PANAS!!! : PROF UUM CADANGKAN PARTI PAS DIBUBARKAN.

Mohd Azizuddin Mohd Sani

SHAH ALAM – Blok politik ketiga antara Pas dan Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan) bukanlah gabungan yang kukuh yang boleh menjadi alternatif kepada BN dan Pakatan Harapan.

Pensyarah Pusat Pengajian Antarabangsa Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia, Prof Madya Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani berpendapat, hala tuju gabungan kedua-dua parti itu tidak cukup jelas, malah kekuatannya  boleh dipersoalkan.

“Ikatan adalah sebuah parti baharu, tidak cukup kuat. Bahkan Ikatan dianggap sebagai parti  ‘serpihan’  Umno, yang kecewa lalu menubuhkan sebuah parti.

“Kita juga tidak tahu sejauh mana kekuatan Ikatan di peringkat akar umbi, berapa jumlah keahliannya. Rakyat juga tidak mengenali parti ini,” katanya.

Selain itu, katanya, isu yang bakal diperjuangkan juga tidak bermatlamat untuk mencapai kuasa, sebaliknya memilih pendekatan politik lebih matang dan menasihati kerajaan dengan mengemukakan pandangan bukan sahaja di Parlimen tetapi dengan cara berdepan dan bukan secara ekstrem.

“Jika isu yang dijadikan agenda perjuangan tidak bermatlamat mencapai kuasa, saya rasa baik bubar sahaja Pas menjadi NGO dan perjuangkan isu yang bercorak keislaman,” katanya.

Beliau turut mempersoalkan kerjasama kedua-dua parti itu yang lebih menumpukan agenda umum berbanding isu hudud seperti yang diperjuangkan Pas sebelum ini.

“Soalnya, apa bezanya ketika Pas bersama dengan PR sebelum ini?

“Gabungan ini tidak jelas apa hala tujunya. Ia dilihat seolah-olah Ikatan mahu mengambil kesempatan ke atas Pas. Persoalannya di mana kekuatan gabungan ini, adakah mereka boleh menjadi kekuatan kepada BN dan Pakatan Harapan?” katanya.

Bagaimanapun Mohd Azizuddin tidak menafikan, blok politik ketiga ini mempunyai kekuatan di Kelantan dan Terengganu, namun jika gabungan ini dikekalkan sehingga ke hari pilihan raya umum akan datang, ia hanya akan memecahkan undi BN dan Pakatan Harapan.

“Silap langkah, Kelantan boleh dikalahkan oleh BN dan Pakatan Harapan. Namun jika blok politik baharu ini kuat, ia boleh mengimbangi kuasa BN dan Pakatan Harapan.

“Untuk mengukuhkan gabungan Pas dan Ikatan ia memerlukan kerjasama dari kumpulan dan parti politik yang sudah kukuh terutama dari Sabah  dan Sarawak selain perlu mempunyai pemimpin berkaliber,” katanya.

Katanya, tiada masalah menubuhkan blok politik ketiga tetapi untuk mendapat kuasa agak terbatas kerana kekangan yang ada selain Pas telah ‘mengorbankan’ isu hudud yang diperjuangkan sebelum ini.

“Pada saya, Pas bukannya melangkah ke hadapan tetapi terkebelakang. Berkaitan isu hudud ia seolah-olah memakan diri Pas, kerana punca perpecahan PR adalah kerana Pas mahu hudud dilaksanakan,” katanya.

sh

IKLAN PENAJA

Anda adalah di antara 43 JUTA pengguna telefon di Malaysia. Tahukah anda pengguna telefon di masa kini sedang menikmati komisen serta bonus yang dibayar kepada mereka setiap bulan? Telefon bukan lagi alat untuk berhubung, telefon kini telah terbukti dapat dijadikan alat untuk menjana pendapatan yang tidak putus setiap bulan. Anda nak tahu?

Kami membina sistem yang lengkap untuk anda hasil dari perbincangan, pengalaman serta ilmu pemasaran yang kami ada. Untuk menjadi salah seorang daripada pengguna telefon yang menjana pendapatan pasif setiap bulan, anda hanya perlu memahami :

Faham Sistem AutoDownline & AutoPlacement

Hadam ilmu yang kami sediakan Praktik teknik yang disediakan Apabila elemen hebat ini bergabung,maka bersiap sedialah untuk menerima pendapatan yang tidak masuk akal hasil dari bantuan sistem kami ini. Harapan kami dengan bantuan sistem kejayaan ini dapat membantu anda menjadi seorang usahawan online yang berinovasi, berdaya saing dan tidak mustahil, seorang Jutawan atau Multi-Jutawan Semoga anda sukses dan menambah nilai dalam hidup orang ramai.

klik link sini : http://autod9.com/army


 
http://iklanviral.blogspot.my
 
 http://www.kelabsimkad.com/
Previous
Next Post »

16 ulasan

Write ulasan
17 Mac 2016 11:28 PG delete

PAS wajar di bubarkan kerana merupakan kesalahan total kepada Allah (al-Quran) apabila PAS menampalkan kalimah Islam (al-Islam)... Padahal kalimah (mutasyaabihat : samar2 - hakikat) bacaan al-Quran "al-Islam" itu tidak berlaku & tidak boleh diberlakukan kepada sesuatu apa pun terdahulu atau terkemudianNya melainkan LILLAAHI - semata-mata kerana Allah. Tidak berlaku Islam (al-Islam) itu dengan disandarkan kepada sesuatu yang lain... kemudian pindah (niat - i'ttiqad) letak atas nama Allah - Lillaahi.

