Iklan Penaja 1

Sabtu, Julai 02, 2016

ANALISIS : TANGKAP LIM GUAN ENG AKAN MENAMBAHKAN SOKONGAN KEPADA PAKATAN HARAPAN

Wong-Chin-Huat

PETALING JAYA: Pendakwaan ke atas Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng mungkin menjadikan beliau wira di mata rakyat Malaysia yang tidak berpuas hati dengan kerajaan.

Penganalisis politik Wong Chin Huat berkata cara tangkapan itu dibuat mengundang kemarahan orang awam yang percaya kerajaan sudah melampau dalam usaha membungkam suara bangkangan.

“Beliau seorang ketua menteri yang sepatutnya diminta untuk tampil ke mahkamah, bukan mengarahkan anggota ke pejabatnya dan menahan semalaman.

“Kemudian, peguam negara sendiri mengetuai pendakwaan.

“Itu antara perkara yang mungkin mendorong orang awam percaya Guan Eng didakwa secara tidak adil,” kata felo Penang Institute itu kepada FMT.

Tangkapan itu, yang pembangkang anggap bermotifkan politik, mungkin berkesudahan sebaliknya buat Barisan Nasional (BN), kata Chin Huat.

Akibatnya, BN mungkin akan melihat lonjakan sokongan orang awam yang diterimanya dalam dua pilihan raya kecil baru-baru ini terayun ke pembangkang, tambahnya.

“Ramai mengkritik langkah itu, yang dilihat langkah sinis melemahkan kerajaan Pulau Pinang. Ia membuka mata mereka kepada bahaya daripada kerajaan Persekutuan, keangkuhan dan salahguna kuasa mereka.

“Walaupun ada yang tidak setuju dengan dasar-dasar yang dilaksanakan di Pulau Pinang, mereka bimbang langkah yang akan diambil kerajaan persekutuan seterusnya,” kata Chin Huat.

Ketua Kluster Politik, Keselamatan & Hal Ehwal Antarabangsa, Majlis Profesor Negara, Datuk Seri Prof Mohamed Mustafa Ishak, sebaliknya berpendapat terlalu awal untuk mencerap sentimen orang ramai, atau ke mana pengundi akan terayun.

Lagipun, katanya, pilihan raya umum akan datang hanya akan berlaku dalam dua tahun bukannya beberapa hari lagi.

“Orang awam perlu tengok kes ini secara rasional, biarkan proses undang-undang berlangsung dahulu. Apabila perbicaraan berlangsung, kita boleh tengok dan dengar apa yang sebenarnya berlaku.

“Rakyat boleh berfikir, mereka boleh menilai dan selepas mendengar hujah daripada pihak berkuasa dan Guan Eng berkenaan kes ini, mereka boleh membuat kesimpulan yang adil dan berpengetahuan.”
“Tapi pada ketika ini, saya tak rasa pengundi akan menyebelahi pembangkang semata-mata Guan Eng ditangkap.”

Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP, dan bekas tuan rumahnya, Phang Li Koon, didakwa semalam atas dakwaan terbabit dalam perlingkungan semula tanah pertanian dan pembelian hartanah pada harga bawah nilai pasaran.


Mereka minta dibacarakan.

fmt

Cara gandakan simpanan wang

IKLAN BERBAYAR

Beli simkad toneexcel harga bajet RM80.00 berbanding harga biasa RM98.60! Siapa cepat dia dapat! sms atau whastup " ya saya ingin membeli toneexcel dengan harga promosi! " kepada 010-7898637. Kami akan menghubungi anda dalam masa terdekat....tungguuuuuuuuu..!!!!!!

dana-100-all

24 ulasan:

  1. Kalau macam tu elok tangkap juga mat sabu dan lks....atau tangkap semua perasuah yang ada dalam PH.....baru PH blh menang....kahkahkah.....lawak2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tangkap juga hadi perompak valak kelantan tu..kahkahkah.lawak2

      Padam
    2. Tgk walaon pas atas tu kalau umno bukan main bekap lagi kes mdb pun xberani sentuh.tp kalau serang ph nombor satu,mmg setia btl parti penasihat umno ni.umpama anjing setia pd tuannya..

      Padam
  2. harap tokoh PAS yg istiqamah akan menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang & melaksanakan hudud dgn kerjasama erat umno-BN. Semua pimpinan PakatanHarapan & Mahathir ditangkap tanpa mengira kes apa. Hidup Melayu hapuskan Harbi Pakatan Harapan !!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pas jadi ketua menteri???kahkahkah.hang buat lawak ka atau mabuk ketum.kahkahkah. Kelantan pun nk lesap lagi mau angan2 mat jenin nk tawan penang.kahkahkah. Tu la bangun tido g basuh muka dulu.kahkahkah.

      Padam
  3. Hahahahaha......kalau macam tu PH disaran tukar strategi, fikir mcmana nak jadi banduan, biar semua pemimpin PH jadi banduan.....barulah PH dapat putrajaya....hihihihihi....kalakau.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Xyahla pikir mcmtu.pikir dulu mcmne keris pjg blh kalah kat prk lepas.ada hati nk tawan penang.hihihihi.kelakau....

