KOMEN MANTAP : YB KHALID SAMAD TENTANG BERSATU, PAS DAN AMANAH

Bersatu dan Politik Perkauman
Khalid Samad  

Kenyataan saya berhubung penubuhan BERSATU tempoh hari telah mendatangkan teguran dan kritikan dari beberapa pihak. Saya telah menyebut bahawa “parti yang berasaskan kaum tidak semestinya membawa mesej atau risalah perkauman”. Turut saya nyatakan juga bahawa “cintakan kaum tidak bererti rasis, sebaliknya benci pada sesuatu kaum adalah rasis. Rasisme adalah terhasil dari sentimen kebencian, sesuatu yang bersifat negatif dan memusnahkan, sambil cintakan kaum sendiri adalah hasil sentimen positif, iaitu cinta, sentimen yang membina”.

Adakah cinta pada kaum sendiri memestikan benci terhadap kaum yang lain? Adakah untuk mengelak dari menjadi rasis, maka seseorang perlu bebaskan dirinya dari perasaan cinta pada kaumnya sendiri? Sudah pasti jawapannya tidak.

Ada di antara teguran dan kritikan yang timbul wajar dijawab. Ada juga yang perlu sekadar ditepis. Teguran atau komentar dari Dato Ibrahim Ali yang merasakan dirinya terbela dengan kenyataan saya perlu hanya ditepis. Maaf, kenyataan saya tidak membela Dato. Saya yakin ramai yang melihat kegiatan dan kata-kata Dato sebagai melampaui batas ‘parti berasaskan kaum yang tidak perkauman’ sepertimana saya sebutkan di atas.

MEMENTINGKAN PRINSIP DAN BUKAN PUAK

Untuk memberikan contoh praktikal kepada kenyataan saya, kita boleh lihat pada pengalaman PAS tempoh hari. PAS merupakan parti politik berasaskan agama dan keahliannya hanya terbuka kepada orang beragama Islam. Namun, pada tahun-tahun lewat 80an hingga ke 2015 mungkin, ia mendapat sokongan yang semakin bertambah dan padu dari masyarakat bukan Islam! Ini adalah kerana walaupun PAS parti yang berasaskan agama Islam, ianya tidak dilihat sebagai memusuhi agama selain Islam atau masyarakat bukan Islam. Sokongan terhadap PAS ketika itu membinggungkan BN khususnya parti-parti MCA, MIC dan Gerakan yang terkedu melihat sokongan bukan Islam terhadap PAS.

Pada ketika itu, walaupun PAS dikenalii sebagai parti yang berasaskan agama Islam dan keahliannya hanya untuk orang Islam, ia dilihat sebagai parti yang memperjuangkan prinsip-prinsip tertentu dan bukan ‘puaknya’ semata-mata. Ini tidak bererti PAS tidak cinta pada ‘puaknya’, iaitu orang Islam dan tidak hanya memperjuangkan kepentingan mereka. Perjuangan untuk ‘puaknya’, mengambil bentuk mengajar mereka untuk berpegang teguh kepada prinsip yang diperjuangkan termasuk prinsip keadilan, menentang kezaliman dan bebas perkauman.

Namun demikian, itu adalah dahulu. Sejak 2015 PAS semakin terpisah dari sokongan masyarakat bukan Islam kerana semakin dilihat mementingkan ‘puaknya’ dan agenda ‘puaknya’ sendiri semata-mata. Mereka yang tidak bersetuju dengan agenda PAS diistiharkan sebagai musuh Islam dan ditentang. Pada masa sama PAS dilihat sanggup bermesra dengan pemerintah yang memusuhi rakyat dan keadilan. Ini diakukan PAS demi mencapai agendanya. Apabila ini berlaku maka PAS menjadi semakin eksklusif dan tidak inklusif. Dalam erti-kata lain ia dilihat releven hanya bagi mereka yang sama dengannya dan tidak releven kepada yang berbeza. Pengistiharan bahawa yang berbeza adalah musuh semakin mirip pendekatan ‘perkauman’. Ini adalah kerana pendekatan perkauman juga menanam kebencian terhadap sebarang bentuk perberbezaan.

