Kenyataan Terkini!! Yb Khalid Samad : Kerajaan PR Memerintah di Selangor?


My photo

Iklan : www.jomservis.blogspot.my
Ada yang bertanya kepada saya samada benar “kerajaan PR yang memerintah di Selangor?”. Saya jawab PR telah lama terkubur dan yang memerintah di Selangor sejak selepas Muktamar PAS tahun 2015 bukan lagi kerajaan PR tetapi satu gabungan longgar antara Keadilan, DAP, AMANAH dan PAS. Ianya gabungan yang sekadar ingin memenuhi janji-janji manifesto PR 2013 walaupun gabungan PR itu sendiri sudah tiada.

APA ITU GABUNGAN ATAU ‘COALITION’ PARTI POLITIK

Untuk memahami keadaan ini dengan jelas, kita terlebih dahulu perlu memahami apa itu maksud ‘gabungan atau coalition’ parti politik. Sesuatu gabungan atau coalition parti politik muncul setelah wujudnya persetujuan dan perjanjian antara beberapa parti politik untuk berkerjasama atau memerintah bersama berdasarkan garis panduan yang dipersetujui bersama. Mereka akan sering bertemu dan berbincang sambil merangka tindakan bersama dalam menangani masalah rakyat. Pertemuan dan perbincangan mereka dilakukan atas nama parti masing-masing dan bukan atas kapasiti individu atau jawatan yang disandang.

Oleh itu apabila hubungan antara parti-parti politik telah pun diputuskan, sepertimana yang telah dilakukan PAS pada 2015 terhadap DAP, maka gabungan yang diwujudkan sebelumnya telah dengan sendirinya terkubur. Dalam erti-kata lain, PR telah dikuburkan melalui usul yang diluluskan tanpa bahas dalam muktamar PAS 2015. Hakikat bahawa ada pimpinan dan ahli PAS yang tidak faham maksud serta implikasi ‘usul yang diluluskan tanpa bahas secara sebulat suara’ tidak mengubah kenyataan bahawa usul itu telah diluluskan. Apabila usul itu diluluskan maka dengan itu terputuslah hubungan antara PAS dan DAP dengan sendirinya. Dan dengan itu juga terkuburlah PR.

MAKSUD DAN IMPLIKASI MELULUSKAN USUL

Keadaan di mana maksud dan implikasi meluluskan sesuatu usul tidak difahami oleh ahli dan pimpinan PAS terus terserlah apabila sekali lagi mereka meluluskan usul untuk memutuskan hubungan dengan Keadilan tetapi terus bersama dalam kerajaan Selangor di bawah kepimpinan Keadilan! Mungkin perkataan ‘usul’ itu difahami PAS dalam konteks penggunaannya dalam istilah seperti ‘usul Fiqh’ dan ‘usul Tafsiir’ dan bukan sebagai suatu penetapan pendirian yang memerlukan tindakan selepasnya. Maka walaupun diluluskan sesuatu usul, tiada tindakan yang perlu diambil mengikut fahaman mereka. Dan begitu juga apabila sesuatu usul tidak diluluskan, ianya tiada masalah kerana usul dibawa. Mungkin juga membawa ‘usul’, meluluskan atau ditolaknya adalah sesuatu kebanggaan dan hobi PAS. Tiada makna atau implikasi. Hanya gah semata-mata.

Maka setelah hubungan antara PAS dan DAP serta Keadilan diputuskan oleh PAS, melalui usul-usul yang diluluskan, maka adalah amat pelik apabila didengari ada yang masih mendakwa “PR memerintah di Selangor”.

PERUMPAMAAN PERKAHWINAN

Untuk memudahkan persoalan ini difahami, biar saya umpamakan gabungan dan coalition antara parti politik sebagai satu perkahwinan. Apabila seorang lelaki dan perempuan dikatakan sudah berkahwin ini bermakna adanya hubungan peribadi rasmi di antara mereka berdua. Hubungan itu ada ditetapkan hak dan peranan masing-masing terhadap satu sama lain dan mereka saling menjaga kepentingan hubungan itu dan anggota di dalam hubungan tersebut. Si isteri menjaga hak suami dan si suami menjaga hak isteri. Begitu juga mereka menjaga kepentingan dan hak anak-anak serta kaum keluarga masing-masing. Dan masyarakat pada ketika itu akan menggelar mereka sebagai ‘keluarga si polan dan si polan’.

