Ramai Melayu sokong Pakatan Harapan

Rafizi Ramli
Rafizi Ramli - Foto Sinar Harian oleh SHARIFUDDIN ABDUL RAHIM
    SHAH ALAM – Tahap sokongan terkini pengundi Melayu terhadap Pakatan Harapan didapati melebihi BN menjelang PRU14.

    Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli berkata, kesimpulan itu berdasarkan kaji selidik dibuat oleh Invoke mengenai sentimen pengundi dan isu utama menjelang PRU14.
    Menurutnya, 36 peratus pengundi Melayu yang bersama-sama Pakatan Harapan berbeza hanya 35 peratus yang menyokong BN, 14 peratus menyokong Pas dan 15 peratus masih belum membuat keputusan.

    “Berdasarkan pemerhatian, sokongan ini adalah kerana tiga isu yang menjadi kepentingan rakyat hari ini. Kos sara hidup dan harga barang meliputi cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan subsidi minyak antara yang utama diberi perhatian,” katanya yang dipetik dari laman sosial Facebook miliknya.

    Beliau berkata, dua lagi isu penting adalah seperti gaji dirasakan tidak setimpal dengan harga barang dan juga mengenai lambakan pekerja asing yang menyempitkan peluang pekerjaan.

    “Ketiga-tiga isu ini (yang boleh dirujuk sebagai isu ekonomi rakyat) adalah jauh lebih penting kepada pengundi semua kaum berbanding isu penyelewengan semata-mata.
    “Berdasarkan sentimen pengundi terhadap tiga isu utama ini yang melihat BN gagal menjalankan tanggungjawab dengan baik (dalam ketiga-tiga isu), sokongan pengundi Melayu sebenarnya sudah pun berpihak kepada Pakatan Harapan,” katanya.
    Menurutnya, kedudukan terkini undi Melayu adalah hampir setara di antara BN dan Pakatan Harapan iaitu sekitar 35 peratus ke 36 peratus.

    “Sokongan 35 peratus ini juga konsisten dengan semua kaji selidik yang dijalankan setiap bulan sejak Disember 2016 mengenai sokongan pengundi Melayu terhadap BN.
    “Kedudukan undi Cina dan India dilihat menyerupai pola pengundian dalam PRU13 yang lalu, mengambil kira pengundi-pengundi yang belum membuat keputusan,” katanya.
    Rafizi berkata, kaji selidik itu dibuat di antara bulan Jun dan Julai 2017 sebelum Pakatan Harapan mengumumkan struktur dan menamakan pimpinan minggu lalu.

    “Dengan tahap sokongan seperti ini setakat Julai 2017, ada kemungkinan munasabah BN akan tewas dalam PRU14 sekiranya Pakatan Harapan berjaya menawarkan penyelesaian kepada tiga isu utama yang menjadi isu paling penting kepada pengundi.

    sh

    Picture
    Previous
    Next Post »

    21 ulasan

    Write ulasan
    Tanpa Nama
    AUTHOR
    24 Julai 2017 12:27 PTG delete

    Kahkahkahkah......takkan rapiji sotong nak kata Pakatun Haprak terkebelakang pulak sedangkan rafiji sotong ni pendokong kuat Pakatun Haprak dan Madey mahazalim.

    Invoke kalau nak buat kajian politik jangan terikat dengan mana2 parti politik.....baru rakyat ada keyakinan....kalau buat kajian politik di Thailand orang percaya la......kahkahkahkah....venggong tercekik sotong celup tepung.....

    Reply
    avatar
    Nobody
    AUTHOR
    24 Julai 2017 1:07 PTG delete

    Aku lagi percaya ulasan invoke yang diilhamkan Rafizi daripada Harakah. Tiap2 kali pilihanraya tiap2 kali kata menang hasilnya tiap2 kali kalah juga!!!

    Dari segi keyakinan rakyat, invoke sentiasa dapat derma untuk operasinya bukan macam harakah dah rugi besar sampai di ambang bankrup!!!

    Cawangan PAS di Malaysia ada 194 buah, daripada jumlah itu hanya 99 je melanggan Harakah!!!

    Hampir separuh cawangan PAS sendiri tak melanggan harakah. Apakah sebabnya???

    Adakah mereka tak percaya dengan Harakah???

    Atau adakah cawangan2 tu dah lari kepada Pakatan Harapan???

    Kau kata invoke, walaon sendiri tak melanggan harakah sampai rugi besar apa cerita???

    Entah2 ada walaon yang guna duit untuk beli harakah dulu sekarang bagi pada invoke tak hahahhahhahahha!!!!

    Reply
    avatar
    Tanpa Nama
    AUTHOR
    24 Julai 2017 2:43 PTG delete

    Elok sekali kalau rapiji buat kajian untuk mengetahui dan mengenali ada berapa ramai spesis sotong kat Malaysia ni.

