, maka tiada lagi harapan untuk Umno/BN.

Sambil itu, pimpinan, ahli dan penyokong DAP telah menyatakan kebersamaan mereka dengan perhimpunan Bersih 5. Maka ia menjanjikan satu gabungan parti politik pembangkang yang mampu menggantikan Umno/BN sebagai kerajaan. Gabungan berbagai kaum, majoritinya Melayu, atas dasar keadilan dan berkebajikan, demi berkhidmat untuk rakyat supaya Malaysia dapat diselamatkan.

Dan inilah potensi yang ada pada Bersih 5. Potensi menyelamatkan negara melalui peralihan sokongan Melayu dari Umno/BN. Sama ada untuk bersama AMANAH, Keadilan atau pun Bersatu, ataupun yang ingin terus tidak berparti, ianya mampu memulakan proses kejatuhan kerajaan Umno/BN.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

IKLAN BERBAYAR 

Image result for banner IKLAN tone excel
Previous
Next Post »

36 ulasan

Write ulasan
Ir Anonymous
AUTHOR
24 Oktober 2016 2:31 PTG delete

Maksud Khalid Samad tu Melayu yg sanggup jadi khodam DAP dan khodam UMNO lah tu.. memang betullah points dia tu..

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
24 Oktober 2016 3:43 PTG delete

Salam En. Ir Anonymous,

Maksud Khalid Samad yang tersirat ialah dia pandai, kau tu melayu yang bodoh hahahahaha!!!!

Bodoh seperti babi!!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
24 Oktober 2016 3:44 PTG delete

En. Ir Anonymous,

Kalau maksud Tamrin Ghafar pula pemimpin PAS tak waras hahahahah!!!

Kenapa menyokong orang gila????

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Oktober 2016 4:08 PTG delete

Kahkahkah kena lgi wan rosli..aku dh pesan jgn nyondol semacam je pigs oii..kn dh kena..gi minum susu dulu yer baru komen wan rosli oii

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Oktober 2016 4:16 PTG delete

Ni kodam pas jenis jilat taik cirit hadi.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Oktober 2016 4:17 PTG delete

Sabar ya wanrosli...jgn nangis ya...nobody bantai sikit je tu...kalau bantai lebih mau meraung wanrosli. Kahkahkah

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
24 Oktober 2016 6:48 PTG delete

Maaf.. apalah hebatnya pada hujah khodam DAP.. hanya bernilai 15K..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Oktober 2016 7:18 PTG delete

Ir anonymous baca sampai habis ke tak?

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
24 Oktober 2016 7:22 PTG delete

Salam En. Ir Anonymous,

Maaf hebatnya hujah penyokong PAS adalah seperti babi di sisi Allah!!!!

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
24 Oktober 2016 8:11 PTG delete

Tak pasti.. kalau tiada hujah khodam DAP. akan turunkah RM15K tu?

Maaf.. Tak boleh nak baca sepenuhnya hujah pengkhianat nanti jadi setaraf mereka..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Oktober 2016 9:34 PTG delete

Kahkahkah..tuduh org mukmin lain pengkhianat..dah tgk cermin ke walaunta oii..Hadi dan Pas menyokong ketua penyamun negara dari kerajaan zalim penindas. Inilah pengkhianat sebenar golongan ularmak2 suu dlm Pas.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Oktober 2016 10:14 PTG delete

Apa kena mengena bersih 5 dgn isu perkauman? Pada aku ini adalah satu cubaan utk alih isu yg mana rakyat menuntut satu sistem pilihanraya yg adil dan saksama...jgn terperangkap dgn isu perkauman...sebab itulah modal dia dulu, kini dan selamanya...

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
24 Oktober 2016 10:52 PTG delete

En. Ir Anonymous,

Hanya PIGS yang tak boleh baca sepenuhnya hahahah!!!

PIGS kan tak ada akal!!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Oktober 2016 11:39 PTG delete

Dasar pecah dan perintah mmg gitu kaedahnya. Satu parti penyangak peralatkan Islam dan satu lg penyangak jual Melayu.

Dua2 parti ini terlalu lama menipu org Islam/melayu, perosak ummah dan memecahbelah keharmonian kaum berbilang agama dlm negara.

Undi Pas = Undi Umno

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
25 Oktober 2016 4:55 PG delete

Mana ada satu parti lain terima RM15K setiap bulan utk jual agama kpd harbi.. mana ada!

