Analisis : Bukan Islam Tidak Sokong Lagi Parti PAS dan Umno..

Analisis Berita

SEJAK dua minggu lalu, sudah berbuih mulut pemimpin Umno dan Pas beri jaminan RUU Persendirian yang dibentangkan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam Parlimen 19 Mei lalu, bukan untuk pindaan melaksanakan undang-undang hudud.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri pun tampil berkata, parti-parti komponen dalam BN telah silap faham kerana RUU persendirian itu hanya untuk memperkasa Mahkamah Syariah.

Kata Umno, pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta 355) tiada kaitan dengan pelaksanaan hukum hudud. Pelaksanaan hudud hanya ada kena mengena dengan pindaan kepada Perlembagaan Persekutuan. Oleh itu, kawan-kawannya seperti MCA, Gerakan, MIC dan SUPP perlu yakin dan percaya kata-kata ini.

Manakala kata Pas, DAP tidak perlu campur tangan dalam perkara yang melibatkan orang Islam kerana tidak menyentuh hal orang bukan Islam.

Jadi, soalnya apakah masyarakat bukan Islam percaya akan kata-kata pemimpin Umno dan Pas ini?
Jawapannya mudah, masih tidak percaya! Pemimpin MCA, Gerakan, MIC dan SUPP sepakat menegaskan tindakan Abdul Hadi itu adalah 'pembuka jalan' untuk membenarkan undang-undang hudud dikuatkuasakan di negara kita.

Malahan semua menteri dan timbalan menteri bukan Islam ini sanggup meletakkan jawatan masing-masing sebagai protes sekiranya hukum hudud berjaya dilaksanakan di negara kita.

Begitu juga dengan pemimpin DAP dan pemimpin-pemimpin pembangkang bukan Islam yang lain. Mereka mengutuk Umno demi untuk melaksanakan undang-undang Islam, sanggup bersekongkol dengan Pas tanpa memikirkan perasaan masyarakat bukan Islam.

Sehingga hari ini, masyarakat bukan Islam, sama ada pemimpin politik, persatuan mahupun dewan perniagaan masih lantang mengkritik dan terus mendesak agar kerajaan menarik balik RUU persendirian itu.
Di sebalik desakan demi desakan itu, timbul juga kemusykilan bagaimana boleh timbul RUU persendirian itu? Tanpa diduga oleh kebanyakan ahli-ahli parlimen, Abdul Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang itu tiba-tiba dibenarkan bangun dan membawa RUU berkenaan. Beliau kemudian memberitahu akan membahaskan usul itu dalam sesi parlimen akan datang.

Ahli-ahli parlimen bukan Islam pada hari itu sememangnya terkejut dan tidak percaya apa yang didengar dan dilihat mereka. Apakah cubaan demi cubaan yang dilakukan presiden Pas itu untuk membentangkan hukum hudud dalam parlimen kini telah menjadi kenyataan?

Apa yang lebih mengejutkan lagi ialah pendedahan secara terbuka oleh Abdul Hadi kelmarin bahawa Pas sebenarnya telah lama mengadakan rundingan dengan kerajaan persekutuan pimpinan BN bagi membenarkan partinya membawa usul itu ke Dewan Rakyat.

Nampaknya Umno dan Pas cuba berselindung daripada pengetahuan parti-parti sekutunya.
Belum habis Umno dan Pas memberikan penjelasan kepada kalangan bukan Islam, pendedahan Abdul Hadi mengenai rundingan berkenaan sesungguhnya tidak boleh diterima, lebih-lebih lagi bagi pemimpin-pemimpin bukan Islam dalam komponen BN.

Bagi pemimpin MCA, Gerakan, MIC dan SUPP, mereka anggap seperti diperdaya oleh Umno yang sanggup 'mengadakan rundingan sulit' dengan Pas.

Demi mendapatkan penjelasan yang lebih terperinci, Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai dikatakan sudah bersedia bertemu dengan perdana menteri dalam masa terdekat.
Namun, apakah hasil pertemuan itu, semua persoalan yang dibimbangi oleh kalangan bukan Islam boleh terungkai?

Apakah jika Liow boleh terima penjelasan Najib, masyarakat bukan Islam pun akan turut akur? Rasanya tidak. Selagi RUU persendirian ini belum secara hitam putih dibentangkan dalam Parlimen Oktober depan, selagi itulah kritikan demi kritikan terhadap RUU yang didakwa untuk melaksanakan hukum hudud akan terus didengar.

Apakah benar usul yang dibawa Abdul Hadi itu benar-benar untuk memperkasakan Mahkamah Syariah?
Bagi kebanyakan bukan Islam, mereka masih bersikap was-was. Mereka sudah tidak percayai dan sokong Pas lagi.

