Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Selasa, Mei 31, 2016

PANAS!! : YB KHALID SAMAD DEDAH SESUATU YANG PELIK KETIKA USTAZ HADI MEMBACA RUU 355

  Khalid Samad
Dua Keajaiban 

Saya telah melihat dua keajaiban semasa menghadiri sidang Parlimen pada hari Khamis 26 Mei 2016 yang lalu. Besar kemungkinan dua keajaiban ini mempunyai hubungan rapat antara satu sama lain. Samada wujudnya hubungan rapat di antara dua keajaiban ini, atau sebaliknya, saya serahkan kepada semua untuk menilai sendiri.

KEAJAIBAN PERTAMA

Keajaiban pertama adalah persetujuan kerajaan UMNO/BN untuk mengangkat usul persendirian YB Marang yang terletak di nombor 15 di dalam senarai peraturan mesyuarat ke kedudukan utama sehingga ianya dapat dibentang untuk dibahas. Ini bererti bahawa usul persendirian YB Marang diutamakan oleh kerajaan UMNO/BN dari segala urusan kerajaan yang disenaraikan sebelumnya. Mengutamakan usul persendirian Ahli Parlimen pembangkang mengatasi urusan kerajaan tidak pernah berlaku di dalam sejarah persidangan Parlimen di Malaysia. Maka ianya dilihat sebagai sesuatu yang ajaib.

Saya telah bangun meminta penjelasan mengenai keajaiban ini. Saya turut menjelaskan bahawa saya setuju dan menyokong usul tersebut dibenarkan untuk dibentang dan dibahaskan, serta telah menyatakan perkara ini dalam perbahasan saya. Tuduhan bahawa saya menentang pembentangan usul tersebut adalah tidak benar dan fitnah yang jahat. Saya turut mengucapkan terima kasih kepada kerajaan dalam ucapan saya kerana membenarkan perbahasan usul tersebut diutamakan. Hakikatnya perbentangan usul itu hanya mungkin berlaku dengan izin dan persetujuan kerajaan UMNO/BN.

Saya seterusnya meminta kerajaan menjelaskan atas pertimbangan dan parameter yang bagaimana sesuatu usul persendirian akan diutamakan ke atas urusan kerajaan. Saya meminta penjelasan ini supaya ianya boleh menjadi panduan bagi diri saya pada masa-masa akan datang sekiranya saya juga ingin membawa usul persendirian. Soalan itu dikemukakan kerana sememangnya ianya satu keajaiban yang tidak pernah berlaku sebelum ini. Turut disoal oleh diri saya adakah pilihan raya kecil salah satu parameter yang diambil kira oleh kerajaan.

Soalan saya tidak dijawab oleh kerajaan atau Speaker Dewan. Ianya kemudiannya diputar belit untuk dituduh saya menolak usul tersebut dibentangkan. Sedangkan sokongan saya telah saya nyatakan secara jelas terlebih dahulu. Namun, apakan daya, fitnah dan maki hamun telah menjadi budaya sebahagian masyarakat kita. Saya nasihatkan semua supaya bertaqwa atau takut kepada Allah dan ‘dosa jariah’ yang mendatang hasil amalan fitnah dan maki hamun ini.

KEAJAIBAN KEDUA

Keajaiban kedua adalah apabila ianya dibenarkan untuk dibentang, YB Marang bangun dan sekadar membaca usul persendirian beliau. Setelah selesai membacanya, maka beliau duduk dan terpaksa Speaker bertanya samada ingin usul beliau dibahas sekarang atau ditangguhkan sehingga sidang akan datang. Saya terperanjat apabila YB Marang menjawab bahawa beliau ingin ditangguhkan kepada sidang akan datang. Saya tersilap pada ketika itu kerana saya tidak bangun minta ianya terus dibahas! Jarang saya tersentak begitu, sehingga terdiam. Begitu terkejutnya saya dengan respon YB Marang!