    Reply
    avatar
    Tanpa Nama
    AUTHOR
    24 Julai 2017 4:06 PTG delete

    Tok lobai sotong ada dmarang

    Reply
    avatar
    Nobody
    AUTHOR
    24 Julai 2017 5:57 PTG delete

    HIV Meningkat Di Kelantan, Golongan Gay Punca Utama - 7 Mac 2017

    Baru-baru ini, Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Ahmad Jazlan Yaakub berasa amat terkejut apabila mendapat berita mengenai peningkatan jumlah kes HIV di Kelantan dikaitkan dengan peningkatan homoseksual yang merupakan punca utama kes itu meningkat.

    Sehubungan dengan itu, beliau turut menyifatkan kes ini sebagai satu kegagalan dari pihak parti PAS dalam menerapkan cara hidup Islam yang sebenar di negeri itu.

    “Saya terkejut apabila Timbalan Menteri Dalam Negeri mengumumkan peningkatan kes HIV di Kelantan yang juga disebabkan oleh kegiatan homoseksual. Perkara ini adalah sesuatu yang serius, sebelum ini kita sangkakan peningkatan kes HIV disebabkan perkongsian jarum antara penagih dadah,” ujar beliau seperti yang dilaporkan The Star.

    Daripada tahun 2001 sehingga 20016, negeri Kelantan telah merekodkan sebanyak 11,000 kes HIV positif dengan sebanyak 2,225 orang dijangkiti dalam tempoh yang sama.

    Walaupun Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah menyatakan bahawa peningkatan kes HIV adalah kerana berdekatan dengan Thailand namun dibidas oleh Ahmad Jazlan. Beliau yang merupakan Timbalan Pengerusi UMNO Kelantan berasa risau dengan keadaan yang terjadi di negerinya itu.

    Reply
    avatar
    Nobody
    AUTHOR
    24 Julai 2017 5:59 PTG delete

    Di bawah pemerintahan kerajaan PAS Kelantan, spesies sotong meningkat dengan banyaknya di Kelantan. Jangan beri PAS menang di Terengganu, nanti meningkat kes spesies di Terengganu pula hahahahaha!!!

    Reply
    avatar
    Tanpa Nama
    AUTHOR
    24 Julai 2017 6:59 PTG delete

    Spesis sotong yang dikenali sebagai LGBT ni berasal dari masyarakat Sadum, yang rendah tahap moralnya, rosak mentalnya dan tidak mempunyai pegangan agama atau nilai kemanusiaan yang beradab. Kemungkaran dan kemaksiatan bermaharajalela dalam pergaulan hidup mereka. Spesis ni ramai berada dalam Pakatun Haprak.

    Reply
    avatar
    Nobody
    AUTHOR
    24 Julai 2017 7:14 PTG delete

    Spesis sotong meningkat dengan banyaknya di Kelantan. Siap kena HIV lagi. Dah tersalah tarbiah ke???

    Kalau tak rendah moral, tak rosak mental, tak mempunyai pegangan agama atau nilai kemanusian beradap, tak ada kemungkaran dan kemaksiatan bermaharajalela macam kau cakap, kenapa gay meningkat di Kelantan???

    Ditarbiah lebai gay kot hahahahah???

    Lain kali nak tuduh, pastikan parti kau tak ada dulu. Bongok kau ni!!!

    Reply
    avatar
    Tanpa Nama
    AUTHOR
    24 Julai 2017 10:00 PTG delete

    Kesian walaun buta kayu yg malas membaca... simpanlah sikit bongok tu utk hari esok... ckp parti agama tp berbaik dan sokong penyamun...

    Reply
    avatar
    Tanpa Nama
    AUTHOR
    24 Julai 2017 10:55 PTG delete

    Spesis ini harus ditarbiyah agar meninggalkan adat dan kebiasaan melakukan homoseks dan lesbian, kerana perbuatan itu bertentangan dengan fitrah dan hati nurani manusia sehinggalah mereka kembali kepada fitrah asal manusia.

    Tidak kira walau dimana pun mereka berada, walau di Kelantan sekali pun golongan ini harus diberi nasihat agar mereka takut dengan dosa besar yang mereka lakukan, nasihati mereka dengan tekun dan sabar, walau pun mereka tahu perkara ini amat dimurkai oleh Allah SWT.

    Reply
    avatar
    An Anonymous
    AUTHOR
    25 Julai 2017 3:48 PG delete Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
    avatar
    An Anonymous
    AUTHOR
    25 Julai 2017 3:50 PG delete

    Setuju bahawa golongan lgbt perlu ditarbiyah dan kalau masih gagal perlu sampai ke tahap dibenteras agar tidak terusan merosakkan masyarakat.. bukannya seperti sesetengah parti yg menyokong serta mempertahankan kewujudan mereka tanda mengkiktiraf kewujudan mereka sehinggakan ada usaha mahu menjamin hak pekerjaan mereka kononnya agar mereka dapat menyara 'isteri2' mereka jika mereka 'berkahwin' kelak.