Walaupun begitu, tiada siapa yang boleh menafikan kenyataan sejarah bahawa PAS telah berjaya mencapai penerimaan oleh masyarakat keseluruhannya, Muslim dan bukan Muslim, pada satu ketika dahulu. Ini tercapai kerana PAS pada ketika itu dilihat ‘principle centric’ dan bukan ‘puak-centric’ atau mementingkan prinsip dan bukan mementingkan golongannya semata-mata.

SERUAN BAGI PARTI BERSATU

Maka begitu juga hendaknya dengan parti BERSATU. Ianya mesti dilihat sebagai parti yang bersifat ‘principle-centric’ iaitu berpegang kepada dan mementingkan prinsip tertentu. Perlu ditekankan bahawa kebangkitan orang Melayu dan Bumiputera, yang menjadi ahlinya, akan hanya tercapai dengan berpegang kepada prinsip ini. Hanya dengan itu, kaum dan ‘puaknya’ akan maju dan menjadi bangsa yang dihormati dan disegani. Maka sudah semestinya prinsip ini mengandungi persoalan keadilan, berkebajikan, ketelusan, pertanggung-jawaban, jati diri, bebas perkauman, keilmuan dan sebagainya. Ianya tidak boleh mengandungi mantra “cintakan bangsa sendiri sambil benci dan sangsi terhadap bangsa lain”.

Oleh itu, adalah sangat diharapkan bahawa BERSATU boleh mengumumkan prinsip yang ingin diperjuangkan. Prinsip yang merupakan seruan BERSATU kepada orang Melayu dan kaum Bumiputera untuk bersamanya. Iaitu satu kesatuan yang walaupun untuk yang sama bangsa atau suku kaum, tetapi dibina atas sebab prinsip yang ingin diperjuangkan, yang akan menjadikan kaum Melayu dan Bumiputera lebih dihormati dan disegani.

Sekiranya BERSATU dilihat sebagai sebuah parti yang ingin menyatu-padukan kaum Melayu dan Bumiputera atas prinsip-prinsip mulia dan dihormati, sudah pasti ianya tidak dilihat perkauman dan akan disokong dan disenangi walaupun oleh kaum lain. Sepertimana PAS suatu ketika dahulu.

PERSAMAAN ANTARA AMANAH DAN BERSATU

Sepertimana AMANAH berpisah dari PAS, atas sebab ingin mewujudkan kembali parti Islam yang ‘principle-centric’ atau berpaksikan prinsip yang diterangkan tadi, maka begitu jugalah BERSATU boleh menjadi parti Melayu yang berpisah dari UMNO atas sebab yang sama. Saya yakin bahawa semua setuju bahawa politik Islam dan Melayu dewasa ini amat sangat memerlukan satu nafas baharu yang membawanya dari politik ‘keagamaan dan perkauman yang sempit’ kepada satu cara politik yang lebih bermakna lagi inklusif. Sepertimana politik PAS dahulu dan mungkin juga politik UMNO pada asalnya.

Memang dan semestinya, AMANAH dan BERSATU tetap akan berbeza walaupun kedua-duanya, insyaAllah, akan menjadi parti politik yang berpaksikan prinsip. Kerana masih ada perbezaan dari segi rujukan dan panduan serta prinsip-prinsip yang ingin diperjuangkan. Namun perkauman, dalam erti-kata kebencian terhadap sesuatu kaum atau suku kaum yang lain, ditolak oleh kedua-duanya. Ini adalah kerana perkauman dalam erti-kata kebencian terhadap sesuatu kaum akan menyebabkan kezaliman dibenarkan terhadap kaum itu. dan ini telah ditegur dan diberi amaran oleh Allah di antara lain dalam ayat 8 Surah Al-Maidah yang bermaksud;


“Dan janganlah kebencian kamu terhadap sesuatu kaum menyebabkan kamu tidak berlaku adil. Berlaku adil! Sesungguhnya ia (berlaku adil) adalah lebih dekat dengan ketaqwaan”.

