BERITA SEMASA : TANPA TGNA PARTI PAS TUKAR HALUAN.



Ketiadaan bekas mursyidul am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat dikatakan membawa perubahan besar kepada haluan dan pendekatan parti Islam itu, terutamanya di Kelantan.

"Tak sangka begitu cepat PAS berubah, selepas ketiadaan bekas arwah tok guru Nik Abdul Aziz," kata Pengerusi Parti Amanah Negara (AMANAH) Kelantan, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah.

Pada pertemuan dengan Malaysiakini semalam, beliau berkata, “porak peranda” dalam PAS selepas muktamar lalu mungkin tidak akan berlaku jika bekas menteri besar Kelantan itu masih ada.

"Tetapi oleh kerana tiada seorang tokoh yang boleh dihormati oleh semua, boleh membawa kesepakatan dan sikap saling menghormati antara satu sama lain mungkin tidak berlaku keadaan sekarang.

"Beliau bukan saja berjaya memupuk kekuatan PAS di seluruh negeri dan negara, malah tok guru juga mampu untuk menyatukan semua tenaga utama parti," katanya dengan nada kesal.

Nik Aziz meninggal pada 12 Februari tahun lepas. Empat bulan selepas itu, kumpulan timbalan presiden Mohamad Sabu ditolak besar-besaran dalam muktamar pemilihannya.
Mohamad dan bekas pemimpin kanan PAS kemudian bergiat dalam parti serpihan Parti Amanah Negara (AMANAH).

Wan Abdul Rahim, bekas anggota parlimen Kota Bharu itu berkata, sepanjang Nik Aziz aktif dalam kepimpinan PAS beliau membentuk kekuatan setiap peringkat tanpa sebarang unsur perpecahan.
"Setahun pemergian tok guru Nik Aziz kita dapati PAS di Kelantan khususnya dan pentadbiran kerajaan negeri mengalami satu perubahan ketara dan kita tidak pernah jangka secepat ini perubahan yang berlaku.

"Kepimpinan hari ini dilihat tiada lagi unsur dan kaedah terbuka, sederhana dan langkah-langkah untuk memupuk kekuatan jemaah," katanya yang juga bekas speaker Dewan Undangan negeri (DUN) Kelantan.

Arah tuju kepimpinan

Sebagai orang yang pernah rapat dengan Nik Aziz, Wan Abdul Rahim mendakwa, kepimpinan PAS Kelantan kini seolah-olah memusatkan kuasa dan memperlihatkan tindakan yang mengelirukan anggota.

"Kita dapat rasa satu suasana yang cukup berbeza daripada apa yang dialami sepanjang tok guru aktif sebagai pimpinan PAS.
"Kita merasakan bahawa PAS sudah tidak lagi menjadi satu jemaah Islam yang mampu untuk menangani permasalahan dan suasana masyarakat yang ada. Perkembangan ini ketara selepas muktamar 2015," jelasnya.

Tambah beliau, keadaan itu telah mengecewakan anggota pelbagai peringkat, malah PAS turut kehilangan aktivis yang bekerja kuat dalam persiapan pilihan raya umum sebelum ini.
"Dan ramai yang berasa sukar untuk memahami arah tuju PAS di bawah kepimpinan yang ada hari ini," katanya.

Kepimpinan PAS negeri kini turut berdepan kritikan keras bekas naib presiden dan exco kanan negeri Datuk Husam Musa, yang dikatakan anak didik Nik Aziz.

mk

IKLAN PENAJA

Anda adalah di antara 43 JUTA pengguna telefon di Malaysia. Tahukah anda pengguna telefon di masa kini sedang menikmati komisen serta bonus yang dibayar kepada mereka setiap bulan? Telefon bukan lagi alat untuk berhubung, telefon kini telah terbukti dapat dijadikan alat untuk menjana pendapatan yang tidak putus setiap bulan. Anda nak tahu?