Reply
avatar
17 Mac 2016 11:31 PG delete

Ini adalah akibat dari gagal mengenal kalimah (mutasyaabihat : samar2 - hakikat) bacaan al-Quran "al-islam"... hanya difahami dengan takwilan semata-mata... kemudian pinjam jadi ISLAM serta semua segala sesuatu dilonggokkan letak atas nama ISLAM untuk dijaja, dijual & perdagangkan... (*) Apakah hakikat kalimah bacaan al-Quran "al-Islam" itu barang dagangan ???

Reply
avatar
17 Mac 2016 11:33 PG delete

Kegagalan mengenal kalimah bacaan alQuran "al-Islam" yang dipinjam jadi Islam... maka wajib gagal juga lah mengenal & menyedari kalimah "al-Yahud - Haadu" - YAHUDI yang sedang bersarang kukoh ghaib dalam diri setiap diri...

Reply
avatar
17 Mac 2016 11:35 PG delete

Apakah yang membezakan : had (hudud) : batas : sempadan capacity kalimah bacaan al-Quran "al-Islam" - ISLAM VS YAHUDI "al-Yahud" - Haadu - cara, sifat, kata-kata, perbuatan...???

Reply
avatar
17 Mac 2016 11:37 PG delete

DENGAN JELAS, TEGAS & TEGOH PENGERTIANNYA...
... PAS (pemimpin, lebai klaghoh, ahli taksub - BUKAN ahli biasaNya) adalah golongan YAHUDI bani melayu bertaqiyyah (berselindung : menyamar) disebalik Islam (al-Islam) ahlu sunnah wal-Jamaah - ASWJ dibumi malaysia hari ini (titik)

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
17 Mac 2016 2:10 PTG delete

Walakontol terkedu presideng sndiri tak nak hudud..harap je plembagaan tpi haprak.walakontol..mana kau..huhuhu

Reply
avatar
17 Mac 2016 3:56 PTG delete

Bila tuan Sheikh menguna kan istilah "TAQIYYAH" maka saya teringat apa yang di lakukan oleh puak puak Syiah melalui Ayutullah mereka, "Para ahli hendak lah melakukan "TAQIYYAH" yakni "MENYOROK dan MENIPU" agar perlakuan mereka tidak di hidu oleh orang lain terutama ASWJ, terutama dalam kes nikah munta'ah. Sebenar nya ramai yang MENYUKAI" ajaran ini ada lah kerana Munta'ah sama saperti ajaran "TASLIM" yang di bawa oleh "MUSTAFFA MATA-HARI" yang berkembang pesat di Kampong Alai Segamat pada satu masa dahulu adal lah kerana sesuatu ritual tidak perlu lakonan atau pergerakan angota badan, misal nya dalam solat kerana niat sahaja sudah memadai. Kini ajaran tersebut di Segamat sudah agak begitu malap.

Saranan tuan Sheikh agar parti yang konon nya berpegang kepada Al-Qur'an dan Al-Sunnah itu di bubar kan sahaja agar MOTTO nya yang bertema kan "ISLAM" tidak menipu dan terus menipu mereka yang terkrisma dengan slogan atau motto tersebut. Sekurang kurang nya dapat juga membendung akidah umat Islam dari terus di mangsa kan. Maklum lah kebanyakan orang MElayu akan menjadi layu dengan slogan dan motto tersebut.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
17 Mac 2016 5:58 PTG delete

Mula2 beria pasal hudud.skrg blh tangguh pulak...cmne tu.wanrosli sila jawab

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
18 Mac 2016 8:04 PG delete

Sampai hati nak bubarkan PAS.. nanti dah x de parti islam lagi kat malaysia nih...

Nak harapkan PAN, perlembagaan pun belum siap2 lagi.. ini berkemungkinan besar kerana DEWAN HARIAN ULAMAK DAP masih belum meluluskan perlembagaan PAN.. mungkin selain dari mengikuti al quran dan al sunnah (sekadar bersangka baik - ini pun kalau mat sabu tak membantah kerana dia dah mengaku tidak berjiwa islam), DEWAN HARIAN ULAMAK DAP turut menambah syarat agar PAN perlu senantiasa taat kpd TOK2 GURU LGE dan LKS dan dlm masa yg sama; cukuplah sekadar mengalu2kan kewujudan Ustaz Ahmad Awang dan Ustaz Ghani Shamsudin yg setakat ini berjaya disenyapkan (tanda setuju) dalam isu Octoberfest..