KESIMPULAN

Dalam bahagian kesimpulan bagus juga sekiranya diulangi sekali lagi isu utama yang ingin disampaikan. Walaupun secara peribadi saya sendiri tidak bersetuju dengan pendekatan parti berasaskan kaum, tetapi saya akui bahawa parti berasaskan kaum tidak semestinya perkauman. Dan walaupun saya tidak setuju dengan pendekatan ini, saya juga akui bahawa ianya mempunyai tarikan tersendiri bagi sebahagian masyarakat Melayu, khususnya mereka yang telah berada bersama UMNO untuk sekian lama. Oleh itu ia tetap boleh memainkan peranan penting dalam membangunkan politik masyarakat Melayu.

Jangan sekali-kali berusaha untuk menjadikan BERSATU ‘lebih Melayu’ dari UMNO. Itu akan menjunamkan BERSATU ke arah ekstrimisma kaum. Sepertimana juga Amanah tidak wajar diusahakan untuk menjadi ‘lebih islam’ dari PAS. Persaingan siapa yang ‘lebih’ akan menyebabkan ekstrimisme bertapak subur.

Peranan BERSATU perlu bersifat ‘principle-centric’ dan bertujuan membawa bangsa Melayu ke arah penghayatan prinsip universal yang diterima ramai sebagai prinsip yang mulia dan terpuji. Dikumpulkan kaum Melayu bukan untuk menyerang dan membenci kaum lain tetapi untuk membina kaum Melayu atas prinsip sedemikian rupa.

Saya yakin, bahawa sekiranya ini berjaya dilakukan BERSATU terhadap ‘parti Melayu’, sepertiman ianya diusahakan AMANAH terhadap ‘parti Islam’, maka masa depan politik Melayu dan politik Islam tidak lagi akan sesempit dahulu. Yang dilakukan BERSATU adalah untuk dikembalikan politik Melayu yang telah jauh tergelincir kepada asal usulnya semasa zaman kemerdekaan. Yang dilakukan AMANAH pula adalah meneruskan usaha Almarhum Tuan Guru Yusof Rawa, Ustaz Fadhil Noor dan Tuan Guru Nik Aziz ke arah politik Islam dijadikan politik arus perdana melalui pendekatan bebas perkauman dan berpaksikan prinsip yang teguh.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

IKLAN BERBAYAR

Image result for satu peluang hebat IKLAN DAPAT DUIT

 BUAT INCOME PASIF HANYA BERMODAL RM55 SAHAJA.

BELI LOT IKLAN DENGAN BIZ55DOTCOM

HARGA RM55 BERSAMAAN 1 LOT

PULANGAN YANG MEMBELI LOT DENGAN BIZ55DOTCOM

1 LOT AKAN DAPAT RM400
2 LOT AKAN DAPAT RM800
10 LOT AKAN DAPAT RM4000
100 LOT AKAN DAPAT RM40,000


DAN SETERUSNYA..

JIKA NAK JADI JUTAWAN BELILAH 

3000 LOT AKAN DAPAT 

RM1,200,000.00 

BERMINAT layari http://biz55.lot.my
Previous
Next Post »

20 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
21 September 2016 9:51 PG delete

Komen hadi plak."Pan akan melutut pd Pas"...aku xfaham bebal apakah si hadi ni berfikir mcm budak2 xpuas ati... Elokla hadi ckp merapu2 lebih ramai org pas akan hijrah ke Amanah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
21 September 2016 10:48 PG delete

Wanrosli xdak tulur g mana...senyap je xkan takut kot.kahkahkahkahkah

Reply
avatar
Adam
AUTHOR
21 September 2016 12:52 PTG delete

Assalamulaikum Admin,

Boleh tak kita sama2 link-kan blok. Blog saya:

biarlembuyangjadilembu.blogspot.com

Sekiranya sudah di-link harap maklumkan kat email saya: biarlembuyangjadilembu@gmail.com

Terima kasih

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
26 September 2016 10:12 PTG delete

Bila TGHA yg dikasihi tak layan PAN bukan main PAN provoke beliau utk respond.. Bila TGHA yg dikasihi responded, terus PAN melutut kpd PAS walaupun belum sampai kuasa 10.. Bo boi boi...

