PANAS!!! : DATUK HUSAM MUSA MENEGUR LAGI KERAJAAN PAS KELANTAN.

Husam Musa 
Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun ) Salor Datuk Husam Musa menegur tindakan kerajaan negeri Kelantan yang membelakangkan pengembangan syiar Islam dan meletakkan pertimbangan komersial lebih tinggi dalam pengunaan tebus guna tanah di negeri itu.

Beliau membangkitkan akan perancangan kerajaan negeri untuk membangunkan tanah bersebelahan Masjid Telipot atau Masjid Sultan Muhammad ke-V dengan membina kediaman komersil berbanding tapak pembesaran kawasan masjid.

"Satu-satunya tanah kosong yang masih ada ialah lot bersebelahan masjid. Jika lot ini diberikan kepada pihak lain atas apa jua tujuan, masjid yang sentiasa sesak khususnya pada hari Juma'at dan hari raya ini, tidak mempunyai ruang yang sesuai untuk pembesaran.

"Pada hal, pada masa depan, ia boleh menjadi masjid bandar yang kedua atau ketiga penting selepas Masjid Negeri," ujarnya ketika membahaskan titah perasmian Sidang Dewan Undangan Negeri Kelantan semalam.

Husam memaklumkan beliau telah menyemak cabutan geran hak milik, yang hanya baru diluluskan kepada Yayasan Islam Kelantan (YIK), yang mana ujarnya syarat nyata lot itu untuk 'bangunan sekolah'bukan kondominum atau kediaman.

"Ini selari dengan semakan saya ke atas pelan tata atur di bawah Rancangan Tempatan yang telah diluluskan oleh Jawatankuasa Perancang Kerajaan Negeri. Lot ini hanya dikhaskan untuk kemudahan institusi atau taman bagi kegunaan penduduk setempat.

"Kedua-dua Rancangan Tempatan dan syarat nyata tanah menjurus kepada kegunaan awam bukan komersial." ujarnya.

Tegas Husam lagi walaupun kerajaan negeri berkuasa merombak apa jua keputusan tetapi ujarnya lagi, secara akhlaknya, ia tidak memenuhi kriteria negeri itu untuk 'Merakyatkan Membangun Bersama Islam'.

"Ia bahkan membelakangkan pengembangan syiar Islam dan meletakkan pertimbangan komersial lebih tinggi, sama atau lebih buruk dari kerajaan yang tidak melandaskan kepada Islam sebagai teras dan rujukan.

"Bagi penduduk, mereka bukan inginkan tanah ini secara percuma. Mereka sanggup untuk bergotong royong mencari dana melalui mewakafkan tanah ini, selepas kerajaan bersetuju, untuk melunaskan jumlah yang dijangka patut diperolehi oleh YIK," ujarnya.

Masjid Telipot di Kota Bahru ini bakal menjadi masjid bandar kedua terbesar untuk menampung jemaah.
Husam berkata, selepas tanah ini diluluskan kepada YIK, ia serta merta mengeluarkan P.A kepada Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) untuk dimajukan dan semua pemajuan tanah in hanya diuruskan oleh PKINK.

"Lot tanah ini mempunyai sejarahnya yang tersendiri yang setiap masa diperuntukkan kepada kepentingan awam - seperti Tadika Sakinah sewaktu Allahyarham Dato Asri menjadi MB Kelantan.

"Kerajaan mempunyai tanah-tanah lain yang boleh dimajukan dengan kondominium.

"Tolonglah pertimbangkan kepentingan masjid seperti rayuan penduduk. Dengan bimbingan dan kelolaan MAIK, saya yakin derma dan wakaf orang ramai boleh datang mencurah-curah yang boleh diguanakan untuk menampung kos tanah kepada YIK." ujarnya.

Tabung derma untuk Masjid Bandar Baru Tunjung

Husam turut mempersoalkan tabung derma orang ramai untuk Masjid Bandar Baru Tunjung yang telah lama ditubuhkan oleh Kerajaan Negeri. Namun ujarnya lagi,sehingga kini masjid yang dirancang belum terbina tanpa sebab yang diketahui umum.

"Saya berharap, ia dapat dilaksanakan secepat mungkin." ujarnya ringkas.

mdl

IKLAN PENAJA

Anda adalah di antara 43 JUTA pengguna telefon di Malaysia. Tahukah anda pengguna telefon di masa kini sedang menikmati komisen serta bonus yang dibayar kepada mereka setiap bulan? Telefon bukan lagi alat untuk berhubung, telefon kini telah terbukti dapat dijadikan alat untuk menjana pendapatan yang tidak putus setiap bulan. Anda nak tahu?