Kini selepas Pas, mereka  pula kena berhati-hati dengan Umno!

sh

IKLAN BERBAYAR

Duit bukanlah segala galanya... Tetapi segala galanya memerlukan duit!!
Begitu juga dengan kebahagian rumah tangga...
Porak peranda hanya gara gara masalah kewangan meskipun cinta bersemi lebih dari 10 tahun!! Itulah REALITI HARI INI!!
Bukankah membahagiakan orang yang tersayang itu adalah IMPIAN SETIAP INSAN??
Bagaimana dengan anda???
Perkongsian ini mungkin titik permulaan dalam hidup anda untuk membahagiakan yang tersayang...
Kebahagian tidak dapat dinilai dengan wang ringgit.. Tetapi berusahalah untuk mencapai kebahagian sebenar yang diimpikan
"SAYA INGIN MEMBAHAGIAKAN INSAN YANG TERSAYANG!!" <--------- Klik
Link URL : http://janapendapatanpasif4u.blogspot.my
 
Previous
Next Post »

29 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Jun 2016 10:13 PG delete

Sapa nk sokong parti sarkas.pas parti ahli sarkas.hanya walaun walaunta walakuntul jer yg sokong.kahkahkah.kpd walaun lepas ni bwk keris ya.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Jun 2016 10:14 PG delete

cadangan kostum next muktamar

Tema THE PAS AWAKENS

1. presideng - Darth Vader berserta Light Saber kaler hijau
2. Naib Presideng - OB1 Kenobi
3. Timbalan Presiden - R2D2
4. Ketua Pemuda - Luke Skywalker beserta lightsaber kaler kebiru2an
5. Ketua Dewan Ulama - Chewbacca
6. Ketua Penerangan - C3PO
7. Ketua Muslimah - Princess Liea berpurdah

lagi cantik kalau korang bole tunggang unta letak ekzos Millennium Falcon sebelah kiri



sekadar cadangan....tak berdosa pun

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Jun 2016 11:11 PG delete

Yer betul, takkan kerana bukan Islam PAS nak gadaikan prinsip perjuangan, hanya PAN yang boleh dikudakan demi menjaga hati bukan Islam.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Jun 2016 11:14 PG delete

Kesian kamu tulis panjang-panjang tapi tiada makna.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Jun 2016 11:16 PG delete

Gabungan PH adalah gabungan sarkas, kuda ada, babi ada dan badut tengah bawak gitar pun ada....kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Jun 2016 11:29 PG delete

Kafir sejak dari dulu memusuhi Islam mereka amat benci dengan Islam apabila orang Islam itu sendiri berpegang pada prinsip Islam mereka akan dibenci, apabila orang Islam itu sendiri menentang prinsip Islam macam PAN dan PKR mereka akan disanjung oleh kafir kerana kemunafikan mereka dan mudah diperkudakan demi agenda kafir.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Jun 2016 12:13 PTG delete

Xpa sbb ph xbwk keris mcm pendekar kontol.kahkahkah.pas bwk 2 keris lg gilababi.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Jun 2016 12:14 PTG delete

Kesian lagi muktamar sarkas xda pekdah sekupang pun.kahhkah.keris.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Jun 2016 12:18 PTG delete

Ya betul tu.prinsip pas membalak haram bersama ulamak wajib dipertahankan.kahkahkah.membalak gune keris boleh x.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Jun 2016 12:21 PTG delete

Muktamar PAS untuk ahli PAS saja bukan untuk macai2 DAP yang berjaya dikudakan sehingga jadi barua yang menentang sesama muslim. Hanya ahli PAS saja yang faham dan terus istiqamah.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Jun 2016 12:21 PTG delete

Islam pas membalak haram kelantan apa cter.islam blhla fitnah org jual pil kuda fitnah pan tolak hudud.jgnla perasan pas tu bwk islam.perangai pas jauh sesat dr islam malah lebih hina dr parti2 kapir.otak kena pikir jgn pikir guna lutut ya walaon.kuikuikui

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Jun 2016 12:23 PTG delete

Elok hadi g muktamar tu naik moto kriss.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Jun 2016 12:24 PTG delete

Hanya munafikun akan tunduk kepada kafirun.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Jun 2016 1:44 PTG delete

Islam Ala PAS,keris PANJANGGGGGGGGGGGGGG dari keris umno,islam PAS boleh tengok porno di german,orng pergi german meeting..tapi dia duduk dlm bilik tenguk porno.........dia tak tahu sahabat yg mengikut dia di german adalah orng DAP,terpaksa bayar xtra duit hotel..kerana porno..beranikah pemimpin pas ini saman mmember yg sekali bersama dgnnya digerman tu..hahahha..di muktamar member ni menikus..sebab wakil dap ada receipt sebagai bukti..tenguk tuu orng dap cukup baik tak mahu memalukan ulamak tarbuss..