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
26 September 2016 10:13 PTG delete

Takut lah sbb ada kuasa 10.. Bo boi boi..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
27 September 2016 6:42 PTG delete

Mmg hebat aura Husam kuasa 10. Walaun pigs semakin kepanasan bo boi boi.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
29 September 2016 9:53 PG delete

Dh tgk blog lembu tu tp ntahahahapa ntah...

Reply
avatar
9 November 2016 6:15 PG delete

Hello, nama saya Julia Simon, mangsa penipuan di tangan pemiutang palsu. Saya telah kehilangan kira-kira 80,000.00.USD kerana saya memerlukan modal besar 190,000.00.USD. i hampir meninggal dunia, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. Perniagaan saya telah dimusnahkan, dan dalam proses itu saya kehilangan anak saya. Saya tidak boleh berdiri ini berlaku lagi. pada bulan Disember 2014, saya bertemu dengan seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Augusta Ibramhim, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman pada syarikat. ibu yang baik saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih dan Allah terus memberkati anda. Saya juga suka untuk menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan Romanian, bahawa terdapat banyak penipu di luar sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, hanya log masuk dengan Mrs Augusta Ibramhim melalui e-mel: augustaibramhim11 @ gmail .com. Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: juliasimon460@gmail.com. jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia adalah satu-satunya yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
terima kasih.

Reply
avatar
4 Mac 2017 2:13 PTG delete

Hello,

Adakah anda sedang mencari kebebasan kewangan? adakah anda di Hutang, anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan baru? atau anda runtuh dari segi kewangan, anda memerlukan pinjaman membeli kereta atau rumah? Adakah bank anda pernah Kewangan menolak? Anda mahu untuk meningkatkan kewangan anda? mereka memerlukan pinjaman bil anda membawa? tidak melihat lagi, kami mengalu-alukan anda untuk peluang untuk semua jenis pinjaman mendapatkan pada kadar faedah yang sangat berpatutan sebanyak 3% untuk lain Untuk maklumat, hubungi kami sekarang melalui e-mel kepada: (legitfirm@gmail.com)

Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan?
Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi?
Adakah anda ingin membeli kereta?
Adakah anda ingin untuk membiayai semula?
Adakah anda memerlukan pinjaman gadai janji?

Adakah anda memerlukan modal yang besar untuk memulakan perniagaan anda cadangan atau pengembangan? Adakah anda kehilangan harapan dan anda rasa tidak ada jalan keluar, dan beban kewangan anda masih berterusan?

Nama Syarikat: HORSE WHITE KREDIT
Syarikat E-mel legitfirm@gmail.com
Syarikat Makmal ini turut ID: 315.276

Sila tidak teragak-agak untuk menghubungi kami untuk kemungkinan kerjasama perniagaan Hubungi kami melalui e-mel: (legitfirm@gmail.com) atau hubungi + 1-972-914-5244

Selamat sejahtera,
Petra Hoffmann.

Reply
avatar
Maria Jorge
AUTHOR
15 April 2017 10:29 PTG delete

Hello semua,
Nama saya Paula pinto Jakarta di Indonesia, saya mahu menggunakan medium ini untuk menasihati semua orang untuk memudahkan berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda daripada wang anda, Saya memohon untuk pinjaman sebanyak kira-kira 150 juta daripada seorang wanita di Turki dan saya kehilangan kira-kira 10 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka meminta lagi dan lagi untuk kos, saya membayar hampir 10 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman, terdapat menunjukkan kepada saya kira-kira 2 kali dari dua wanita yang berbeza di Filipina, saya berharap saya akan berjumpa dengan orang yang betul, tetapi saya tidak.

