Kerjasama Umno-Pas lebih pada konteks kepentingan Melayu,Islam kata Ahli Majlis Tertinggi Umno

Datuk Seri Jamil Khir BaharomDatuk Seri Jamil Khir BaharomAhli Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Jamil Khir Baharom mahu perwakilan dan pembahas dalam Perhimpunan Agung Umno (PAU) 2016 memahami konteks sebenar kerjasama Umno-Pas lebih kepada kebaikan pada Islam dan bangsa Melayu bukan kepentingan politik semata-mata.
"Dalam kontek apa sekalipun kerjasama Umno-Pas perlu dilihat, bahawa Melayu dan Islam itu yang mewarnai politik tanahair.
"Konsep, kaedahnya sama ada kerjasama atau apa sekalipun pelaksanaannya kelak kita perlu lebih taawun iaitu bertolong-tolongan dan bekerjasama ke arah ketakwaan kepad Allah s.w.t.
"Sudah tentu pokok perbincangan ialah mengangkat kebaikan pada Islam dan bangsa Melayu.
"Kita tahu kelompok Melayu adalah paling ramai sudah pasti Melayu itu tafsirannya dalam perlembagaan ialah Islam," ujarnya kepada Malaysia Dateline ketika  beliau hadir pada perasmian Pameran Kartun dan Komik: Wasatiyyah dan Perjuangan yang dirasmikan oleh Presiden Umno Datuk Seri Mohd Najib Razak sempena Perhimpunan Agung Umno 2016 di PWTC hari ini.
Beliau diminta mengulas pandangan pemerhati politik yang menjangkakan PAU 2016 kali ini akan terdapat pembahas yang memperkatakan mengenai kerjasama parti itu dengan Pas.
Tambah Menteri di Jabatan Perdana Menteri ini lagi tidak timbul soal perbezaan pendapat.
"Tidak timbul soal pendapat siapa, pangkat siapa, siapa marah siapa. Kita raya sama-sama, mati pun sama ,kiblat pun sama, tanah kubur di kawasan sama.
"Hamparan politik ini merupakan satu medan yang perlu kita lihat secara skop yang lebih luas biarlah perbahasan yang akan disampaikan oleh pembahas-pembahas nanti di buat sebaik mungkin jika kerjasama Umno-Pas ini dibangkitkan...saya pun nak tahu apa pendapat mereka," ujarnya.
Ditanya mengenai ucapan Naib Presiden Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi semalam dipetik berkata, wujudnya komuniti kepembangkangan di alam siber menjejaskan persepaduan ahli parti.
"Dulu pendekatan pembangkang dalam konteks parti kita boleh dikenali melalui pentas dan bendera parti.
"Hari ini sudah berubah pentas ceramah dan pidato tidak memainkan peranan besar untuk orang mendengar ceramah.
"Ahmad Zahid melihat pada masa ini kelompok kepembangkangan hadir dalam "padang" sama seperti facebook, whatapps, intagram yang menjelaskan lagi tentang sikap kepembangkangan pemilik laman-laman tersebut.
"Isunya bagaimana Umno menjawab kembali? Contohnya isu perdana menteri pergi ke China dikatakan kita menjual kedaulatan negara kepada bangsa asing dan orang luar.
"Kita kena bijak dalam menjawab persoalan supaya mampu menjawab tuntas kepada masyarakat yang kebanyakannya di kalangan generasi muda yang celik IT," ujarnya.
Datuk Seri Jamil Khir (kanan) ketika hadir dalam perasmian Pameran Kartun dan Komik: Wasatiyyah dan Perjuangan yang dirasmikan Presiden Umno Datuk Seri Mohd Najib Razak hari ini.Datuk Seri Jamil Khir (kanan) ketika hadir dalam perasmian Pameran Kartun dan Komik: Wasatiyyah dan Perjuangan yang dirasmikan Presiden Umno Datuk Seri Mohd Najib Razak hari ini.
mdl

IKLAN BERBAYAR

Related image
Previous
Next Post »

53 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
1 Disember 2016 10:53 PG delete

Kerja sama2 utk menyamun harta negara dan duit rakyat msia. Menipu ahli2 parti. Satu parti pengkhianat Islam dan satu lg pengkhianat bangsa.

Takfir!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
1 Disember 2016 12:14 PTG delete

Kerjasama utk kepentingan dedak.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
1 Disember 2016 12:31 PTG delete

Jangan hasad dengki..tolol.
Yg korang kata menyamun sampai bawak pegi DOJ amerika pun tak ada bukti kukuh.Bawa ke mahkamah pon mahdey kata belum ada bukti.Hanya bersandar dgn SR dan WSJ.Yg balak pulak...kena siasat betul2.Jika bersalah sukati lah nak belasah.Ada bukti kerrr????