cakap/gebang berdegar2 tapi belakang bergelomang dgn najis.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Jun 2016 8:43 PTG delete

yang aku nampak parti pas ni dh mcm parti black metal pasal aku nampak ada persamaan..persamaan pertama mcm ni..black metal ada ayat2 dan istilah yg tersendiri..sbg contoh poser..antichrist..fireblazing..kalau pas era baru ni ayatnya sbg contoh haram..kafir..jebon dan seangkatan dengannya..yg kedua pulak kalau black metal ada yg puja setan ada yg tidak..

pas pulak ada yg boleh online dgn Allah ada yg tak boleh..ketiga..black metal jual stuff ganas utk pembeli tersendiri..pas pulak jual agama..bro sendiri faham contohnya..keempat black metal dgn seragam hitam dan corpse paintnya..klu pakai jeans biru dh x black metal..pas pulak dgn serban/kopiah putih..klu pakai baju tengkolok satu set dh x pas dah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Jun 2016 8:45 PTG delete

Sian pas naya kene bancuh pasal keris.kahkahkah

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
5 Jun 2016 5:47 PG delete

Hanya kerana mahu mengambil hati malah taksub serta taat kpd DAP aka cina sanggup mempersenda pakaian rasmi raja2 Melayu sendiri.. khodam yg sebegini yg sebenarnya patut dikasihani!!..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
5 Jun 2016 12:08 PTG delete

Xguna kalau bwk keris besar2 tp nk tegur umno pun takut.jgnkan umno,dgn mca Mic gerakan pun hadi kecut telo.Islam apa tu jadi balaci umno mca Mic gerakan.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
5 Jun 2016 12:11 PTG delete

Soalan atas tu wanrosli xjwb pun. Wanrosli Kata selepas pemutihan ahli pas Ada sejuta lebih siap angka lagi 1 1000 000,eh silap pulak 1 100 000. Kuikuikui.tp muktamar bgtau lepas pemutihan tinggal 800k ajer.apa komen wanrosli? Kuikuikui

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
5 Jun 2016 5:46 PTG delete

Inilah dia macai yang sudah berjaya dikudakan....

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
5 Jun 2016 10:51 PTG delete

5:46 walaun dah kalah xda hujah. Kahkahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Jun 2016 10:15 PG delete

insyaallah hudud akan tetap dilaksanakan dimalaysia hasil daripada ruu 355. ramai bukan islam tak sokong sebab dia bikan islam dan perlu diterangkan dengan jelas dan itu hak mereka sokong atau tidak. tetapi bagi yang islam mustahil tak jelas kalau ikuti betul2lah sokong atau tak sokong itu hak kamu jugak sebab ianya untuk memperkasakan mahkamah syariah dan hanya umat islam sahaja yang terlibat. jadi bagi puak2 penentang yang islamlah petunjuk ada iaitu al quran nilaikan sendiri.kita ni hamba allah swt ke atau tak percaya janji allah swt. moga kita sama2 diberihidayah kejalannya.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Jun 2016 10:19 PG delete

macai pan dah tertarik muktamar pas meraka berminat cuma masih belum terbuka hati untuk kembali kepangkal jalan. banyakkan ikuti moga akan kembali.insyallah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Jun 2016 3:23 PTG delete

tuduhan tiada bukti dari 12:18 tuduhan yang tiada bukti fitnah tak takut dosa ke. tapi kalau ada bukti kemukakan sama2 kita dakwa sapa yang bertanggungjawab kerana tidak amanah tak kira bn, pas, dap, pkr atau pan jika melakukan kemungkaran kami akan tentang kalau ada bukti kemukakan segera sebab dah lama dah kes balak kelantan ni. tuhan dah tunjukkan banjir besar banir2 balak yang reput hanyut menunjukkan yang kerja ini dah lama bukan baru 2 atau 3 tahun tapi dah berlanjutan lama. moga akan terbukti si pelaku tersebut.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Jun 2016 3:25 PTG delete

jangan buat kenyataan tampa bukti husam pun tak dapat buktikan.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Jun 2016 3:27 PTG delete

8:45 jangan seronok buat fitnah tak takut dosa ke org kafir aja yang tak takut dosa.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Jun 2016 3:30 PTG delete

10:51 kamu kuda dap ke. islam diakhir zaman umpama mengengam bara apa mungkin sebab tu ramai yang mudah diperkudakan.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 Jun 2016 3:01 PTG delete

macai pan khadam dap bekerjasama untuk kalahkan pas.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
8 Jun 2016 9:53 PG delete

Sapa pulak nk kalahkan pas.musuh kami umno shj tp xkira la siapa yg bersekongkol ngan umno tetap kami lawan walaupun penasihat umno.kami xhairanla walau keris hadi pjg tp takut nk tegur rasuah.biar kami lawan.kahkahkah

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ Bisnes