MENARIK!! : YB KHALID SAMAD ULAS ISU KAFIR HARBI DALAM KONTEK MALAYSIA [WAJIB BACA]

khalid-samad_pakatan_pas_600

 ‘Kafir Harbi’ : Kefahaman Songsang dan Terbantut


dana-100-allMUQADDIMAH

Kenyataan Mufti Pahang berhubung isu ‘Kafir Harbi’ telah banyak menimbulkan reaksi dari pelbagai pihak. Ada yang bersetuju dan ada juga yang menolaknya. Perbahasan berhubung kenyataan tersebut telah mengambil berbagai bentuk dan tidak kurang juga yang mengupasnya secara ilmiah dari sudut perundangan dan sejarah.

Bagi saya, sikap seseorang terhadap kenyataan Mufti Pahang bergantung kepada kefahamannya terhadap Islam itu sendiri.

Secara umum boleh dikatakan bahawa yang bersetuju dengan kenyataan Mufti Pahang mempunyai kefahaman bahawa Islam dan ummat Islam berkewajipan ‘menguasai’ ummat bukan Islam. Yang bukan Islam dikategorikan sebagai samada ‘Kafir Dhimmi’ atau ‘Kafir Harbi’. Ini bererti orang bukan Islam samada tunduk pada ummat Islam atau mereka dianggap sebagai musuh yang wajar diperangi.

FAHAMAN ORIENTALIS

Fahaman sebegini asalnya dibawa oleh golongan Orientalis. Golongan Orientalis ini mencemuh Islam dengan menuduhnya sebagai agama yang disebar melalui pedang. Mengikut mereka, ummat Islam bahagikan dunia kepada dua, ia itu ‘Darul Islam’ dan ‘Darul Harb’ atau ‘Bumi Islam’ dan ‘Bumi Perang’. Darul Islam dikuasai ummat Islam dan selain dari itu, kesemuanya adalah Darul Harb, iaitu negara-negara yang wajib diperangi ummat Islam.

Mengikut golongan Orientalis ini, matlamat ummat Islam adalah untuk menguasai seluruh dunia demi menjadikan kesemuanya Darul Islam. Bukan Islam wajib diperangi sehingga ditundukkan dan kononnya itulah kehendak Islam!

Amat sedih apabila kita lihat fahaman Orientalis diperjuangkan oleh ummat Islam sendiri. Kefahaman sebegini merupakan asas mewajarkan pembentukan ISIS dan IS. Mengikut fahaman mereka Islam bukan agama keadilan dan kedamaian dan tidak boleh hidup dalam dunia berpelbagaian. Ianya agama peperangan dan permusuhan. Dan cara menyebarkan Islam adalah melalui peperangan dan pertumpahan darah.

Fahaman sebegini menghasilkan budaya chauvanisme dan facisme serta suatu wajah Islam yang buruk dan keji. Ianya tidak banyak berbeza dengan fahaman Zionist dan Nazi Jerman. Malangnya, bagi yang berjiwa chauvanist dan facist, wajah yang buruk dan keji dilihat ‘kuat’ dan ‘berkarisma’. Manusia perlu ditundukkan, walaupun secara paksa, kepada kekuasaan Allah. Walaupun tidak memeluk agama Islam sekalipun, mereka perlu akui kekuasaan Islam. Budaya ‘Muslim supremacist’ adalah budaya pilihan golongan ini walaupun ianya tiada tempat dalam ajaran Islam.

Tanpa adanya sesuatu yang mampu ditawarkan kepada masyarakat dan manusia, selain semangat cahuvanist dan fascist mereka, maka yang ditonjolkan adalah perlaksanaan undang-undang Islam. Itu, bagi mereka, tanda ketundukan manusia kepada Allah dan itu sahajalah matlamat perjuangan Islam, perjuangan Nabi (SAW). Betapa songsang, terbantut dan terkongkongnya fahaman mereka terhadap Islam.