Apabila, atas apa jua alasan, perkahwinan itu ditamatkan melalui perceraian, maka walaupun mereka masih ada hubungan sebagai bekas suami dan isteri serta ibu dan bapa kepada anak-anak hasil perkahwinan mereka, namun hanya yang kurang maklumat akan berkata bahawa mereka masih suami isteri dan perkahwinan tersebut tetap kekal. Malahan istilah ‘keluarga si polan dan si polan’ tidak akan digunapakai lagi lebih-lebih lagi sekiranya si suami atau si isteri telah berkahwin semula dengan pasangan baharu.

Hakikat bahawa mereka telah bercerai dan telah tamat gabungan mereka sebagai suami isteri akan tetap diakui walaupun mereka terus berkerja di syarikat yang sama sekiranya itulah yang dilakukan sebelum perceraian mereka. Dan sekiranya syarikat itu merupakan syarikat usahasama antara mereka berdua, hakikat mereka terus berusaha menjayakan syarikat tersebut tidak mengubahkan bahawa mereka tetap tidak lagi suami isteri. Kewajipan mereka terhadap satu sama lain juga berubah dan sememangnya si bekas suami wajib mengutamakan hubungannya dengan isterinya yang baharu, atau gabungannya yang baharu sepertimana juga si bekas isteri.

Amat malang sekiranya mereka terus berlagak seperti masih berkahwin dan si bekas suami atau si bekas isteri mengutamakan hubungan dengan ‘bekasnya’ lebih dari dengan pasangan baharu mereka masing-masing. Jika itu yang berlaku ada yang tak kena!

Berdasarkan perumpamaan mudah yang telah saya berikan rasanya amat jelas bahawa dakwaan kerajaan Selangor adalah kerajaan PR amat meleset sama-sekali. Saya tidak hairan sekiranya PAS tidak faham maksud dan implikasi meluluskan usul sendiri tetapi takkan ada orang lain yang tak faham?

Kita akui dan boleh terima bahawa hubungan sebagai ‘bekas’ masih membawa tanggung-jawab bersama tetapi hakikat bahawa sudah bercerai wajib diakui. Hakikatnya PR sudah tiada. Kerajaan Selangor bukan kerajaan PR dan PAS khususnya adalah bakal saingan dalam PRU ke 14 samada kita inginkan atau sebaliknya.

MENYERU ‘ROH’ PR SUPAYA SATU LAWAN SATU DIAPAT DILAKSANA

Ada yang mendakwa gabungan PR Selangor itu perlu disebut-sebut dan diseru ‘rohnya’ walaupun ianya sudah terkubur. Ini adalah untuk menentukan ‘satu lawan satu’ dalam PRU ke 14. Bagi saya penegasan terhadap satu lawan satu adalah kesilapan besar. Apa makna adanya satu lawan satu dengan diberikan kerusi untuk ditandingi PAS dengan disokong PH sekiranya setelah menang, PAS entah ke mana?

Dijawab balik bahawa kerusi yang PAS menang tidak penting. Yang penting adalah kerusi yang dimenangi PH apabila PAS tidak bertanding di kerusi yang sama!

Jawapan ini mengandaikan PAS akan menyokong calon PH apabila kerusi itu tidak ditandingi PAS. Andaian ini tidak berasas. Hakikatnya PAS telah TIDAKmenyokong calon PR di beberapa kerusi pada 2013 dahulu walaupun pada ketika itu PAS bersama PR! Maka apa jaminan PAS akan menyokong calon PH sedangkan mereka bukan bersama PH? Kalau semasa bersama PR pun PAS mengkhianati PR, apatah lagi mengkhianati PH? Lebih-lebih lagi apabila sudah jelas bahawa PAS sebagai ‘King Maker’ akan sanggup bersama UMNO membentuk kerajaan. Oleh itu apa masalahnya bagi PAS sekiranya calon PH kalah? Mungkin ianya lebih disukainya kerana DAP dan AMANAH tidak bersama UMNO tetapi bersama PH!