Kami membina sistem yang lengkap untuk anda hasil dari perbincangan, pengalaman serta ilmu pemasaran yang kami ada. Untuk menjadi salah seorang daripada pengguna telefon yang menjana pendapatan pasif setiap bulan, anda hanya perlu memahami :

Faham Sistem AutoDownline & AutoPlacement Hadam ilmu yang kami sediakan Praktik teknik yang disediakan Apabila elemen hebat ini bergabung,maka bersiap sedialah untuk menerima pendapatan yang tidak masuk akal hasil dari bantuan sistem kami ini.

Harapan kami dengan bantuan sistem kejayaan ini dapat membantu anda menjadi seorang usahawan online yang berinovasi, berdaya saing dan tidak mustahil, seorang Jutawan atau Multi-Jutawan Semoga anda sukses dan menambah nilai dalam hidup orang ramai.

klik link sini : http://autod9.com/army


 
http://iklanviral.blogspot.my
 
  http://www.kelabsimkad.com/
Previous
Next Post »

21 ulasan

Write ulasan
An Anonymous
AUTHOR
18 Mac 2016 9:10 PG delete Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
avatar
An Anonymous
AUTHOR
18 Mac 2016 9:14 PG delete

Pada pandangan saya, yg dah keluar parti lebih elok amik tahu pasal parti sendiri i.e. perlembagaan pun masih x de.. dah 6 bulan ni parti tertubuh, tp masih lg x de prinsip.. islam ke selain islam ke.. arah parti PAN nih!.. 

Sebenarnya segala komen dari orang luar kami anggap seperti bayu bertiup di angin lalu.. singgah dan pergi kemudian singgah lagi lepas tu pergi lagi.. begitulah seterusnya sampai abg jamil mampos.. 

Lagi satu buktinya PAS masih kukuh dan istiqamah dgn Islam ialah ada sejuta lebih lg org yg masih kekal dlm parti sehingga hari ini.. kalau kami amik kira komen yg bagai guruh berdentam dentum di langit spt di atas tuh, pasti diaorg dh keluar parti menyertai parti yg suka sgt komen pasal parti lain sampai parti sendiri yg MASIH tak de perlembagaan pun dah tak nak peduli...

Sekian adanya..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
18 Mac 2016 10:59 PG delete

Kah,kah,kah,..the walakontol is back.mcam biasa dgn lawak n ratib yg mncuit hati...kekeke...

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
18 Mac 2016 11:09 PG delete

Sy cabar pas bt semula bancian ahli yg masih setia pd pas. Kita lihat brp org lg yg masih ingin menjadi ahli pas. Sy dan kwn2 dh x aktif lg sebagai ahli pas dan tiada masa nk layang pas ni. Biarkan aje nama ahli tu. Drp, ahli kecewa

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
18 Mac 2016 3:48 PTG delete

Blik2 ratibnya perlembagaan..plmbagaan sndiri dilanggar..hudud dilempar..akhirnya jadi pasik dlm ikatan..kahkahkah..plembagaan tak jadi apa pun piiiraaahh

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
18 Mac 2016 7:04 PTG delete

Wan Rosli penjilat tegar jubo hadi awe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
19 Mac 2016 1:15 PG delete

Nate sotong hadi ni malu isle

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
19 Mac 2016 1:17 PG delete

Bodoh

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
19 Mac 2016 1:21 PG delete

Nak tanya wanrosli. Nape hudud boleh tangguh plak?kan itu hukum Allah...nape time dap beria2 nk hudud xnyempat2 nk bentang parlimen kini boleh tangguh2????...apakah ikatan lebih kuat berbanding hudud???

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
19 Mac 2016 1:44 PG delete

Ini lagi satu bukti teramat kukuh yang menunjukkan betapa bengongnya Wan Rosli dengan taglinenya 'Bengong Abadi', kah kah kah...
Hoi Wan Rosli, jika benar sungguh pun PAS masih ada sejuta lebih ahlinya seperti yang kamu katakan itu, hasil undian dari keseluruhan ahli itu saja tidak akan menjadikan PAS boleh menang bergaya, bangang!!!