KEFAHAMAN ISLAM SEBENAR

Golongan yang menolak kenyataan Mufti Pahang adalah mereka yang memahami Islam sebagai rahmatal-lil-’aalamiin atau rahmat bagi seluruh alam. Islam bukan agama keganasan dan peperangan tetapi perdamaian dan persaudaraan. Golongan ini memahami sejarah dari sudut kontekstual di mana apa yang telah berlaku adalah mengikut keadaan dan suasana pada ketika itu. Dan tidak semua yang dilakukan pada zaman dahulu adalah semestinya tepat dari sudut tuntutan Islam, lebih-lebih lagi pada zaman pemerintahan kerajaan beraja seperti zaman Bani Umayyah, Abasiyyah dan Uthmaniyyah. Banyak juga yang berlaku atas sebab cita-cita perluasan empire dan kawasan penalokan.

Bagi golongan ini, Islam diturunkan dengan tujuan menegakkan keadilan untuk seluruh manusia dan ummat Islam pula sebagai ummat yang berkhidmat untuk manusia, menunjuk jalan kepada kebaikan dan keadilan. Bukan untuk memaksakan dominasi mereka ke atas yang bukan Islam. Kefahaman terhadap mesej Islam hendaklah disampaikan secara berhikmah dan bijaksana, bukan secara paksa dan ugutan.

Yang ingin didominasikan adalah ajaran dan prinsip-prinsip keadilan Islam, bukan ummat Islam itu sendiri. Namun sememangnya sebagai pembawa ajaran dan prinsip Islam, ummat Islam akan berada di saff yang paling ke depan selagimana mereka sendiri mengamalkan ajaran dan prinsip tersebut. Keberadaan ummat Islam di saff terdepan adalah atas sebab ajaran dan prinsip yang diperjuangkan dan bukan atas semangat chauvanisme atau facisme yang dibawa.

Hasil ajaran dan prinsip ini maka akhlak ummat Islam menjadi akhlak yang termulia dan pemerintahan mereka pemerintahan yang terbaik. Apa yang diistilahkan sebagai ‘good governance’ dewasa ini, ia itu pemerintahan yang amanah, berkebajikan, tidak boros, adil dan sebagainya adalah hasil dari akhlak mulia yang ditanamkan oleh Islam. Selagimana ajaran dan prinsip Islam mencorakkan kepimpinan dan pemerintahan ummat Islam maka ianya akan maju dan membangun.

Dan inilah apa yang telah berlaku pada zaman lampau. Selagimana ummat Islam menghayati ajaran dan prinsip-prinsip Islam, ia itu bersifat adil, berkebajikan, peduli, amanah dan sebagainya, maka ummat Islam berada di saff yang paling kehadapan. Tetapi apabila pemerintahan dan kepimpinan ummat Islam dirasuki fahaman chauvanist dan fascist, dianggap mulia walaupun tidak lagi berlaku adil dan amanah, maka ummat Islam dipinggirkan dan ketinggalan. Akhirnya ditumpaskan.

MEMILIH DI ANTARA DUA JALAN

Dan inilah cabaran yang dihadapi ummat Islam dewasa ini. Ia itu samada untuk memilih jalan ‘mudah’ yang disediakan fahaman chauvanis dan fascis atau jalan susah dan penuh cabaran yang disediakan golongan ‘rahmatal-lil-’aalamiin’.

Jalan yang disediakan fahaman chauvanis dan fascis ini dianggap mudah kerana kedudukan sebagai pemimpin adalah sesuatu yang dituntut sebagai sesuatu hak mutlak, ‘a birth right’ semata-mata kerana saya seorang Muslim maka saya layak dihormati dan disegani! Mengikut mereka, itu adalah jaminan Allah dalam Al-Quran. Semua yang beragama Islam, samada yang baik dan yang tidak, yang pencuri dan perompak akan bersama mereka. Termasuk para Mufti yang membisu terhadap kezaliman dan penyelewengan pemerintah. Dan apabila ada yang tidak menghormati mereka maka digelar ‘kafir Harbi’!

Namun jalan mudah tidak semestinya membawa ke destinasi yang diingini. Malahan mungkin juga membawa ke arah kemusnahan dan kerosakan. Islam yang merupakan rahmat dari Allah akan terpalit imejnya dan rosak risalah atau mesejnya. Dari menjadi golongan yang menyeru ke arah Islam, mereka ini menjadi sebagai manusia yang menghalang manusia lain dari mengenali kebenaran Islam.


“....Dan kamu akan merasa kehinaan kerana menjadi penghalang (kepada manusia lain) dari jalan Allah...”