Ianya amat malang sekali apabila diberi peluang sebegitu rupa, iaitu satu peluang keemasan dengan kebenaran yang disebut sebagai ‘precedent’ atau keputusan baharu yang tidak pernah sebelum ini dibenarkan, tetapi ianya dipersia-siakan begitu sahaja. Maka segala keseronokan melihat ianya dibenarkan untuk dibentang dan segala harapan bahawa satu perbahasan akan diadakan, hilang melalui tindakan YB Marang meminta perbahasan ditangguhkan. Adakah benar ianya akan dibenarkan dibahas pada sesi akan datang? Percaya betul YB Marang kepada keikhlasan UMNO/BN.

Tersentak saya mendegar permintaannya. Tetapi mungkin, matlamat kedua-dua pihak, iaitu pembawa usul dan yang membenarkan usul itu dibaca, telah pun tercapai.

PERANCANGAN DAN KOMPLOT

Mungkin ianya terlalu mudah untuk mana-mana pihak mendakwa wujudnya satu perancangan dan komplot di sebalik keputusan bersifat precedent ini dan juga kesedian pembawa usul untuk ditangguhkan perbahasan. Sudah pasti akan ada yang mendakwa bahawa pihak kerajaan telah bersetuju untuk usul persendirian itu diangkat untuk dibahas, tetapi dengan syarat ianya sekadar dibaca dan tidak dibahas!

Sudah ada yang mendakwa bahawa skrip yang disediakan kedua-dua pihak, demi menghadapi pilihan raya kecil telah jelas kelihatan.

Saya akui bahawa dakwaan sebegini sememangnya dilihat wajar. Ia menjawab banyak persoalan. Ia memberi ‘rhyme and reason’ atau penjelasan yang boleh diterima akal kepada dua keajaiban yang berlaku berhubung usul yang sama. Dan sekiranya ianya benar, dan saya harap ianya sebaliknya, maka ianya merupakan tindakan memperalatkan sentimen agama demi kepentingan politik oleh dua-dua pihak! Sebagai seorang yang mengambil berat persoalan perjuangan Islam dan Islam itu sendiri sebagai agama yang menegakkan keadilan, saya pasti ramai yang tidak sanggup melihatnya dipergunakan sebegini rupa.

Adakah benar dakwaan sesetengah pihak bahawa usul hudud atau lebih tepat lagi rang undang-undang mahkamah syariyah, sekadar diperalatkan UMNO untuk menentukan isu 1MDB dan RM2.6 Billion DS Najib akan tenggelam dan tidak menjadi isu utama di Pilihan Raya Kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar? Begitu juga persoalan GST dan peningkatan kos hidup rakyat sehingga kesemuanya itu boleh dijadikan isu untuk menolak Najib dan memenangkan calon-calon PH? Dan adakah PAS pula yang secara lurus bendul membenarkan diri mereka diperalatkan sepertimana juga isu Islam dan undang-undangnya, demi mencapai ‘sedikit kejayaan’ yang boleh digembar-gemburkan kepada ahli-ahlinya? Harus diingat, muktamar PAS hanya beberapa hari sahaja lagi.

Pada hakikatnya tiada apa-apa perbezaan antara ‘dibaca’ dan ‘tertera atas kertas peraturan mesyuarat’, sepertimana sekian lama. Bezanya sekadar ianya dibaca dan ditulis dalam Hansard. Tiada apa-apa yang dicapai pada hakikatnya. Dari segi impak kepada proses perundangan mahu pun proses penggubalan undang-undang, tiada apa-apa akan berlaku. Impak hanya tercapai sekiranya ianya dibahas dan diluluskan di dalam Parlimen. Perbahasan membantu memberi penjelasan mengenai sistem perundangan Islam maka boleh juga dikatakan adanya elemen dakwah. Tetapi sekadar membaca usulnya, sepertimana ianya ditulis, tanpa sebarang penjelasan mahupun penerangan yang dilakukan, sama sahaja dengan tertera di atas kertas peraturan mesyuarat dan dibaca sendiri.

KESIMPULAN

Maka apa yang boleh disimpulkan di sini adalah dua keajaiban ini tidak berlaku tanpa sebab. Yang percaya kepada kebaikan UMNO/BN akan mendakwa mereka ikhlas dan Azalina sebagai Menteri berkenaan, membenarkannya kerana beliau seorang yang berjiwa Islamik dan ingin Malaysia ditadbir mengikut syariat Islam. PAS akan mendakwa mereka telah berjaya berdakwah dengan UMNO dan menceritakan kisah usul ini sebagai bukti kejayaan mereka. Sehingga dilihat Hj. Hadi sendiri membela MCA dan MIC. Tidak pernah termimpi.