Kami membina sistem yang lengkap untuk anda hasil dari perbincangan, pengalaman serta ilmu pemasaran yang kami ada. Untuk menjadi salah seorang daripada pengguna telefon yang menjana pendapatan pasif setiap bulan, anda hanya perlu memahami :

Faham Sistem AutoDownline & AutoPlacement

Hadam ilmu yang kami sediakan Praktik teknik yang disediakan Apabila elemen hebat ini bergabung,maka bersiap sedialah untuk menerima pendapatan yang tidak masuk akal hasil dari bantuan sistem kami ini. Harapan kami dengan bantuan sistem kejayaan ini dapat membantu anda menjadi seorang usahawan online yang berinovasi, berdaya saing dan tidak mustahil, seorang Jutawan atau Multi-Jutawan Semoga anda sukses dan menambah nilai dalam hidup orang ramai.

klik link sini : http://autod9.com/army


 
http://iklanviral.blogspot.my
 
 air-asia-free-ticket
Previous
Next Post »

16 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
9 Mac 2016 6:34 PTG delete

Watpe husam tegur krjn kelantan tu,krjn kelantan tu krjn maksum, suci murni tiada kesalahan walau sebesar zarah kerana dipimpin ulamak muktabar dunia akhirat..ulamak2 muktabar pas adalah kasyaf blh melihat apa yg org xnampak,jin pun blh nmpk, blh tau masa depan..setakat mimpi jumpa nabi tu dah jemu dah-ujar wanrosli

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
9 Mac 2016 8:35 PTG delete

Kasihan PAN.. kalau dgn Wan Rosli tu pun dia boleh fitnah apatah lagi ahli2 politik parti islam.. tapi kami tak kesah asalkan jgn persenda islam termasuk hudud sudah lah.. juga kalau ada parti soaialis yg menolak hudud, sbg org yg mengaku muslim (samada benar2 muslim atau munafik), cuba lah berfikiran waras..jgn diikut sama menolak hudud tu yea..ingat tuh..tapi jgn lupa..

INGAT PAN INGAT DAP!!

kan mudah tu.. straight forward.. x payah bermain dgn fitnah..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
9 Mac 2016 9:45 PTG delete

Kahkahkah. An anonymous la wanrosli. Buat2 konon org lain konon.kahkahkahkah. Pandai an anonymous aka wanrosli buat lawak.kahkahkahkah. Ingtkn pandai zikir "igt pan igt dap " aje.kahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
9 Mac 2016 9:47 PTG delete

Mmgla walakontol2 pas semua kaki lawak.tgk jela apa2 yg kuar dr mulut hadi semua lawak...tu sbb mr os pun xnk masuk pas..dh ramai pelawak dlm pas

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
9 Mac 2016 9:49 PTG delete

Nama pun walaon..bangun tido je terus salahkan dap smpila mlm nk tdo balik salahkan dap...bgn pg esok salahkan dap lg smpi mlm nk tdo. Begitu lah rutin saekor walaon

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
9 Mac 2016 9:55 PTG delete

Kurang cerdik lah uols.. Nampak tak kesebatian PAN dgn DAP..? org kutuk PAN, tapi PAN nampak kutuk DAP..kuikuikui..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Mac 2016 1:44 PG delete

Hoi Wan Rosli! Apakah RUU Enakmen Kanun Jenayah Syariah itu kamu katakan hukum hudud? Sedarlah bahawa RUU yang dipelopori oleh ularmak mereng itu bukanlah hukum hudud pada erti kata sebenarnya. Jika kamu mengatakan RUU tersebut adalah merupakan hukum hudud, maka kamu telah secara langsung mentakrifkan undang-undang yang terdapat dalam RUU buatan ularmak PAS itu sebagai hukum hudud dan ini merupakan kecacatan akidah yang amat nyata bahayanya. Kalau dah bengong tu, tetap juga bengong Wan Rosli oii!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Mac 2016 1:48 PG delete

Walaupun kitorang kurang cerdik seperti yang kamu katakan, tetapi kitorang tidaklah setengin kamu Wan Rosli.

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
10 Mac 2016 5:47 PG delete

Kiranya dah pakat2 setujulah ni..:

INGAT PAN INGAT DAP..!!



Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
10 Mac 2016 5:50 PG delete

Kan x brp cerdik tu.. org dok bincang hudud hang dok kata RUU tu pasai apa??

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Mac 2016 9:38 PG delete

Kahkahkahkah. An anonymous akhirnya ngaku wanrosli... Kan dah kena..senang je nk bodo2 kn spesis wanrosli ni
Kahkahkah.. Pas mmg cerdik tu pasal kena tipu ngan umno.kahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Mac 2016 9:41 PG delete

Itu aje tahap pemikiran wanrosli. Hanya tau "igt pan igt dap"...bagus2 tu tanda akhlak mulia pas ulamak2 muktabar hari2 zikir "igt pan igt dap"...bagus2 kamu sebagai geng walaon mmg suka zikir ni

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
10 Mac 2016 7:42 PTG delete

Bagus bagus.. teruskan ingat kata2 keramat tuh..

INGAT PAN INGAT DAP..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Mac 2016 4:06 PG delete

Sudah jelas sekarang, Wan Rosli pun setuju dia tu memang tengin. Betul-betul bangang abadi sungguh Wan Rosli ni, kah kah kah...

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Mac 2016 4:05 PTG delete

Bagus2 akhlak ulamak2 pas...patut zikir nama Allah ni zikir nama dap..Astagfirullah jauh dh pas tersesat nih....

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
16 Mac 2016 6:33 PTG delete

Pabila berbicara pasal PAN apa yg perlu dimaklumi ialah..

INGAT PAN INGAT DAP..

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ Bisnes