(An-Nahl 94)

Jalan susah dan sukar ‘rahmatal-lil-’aalamiin’ dikatakan susah dan sukar kerana kepimpinan perlu dicapai dan dimenangi melalui penghayatan ajaran dan prinsip-prinsip Islam bukan dituntut begitu sahaja. Dengan dihayatinya ajaran dan prinsip-prinsip Islam itu maka kepimpinan diperolehi. Dalam erti-kata lain, ‘melayakkan diri menjadi pemimpin’ bukan dituntut semata-mata kerana dilahirkan sebagai orang Islam.

Walaupun ianya jalan yang susah dan sukar, namun kesannya lebih mendalam dan kejayaannya apabila tercapai lebih bermakna. Kebenaran dan keadilan Islam akan terserlah dan kepimpinan tersebut mampu menghasilkan keadaan di mana manusia berduyun-duyun memasuki Islam bukan lari daripadanya.

KESIMPULAN

Ummat Islam di Malaysia sekian berada di persimpangan jalan. Ingin memilih jalan mudah seperti yang ditunjukkan Mufti Pahang atau jalan sukar seperti yang ingin diterokai oleh AMANAH?

Jalan susah dan sukar ini pilihan Amanah kerana itulah jalan yang dilalui Rasulullah (SAW) dan ianya jelas memberikan hasil yang mendatangkan manfaat kepada manusia keseluruhannya untuk tempoh yang begitu lama. Ianya jalan yang mengutamakan akhlak mulia di kalangan manusia beriman. Akhlak yang berpaksikan keinginan mencari keredaan Allah Taala. Bukan secara dipaksa, tetapi atas sebab penghayatan dan penjiwaan ajaran dan prinsip-prinsip Islam.

Sedangkan jalan mudah hanya menjanjikan kebinasaan terhadap ummat Islam dan seluruh rakyat Malaysia. Kerana ianya berpaksikan pemaksaan dan penjiwaan nilai-nilai chauvanis dan fascis.

*Artikel in telah diterbitkan di dalam akhbar AMANAH sebelum ini.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

IKLAN BERBAYAR

 Fenomena terkini!!!!!Cara mudah giler buat duit hanya dari rumah


FB_IMG_1448046297010

Fenomena terkini!!!!!Cara mudah giler buat duit hanya dari rumah dengan modal hanya RM10….Income 100% ke bank ANDA.

Modal kecik jer, simpan pun tak jadi apa2. Peluang Jana Income RM50>RM750>RM6,250>RM62,500>RM937,500>RM7,812,500…STOP


Link : www.dananiaga2u.com/iklanviral
Previous
Next Post »

28 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
20 Julai 2016 11:14 PG delete

Yang peliknya harun din pun sokong siap kata dap anti islam..hadi jgn cakap la mmg dr dulu anti dap tp xberani plak sentuh mca gerakan...mmg dasar ulamak dedak..phuiiii

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
20 Julai 2016 2:04 PTG delete

Apa yg peliknya.. Mmg pun DAP anti Islam.. Yg x de kena mengena dgn harbi pun DAP menentang.. Sepatutnya yg pelik ialah org yg ngaku islam sokong harbi tolak hudud

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
20 Julai 2016 2:11 PTG delete

Pendapat KS yg mengatakan Islam bukan agama peperangan menunjukkan dia tak baca sirah Rasulullah yg mana telah berlaku beberapa peperangan. Mungkin Islam yg diamalkan KS adalah sama dgn Islam ala DAP kut..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
20 Julai 2016 2:21 PTG delete

Apa bukti dap anti islam??mca gerakan mcmna pulak?knp xserang mca gerakan yg lantang lawan hudud?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
20 Julai 2016 2:23 PTG delete

Bodo punya wanrosli..nama "islam" pun bermaksud sejahtera menyeru perdamaian kesejahteraan bukan ajak peperangan..kalau xsekolah jgn tunjuk bodoh bro...

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
20 Julai 2016 3:14 PTG delete

Yang pasti mereka tetap kafir, harbi atau pun zimmi...

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
20 Julai 2016 3:33 PTG delete

Mrk kafir harbi zimmi tp 3:14 lg teruk kafir babi...