Bagi sebahagian ramai yang lain, ianya bukti sekali lagi bagaimana PAS termakan umpan UMNO. Untung secupak, jika ada untung sekali pun, ruginya segantang. Ianya akan digunakan UMNO untuk melepaskan diri dari dihakimi rakyat atas segala rasuah dan penyelewengan yang dilakukan DS Najib pada pilihan raya kecil ini. Maka UMNO yang akan mendapat keuntungan terbesar dari ini semua sekiranya rakyat berjaya dikaburi dengan isu ini. Mungkin itukah yang dihajati semua sejak dari awal lagi?

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

IKLAN BERBAYAR

Duit bukanlah segala galanya... Tetapi segala galanya memerlukan duit!!
Begitu juga dengan kebahagian rumah tangga...
Porak peranda hanya gara gara masalah kewangan meskipun cinta bersemi lebih dari 10 tahun!! Itulah REALITI HARI INI!!
Bukankah membahagiakan orang yang tersayang itu adalah IMPIAN SETIAP INSAN??
Bagaimana dengan anda???
Perkongsian ini mungkin titik permulaan dalam hidup anda untuk membahagiakan yang tersayang...
Kebahagian tidak dapat dinilai dengan wang ringgit.. Tetapi berusahalah untuk mencapai kebahagian sebenar yang diimpikan
"SAYA INGIN MEMBAHAGIAKAN INSAN YANG TERSAYANG!!" <--------- Klik
Link URL : http://janapendapatanpasif4u.blogspot.my
 

71 ulasan:

  1. Keajaiban ketiga...dulu saya cukup istiqomah memuliakan Islam...skrg rasa lebih selesa menentang apa2 usaha utk meningkatkan syiar Islam dan memperhambakan diri pd Dap dalam merendahkan lagi syiar2 Islam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya lagi pelik,salah silap ratib salahkan dap 24jam tp skrg mca mic gerakan bantah ruu tu smpai nk letak jwtn tp hadi kecut telor xberani lawan pun...

      Hadi barua mic mca gerakan..

      Padam
    2. Pelik tapi benar,umno yg cadang,umno yg sokong tetiba hadi xjadi bahas kemudian salahkan dap..pelik tapi benar

      Padam
    3. Tambah pelik lagi walaun2 pas melalak hudud2 tp najib kata akta aje bukan hadi bentang hudud...president ikatan pun kata "xda kena mengena dgn hudud"..pelik juga walaun napa bodoh sgt.kahkahkah

      Padam
    4. Mca, mic dan gerakan dibawah kawalan, dap tiada siapa berani kawal kecuali PAS.

      Padam
    5. Kamu rasa kecewa atau terharu kerana RUU berkaitan hudud berjaya dibentang?

      Padam
    6. Pas pun bwah kawalan..tgok muktamar arini..dh mcm umngok.kahkahkah nk tgu aji sotong pkai ape lak..kahkahkah

      Padam
    7. Siap pakai keris.sebijik umno. Pas oh pas.

      Padam
    8. Rela mkn babi dari ayam sebijik mcm sape?

      Padam
    9. Tuan2 jgnla cakap tak baik pasal DAP kan PAN dah marah tu..

      Padam
    10. Yg rela makan babi hadi ar,dia suka ckap benda kotor,tu blum anjing lagi..kahkahkah..msak gulai lmak cmpur sotong,pil kuda n daun ketum kahkahkahkah

      Padam
    11. Yg rela mkn babi kau la 8.12

      Padam
    12. kalid samat pandai pusing tapi dia lupa allah swt boleh memalingkan sesiap yang dikehendaki dari baik pada jahat begitu sebaliknya. cuba bersaba dan ikuti perkembangan dan pada persidangan okt nnt bahaslah dengan ilmu masing2 ini usul untuk menaikkan bidang kuasa mahkamau syariah bukan perkara yang main2 untuk umat islam tidak terkena pada bukan islam. kita berdoa dan berserah pada allah swt. untuk kalid samat cariklah ilmu untuk perbahasan sama ada setuju atau tidak terpulang pada yb. moga allah swt memberi hidayah pada kita semua.