Apa2 pon...aku seronok sgt2 krn tiada lagi ketegangan antara dua parti melayu dan Islam terbesar di malaysia.Nie yg buat dapigs menyesal mghina dan memperlekeh pas tempoh hari.Bongkak sangat..

Semalam sempat duduk semeja minum ptg dgn otai2 pas dan umno.Tanpa kata2 provokasi dan penuh dgn persefahaman bercerita ttg perpaduan bangsa..agama dan negara sambil membincangkan kemajuan ummah.Tu baru dia!!!

Yg nyata...kemajuan ummah adalah kesedaran utama.
Jika ada puak2 lgbt dlm PANtat atau pgayR yg dengki khianat...syorkan korang jilat2 lah bontot dapigs sampai bersih 5.0
kahkahkahkahkahkahkahkahkah....

Satu lagi...yg kuat bermimpi tu jgn sampai termimpi mat gay pulak.Binasa belakang!!!!!
Kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
1 Disember 2016 1:30 PTG delete

Kalau PH menang Putrajaya, Lim Go Eng akan jadi PM.

Perjanjian Pakatan Harapan (PH) yang ditandatangani ketiga-tiga parti, Presiden PKR Dato’ Seri Dr Wan Azizah Ismail; Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan Presiden PAN Haji Mohamad Sabu pada 9 Januari 2016 di Shah Alam, Selangor Darul Ehsan, tidak meletakkan syarat seorang ‘Melayu’ mesti dilantik menjadi Perdana Menteri (PM) jika sekiranya, pakatan pembangkang itu berjaya menawan Putrajaya pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU 14).

Malah nama Anwar Ibrahim tidak dicatatkan sebagai bakal PM dalam dokumen perjanjian bersama itu dan ia sekadar menjadi propaganda politik PH, di pentas-pentas ceramah tanpa memuktamadkannya sebagai perjanjian bertulis.

Perjanjian yang ditandatangani bersama ketiga-tiga-tiga parti itu tidak menyebut Anwar Ibrahim sebagai PM juga tidak meletakkan syarat seorang berbangsa Melayu mesti menjadi PM, sebaliknya ia bersifat terbuka tanpa mengira bangsa dan agama.

“Pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan di peringkat Persekutuan akan diketuai oleh seorang Perdana Menteri yang dipilih mengikut kaedah seperti yang dihuraikan di dalam Fasal 1 Keputusan Bersama tertakluk kepada Fasal 6.4. Wakil-wakil dari parti-parti Pakatan Harapan yang membentuk kerajaan Persekutuan itu akan memberi sepenuh kerjasama dan sokongan untuk melicinkan pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan.,”kandungan dokumen itu dipetik

Fasal 1 dalam perjanjian PH adalah berkaitan ‘keputusan bersama’ iaitu berasaskan prinsip konsensus di mana setiap parti di dalam Pakatan Harapan perlulah bersetuju sebulat suara dengan keputusan itu.

fasal-1
fasal-1-a

Fasal 6.4 menyebut “Perjalanan kerajaan atau pentadbiran Pakatan Harapan di setiap peringkat adalah tertakluk kepada Dasar Bersama Pakatan Harapan seperti yang dihuraikan di dalam Fasal 4: Dasar-Dasar Bersama.”

Walaupun Dasar-Dasar Bersama Pakatan Harapan menyebut kedudukan Islam sebagai agama bagi Persekutuan terjaga sejajar dengan Perkara 3 dan cuba melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputra Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum- kaum lain sejajar dengan Perkara 153; namun dalam dokumen yang sama turut memasukkan fasal 4.4 dan fasal 4.6

Fasal 4.4 dimaktubkan sebagai “Dasar Bersama Pakatan Harapan dipersetujui dari semasa ke semasa mengikut kesesuaian semasa dengan berpandukan kepada peruntukan dan semangat Perlembagaan.”

Manakala Fasal 4.6 pula dimaktubkan sebagai “Dalam membangunkan dan mengemaskini Dasar Bersama Pakatan Harapan seperti di dalam Fasal 4.4, Pakatan Harapan akan mengambil pendekatan inklusif dengan merundingi semua pihak seluas mungkin termasuklah mengambil kira pandangan institusi awam, institusi agama, kumpulan masyarakat sivil, wanita, pekerja, mahasiswa, belia, professional, kumpulan minoriti dan sebagainya.”

Dokumen lengkap perjanjian Pakatan Harapan boleh dirujuk di sini.

Walau pun pada luaran perjanjian bersama PH itu nampak seperti sama rata di antara ketiga-tiga parti, namun dalam realiti demokrasi berparlimen di Malaysia, ia tidak bergantung terhadap dokumen tersebut.

Realiti sebenar bergantung kepada berapa banyak parti-parti itu dapat memenangi kerusi parlimen melalui parti masing-masing, maka parti itu menjadi dominan dan pemutus keputusan dalam sesebuah kerajaan.