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
20 Julai 2016 5:35 PTG delete

Buat apa kau mengkafirkan orang lain dah mereka kafir takkan nak panggil mereka muslim pulak.....mana akal kamu?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
20 Julai 2016 5:55 PTG delete

Yg sebenar2 kafir adalah org islam sendiri.sbb ingkar ayat2 Allah.cth Allah xsuruh fitnah tp org islam tu sentiasa menfitnah cth nya kes larangan azan penang.yg belum islam tu selayaknya dipanggil org bukan islam/belum islam.tu sbb tgna xpgil org kafir tp menyebut sbg org belum islam.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
20 Julai 2016 8:35 PTG delete

Ni untuk pengetahuan korang,

Belum Islam atau bukan Islam = kafir
Orang tengah = barua, brooker
Orang suruhan = khadam, macai
Kurang cerdik = bodoh

Perkataan-perkataan diatas maksudnya adalah sama. Cuma ada perkataannya kasar dan ada sebutannya lembut tapi maksud asalnya tidak berubah. Fahamkan?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
20 Julai 2016 9:08 PTG delete

Walaon kalo bodoh jgn tunjuk.kafir tu bahasa arab.Apa maksud kafir dlm bahasa melayu?

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
20 Julai 2016 9:30 PTG delete

Bangang punya 2:23.. Kau tak pernah dgr ke perang badar perang uhud perang khandak dan lain2.. Sekolah kat mana dulu?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
20 Julai 2016 9:43 PTG delete

Eh.cakap banyak pulak.soalan lama xberjawab lg.tunjuk dulu mana video matsabu tolak hudud baru cakap hal lain..mana video nya??

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
20 Julai 2016 9:43 PTG delete

Puak-puak PH memang bangang pun....kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
20 Julai 2016 9:45 PTG delete

Ala wanrosli sendiri komen sendiri jawab ya.kahkahkah..aku nak tanya la dulu zaman rasullulah berperang ngan abu jahal.abu jahal tu org apa??

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
20 Julai 2016 9:47 PTG delete

Kalau kafir tu bahasa arab memang kafir lah apa pulak korang nak marah sangat....kahkahkah.....kurang cerdik...bahasa lembut sikit....kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
20 Julai 2016 9:53 PTG delete

Laaaa.aku tanya ni.kafir tu bahasa arab....dlm bahasa melayu apa makna perkataan "kafir" tu?

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
20 Julai 2016 10:14 PTG delete

Jawab dulu sekolah kat mana?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
20 Julai 2016 10:17 PTG delete

Laaaa.senyap terus.apa ni walaon.mana telor???cuba pikir nape nik aziz pun xberani gelar org kapir..masihat aku pada parawalaun wanrosli sebelum celupar mulut mengkafirkan org g jmpa guru pondok dptkan ilmu mendalam ttg kafir.cuba lihat org ngaji pondok / org2 berilmu agama pun xberani sesuka ati nk mengkafirkan org yg belum islam.sekian

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
20 Julai 2016 10:19 PTG delete

Haa.ada pun wanrosli.sekolah agama pondok kelantan..haa skrg jwb pulak abu jahal tu org apa??

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
21 Julai 2016 12:14 PG delete

Dah senyap
Phuiiiii.bangang punya walakontol...

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
21 Julai 2016 6:11 PG delete

Dh nama pun walakontol,pikir mcm kontol,main pancut sana sini ikot suka je..pengecut,bacul..

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
21 Julai 2016 7:00 PG delete

Takkan takde nama sekolah? Bangang

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
21 Julai 2016 9:27 PG delete

Bodoh punya wanrosli walakontol nk kalih isu.cakap pongpang2 tunjuk dulu mana video matsabu tolak hudud???pas ni mesti senyap.kahkahkahkah.atau kasi alasan bodoh..kesian aku tgk kamu ni wanrosli.. Kahkahkah

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
23 Julai 2016 7:35 PG delete

Org dah cabar tu bg je lah nama sekolah tu.. Takut lah tu..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Julai 2016 1:54 PTG delete

Sudah2 la tu kasi alasan bodoh wanrosli.kata naik pangkat ir tp makin bodoh pulak.mana video nya??

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
25 Julai 2016 11:10 PG delete

Takut rupanya nak bagi nama sekolah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Julai 2016 12:50 PTG delete

Laaaa sebok sekolah pulak... Blh jwb tp wanrosli kasi nama sekolah dulu...wanrosli sekolah mana???

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ Bisnes