Allah kemuliaan, saya bertemu dengan seorang rakan yang baru sahaja digunakan untuk pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa sebarang tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Ana Michael, CEO GUARANTY TRUST PINJAMAN, dan saya memohon untuk 420 juta, saya fikir ia adalah satu jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya dalam masa kurang daripada 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya amat gembira kerana saya telah diselamatkan daripada mendapat miskin.

jadi saya menasihati semua penduduk di sini yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi
Puan Ana Michael melalui e-mel: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com

Anda masih boleh hubungi saya jika anda memerlukan sebarang maklumat lanjut melalui e-mel: paulapinto890@gmail.com

sekali lagi mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana membaca kesaksian saya dan Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita kehidupan yang panjang dan kemakmuran

Reply
avatar
Osman raheem
AUTHOR
17 Mei 2017 2:37 PTG delete

Hello semua,
Nama saya Ahmad Asnul Brunei, saya menghubungi Encik Osman Loan Firm untuk jumlah pinjaman perniagaan sebanyak $ 250,000, Kemudian saya diberitahu tentang langkah meluluskan jumlah pinjaman saya diminta, selepas mengambil risiko sekali lagi kerana saya begitu banyak terdesak untuk menubuhkan sebuah perniagaan untuk kejutan terbesar saya, jumlah pinjaman dikreditkan ke akaun bank saya dalam tempoh 24 jam perbankan tanpa sebarang tekanan untuk mendapatkan pinjaman saya. Saya terkejut kerana saya mula jatuh mangsa penipuan! Jika anda berminat untuk mendapatkan apa-apa jumlah pinjaman & anda berada di mana-mana negara, saya akan memberi nasihat boleh menghubungi Encik Osman Loan Firm melalui e-mel osmanloanserves@gmail.com

BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
Nama pertama......
Nama tengah.....
2) Jenis Kelamin: .........
3) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .........
4) Tempoh Pinjaman: .........
5) Negara: .........
6) Alamat Rumah: .........
7) Nombor Telefon: .........
8) Alamat e-mel ..........
9) Pendapatan Bulanan: .....................
10) Pekerjaan: ...........................
11) Yang tapak adakah anda di sini tentang kami .....................
Terima kasih dan salam mesra.
Derek Email osmanloanserves@gmail.com

Reply
avatar
Yuli Yuli
AUTHOR
19 Jun 2017 9:42 PG delete

Hello,
Nama saya Yuli Jakarta Selatan di Indonesia, saya mahu menggunakan medium ini untuk menasihati semua orang untuk memudahkan berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda daripada wang anda, Saya memohon untuk pinjaman sebanyak kira-kira 200 juta daripada seorang wanita di Dubai dan saya kehilangan kira-kira 10 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka meminta lagi dan lagi untuk kos, saya membayar hampir 10 juta masih saya tidak mendapat pinjaman,

Allah kemuliaan, saya bertemu dengan seorang rakan yang baru sahaja digunakan untuk pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa sebarang tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Olivia Daniel, dan saya memohon untuk 400 juta, saya fikir ia adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya dalam masa kurang daripada 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya amat gembira kerana saya telah diselamatkan daripada mendapat miskin.

jadi saya menasihati semua penduduk di sini yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi
Puan Olivia Daniel, melalui e-mel: (oliviadaniel93@gmail.com)

Anda masih boleh hubungi saya jika anda memerlukan sebarang maklumat lanjut melalui e-mel: (yuliy3531@gmail.com)

sekali lagi mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana membaca kesaksian saya dan Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita kehidupan yang panjang dan kemakmuran