    Reply
    avatar
    Nobody
    AUTHOR
    25 Julai 2017 9:41 PG delete

    Parti mana yang secara rasminya mengiktiraf LGBT kau jelaskan pada kita semua???

    Yang aku tahu parti cakap berdegar-degar tak serupa bikin ada la di Kelantan!!!

    Tuduh sana-sini rupanyanya tempat sendiri meningkat gay!!!

    Reply
    avatar
    An Anonymous
    AUTHOR
    25 Julai 2017 12:12 PTG delete

    Kalau meningkat drpd 2 org kpd 3 org kiranya masih belum tahap serious..

    Yg teramat seriousnya ialah walaupun bilangan yg kekal iaitu lebih kurang 10,000 org tapi ditambah ada pulak parti yg menjanjikan kewujudan golongan lgbt ni.. ini yg parahnya..

    Reply
    avatar
    Nobody
    AUTHOR
    25 Julai 2017 2:31 PTG delete

    Fitnah apa lagi kau nak bawa ni???

    Kau sebut pada aku parti mana secara rasminya menjanjikan kewujudan golongan lgbt???

    Ke kau nak reka fitnah lagi???

    Yang pasti, di bawah kerajaan PAS Kelantan, gay meningkat hahahahahahahah!!!!

    Secara tidak rasmi kerajaan PAS menggalakkan gay hahahahahha!!!

    Reply
    avatar
    Nobody
    AUTHOR
    25 Julai 2017 2:57 PTG delete

    Kalau meningkat 2 kepada 3 orang kiranya masih belum tahap serious...

    2 kepada 3 tu dah kira 50% kau kata tak serious???

    Tapi di Kelantan HIV bukan 10,000 dah jadi 11,000 sekarang ni!!!

    Boleh tak kita kata secara tidak rasmi kerajaan PAS Kelantan menggalakkan gay???

    Reply
    avatar
    An Anonymous
    AUTHOR
    25 Julai 2017 6:40 PTG delete

    Tak perlu nak perbodohkan pembaca di sini.. mereka tahu antara pas dan pan siapa yg menyokong kewujudan golongan lgbt.. jadi mereka juga tahu pas tidak pernah redha akan lgbt berbanding parti yg lagi satu.. ntahlaa

    Reply
    avatar
    Nobody
    AUTHOR
    25 Julai 2017 7:45 PTG delete

    Yang memperbodohkan pembaca di sini ialah kau!!! Kau ada bukti ke Amanah menyokong kewujudan golongan LGBT???

    Macam aku pernah cakap, kalau kau tak boleh beri bukti, kau masih nak menyambung fitnah, kau memang babi!!!

    Babi parti PIGS hahahahahahahaha!!!!

    Aku tengah fikir ni, macam mana gay boleh meningkat di Kelantan??? Korang tersilap tarbiah kot hahahahhahahahhaaa!!!

    Ke korang terambil pemimpin kaki maksiat??? Itu yang bala Allah beri bertimpa-timpa tu!!!!

    Jahanam PAN sekali PAS sendiri yang jahanam hahahahahahah!!!

    kata Dapigs PAS sendiri jadi PIGS daaa!!!!

    Kata PGAYR sendiri bertambah-tambah gay!!!

    Memang bala Allah tu bertimpa-timpa pada korang masih lagi angkuh tak sedar diri kahkahkah!!!

    Apalah bongoknya walaon ni hanya tuhan yang tahu!!!!

    Reply
    avatar
    An Anonymous
    AUTHOR
    25 Julai 2017 10:42 PTG delete

    Nak tahu sape yg bongok tanyelah pihak yg beria2 sokong pangkor 2..

    Reply
    avatar
    Nobody
    AUTHOR
    25 Julai 2017 10:55 PTG delete

    Nak tahu siapa yang bongok tanyalah siapa yang beria2 tuduh LGBT rupanya parti sendiri menternak gay hahahahahahaa!!!

    Banyak buat maksiat kot mereka ni, patut bertambah gay. Tak berkat. Allah benci!!!

    Reply
    avatar
    An Anonymous
    AUTHOR
    29 Julai 2017 7:16 PG delete

    Apa bukti kamu kelantan menternak gay.. madey pun menuduh anwar shj liwat (lgbt lah tu!) bukannya atgna!

    Pada aku sesiapa yg bersedia memastikan agar golongan lgbt diberi peluang pekerjaan agar dapat memberi nafkah kpd 'isterinya' itulah yg dikatakan menternak gay..

    Reply
    avatar

    Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

    Senarai Blog...Geng

    Iklan Penaja

    Blog Pilihan

    iklan penaja.

    dana-100-all

    Senarai Blog @ Bisnes