Dalam konteks sekarang, DAP merupakan parti paling dominan di kalangan pembangkang di Parlimen, maka DAP merupakan penentu hala tuju pembangkang, meskipun seorang Melayu dari PKR dilantik di atas kertas sebagai Ketua Pembangkang.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
1 Disember 2016 3:10 PTG delete

Walaun tolol lebai dah semakin meracau2 mcm polong hilang tuan dedak..kahkahkah

PAS @ PIGS..Parti Ajaran Syaitan jual agama peralatkan Islam.

Umno penyamun..Utk Melayu No Otak

KAHKAHKAH

Takfir!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
1 Disember 2016 3:12 PTG delete

Kalau BN menang PRU14, Presiden MCA jd PM.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
1 Disember 2016 3:16 PTG delete

Mari merompak balak dan menindas org asli bersama Pas parti lebai jual agama peralatkan Islam.

Takbir!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
1 Disember 2016 3:29 PTG delete

Walaun tolol hadi dan macai najib ketua penyamun mmg species bangang. Org Melayu dlm Pas cuma tinggal 500k, ramai dah lari ke Amanah. Umno tinggal 2juta selebihnya lari ke Bersatu. Perpaduan utk menipu agama dan bangsa sendiri.

Bekerja sama2 utk menyamun harta negara dan duit rakyat msia. Org kampung semua dah tau..

Ada 10juta lg org melayu pengundi luar pagar di luar sana yg benci Pas dan Umno. Pengkhianat Islam dan bangsa Melayu dulu, kini dan selamanya.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
1 Disember 2016 7:45 PTG delete

Dah kata dah...puak2 tolol dan vangang dlm PANtat dan pgayR akan buat apa saja demi dapigs..hehehehe
Tanpa dapigs...PANtat dan pgayR adalah "nobody".Mrk sanggup jilat bontot dapigs demi survival pemimpin2 mrk....
Nampak gayanya mati meroyan ler gay tua dlm penjara mengidam kerusi pm....
Dan mati pucuk ler puak lgbt yg selama ini menyembah dan mgharap pelaku seks sebagai pm...
kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah...

Rupa2nyer korang hanya anjeng dapigs jer...
kahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkah...

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
1 Disember 2016 9:13 PTG delete

Klu pakatan haprak pegang putra jaya...jwtn pm ditukar dgn kaliPah..
kahkahkahkahkahkahkahkahkah...

Kalipah altokong waltarak kolam...
kahkahkahkahkahkahkahkah...

Korang jadi abdi kalipah...
kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Basuh bontot pakai tisu jamban...
kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
1 Disember 2016 9:35 PTG delete

Kalau pas pegang Putrajaya.. Tukar nama jadi BalakJaya.Kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
1 Disember 2016 9:39 PTG delete

Nampak bangangnya walaun yg kata limkitsiang jd pm...awat xkata lee chong wei jd pm kalo ph menang ataupun alvin tan atau pun jamal jamban.Kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
1 Disember 2016 9:54 PTG delete

Apa walaun ni melalut dan melucah...kes kelantan apahal ni smpi merompak balak,,tindas org asli,harakah plak menipu...islam ke mcmtu???!kata penang tebang skrg yg rompak balak!!?tukar nama lah kelantan darul balak ataupun serambi balak...

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
1 Disember 2016 11:03 PTG delete

walaun tolol Pas otak kat lutut.kahkahkah

walaun tolol lebai jual agama suka melucah barang emak dia sendiri. Patutlah org melayu panggil PAS Parti.Ajaran.Seks

Umno penyamun..Utk Melayu No Otak.

KAHKAHKAH

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
1 Disember 2016 11:09 PTG delete

PAS @ PIGS penyembah tokong DAP di Selangor. Polong lebai jual agama semakin meracau2 mcm kelaparan dedak..kahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
1 Disember 2016 11:14 PTG delete

Korang org2 bawahan aka hamba abdi dapigs mana tahu keja org atasan pakatan haprak....hehehehehe

Jangan ada yg berani mintak mat gay buat surat wasiat pulak...
Mati meroyan dia nanti...
kahkahkahkahkahkahkahkahkah...

Lawak..lawak...
Kena kencing korang woooiii...
kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

KALIPAH ALTOKONG WAL-TARAK KOLAM
kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah...

Guna tisu jamban la korang..
kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
1 Disember 2016 11:18 PTG delete

Woi...tak payah banyak songeh..
Bersedialah mengadap KALIPAH ALTOKONG WAL-TARAK KOLAM korang tu!!!!