KESIMPULAN

Saya tidak percaya bahawa dakwaan “kerajaan PR memerintah di Selangor” adalah dakwaan yang serius. Tak mungkin ada yang berkeyakinan sebegitu. Semua tahu PR telah terkubur. Namun malangnya ada yang masih berpegang kepada keyakinan bahawa PH tidak boleh menang tanpa PAS dan dalam keadaan tiga penjuru. Oleh itu maka dibuat dakwaan yang terdesak sebegitu rupa.

Bagi saya, yang menganggap PAS diperlukan untuk menang sedang terperangkap dalam minda dan pemikiran lama. Oleh kerana minda mereka terperangkap maka disukarkan penyelesaian sebenar tanpa mereka menyedarinya. Roh yang diseru pasti tidak akan kembali. Namun yang perlu diperkukuh dan diperkuatkan, iaitu PH, akan sedikit terabai kerana sibuk menyeru ‘roh lama’.

Namun saya yakin bahawa insyaAllah PH akan terus membina kekuatan hari demi hari walaupun tidak dibantu sepenuhnya. Bak kata orang putih, “we will grow strong in spite of you!”

WaLlahu 'Alam 
KHALID SAMAD

Picture
Previous
Next Post »

16 ulasan

Write ulasan
An Anonymous
AUTHOR
25 Julai 2017 11:40 PG delete

Maaf ayat2 di perenggan pertama lagi sudah mengesahkan Pan memang barua Dap.. bila Dap umumkan PR bubar KS pun patuh dan diikuti yg lain dlm G18.

Hakikatnya tak siapa pun berhak membubarkan PR (kecuali Dap.. bagaimanapun ini hanya mengikut kefahaman dan kepatuhan baruanya Pan!). Setelah putus dgn Dap yg tinggal hanya Pas dan Pkr dalam PR.. apa kena mengena dgn Dap? Memang sah org kata Dap ni merasakan dirinya ketua dalam PR dan kini dalam PH bila mengumumkan si mimpi 15x jawatan mb kelantan!!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Julai 2017 1:08 PTG delete

Setuju dengan Tuan, Kolik Samak samakan gabungan PR sebagai satu perkahwinan, jauh tersasar, perkahwinan tidak memerlukan undi daei tetamu, pemimpin di Selangor lahir dari PR dan sekarang mereka menerajui Selangor mengikut mandat rakyat yang mengundi PR ketika itu.

Kolik Samak sebanarnya kecewa kerana Pandir tiada dalam kerajaan PR di Selangor, meroyan sakan.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
25 Julai 2017 2:31 PTG delete

Pascai dan walaun skrg telah ambil alih peranan umngok dgn memainkan isu perkauman dan asobiyyah... sikit2 dap, sikit2 cina... ohh lupa mca tu jawa kan? Gerakan tu minang kan?... dap jea yg cina... bahlol punya otak walaun... marilah walaun kita ratib sama2 hari2 siang mlm... dap, dap, dap, dap, dap lagi... kahkahkahh...

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
25 Julai 2017 2:43 PTG delete

Anonymous 11.40 pg dan Tanpa Nama 1.08 ptg orang yang sama hahahaha!!!!

Patutlah sama bodoh!!!!

Sampai sekarang tak pernah dapat bawa bukti hahahahahah!!!

Sampai cakap PASMA dan PAN orang yang sama hahahahah!!!

Aku tanya sekali lagi, tunjukkan bukti sejak bila Mat Sabu, Salahuddin Ayub dan Khalid Samad menyertai PASMA???

Kaki fitnah macam kau siapa nak percaya???

Aku tengah terfikir ada tak ayat Al-Quran dan hadis yang kata memfitnah dapat pahala???

Tapi ada ayat yang kata tak ada keahlian PAS masuk neraka, bukan daripada Nabi Muhammad S.A.W, tetapi daripada ayatollah Norazli Musa, AJK Pas Pusat hahahahahahaha!!!

Sesat dah PAS ni, syurga neraka pun dia buat main!!!

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
25 Julai 2017 10:40 PTG delete

Budak bodoh nak menyampuk.. bo layan..

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
25 Julai 2017 10:48 PTG delete

Bo layan tu maksudnya tak ada hujah hahahahahhaaa!!!

Macam aku cakap, kalau kau tuduh kau kenak bawa bukti. Kalau kau tak ada bukti masih lagi menyambung fitnah, kau tu bukan manusia, kau tu babi!!!!

Babi parti PIGS hahahahahahahaaa!!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Julai 2017 7:44 PG delete

Mana bukti kau tuduh Tanpa Nama dan An Anonymous adalah orang yang sama????