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
25 Oktober 2016 4:57 PG delete

"Ala apa sgtla 15k yg pan terima tu" ...

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Oktober 2016 6:44 PG delete

Ala apa sgtlah 90juta duit penyamun yg Pas terima tu..Islam diperalatkan.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Oktober 2016 9:06 PG delete

Dengar khabar 15k dah dinaikkan, barang2 keperluan harian dah naik, 15k tak cukup dah leni....kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Oktober 2016 10:03 PG delete

Mcm duit curi yg dikongsi ramai2 geng lebai jual agama..nk upah khodam lg..mana cukup..iman dah jual Islam dah gadai..kahkahkah

Takfir!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Oktober 2016 12:06 PTG delete

Ala apa sgtla 15k tu drp pas terima 90juta tu kan wanrosli kan....kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Oktober 2016 12:08 PTG delete

Ala apa sgtla 90juta tu campur lagi rembat balak kelantan...fuhhhh.blh beli range rover cam nik amar tu.kihkih

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
25 Oktober 2016 12:31 PTG delete

En. Tanpa Nama,

Dengar khabar babi di atas sedang memfitnah!!!

Mana bukti???

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Oktober 2016 2:53 PTG delete

Tu la.wanrosli mana berani bukti2 ni.kes matsabu tolak hudud pun xda bukti lg.lagi mau fitnah benda lain si wanrosli ni.mmg jenis macai jilat taik cirit hadi ni.kahkahkah.kalau hadi berak.berebut2 macai jenis wanrosli ni melahap taik hadi smpi licin.ubat penerang hato katanya.kahkakahkah

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
25 Oktober 2016 4:35 PTG delete

Mana ada org PAN berani tolak hudud jika DAP tolak hudud.. mana ada beb..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Oktober 2016 5:28 PTG delete

Mana ada Pas berani buat hudud. Kalo buat pemimpin2 dan para khodam mrk yg kena hudud dulu..kahkahkah

PAS Parti Ajaran Syiah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Oktober 2016 5:33 PTG delete

Pas merompak mau laksana hudud?wayang apa tu wanrosli....kalau btl nk laksana hudud, potong tangan nik amar dulu br org percaya
..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Oktober 2016 5:34 PTG delete

Wanrosli Ada aya baru "beb"..

Kihkih.sian wanrosli ketinggalan zaman....Kihkih.sian beb

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
25 Oktober 2016 5:54 PTG delete

Yes akhirnya orang PAS mengaku yang orang-orang PAN tak tolak hudud hahahaha!!!

Tetapi kami tetap istiqamah menuduh pemimpin PIGS tak waras hahahah!!!

Orang tak waras je yang yang bodoh macam Nik Abduh hahahha!!!

Orang PAsir MAs pun dah nak buang dia, sampah sarap siapa nak simpan hahahha!!!

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
26 Oktober 2016 4:06 PG delete

Mana ada org PAN terlibat dalam rakaman audio..

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
26 Oktober 2016 4:20 PG delete

yang berbunyi seperti "abang suka bulu mah" ..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Oktober 2016 6:29 PG delete

Khodam lebai penyebar citer porno mcm ostad pay per view Pas.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Oktober 2016 7:56 PG delete

Setuju dengan Khalid Samad, bersih 5 adalah simbol kepada perubahan Melayu terutama Melayu UMNO dan PH, Melayu UMNO berubah jadi samseng kerana simbol bersih 5, Melayu PH berubah jadi macam keldai dan anjing gila membawa kebodohan diatas jalanraya, Melayu PAS pun berubah jugak tapi berubah menjadi lebih MATANG.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Oktober 2016 9:14 PG delete

Pas dah jd KOTOR. Pemimpin2 mengamalkan politik BINATANG. Sbb tu PAS sesuai jadi PIGS. Ketua lebai PIGS tk lekang dari mulutnya sebut binatang depan para khodam sambil berucap depan cermin besar.

Takfir!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Oktober 2016 10:11 PG delete

Jangan jadi macam keldai dan anjing gila.....kahkahkah.....memang ngam maaa....kahkahkah....

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Oktober 2016 1:01 PTG delete

Ketua lebai jd anjing. Para khodam jd keldai. Pas parti politik NATANG bkn matang.kahkahkah

Takfir!

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ Bisnes