Sedia utk mengelap bontotnya dgn tisu jamban...tu standard keja korang!!!!
kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
1 Disember 2016 11:22 PTG delete

Mari mengelap bontot KALIPAH ALTOKONG WAL-TARAK KOLAM...
kahkahkahkahkahkahkahkahkah..

Lawak2...
kahkahkahkahkahkahkahkahkah

Kena kencing wooiiiii..
Nak mampos berguling atas jalan nak bebas mat gay tetapi gone eng aka altokong diangkat sebagai kalipah....
kahkahkahkahkahkahkahkahkah..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
1 Disember 2016 11:28 PTG delete

Yang tggl dlm PANtat dan pgayR adalah hamba abdi dapigs jer....
Ada sedikit tolol dan vangang!!!!
Kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Disember 2016 10:57 PG delete

Bontot jamban ka kalipah ka...xda lah smpi merompak balak jual nama islam.jual agama demi balak lebih keji dan hina drp kalipah Bontot tisu jamban.itu pun walaun xleh nk hadam xtau la tahap apa kebodohan walaun nih.kahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahjahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Disember 2016 11:00 PG delete

Kahkahkah.betul tu walaun.mmg kami lap bontot guna paper harakah...lap kaki guna pengesat kaki gambar bendera pas tu.kahkahkahkahkah....

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Disember 2016 11:02 PG delete

Kalipah ka dapigs xla sehina PIGS jual agama pasal nk telan duit balak kelantan. Siap tipu lagi dlm harakah.kahkahkahkah.pastu kantoi.Kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Disember 2016 11:03 PG delete

Walaun pigs br lepas melancap ke ni.melucah je kejenye.kahkahkahkahjay

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Disember 2016 11:08 PG delete

Almarhum Tok Guru Nik Aziz Guna Polis dan FRU Suraikan Blockade Orang Asli Tahun 2012 : Satu Catatan Sejarah Buat Si Pelupa.

1. Tajuk di atas adalah konotasi bersifat kontroversi. Ia satu ayat yang matlamatnya mencari populariti dan berniat mahu menarik minat pembaca dengan mudah. Saya kira jika Parti Amanah sudah wujud pada tahun 2012, maka inilah tajuk tulisan akhbar, Facebook dan juga sebaran Whatsapp mereka. Adakah tuan tuan setuju? Atau sangsi akan keberanian mereka dalam berdepan dengan ketegasan Almarhum Tok Guru?

2. Sejarah tidak akan pernah menipu. Tahun 2012 adalah tahun di mana perjuangan masyarakat orang asli mencapai satu kemuncaknya di negara ini. Kebangkitan orang asli memperjuangkan tuntutan mereka berlaku di Pahang, Perak, Kelantan dan negeri negeri lainnya pada tahun tersebut. Ia ibarat satu gelombang nasional.

3. Pada 17hb Oktober 2012, seramai kira-kira 120 Orang Asli melalui Jaringan Kampung Orang Asli Semenanjung Malaysia (JKOASM) telah sekali lagi berkampung di pekarangan Wisma Sri Pahang bagi menyerahkan memorandum yang didakwa ditandatangani oleh 6,000 orang asli Pahang, mengenai pencerobohan, tuntutan tanah dan wilayah adat kepada Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan bin Yaakob.



4. Tuntutan mereka agak banyak yang mana antaranya adalah mereka mahukan segala aktiviti yang sedang berjalan di atas tanah dan wilayah adat Orang Asli dihentikan, menarik balik lesen yang telah diberi kepada semua kontraktor yang bekerja di atas tanah wilayah adat dan membayar pampasan sewajarnya di atas "kerugian" yang mereka alami. Selain itu, mereka juga gesa kerajaan supaya membatalkan semua rizab bertindih dengan tanah dan wilayah adat Orang Asli bagi membolehkan pengiktirafan atau perlindungan serta mengiktiraf seluruh tanah dan wilayah adat Orang Asli mengikut peta komuniti mereka.

5. Bahkan awal sebelum itu, iaitu pada 17 Mac 2010 satu demontrasi besar besaran yang telah menghimpunkan ribuan orang asli di Putrajaya telah dilakukan hasil anjuran bersama antara Persatuan Orang Asli Semenanjung Malaysia (POASM) dan juga Jaringan Kampung Orang Asli Perak. Ia adalah satu perhimpunan mega yang mana diberi perhatian khusus oleh Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah pada waktu tersebut iaitu Datuk Seri Shafie Apdal. Tema rapat umum mereka adalah "Hak Kami Selaku Orang Asal Perlu dihormati, Jangan Hapuskan Akta Kami dan Iktirafkan Wilayah Adat Kami".