      Padam
  2. Jangan jadikan hukum Allah sebagai skrip lakonan. Allah jua yg Maha Mengetahui.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau ni mengaku allah ke tau semua pas buat tu lakonan dan apa yg pan dan dap buat tu ikhlas?
      Byk beza antara yg mengaku makhluk dgn yg mengaku hamba allah

      Padam
    2. Pesta beer sokong pulak...ikhlas tu
      Murtad pun sokong...ikhlas
      Mahkamah syariah nk hapus pun sokong...ikhlas
      Lgbt nk halal lagi sokong...ikhlas sgt2
      Tetiba nak tingkatkan kuasa mahkamah syariah dituduh x ikhlas..nas mana kau amik tu...kitab muktabar lks atau lge?

      Padam
    3. Lakonan hadi dan najib. Hadi ikut skrip najib.. Najib suruh hadi tangguh dulu sbb nk tgk reaksi parti lain.tgk2 mca mic gerakan marah tp hadi kecut menikus pastu salahkan dap lagi kahkahkah. Hadi jd hamba mca mic gerakan. Kahkahkah

      Padam
    4. Kafirun tuduh: TGHA berpakat dgn UMNO utk bentang usul RUU.. so kalau ianya betul berpakat pastinya ada skrip.

      Munafik tuduh: TGHA teragak2 utk huraikan usul yg dibentang.. so kalau ianya betul teragak2 pastinya tak ada skrip!

      Lihat betapa caca merbanya golongan kafirun dan munafikun.. tapi mereka tetap punyai sikap yg sama.. iaitu tak gembira dgn pembentangan usul RUU!

      Padam
    5. Yaa.najib dah kata ruu tu bukan hudud.kahkahkah. President ikatan kata xda kena mengena hudud pun.kahkahkah. Pas kena tipu lagi kahkahkah. Bodoh berulang2..

      Padam
    6. Bila nk tingkat kuasa mahkamah syariah melalak...
      Tapi bila penang institute anjur g25 utk hapuskan terus mahkamah syariah mulut terkunci...
      Nampak tak sifat barua? So sape tertipu dan bodoh..kafir plak tentukan apa org islam bokeh buat dgn islam...agak2 klu kafir kata islam dan kafir boleh kawin tanpa perlu masuk islam mau sokong 300%

      Padam
    7. Org islam nk muliakan islam dikata berskrip...
      Kapir nk hina islam dikata ikhlas nk tlg islam...
      Gila ke? Atau summun bukmun umyun fahum la yarjiun

      Padam
    8. Betulla ckp kau...dap mmg x berlakon...dap mmg betul2 anti islam

      Padam
  3. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pak mus ni kawan pak hadi uturn ya.

      Padam
    2. Kawan ratu naga kut yg berjaya tipu DAP dan PAN.. ops terrrrsebut DAP plk.. sori PAN..

      Padam
    3. Eleh wanrosli kecoh2.bila minta video matsabu tolak hudud terus ngelupur.kahkahkah

      Padam
    4. Konsep nk blas hujah pun guna org pnya ke nk main opps..kahkahkah npak sgt bodoh wan rosli..kahkahkah..lpas ni tukar nma an pahlawan walaumngokontol..kahkahkah..

      Padam
    5. DAP bla bla bla.. opss tersebut DAP .. sori PAN!

      Padam
    6. Lpas ni kita tgok wan rosli pkai tanjak n keris kiri kanan mcm 4 org tu spanjg muktamar..tuan ibrahim dh mcm datuk nikah kawin dlm filem musang brjanggut..gelak tgok pas kali ni.nti hj hadi pkai jubah hitam mcm darth vader lak kahkahkahkah.