Reply
avatar
wulan sari
AUTHOR
7 September 2017 5:48 PG delete

Nama saya Wulan Sari, dari Romania, saya berjanji untuk berkongsi kesaksian ini untuk Tuhan dalam hidup saya. 2 minggu yang lalu, saya sangat memerlukan wang, jadi saya memohon pinjaman, kemudian mendapati diri saya dalam tangan yang salah yang mendakwa peminjam pinjaman yang baik di seluruh dunia, tidak mengetahui bahawa mereka semua penipu. Mereka mengutip RM2500 dari saya dan enggan menghantar saya pinjaman saya meminta. Saya sangat keliru dan kecewa saya menjadi mabuk, pada hari yang setia saya pergi ke bar untuk minum dan kemudian saya berjumpa dengan seorang sahabat lama, saya memberitahu semua perkara yang berlaku kepada saya, maka dalam proses itu dia memperkenalkan saya kepada Puan Loana George Ketua Pegawai Eksekutif Jaminan Jaminan Amanah LTD di mana beliau menerima pinjaman kira-kira RM56,000.00. maka dia memberi saya e-mel pinjamanageorge11@gmail.com, Dan saya menghubungi dia dengan segera saya pulang, dia memberitahu saya peraturan dan peraturan dan saya mengikuti, selepas memproses dokumen dalam masa kurang dari 24 jam, saya menerima pinjaman saya sebanyak RM42,000.00 ... Saya yakin dia juga akan senang membantu anda, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya mendaftar melalui Puan Loana George dan anda boleh menghubunginya melalui e-mel: (loanageorge11 @ gmail. com).
anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sariwulan3600@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia adalah satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
Terima kasih.

Reply
avatar
23 Oktober 2017 4:21 PTG delete

saya ingin kembali semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yang dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti muhammad dari klang di malaysia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan menjadi sangat kasar bagi saya dan keluarganya dan saya telah cuba untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian Annisa berkarya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Rossa dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang ibu Rossa dan betapa benarnya pinjaman dari ibu Rossa dan dia memberitahu saya memang benar dan saya menghubungi Ibu Rossa dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya menyemak akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya telah bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberi keterangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan ini medium untuk memberi nasihat kepada semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi ibu Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan anda boleh juga menghubungi saya melalui e-mel saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk maklumat dan juga kawan saya Annisa Barkarya melalui e-melnya: annisaberkarya@gmail.com

Reply
avatar
23 Oktober 2017 9:52 PTG delete

saya ingin memulangkan semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yang dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti muhammad dari bandar klang di malaysia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya meninggal di dalam kereta kemalangan dan sejak itu kehidupan menjadi sangat kasar bagi saya dan keluarga saya dan saya telah cuba untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian Annisa berkarya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Rossa dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang ibu Rossa dan betapa benarnya pinjaman dari ibu Rossa dan dia memberitahu saya memang benar dan saya menghubungi Ibu Rossa dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya menyemak akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya telah bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberi keterangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan ini medium untuk memberi nasihat kepada semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi ibu Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan anda boleh juga menghubungi saya melalui e-mel saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk maklumat dan juga kawan saya Annisa Barkarya melalui e-melnya: annisaberkarya@gmail.com

Reply
avatar
3 November 2017 7:51 PTG delete

Halo,
Allah SWT telah begitu setia kepada saya dan seluruh isi rumah saya untuk menggunakan Ibu Margaret untuk mengubah keadaan kewangan saya menjadi lebih baik dan stabil yang sekarang saya memiliki perniagaan saya sendiri di bandar
Nama saya Wani Binti Yasin dari bandar kuala di Malaysia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Ibu Margaret kerana membantu saya dengan pinjaman yang baik selepas saya telah membantah di tangan pemberi pinjaman dalam talian pinjaman palsu yang menipu saya untuk wang saya tanpa menawarkan saya pinjaman, saya telah memerlukan pinjaman untuk 2 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di bandar Kuala di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di India yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman dan saya sangat frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk syarikat palsu di India, kerana ini, saya telah hutang kepada bank dan kawan-kawan saya dan saya tidak ada orang untuk berlari, sehingga satu hari yang setia bahawa seorang kawan saya dipanggil Nur Syarah setelah membaca keterangannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari syarikat pinjaman Ibu Margaret, jadi saya harus menghubungi Nur syarah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi ibu Margaret bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya perlu memanggil keberanian dan saya menghubungi ibu Margaret dan mengejutkan saya pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 2 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah keajaiban dan saya perlu memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Margaret
jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi syarikat pinjaman ibu Margaret melalui e-mel: margaretpedroloancompany@gmail.com dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti saya telah lakukan dan anda juga dapat menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ibu Margaret melalui saya e-mel: wanibintiyasin@gmail.com dan anda masih boleh menghubungi rakan saya Nur Syarah yang memperkenalkan saya kepada Ibu Margaret melalui e-mel: nursyarah36@gmail.com
semoga Allah terus memberkati dan Memperkasa Ibu Margaret kerana mengubah kehidupan kewangan saya.