6. Sejarah juga dirakam apabila pada bulan Disember tahun 2008 di Johor, Orang Asli dalam saman sivil mereka, telah menamakan pengarah Jabatan Tanah dan Galian negeri, Majlis Bandaraya Johor Baharu dan JHEOA sebagai defendan. Mereka memulakan saman ini apabila menerima arahan untuk berpindah ke Kampung Orang Asli Kuala Masai daripada Majlis Bandaraya Johor Baharu pada 1993 atas alasan tapak yang mereka duduki bakal dibangunkan. Kerajaan negeri Johor seterusnya terpaksa membayar pampasan kepada Orang Asli daripada suku kaum Orang Selat berhubung pengusiran mereka dari tanah mereka di Stulang Laut dan perobohan gereja kecil mereka sembilan tahun sebelumnya.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Disember 2016 11:10 PG delete

6. Sejarah juga dirakam apabila pada bulan Disember tahun 2008 di Johor, Orang Asli dalam saman sivil mereka, telah menamakan pengarah Jabatan Tanah dan Galian negeri, Majlis Bandaraya Johor Baharu dan JHEOA sebagai defendan. Mereka memulakan saman ini apabila menerima arahan untuk berpindah ke Kampung Orang Asli Kuala Masai daripada Majlis Bandaraya Johor Baharu pada 1993 atas alasan tapak yang mereka duduki bakal dibangunkan. Kerajaan negeri Johor seterusnya terpaksa membayar pampasan kepada Orang Asli daripada suku kaum Orang Selat berhubung pengusiran mereka dari tanah mereka di Stulang Laut dan perobohan gereja kecil mereka sembilan tahun sebelumnya.

7. Ini adalah beberapa kerat sahaja coretan dan rakaman sejarah akan krisis panjang di antara pihak masyarakat orang asli dengan kerajaan negeri, kerajaan pusat malahan pihak PBT di negara ini sejak puluhan tahun yang lampau. Ada kebenaran yang berada di sisi pihak orang asli dan ada juga dalam banyak masa, kebenaran serta fakta kes berada di pihak kerajaan. Tuntutan masyarakat orang asli begitu pelbagai dan mendasar sifatnya di mana mana negeri pun.

8. Kelantan tidak terkecuali dalam soal tuntutan dan juga kehendak masyarakat orang asli yang mahu dipenuhi oleh mereka. Ada tuntutan yang mudah dan bersifat asas sahaja. Namun, banyak juga perkara yang dituntut oleh mereka bersifat kompleks dan memerlukan masa serta keprihatinan yang mendalam oleh pihak kerajaan. Ia bakal melibatkan banyak dasar, peraturan dan undang undang sedia ada di negara ini. Ia tidak semudah menghantar memorandum pada hari ini, dan mahu memastikan semua kehendak dan tuntutan kita akan dipenuhi oleh kerajaan pada awal esok paginya.

9. Serangan keterlaluan oleh beberapa kerat parti pembangkang yang membawa ideologi politik sempit di negeri ini yang sengaja mahu menjadi batu api agak dikesali. Mereka secara perse terus menuduh kerajaan negeri sebagai lebih zalim daripada kerajaan Myanmar ke atas kaum Rohingya, kerajaan negeri adalah Yahudi dan Zionis, zalim dan jahat, mencela dan mencelakakan pimpinan kerajaan negeri dan perlbagai lagi kata serta ayat makian yang tak sanggup saya tuliskan di sini, atas nama kononnya sayangkan hutan dan perjuangkan hak orang asli.

10. Sedarkah mereka bahawa tindakan pihak polis, PGA, JPNK dan pelbagai lagi agensi kerajaan pusat yang lainnya dalam isu blockade pada hari ini adalah sama sahaja dengan apa yang berlaku pada zaman ATGNA tahun 2012 dahulu? Dan apakah pada waktu itu mereka tidak merasakan tindakan Almarhum tersebut sebagai satu "kejahatan dan kezaliman"? Atau mereka masih belum cintakan alam sekitar pada tahun itu? Belum kenal pokok balak malahan belum sedar bahawa orang asli sebenarnya wujud di negeri ini? Atau bagaimana?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Disember 2016 12:16 PTG delete

Sudah2la walaun burukkan nama nik aziz pulak utk halalkan rompakan balak kelantan... Yg dah Mati jgnla nk dihina lagi..yg hidup tu terus merompak balak apahal?x ingat mati ke??

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Disember 2016 12:28 PTG delete

Parti.Ajaran.Seks

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Disember 2016 12:30 PTG delete

Utk.Melayu.No.Otak

KAHKAHKAH

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Disember 2016 12:35 PTG delete

Walaun tolol hadi dah mcm polong kehabisan dedak meracau2 melucah..ketawa berdekah2 pjg tp dlm hati menangis sbb dah malu. Org melayu semakin benci parti lebai jual agama peralatkan Islam..kikiki

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Disember 2016 12:39 PTG delete

PAS @ PIGS penyembah KALIPAH AL TOKONG AL DAP DI SELANGOR..