      Padam
    7. Terima kasih bapak lim kerana memurahkan rezeki saya. Dulu hanya pembaca meter air...tapi dengan keberkatan dan kemuliaan bapak lim saya sudah mampu menjana pendapatan lima angka. Bapak lim hanya kurniakan saya satu huruf sahaja terus dari lim jadi lima...syukur byk2

      Padam
  4. Aku tngok titm mcm guru pendekar mustar. Cobaannnnnn.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau patut tgk muka kau sendiri dlm cermin...mata makin sepet...hidung makin penyek...berkeruh oing oing

      Padam
  5. Mana 10 adun yang nak lompat masuk Kuali? Puak2 PAN lidah bercabang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sabarla xyah gelojoh mcm hadi gelojoh ngelupur nk bentang ruu pastu dah buleh bentang xnak pulak. Kahkahkah

      Padam
    2. Yg gelojoh pan dan dap...pas nk pinda lain blum2 apa2 dh kata hudud...kakaka

      Padam
    3. Jgn sebut lg psl 10 org...nnt aku blok kau kt fesbuk kau....kakaka..

      Padam
    4. 10org xmain la...kami dh ada 1.2mil la...klu x kantoi...mau dh 3.6mil oiii...mana ada dlm sejarah dunia parti berkembang pusat mcm kami...skrg ni di tamil nadu pun kami dh buka stesen tv tau...so plsss...malu ssikit dgn kami ok...dah...chow dulu...gtg...amoi...come we go now...campak jer mike tu

      Padam
  6. Hahaha 6:32.. mmg lawak giler.. mujurlah kamu tak sebut perkataan DAP... opssss tersebut DAP tanpa sengaja .. sori PAN!

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa pun dap bantah ruu hudud serta pemimpin kafir lain. Anda bagaimana suka dan sokong ke maruah islam tercabar dihina. Mengapa suka hina agama sendiri? Mengapa?

      Padam
    2. Kahkahkah. Apa cter tuan Ibrahim bwk 2 keris.satu kat pinggang, satu lagi kat tangan kahkahkah. Semua berpakaian spt pendekar kundur.kahkahkah. Adoi pas2 buat lawak pulak kahkahkah. Mujur xpakai pakaian dewa.kahkahkah

      Padam
    3. Wanrosli nk cakap pasal islam,tgklah pas dah jadi badut ni apahal

      Padam
    4. Elokla dari pakai logo imayam...lgpun itu budaya melayu...kau x suka budaya melayu pi main roket jauh2

      Padam
    5. Ikut budaya melayu badut...ikut budaya kapir bijak...mmg sah otak pandir

      Padam
    6. Apa kapir nk semua kene ikut...apa islam nk kene bangkang malah nk dikurangkan...islam ke kapir ni

      Padam
    7. Hak islam kene mintak restu kapir...buat slogan...kapir diutamakan...islam dilupuskan

      Padam
    8. Dah parti ajaran sesat mmgla ske mengkapir.kahkahkah

      Padam
    9. Jangan sebut PAN sebut Parti Angkut Najis nanti kena blok fb...kahkahkah...DAP yang ajar...kahkahkah...

      Padam
    10. Tolong jgn hina DAP lagi.. nanti PAN terguris..

      Opsssss terrrrsebut DAP tanpa sengaja.. sori PAN!

      Padam
  7. PASIR PUTEH - Usul Rang Undang-Undang (RUU) Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah)(Pindaan 2016) tidak ada kaitan dengan hudud, sebaliknya bertujuan memperkasakan Mahkamah Syariah, kata Ketua Dewan Ulama Pas Pusat Datuk Dr Mahfodz Mohamed.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sah...mana ada pas nk hudud. Akta je.kahkahkah walaunta melalak hudud2 rupanya akta je.kahkahkah

      Padam
    2. kami ahli pas dah faham dah ruu tu untuk memperkasakan mahkamah syariah dan meningkatkan bidang kuasa mahkamah syariah tiada masaalah. ni baru nak meningkatkan kuasa mahkamah syariah yang membolehkan perlaksanaan hukum hudud tapi puak2 pan dah meroyan tentang bagai nak rak tu mengaku islam pro cuba ahli2 fikirkan baru dibentangkan belum bahas lagi puak2 penentang mengelupur. yang bukan islam tentang hal lain sebab dia memg tidak akan sokong sebab bukan islam. ni yang islam apa cita kembalilah pada islam yang sebenar.