Reply
avatar
3 November 2017 7:52 PTG delete

Halo,
Allah SWT telah begitu setia kepada saya dan seluruh isi rumah saya untuk menggunakan Ibu Margaret untuk mengubah keadaan kewangan saya menjadi lebih baik dan stabil yang sekarang saya memiliki perniagaan saya sendiri di bandar
Nama saya Wani Binti Yasin dari bandar kuala di Malaysia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Ibu Margaret kerana membantu saya dengan pinjaman yang baik selepas saya telah membantah di tangan pemberi pinjaman dalam talian pinjaman palsu yang menipu saya untuk wang saya tanpa menawarkan saya pinjaman, saya telah memerlukan pinjaman untuk 2 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di bandar Kuala di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di India yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman dan saya sangat frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk syarikat palsu di India, kerana ini, saya telah hutang kepada bank dan kawan-kawan saya dan saya tidak ada orang untuk berlari, sehingga satu hari yang setia bahawa seorang kawan saya dipanggil Nur Syarah setelah membaca keterangannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari syarikat pinjaman Ibu Margaret, jadi saya harus menghubungi Nur syarah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi ibu Margaret bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya perlu memanggil keberanian dan saya menghubungi ibu Margaret dan mengejutkan saya pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 2 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah keajaiban dan saya perlu memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Margaret
jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi syarikat pinjaman ibu Margaret melalui e-mel: margaretpedroloancompany@gmail.com dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti saya telah lakukan dan anda juga dapat menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ibu Margaret melalui saya e-mel: wanibintiyasin@gmail.com dan anda masih boleh menghubungi rakan saya Nur Syarah yang memperkenalkan saya kepada Ibu Margaret melalui e-mel: nursyarah36@gmail.com
semoga Allah terus memberkati dan Memperkasa Ibu Margaret kerana mengubah kehidupan kewangan saya.

Reply
avatar
5 November 2017 10:23 PTG delete

Sy mahu kembali semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yg Dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti Muhammad dari bandar klang di malaysia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami sy mati dalam sebuah kereta. kemalangan dan sejak itu hidup menjadi sangat kejam kepada sy dan keluargaku dan sy telah cuba utk mendapatkan pinjam dari bank-bank di malaysia dan sy ditolak dan dinafikan kerana sy tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan sy sangat sedih
Pada hari yg dikhaskan ini semasa saya melalui internet, sy melihat kesaksian Annisa tentang bagaimana dia mendapat pinjam dari Puan Rossa dan sy menghubungi beliau utk bertanya mengenai pinjam Rossa ibu dan bagaimana sebenarnya pinjam dari ibu Rossa dan dia memberitahu sy benar dan sy menghubungi Ibu Rossa dan memfailkan permohonan pinjam sy dan pinjaman sy diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 24 jam saya mendapat wang pinjam sy di dalam akaun bank sy dan apabila sy menyemak akaun sy, wg pinjam sy adalah utuh dan sy sangat gembira dan Sy telah berjanji bahawa sy akan membantu memberi keterangan kepada orang lain mengenai syarikat pinjam ibu rossa, jadi sy ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada sesiapa yg memerlukan pinjaman utk menghubungi Puan Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan Anda juga boleh menghubungi sy melalui email saya: mirabintimuhammed @ gmail.com untuk maklumat serta kawan-kawan saya A nnisa Barkarya melalui email: annisaberkarya@gmail.com