      Padam
  4. Mesti walaon kata tangkapan tu menambah sokongan pada pis...kahkahkahkahkah

    BalasPadam
  5. Strategi terbaru PH, berusaha jadikan pemimpin PH perasuah, rasuah apa saja asalkan rasuah, hebohkan kepada rakyat bahawa pemimpin PH dituduh rasuah, tunggu sehingga ditangkap, PH boleh lancarkan tabung derma untuk perasuah dan penfitnah, ramai yang setuju dengan pemimpin yang rasuah, mereka akan menderma untuk menyelamatkan perasuah....kesimpulannya PH menghalalkan rasuah berleluasa, perasuah akan dibela...itu strategi terbaru PH.....hancurlah Malaysia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Laaa.itu je.ala pendek nye akal.tahap budak tadika br belajar menulis.kahkahkahkah.tulis pjg tp bodoh xdak isi.kahkahkahkah. Dah tu g minum susu omega campur pil kuda kasi bijak sikit pastu br komen sini.kalau xda pil kuda tu nt tanya hadisotong ya.kahkahkah

      Padam
    2. Laaaa....apa pulak pendek akal....buat fitnah kena saman mintak derma dgn macai2 nak buat bayar saman......buat rasuah kena tangkap mintak derma dgn macai2 nak buat bayar jaminan.....apa ni semua?....eloklah tu semua pemimpin PH nanti diwajibkan rasuah walau sekecil mana pun.....kahkahkah...

      Padam
    3. Kahkahkah...biasala pis dah jadi macai umno mestila ikut ckp umno. Umno kalau umno kata apapun pis akan akan pcy...tp mesti pis kata derma najib 2.6bilion bukan rasuah kan kan kan.kahkahkah. Pis oh pis.kahkahkah

      Padam
    4. Inilah akibat bersekongkol dgn Tun M.. dari benci (kononnya) kpd perasuah kini bersolidariti pula bersama perasuah..

      Padam
    5. Inilah akibat dedak,pas satu parti dapat kena beli dgn umno.islam pas sokong najib.yehaaaa.pas parti islam rasuah Malaysia.

      Padam
    6. Ye ke? Kalau nak cakap pasal rasuah.. cer tgk kat bawah..

      Patutlah PH tak berapa minat dengan Kanun Jenayah Islam yg dibawa ke parlimen oleh TGHH..

      Rupa2nya PH ada cara tersendiri utk menghapuskan dosa rasuah.. iaitu hendaklah bersekongkol dgn PH terlebih dahulu; kerananya dosa rasuah bolehlah disapu ke bawah karpet PH..
      Kenapa? Tak percaya ke? Betul ni tak percaya??
      Cer perhatikan Tun M dan tok guru PAN LGE.. bukankah mereka sudah pun dibersihkan dari rasuah?..

      Manakala kesilapan khir toyo pula ialah dia tak mahu dan amat malu nak bersekongkol dgn PH lantaran amat bertanggungjawab atas kesilapan beliau.. bukan macam tok guru PAN yg dianggap maksum oleh PAN.. Mursyidul Am PAN pun mungkin tak semaksum tok guru LGE!!

      Padam
    7. Ala tulisan wanrosli penfitnah xlaku. Skrg tjuk segera mana video matsabu tolak hudud??!!!!

      Padam
    8. Video kan dah bg dah tgk ke belom?

      Padam
    9. Brp kali aku nk ulang.video mmg ko dah bagi tp aku ulangi dlm video tu hanya ada gambar matsabu bersama pimpinan ph shj.lepastu ulasan drp pd pas dan iskandar samad yg menyebut matsabu tolak hudud.tiada sepatah pun perkataan atau suara matsabu dlm video tersebut.pas buat video suara pas Dan ulasan iskandar samad. Tiada langsung suara matsabu. Apatah lg nk tuduh matsabu tolak hudud.begitu kan pas menuduh.busuknya cara o
      Fitnah pas.kalau mcmtu aku pun blh letak gambar hadi tepi gmbar ppuan dan aku ulas video tersebut hadi telah melanggan pelacur...tp kami bukan mcmtu.aku ulangi.Mana Video Matsabu tolak hudud...Aku cabar tunjukkan video jgn pulak tunjuk video pas syok sendiri buat ulasan..silakan tunjukkan segera.buktikan pas bukan parti penfitnah walaupun dah terbukti pas fitnah larangan Azan di penang.jgn byk alasan.tunjukkan segera mana VIDEO MATSABU TOLAK HUDUD....

      Padam
    10. Alasan lagi.kahkahkahkahkahkah.cian tgk wanrosli pusing2 alasan.kahkahkahjahjah

      Padam
    11. Mana video nya??

      Padam
    12. Laa x tgk lg rupanya tp komen sampai x hengat dunia

      Padam
    13. Nk tgk tp mana video nya.cepatla kasi nk tgk segera sampai x hengat dunia...

      Padam

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...

Iklan Penaja 2

Popular Posts

Senarai Blog...Geng

Blog Pilihan

Senarai Blog @ Bisnes

Iklan C

http://www.gajimasyuk.com/user/toneexcel

Blog Archive