Macam kau cakap, kalau kau tuduh kau kena bawa bukti, kalau kau tak ada bukti masih lagi menyambung fitnah, kau tu bukan manusia kau tu babi menyondol sesama sendiri tak kira jantan ke betina!!!

Asal boleh sondol kau sondol babi jantan pun kau sondol!!!!

Babi parti DAPigs....hahahahahah!!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
26 Julai 2017 9:24 PG delete

Macam mana Tanpa Nama dan An Anonymous datang dari server yang sama???

Kau nak bodohkan kita semua ke???

Babi daripada parti PIGS ingatkan kita semua sekawan babi yang boleh dibabikan begitu sahaja???

Patutlah Allah laknat sebagai babi. Menipu je kerjanya hahhahahaha

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Julai 2017 11:29 PG delete

Hahhahahah.....Server yang sama???

Jangan jadi babi dan membodohkan diri!!!!

Kalau kau nak tuduh kau kena bawa bukti, kalau kau tiada bukti yang kau kata kami ni memperbodohkan kalian semua, kau bukan manusia kau ni babi jenis lesbian.

Kalau kau tak mampu bawa bukti kau memang spesis babi lesbian berasal dari DAPigs...hahhahahaaa

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
26 Julai 2017 11:47 PG delete

Dah server sama nak buat macam mana???

Kau buktikan server tu tak sama!!!

Mana kau tahu pasal server, walaon kat bodoh, diakui oleh perwakilan Pas Johor sendiri dalam muktamar kahkahkah!!!

Server pun tak tahu lah tu hahahhahha!!!

Ada dua tanda kau seekor babi:-

1. Hanya babi je tahu ada babi jenis lesbian

2. Hanya babi je yang membabi-buta tuduh orang babi hahhahhahaha!!!

Patutlah banyak gay di Kelantan, rupanya parti babi dah berjaya menternak babi jenis gay dan lesbian hahhahahahhaa!!!!

Aku tak tahu pulak ada babi gay dan lesbian kalau tak diberitahu oleh babi ni hahhahahhahahaaa!!!!

Patutlah HIV meningkat!!!! Bodoh betul walaon babi ni.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Julai 2017 12:50 PTG delete

Hahahaahaha....bodoh punya barua DAPigs, dah tuduh orang minta orang yang dituduh pulak buktikan!!!!

Betapa bodoh dan benggap, server sama nak buat macamana???..kakahkahkah

Bodoh babi sekor ni, server sama tak semestinya orang yang sama!!!

Kalau kau tak ada bukti kau memang bukan manusia kau adalah babi lesbian!!!!

Kau penyambung lidah syaitan yang suka menjaja fitnah macam babi menyondol!!!!

HIV meningkat kerana perbuatan bodoh kau dan golongan kau yang tidak beradab!!!!

Kau memnag jenis babi lesbian, ahahahahah...

Kau cakap apa pun semuanya jadi macam tahi babi!!!!

Kalau kau nak tuduh sila bawa bukti kalau tak ada bukti kau memang babi peliharaan DAPigs.....kahkahkah

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
26 Julai 2017 2:39 PTG delete

Kita semua setuju bahawa server tu sama. Kalau kau tak guna server tu takkanlah adik kau yang guna pulak???

Aku tak percaya adik kau sebodoh tu hahahhaha!!!

Aku ada beberapa soalan. Cuba kau jawab kalau kau tak bodoh:-

1. Siapa antara pengguna server tu yang cakap Amanah dan Dap bergabung sejak penubuhan PASMA lagi???

Amanah ditubuhkan pada tahun 2015, PASMA ditubuhkan pada tahun 2014, macammana organisasi yang ditubuhkan pada tahun 2015 boleh bergabung dengan DAP pada tahun 2014???

Kau ni reti kira ke tak???

Logik tak apa yang kau buat???

2. Bagaimana kau boleh mengikut parti yang ketua dewan ulama negerinya tunjuk kote dalam fb???

Logik tak apa yang kau buat???

3. Bagaimana kau menuduh LGBT tetapi ternakan gay bertambah pesat di Kelantan yang diketuai parti PIGS???

Logik tak apa yang kau buat???