Sebaliknya tambah menarik, PAN pula hendaklah bersikap anti ulamak2 muktabar di Malaysia terutamanya Mufti Negeri Pahang kerana memandai je mencabar DAP agar menyaman beliau dlm isu khutbah jumaat. Selain dari itu, PAN perlu juga kecualikan hudud dari perjuangan PAN, barulah perlembagaan PAN boleh diendorsekan bila2 masa shj oleh MAJLIS SYURA ULAMAK DAP sebelum proses seterusnya iaitu kelulusan oleh Pendaftar Pertubuhan..

Simpati dariku buatmu PAN!

Sekian adanya..

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
18 Mac 2016 8:05 PG delete

Sampai hati nak bubarkan PAS.. nanti dah x de parti islam lagi kat malaysia nih...

Nak harapkan PAN, perlembagaan pun belum siap2 lagi.. ini berkemungkinan besar kerana DEWAN HARIAN ULAMAK DAP masih belum meluluskan perlembagaan PAN.. mungkin selain dari mengikuti al quran dan al sunnah (sekadar bersangka baik - ini pun kalau mat sabu tak membantah kerana dia dah mengaku tidak berjiwa islam), DEWAN HARIAN ULAMAK DAP turut menambah syarat agar PAN perlu senantiasa taat kpd TOK2 GURU LGE dan LKS dan dlm masa yg sama; cukuplah sekadar mengalu2kan kewujudan Ustaz Ahmad Awang dan Ustaz Ghani Shamsudin yg setakat ini berjaya disenyapkan (tanda setuju) dalam isu Octoberfest..

Sebaliknya tambah menarik, PAN pula hendaklah bersikap anti ulamak2 muktabar di Malaysia terutamanya Mufti Negeri Pahang kerana memandai je mencabar DAP agar menyaman beliau dlm isu khutbah jumaat. Selain dari itu, PAN perlu juga kecualikan hudud dari perjuangan PAN, barulah perlembagaan PAN boleh diendorsekan bila2 masa shj oleh MAJLIS SYURA ULAMAK DAP sebelum proses seterusnya iaitu kelulusan oleh Pendaftar Pertubuhan..

Simpati dariku buatmu PAN!

Sekian adanya..

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
18 Mac 2016 8:06 PG delete

Sampai hati nak bubarkan PAS.. nanti dah x de parti islam lagi kat malaysia nih...

Nak harapkan PAN, perlembagaan pun belum siap2 lagi.. ini berkemungkinan besar kerana DEWAN HARIAN ULAMAK DAP masih belum meluluskan perlembagaan PAN.. mungkin selain dari mengikuti al quran dan al sunnah (sekadar bersangka baik - ini pun kalau mat sabu tak membantah kerana dia dah mengaku tidak berjiwa islam), DEWAN HARIAN ULAMAK DAP turut menambah syarat agar PAN perlu senantiasa taat kpd TOK2 GURU LGE dan LKS dan dlm masa yg sama; cukuplah sekadar mengalu2kan kewujudan Ustaz Ahmad Awang dan Ustaz Ghani Shamsudin yg setakat ini berjaya disenyapkan (tanda setuju) dalam isu Octoberfest..

Sebaliknya tambah menarik, PAN pula hendaklah bersikap anti ulamak2 muktabar di Malaysia terutamanya Mufti Negeri Pahang kerana memandai je mencabar DAP agar menyaman beliau dlm isu khutbah jumaat. Selain dari itu, PAN perlu juga kecualikan hudud dari perjuangan PAN, barulah perlembagaan PAN boleh diendorsekan bila2 masa shj oleh MAJLIS SYURA ULAMAK DAP sebelum proses seterusnya iaitu kelulusan oleh Pendaftar Pertubuhan..

Simpati dariku buatmu PAN!

Sekian adanya..

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
18 Mac 2016 8:08 PG delete

Mungkinkah PAN yg diharapkan tok syeikh tu.. ataukah DAP utk menggantikan PAS jika dibubarkan.. Astaghfirullah..

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
18 Mac 2016 9:21 PG delete

Ataupun mungkinkah tok syeikh tu salah seorg ahli mesyuarat DHU dan MSU DAP!! kui kui kui...

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
18 Mac 2016 11:02 PG delete

Kahkahkah..the walakontol comedy show is back!!!...kahkahkah

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
19 Mac 2016 6:01 PG delete

Takkan x de hujah balas yg bernas bro.. jgn buat malu PAN.. kui kui kui..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
20 Mac 2016 11:40 PTG delete

Suka tgok kau wat lawak bodoh je..ingat pas ingat pasik..klau nk sbut fasik tu atas msing2..tpi lbih kurng gitukn prngai pas skrg?kahkahkah.hujah lawak je..kahkahkah

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ Bisnes