KAHKAHKAH

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Disember 2016 5:23 PTG delete

Surat luahan hati orang asli selepas dibebaskan.

"Kamu marah bila kami panggil wilayah kami sebagai tanah adat. Tapi kamu tolak permohonan kami walau tanah TOL pun! Walau kami dah duduk situ zaman sebelum orang putih. Kubur kami usia ribu tahun.

Kalau kamu luluskan tol, kami panggil tanah kami tanah tol, lulus geran, kami panggil tanah kami bergeran! Kamu kata cadangan dah lulus. Belas tahun kami dengar alasan itu. Kenapa tak warta? Kenapa tak buat?



Guna alasan kampung lain yg luluskah? Guna penghulu tanpa kampung yg dapat gaji kerajaankah? Berpuluh lagi kampung kami susah sangatkah nak susun semula? Wartakan, bagi geran. Kalau tuntutan kami tidak tepat, betulkanlah, berundinglah, takut jubah kotorkah?













Kamu suruh patuh undang2 tapi undang2 kamu yg buat. Undang2 kamu lindungi siapa? Syarikat singaporekah? Syarikat taiwankah?


Jangan jual agama pada kami. Tuhan kamu bukan Allah tapi kapitalisme. Kamu yg tentukan siapa yg boleh tanam sayur sape tak boleh, siapa boleh tebang pokok, Siapa tak boleh. Kalau potong tangan hudud pun, kamu yg tentukan siapa kena, siapa terlepas, siapa pencuri, siapa bukan?

Jangan bawa cerita nabi pada kami. Kenapa kamu tidak susah macam nabi? Kamu susahkan org lain pula. Cuba kamu hidup 24 jam di tempat kami. Minum air kami yg kamu kotorkan. Buat susu bayi kamu guna sungai kami yg kamu cemarkan racun itu. Basuh baju keluarga kamu. Takut nyamuk, takut pacat, atau takut racun?"

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Disember 2016 7:38 PG delete

Sepucuk surat bertulisan tangan yang didakwa cetusan luahan Orang Asli di Kelantan selepas dirinya dibebaskan daripada penahanan di Gua Musang, semalam sedang disebarkan di laman sosial, khususnya di Facebook. Malaysiakini menjadikan berita kerana ini boleh memburukkan kerajaan Islam PAS Kelantan.

Dipercayai dimuat naik oleh geng budak-budak PSM yang dulunya dikenali sebagai geng 'Langgar Hadi'.

Menjadi persoalan kepada kita benar ke, surat tulisan tangan ini adalah surat orang asli. Melihat kepada tulisan tersebut macam pernah lihatnya.

Kenapa tak letak nama. Sedangkan baru keluar lokap, tentu mereka tak takut untuk letak nama. Hanya jika ada nama orang boleh siasat benarkan dia yang tulis. Itu sahaja alasanya.

Saya masih tertanya-tanya siapa sebenarnya dibelakang budak-budak PSM dan juga orang asli dalam isu tanah adat di Kelantan?

Bagi mereka yang mengamati perjalanan isu ini yang bermula dengan isu banjir besar, kemudian diikuti isu balak dan melarat kepada kepentingan orang asli sehingga kebangkitan mereka dalam memberikan tekanan untuk menjatuhkan kepimpinan MB Ustaz Ahmad Yaakob.

Pertanda paling mudah untuk melihat isu ini ialah pada perhimpunan BERSIH5 dengan penyertaan orang asli di perhimpunan tersebut.

Bersih 5 diadakah atas dasar membuat 5 tuntutan iaitu Pilihan Raya Bersih, Kerajaan Bersih, Perkukuhkan demokrasi parlimen, hak membantah dan memperkasakan Sabah serta Sarawak.

Agenda ini perlu dipatuhi dimana semua parti politik dan NGO yang menyertai BERSIH5 diminta tidak memngunakan bendera, banner atau apa-apa perkara yang boleh membawa simbol kepeda kumpulan dan matlamat masing-masing.

Persoalan yang timbul kepada kita, kenapa orang asli yang datang ke BERSIH5 berbeza dengan Bersih sebelum ini kerana mereka membawa banner, sepanduk dan kain rentang yang membawa tujuan yang berbeza dengan apa yang BERSIH5 tuntut?

Gambar di atas adalah sebahagian daripada mereka dengan bannner, sepanduk dan kain rentang yang sudah pasti diluar kemampuan fikiran, gerak kerja dan kewangan yang mana saya percaya memakan kos yang sangat tinggi itu belum masuk belanja mereka beberapa hari di Kuala Lumpur.

Gerakerja ini telah dilakukan oleh suatu 'mastermind' yang memang mempunyai agenda untuk memberikan imej yang buruk kepada kerajaan PAS Kelantan dan PAS khususnya supaya imej PAS tercalar teruk.