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
19 Mac 2016 5:10 PG delete

Sejak dulu ahli2 PAS mmg faham matlamat perjuangan akhir PAS dlm isu perkasakan syariah sediada adalah hudud.. mereka juga paham yg nak dibawa ke parlimen kebelakangan ini ialah utk memperkasakan syariah sediada.. perlahan-lahan dan satu persatu proses yg perlu diambil dan ini juga difahami oleh ahli2 PAS.. cuma PAN shj yg kurang memahami lantaran terlalu marah pd TGHH.. jd yg keliru di sini ialah PAN bukan PAS.. dan pastinya parti yg bukan sefikrah dgn PAS akan gagal memahami..

Kini PAN dah mula kepanasan dgn blok ke 3.. dah boleh mula goreng telur ni..

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
19 Mac 2016 5:17 PG delete

Tak payah cabar lah tuan nanti malu sendiri..

Kita amik satu contoh.. ada parti buat promosi di pasar2.. bilangan yg bg responded cuma 2 hingga 5 org aje.. tapi bilangan pengunjung sebenar pasar berjumlah ribuan org..

So buat pengetahuan kau, ceramah PAS in syaa Allah boleh tarik ribuan org spt pengunjung sebenar pasar tu.. amacam dah faham ke belum? Kalau x faham lg confirmed apa? Confirmed bangang..

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
19 Mac 2016 5:19 PG delete

Masalahnya kau x jawab ada ke idak perlembagaan parti kau tu..kalau kau jwb idak kan senang.. x yah lah aku nak tanya lagi..

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
19 Mac 2016 5:24 PG delete

Aku x nafikan tu.. menang kalah biar Allah tentukan bukan DAP (mcm kepercayaan parti yg DAP tunggang tuh) .. yg penting kita bersama jemaah bersatu hati menjunjung panji2 islam.. bukan menjunjung panji2 sosialis mcm parti tunggangan DAP tuh..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
19 Mac 2016 9:02 PG delete

Kahkakah...ikatan tu parti pe lak..kahkah..spin n spin je lah..pusing ke mana pun sama je.soalan skarang pas pun tak guna plmbagaan.ada tpi tkda.harap je plembagaan tpi langgar.kahkah nk tgok org ada plmbagaan je tpi prlaksanaan tara..puihh.alquran n hadis dijaja utk kpentingan diri utk beli dunia yg sikit.akhir nya jadi PASIK..kahkahkah..fasik..kahkah ingat pas,ingat pasik

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
19 Mac 2016 9:56 PG delete Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
avatar
An Anonymous
AUTHOR
19 Mac 2016 9:58 PG delete

Pusing sana pusing sini komen tu jugak yg keluar walau dah dijawab berkali2.. kdg2 kesian jgk PAN ni.. sejak dari dlm PAS hingga keluar PAS masih tak berupaya nak jatuhkan TGHH yg amat kami kasihani (lantaran beliau TIDAK pernah berkata2 beliau tidak berjiwa islam dan sanggup tolak hudud jika parti sosialis tolak hudud)..

Tak pe cuba lagi bro .. mungkin perlu cari musuh islam yg lebih hebat dari DAP (kalau ada) utk bergabung dgn PAN bagi menjatuhkan TGHH.. mungkin musuh dari luar negara misalnya?? kui ku kui..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
20 Mac 2016 9:24 PTG delete

Kahkahkah...sakit perot aku tgok hujah walakontol..kahkahkah...lawak bodoh...

Reply
avatar
22 Mac 2016 10:43 PTG delete

TGNA is the best pemimpin so far

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
23 Mac 2016 8:14 PG delete

Masa ada tgna..tak brani walakontol2 ni..lpas allahyarham prgi je.fuuhhh walakontol wat mcam2..sndiri salah tak nmpak..dia kat blog gb lunyai kena blasah..maka duduk kat sini,kat sisi bukit,kat omak kau..huhu walakontol pil kuda wal daun kethum al pornografi..

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
25 Mac 2016 6:24 PTG delete

Terima kasih kerana masih mengagumi ulamak PAS.. macamana ulamak PAN plk.. masih tunduk (kalau tidak rukuk) kpd DAP lg ker..?

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ Bisnes