4. Seorang mengaku ulama bersubahat dengan penyamun besar duit rakyat sampai kantoi di UK, US, Singapore, Switzerland, Luxembourg dan beberapa negara lain lepas tu kau sokong ulama Su' tu???

Logik tak apa yang kau buat???

5. Kau kata keperluan minta maaf mesti mengikut jawatan.

Logik tak apa yang kau buat???

6. HIV berkembang pesat di Kelantan kau salahkan orang lain yang tak duduk Kelantan pun???

Lohik tak apa yang kau buat???

Jenuh aku fikir, akhirnya aku buat kesimpulan hanya otak babi je yang tak boleh fikir logik macam tu hahahhahaha!!!!

PAS+Ikatan=Gagasan Sejahtera@PIGS

PAS is PIGS HAHAHHAHAHHAHAHAH!!!!

Kau tahu pulak nak marah kalau tak ada bukti habis selama ni kau buat apa??? Pernah kau beri bukti???

Kalau kau kata orang babi kaulah bapak segala babi daripada parti PIGS hahhahahahhaha!!!!

HIV meningkat di Kelantan salah sendirilah babi, bala Allah tu kepada mereka yang buat maksiat, apasal kau tuduh orang lain hahhahhaha!!!

Bapak segala babi dah marah rupanya, sebijik macam bapak babi hahahhahahhahaha!!!!

Bodoh nak mampos bapak babi ni!!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Julai 2017 3:03 PTG delete

Bengap dan bahalol babi seekor nih!!!!

Server bukannya bukti yang boleh mengaitkan Tanpa Nama dengan An Anonymous adalah orang yang sama hanya babi lesbian je yang berfikiran kolot begitu!!!!

Kalau kau tuduh kau kena bawa bukti, kalau tak ada bukti kau bukan manusia kau ni babi lesbian!!!!!

1- PASMA ke PANdir ke itu bukan urusan aku, mereka nak bergabung ke tak nak bergabung ke mereka tetap pengkhianat dan barua kepada DAPigs macam kau babi yang menyondol tak kira jantan atau betina.

2- Tunjuk kote? Mana bukti kau? Kau fitnah lagi, kau memang bukan manusia kau memang babi.

3- Tak kira dimana atau parti siapa yang mempertahankan LGBT, yang pasti kelakuan songsang seperti yang dituduh oleh Madey keatas Anwar itu berkaitan dengan Pakatan Haprak, Madey tak pulak menuduh TGHA gay dan meliwat sesiapa!!!!

Adakah benar Anwar seorang peliwat? atau Madey yang menuduh tanpa bukti macam kau, babi lesbian.

4- Kau ni memang babi bukan manusia, sila bawa bukti dulu sebelum menuduh!!!!

5- Keperluan meminta maaf mesti mengikut jawatan???? Apa yang kau cakap ni babi lesbian????

6- HIV bukan saja di Kelantan, kat mana ada manusia berfikiran babi macam kau kat situ lah ada LGBT dan perlu ditanggani dengan tekun dan sabar bukan mempertahankan mereka macam kau mempertahankan Anwar dari tuduhan Madey!!!

Aku tak marah pun bahkan aku guna pakai ayat yang kau tulis untuk menghentam babi macam kau.

Kalau kau tuduh tanpa bukti kau bukan manusia kau adalah babi lesbian!!!!!

Kahkahkahkahkah......

Reply
avatar
antiug
AUTHOR
26 Julai 2017 10:21 PTG delete

Jgn gaduh2,smua parti lain x pernah namakan partinya babi cuma satu parti saja yg taruk nama PIGS.....

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Julai 2017 11:21 PTG delete

Kalau kau nak jadi bodoh macam nobody lebih baik kau tunjukkan bukti Gagasan Sejahtera pernah menggunakan perkataan PIGS dalam mana-mana ceramah, seminar atau apa pun yang berkaitan!!!!!

Perkataan itu hanya datang dari puak-puak kau yang suka menabur fitnah, kalau nak menyambung fitnah kau bukan manusia!!!!!!!

Kau tu babi!!!!!

Macam nobody cakap kalau kau tuduh tanpa membawa bukti kau bukan manusia kau ni babi!!!!!

Kahkahkahkah.....

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
29 Julai 2017 7:14 PG delete

Sebenarnya antiug tak perasan pun yg dia bodoh sama dgn budak bodoh..

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ Bisnes