Kenapa mereka sanggup membelanjakan wang yang besar dan mempergunakan orang asli? Jika anda amat-amat anda akan dapat jawapannya. Orang asli, budak-budak PSM dan pemuda PAN adalah 'bidak' sahaja. Buah-buah lain belum lagi keluar.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Disember 2016 9:53 PG delete

Utk walaun2 tolol lebai jual agama;

https://youtu.be/dyUuznJ3f8s

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Disember 2016 12:05 PTG delete

Daripada bertuankan kafir harbi sebagai pm..aku rela mengundi pas atau umno!!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Disember 2016 1:19 PTG delete

Lagi bodoh.tuhan tu Allah.apasal nk bertuhankan org...apa punya level bangang walaun sekor ni.Kahkahkah. Xda org bijak2 ke dlm pas dan umno
Kahkahkah.patutla senang kena tipu...vodo mcm lembu.Kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Disember 2016 1:22 PTG delete

Walaun bangang sekor tu kata pan taja org asli.kahkahkah.mana bukti?setakat kata cmtu aku pun blh tuduh hadi anak dr israel.kahkahkah. Nap xkata yahudi zionis firaun yakjut makjud yg taja org asli kelantan. Kahkahkahkah.kalo bodoh simpan la sikit walaun.jgn tunjuk sgt bodoh tu.Kahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Disember 2016 2:48 PTG delete

Walaun tolol lebai jual agama lebih takutkan manusia dari Allah..

Parti.Ajaran.Syaitan

Utk.Melayu.No.Otak

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Disember 2016 3:30 PTG delete

Nampak sangat puak pgelap bontot dapigs dgn tisu jamban blm pandai membaca..'tuan' dgn 'tuhan" pon tak pandai beza...hehehehe
Nie gerenti puas kena kencing nie...
Kahkahkahkahkahkahkahkahkah...

Antara tokong dan gay tua...siapakah pujaan hati anda????

Kami puja ALTOKONG WAL-TARAK KOLAM
Kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Mati meroyan gay tua dlm penjara
kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Apa boleh buat...PANtat dan pgayR cuma abdi jer...nak lebih2 bergoyang lutut kena jeling abang dapigs....
KAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAH

Patut pon parti bunga tak nak join pakatan haprak krn takut jadi abdi dapigs...
kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Kesian dgn korang woooiii...
kahkahkahkahkahkahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Disember 2016 5:16 PTG delete

Yang nyata PANtat ditaja oleh dapigs.
Ditaja utk lap bontot dapigs dgn tisu jamban.Standard hamba abdi kpd parti besar iaitu dapigs dlm pakatan haprak...
HAKIKAT YG. NYATA...
KORANG HANYA ABDI BASUH BONTOT DAPIGS...
kahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Disember 2016 6:34 PTG delete

Polong tolol lebai jual agama semakin meracau..hati menangis dlm ketawa berdekah2 yg pjg.kesiann woii..dah maluuu..

PAS @ PIGS penyembah KALIPAH TOKONG AL DAP DI SELANGOR..lapar dedak..kikiki

Takfir!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Disember 2016 6:38 PTG delete

Suka melucah walaun tolol Parti.Ajaran.Seks hasil tarbiah lebai2 jual agama dlm PAS@PIGS.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Disember 2016 6:49 PTG delete

Terima jer hakikat...
Korang hanya abdi kpd dapigs...
kahkahkahkahkahkahkahkahkah

Reply
avatar
bat8
AUTHOR
4 Disember 2016 8:03 PG delete

Anon 12:31....siasatan yang di buat oleh PAC dan kemudiannya di keluarkan laporan itu bukan bukti ke? Yang Pengerusi PAC dari UMNO dok kalut nak tudung pelbagai isu skandal 1MDB bukan bukti ke...

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Disember 2016 8:03 PG delete

Terima je hakikat..PAS @ PIGS abdi dapigs di Selangor..paku dulang paku serpih, kata org Pas yg lebih..kahkahkah

Takfir!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Disember 2016 4:10 PTG delete

Kelakar...
Kesentapan para abdi dapigs mengelap bontot KALIPAH ALTOKONG mrk......
kahkahkahkahkahkahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Disember 2016 8:01 PTG delete

Terima la hakikat PIGS perompak balak kelantan mau laksana hududk.kahkahkah.Terima la hakikat PIGS melahap 90juta smpi xberani nk saman SR..terima la hakikat walaun pas kuat melancap dan melucah.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Disember 2016 11:33 PTG delete

Tukang basuh bontot dapigs bersuara...
kahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkah..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Disember 2016 11:35 PTG delete

Ostat PIGS perompak balak kelantan aka Tukang penyembah dapigs selangor bersuara sambil melancap ....kahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkakahkahkahkahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
5 Disember 2016 12:02 PG delete

Bertenanglah wahai pegelap bontot aka hamba abdi dapigs...hehehehe
Tak kan kesentapan menerima hakikat dilahirkan sbg hamba dapigs...
Kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
5 Disember 2016 12:35 PG delete

Syabas Madey Kutty, kamu dah berjaya pecahbelahkan DAPigs, teruskan niat murni kamu , semoga DAPigs hancur sebelum PRU 14.

