Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Sabtu, September 07, 2013

Kepimpinan negara-negara islam lemah - Anwar Ibrahim

pidator

Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim melahirkan rasa dukacita dengan kegagalan kepimpinan negara-negara Islam menyuarakan bantahan terhadap pembunuhan rakyat di Syria dan Mesir secara berkesan.

Beliau berkata rata-rata pemimpin termasuk di Malaysia mengambil pendekatan berdiam diri atau tidak bersungguh-sungguh membantu menyelesaikan konflik di negara-negara berkenaan.

“Saya tanya Menteri Luar Turki (Ahmet Davutoglu) mengapa Pertubuhan Negara-Negara Islam (OIC) tidak bersidang (membincangkan pembunuhan umat Islam). Dia jawab wakil sidang OIC ialah negara-negara Arab yang kebanyakannya menentang perjuangan rakyat,” kata Anwar.

Anwar berkata demikian ketika menyampaikan pidato khas sempena Himpunan Solidariti Kemanusiaan Mesir, Syria, Palestin, Rohingya, Bangladesh yang dianjurkan bersama Kerajaan Negeri di Stadium Malawati, Shah Alam malam tadi.

Anwar menceritakan pendapat tokoh ulama Islam dunia, Profesor Dr Yusuf Al Qardawi yang menyifatkan zaman ini merupakan zaman suram umat Islam kerana tidak ada pemimpin negara Islam yang berupaya bersuara.

“Ini zaman mendung menyelubungi dunia Islam, ini zaman malapetaka bagi umat, ada pemimpin tidak berupaya bersuara, masjid dirobohkan tidak mampu bersuara, apa pemimpin negara-negara Islam menyebut ‘masjid diserang di Kaherah, kita serah pada PBB (Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu),” ujarnya lagi.

Dalam pada itu, nada sama turut disuarakan Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar yang kesal dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang didakwa menyalahkan rakyat Mesir diatas musibah yang menimpa mereka.

“Saya cukup kesal dengan Perdana Menteri Malaysia apabila diminta komen apa yang berlaku di Mesir. Dia kata ini akibat daripada peralihan kuasa yang berlaku di Mesir.

“Salahkan mereka melakukan peralihan kuasa, sedangkan mereka lakukan peralihan kuasa berasaskan kepada amalan demokrasi, kenyataan PM seolah-oleh berkehendakkan rejim Mubarak terus menguasai Mesir,” katanya.

Sehingga kini, Mahfuz berkata, Najib sehingga kini gagal kerana tidak mewujudkan sidang khas Parlimen atau memanggil ketua-ketua negara Islam membincangkan tragedi itu. Selangorku

pidarot 2
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...