Reply
avatar
11 November 2017 10:12 PTG delete

Saya ingin memulangkan semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yang Dia gunakan Ibu Rossa dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti Muhammad dari bandar bandung di Indonesia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya mati dalam sebuah kereta. kemalangan dan sejak sekian lama menjadi sangat kejam kepada saya dan keluarga saya dan saya telah berusaha secara berasingan untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di Indonesia dan saya ditolak dan dinafikan kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
Pada hari yang dikhaskan ini semasa saya melalui internet, saya melihat kesaksian Annisa tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Puan Rossa dan saya menghubungi beliau untuk bertanya mengenai pinjaman Rossa ibu dan bagaimana sebenarnya pinjaman dari ibu Rossa dan dia memberitahu saya benar dan saya menghubungi Ibu Rossa dan memfailkan permohonan pinjaman saya dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 24 jam saya mendapat wang pinjaman saya di dalam akaun bank saya dan apabila saya menyemak akaun saya, wang pinjaman saya adalah utuh dan saya sangat gembira dan Saya telah berjanji bahawa saya akan membantu memberi keterangan kepada orang lain mengenai syarikat pinjaman ibu rossa, jadi saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada sesiapa yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Puan Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan Anda juga boleh menghubungi saya melalui email saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk maklumat serta teman-teman saya A nnisa Barkarya melalui email: annisaberkarya@gmail.com

Reply
avatar
24 November 2017 11:27 PTG delete

Nama saya Julia Simon, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman Internet kerana begitu banyak pemberi pinjaman internet di sini adalah semua penipu dan mereka hanya berkongsi cerita untuk menipu wang anda, saya memohon pinjaman $ 150,000 USD dari seorang wanita di Jerman dan saya kehilangan jumlah $ 10,000 USD tanpa mendapat pinjaman,

Pada tarikh 2 September, 2017, kawan saya Wulan Sari di tempat kerja saya memberitahu saya bagaimana dia memohon pinjaman dari Global Finance Limited dan akhirnya dia menerima pinjamannya. Saya tidak pernah mempercayainya sehingga saya pergi bersamanya ke bank untuk mengesahkannya dan saya kagum kerana saya telah kehilangan banyak wang hanya untuk mendapatkan pinjaman untuk keluarga saya.

Semoga ALLAH memberkati ibu yang baik untuk apa yang dia lakukan kepada saya dan keluarga saya, saya memberitahu kawan saya untuk memperkenalkan saya kepada ibu yang baik. Augsuta Ibramhim, Global Finance Limited, dia melakukan dan saya memohon pinjaman sebanyak $ 45,000 USD.

Saya mematuhi terma dan syarat pinjaman syarikat dan permohonan pinjaman saya diluluskan untuk saya tanpa tekanan dan kesukaran.

 Akhirnya, saya menerima pinjaman dalam akaun bank saya dan saya memanggil kawan saya Wulan Sari bahawa saya telah menerima pinjaman dan saya juga telah memperkenalkan begitu banyak orang kepada ibu yang baik Puan Augusta Ibramhim.

Saya mahu anda yang membaca kesaksian saya untuk menghubungi ibu yang baik jika anda memerlukan pinjaman supaya anda juga akan memberi keterangan mengenai muhibah ibu yang baik.

jadi saya menggunakan jalan ini untuk memberitahu setiap Romanias dan orang lain yang sesuai untuk membaca kesaksian saya dan dia memerlukan pinjaman untuk dihubungi
Puan Augusta Ibramhim melalui EMAIL: [augustaibramhim11@gmail.com]

Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui EMAIL: juliasimon460@gmail.com
Anda juga boleh menghubungi rakan saya Wulan Sari melalui EMAILnya: sariwulan3600@gmail.com

sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga ALLAH terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup dan kemakmuran

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ Bisnes