Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Khamis, November 08, 2018

Ahmed al-Raissouni Presiden Kesatuan Ulama Islam Sedunia ganti Yusuf al-Qaradawi

Ahmed al-Raissouni  Presiden  Kesatuan Ulama Islam Sedunia ganti Yusuf al-Qaradawi

Foto: Anadolu Agency
iklan penaja : PUSAT JUALAN TONE EXCEL www.tonenilai3.com
Sarjana Maghribi Ahmed al-Raissouni dipilih sebagai Presiden Kesatuan Ulama Sedunia (IUMS) yang berpangkalan di Doha, menggantikan Presiden Dr Yusof al-Qaradawi.
Pemilihan Al-Raissouni adalah kemuncak dari Muzakarah Tahunan tiga hari yang diadakan di Istanbul, Turki.
Ahmed Abdulsalam Mohamed al-Raissouni dilahirkan pada tahun 1953 di sebuah perkampungan Awlad Sultan di wilayah Larache utara Maghribi.
Beliau menerima pendidikan rendah dan menengah di kampung yang sama sebelum berpindah ke bandar Fez, Maghribi, di mana beliau memperoleh Ijazah Sarjana Muda dalam Undang-undang Islam dari Universiti Al-Qarawiyyin pada 1978.
Al-Raissouni menamatkan pengajian lepasan ijazahnya di Universiti Mohammed V Rabat, yang mana beliau memperoleh Ijazah Sarjana pada 1989 dan PhD tiga tahun kemudian.
Beliau adalah ahli pengasas IUMS dan ahli lembaga eksekutif kesatuan sebelum dipilih sebagai timbalan presiden pada tahun 2013.
Dari 1996 hingga 2003, al-Raissouni adalah ketua pergerakan Attawhid Wal Islah (Perpaduan dan Pembaharuan) yang berpengkalan di Maghribi.
Beliau juga berkhidmat sebagai penasihat akademik kepada Pemikiran Islam Antarabangsa yang berpusat di Amerika Syarikat dan menjadi ahli Persatuan Maghribi sebelum pembubaran persatuan itu pada 2006.
Al-Raissouni juga berkhidmat sebagai editor Jurnal Ilmiah Pengetahuan Islam dan merupakan ahli pengasas – dan presiden pertama – Persatuan Islam yang berpengkalan di Maghribi.
Dari 1994 hingga 1996, beliau mengetuai Persatuan Masa Depan Islam yang berpangkalan di Rabat, dan dari 2000 hingga 2004 berkhidmat sebagai pengarah Harian bahasa Arab Al-Tajdid.
Karya-karya akademiknya, yang kebanyakannya tertumpu pada tulisan-tulisan ilmuwan hukum Sunni, Imam al-Shatibi, abad ke-14, telah diterjemahkan ke dalam beberapa bahasa, termasuk bahasa Parsi, Urdu, Inggeris dan Bosnia.
Al-Raissouni berkahwin dan mempunyai lima orang anak.
mdl

Picture

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...