KAHKAHKAHKAH


PETALING JAYA: Seorang pemimpin akar umbi DAP mengumumkan keluar parti kerana hilang keyakinan terhadap kepimpinan parti, terutama Lim Kit Siang.

Shamsher Singh Thind, perwakilan cawangan Taman Chai Leng berkata, Lim Kit Siang tidak lagi boleh dipercayai kerana kini bersedia bekerjasama dengan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas timbalan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

“Saya boleh menulis tesis berkenaan sifat dan tahap dakwaan Kit Siang dan pemimpin pembangkang terkemuka lain yang dibuat terhadap Dr Mahathir dan Muhyiddin pada masa lalu.

“Daripada apa yang saya lihat, sama ada Kit Siang berbohong mengenai Dr Mahathir dan Muhyiddin, atau beliau tidak mempunyai masalah bekerjasama dengan orang yang menyalahgunakan kuasa mereka, dan rasuah pada masa lalu.

“Apa sahaja pandangan yang dipilih, faktor yang saya mahu buktikan ialah Kit Siang sudah kehilangan kredibilitinya,” katanya dan bertanya jika Lim suatu hari nanti akan bekerjasama dengan Datuk Seri Najib Razak juga untuk menjatuhkan seorang lagi perdana menteri.

“Jika ia boleh diterima bekerja dengan Dr Mahathir untuk menjatuhkan Najib maka saya pasti Kit Siang tidak akan mempunyai masalah bekerjasama dengan Najib untuk menjatuhkan perdana menteri akan datang.”

Beliau juga menyelar PKR dan DAP kerana kurang memberi kerjasama semasa pilihan raya Sarawak yang diadakan awal tahun ini.

“Menurut Fasal 5 Perjanjian Pakatan Harapan, Majlis Presiden diberi kuasa membuat keputusan muktamad untuk membuat keputusan calon yang akan bertanding di mana-mana kawasan tertentu semasa pilihan raya, sekiranya pihak tidak dapat mencapai persetujuan.

“Bagaimanapun, Majlis Presiden gagal membuat keputusan muktamad dan akibatnya kedua-dua PKR dan DAP bertanding menentang antara satu sama lain di 6 kerusi negeri pada pilihan raya Sarawak.

“Jika pemimpin Pakatan tidak dapat membuat keputusan mudah, yang dalam bidang kuasa mereka, maka apa yang boleh mereka lakukan untuk Malaysia?”

Dalam persidangan perwakilan tahunan DAP Pulau Pinang bulan lepas, Shamsher mempersoalkan pemimpin DAP mengenai kerjasama mereka dengan Dr Mahathir dan Muhyiddin.

Beliau juga memetik cerita dongeng Aesop “Petani dan ular”, tentang petani digigit ular yang dibantunya. Shamsher kemudian menyamakan ular itu dengan Dr Mahathir.

“Respons yang saya dapat adalah dalam bentuk soalan pelik. Saya ditanya jika Kit Siang, yang begitu banyak menderita di tangan Dr Mahathir, bersedia mengetepikan perbezaan dan bekerjasama untuk kebaikan negara, jadi apa masalah saya?

“Saya terperanjat mendengar soalan ini. Dr Mahathir tidak melakukan apa-apa kepada saya secara peribadi, jadi mengapa saya perlu bersusah payah?

“Begitu juga, Najib tidak melakukan apa-apa kepada saya secara peribadi, mengapa perlu saya juga bersusah payah?”


Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
5 Disember 2016 8:56 PG delete

PAS @ PIGS pengelap bontot aka hamba abdi dapig di Selangor..bertenanglah wahai walaun tolol lebai jual agama..jgn rasa malu..kikiki

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
5 Disember 2016 9:02 PG delete

Apa dah jd dgn perhimpunan rohingya di stadium semlm? Yg hadir lebih ramai pemimpin2 dari ahli2 Pas..Npk sgt Pas semakin mereput..dah sampai tarikh luput.

org melayu semakin benci parti lebai jual agama berkolaborasi dgn parti penyamun negara. Sekor pemimpin jual agama, sekor lg jual bangsa.

KAHKAHKAH

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Disember 2016 7:26 PTG delete

Najib nk tutup isu mdb dgn adakan himpunan rohingya....pas pula support sekali.aje bodoh pas ni.kahjahkah

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ Bisnes