      Padam
    3. Jangan sebut PAN mesti sebut amanah nanti kena block fb...kahkahkah....apa punya pemimpin macam ni, lidah bercabang....kahkahkah

      Padam
    4. yang melalak hudud tu puak2 pan kami ahli pas dah faham dan awal2 lagi dah tahu. biasalah puak lgbt tak suka islam buat alasan macam2. pesta arak boleh nak tingkatkan kuasa mahkanah syariah kena tentang.

      Padam
    5. Kahkahkah. Aik tp mb kelantan kata kalau xlaksana hudud tahun lepas,akan letak jwtn.apa2 lagi walaunta mau pusing2.kahkahkah

      Padam
    6. Oooo jadi betul la pas bukan nk laksana hudud.kahkahkah. Jelas lagi bersuluh. Kahkahkah

      Padam
    7. Ala kena block pun nk kecoh. Pemimpin pas pakai dewa pun kami xkecoh.kahkahkah

      Padam
    8. Habis tu takut jgk nk sokong? Kata x kecoh

      Padam
    9. Pemimpin kena kuda pun xpe...kahkahkah....PAN-Imayam....Kuali.....marah betul Wan Rahim lidah bercabang....kahkahkah

      Padam
    10. Ok jg lidah bercabang perkara kecik drp pas lidah bercabang hukum Allah pun dia main2. Heboh2 kata nk laksana hudud tp bila dh blh bahas,xnak bahas pulak. Pastu plak rupanya bkn hudud cuma akta syariah je.kalau hukum Allah pun pas main xtau la apa jenis lidah bercabang pas ni. Kahkahkah

      Padam
    11. Muktamar keris arini dah sahkan akta syariah tu xda kena mengena dgn hudud. Kahkahkah. Pas jadi barua mca mic gerakan dan tuan besar umno. Kahkahkah

      Padam
    12. Dari 10:36 hinggalah 4:21; tidak seorg pun menggunakan atau memburukkan nama DAP.. bagus kerana PAN tak perlu bekerja keras mempertahankan DAP lagi!

      Opssssss terrrrsebut DAP tanpa sengaja lagi.. sori PAN!

      Padam
    13. Xda mslh wanrosli sebut pan dap 24jam kami lagi suka seolah2 wanrosli menyembah pan dap sbb 24jam teringatkan dap.tp kami xla jadi barua mca mic gerakan dan tuan besar umno. Kahkahkah

      Padam
  8. macai pan penentang perlaksanaan hudud tetapi menyokong lgbt.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bln okt nnt berbahaslah wahai ahli parlimen pan kalid samat bebelitlah berbahas untuk halang ruu 355. macai pan aja tak paham kami umat islam dah paham. lebih baik ikut buat hukum allah walaupun secara ancur2 dari terus tentang langsung tak perjuangkan tapi lgbt disokong. macai pan ni lgbt kut semacam aja songsang.

      Padam
    2. maaf secara ansur2 bukan ancur2.

      Padam
    3. Dok kata pan tolak hudud.jenuh minta video matsabu tolak hudud.mana video nya walaunta.kahkahkah

      Padam
  9. saya PAK SLEMET posisi sekarang di malaysia
    bekerja sebagai BURU BANGUNAN gaji tidak seberapa
    setiap gajian selalu mengirimkan orang tua
    sebenarnya pengen pulang tapi gak punya uang
    sempat saya putus asah dan secara kebetulan
    saya buka FB ada seseorng berkomentar
    tentang AKI NAWE katanya perna di bantu
    melalui jalan togel saya coba2 menghubungi
    karna di malaysia ada pemasangan
    jadi saya memberanikan diri karna sudah bingun
    saya minta angka sama AKI NAWE
    angka yang di berikan 6D TOTO tembus 100%
    terima kasih banyak AKI
    kemarin saya bingun syukur sekarang sudah senang
    rencana bulan depan mau pulang untuk buka usaha
    bagi penggemar togel ingin merasakan kemenangan
    terutama yang punya masalah hutang lama belum lunas
    jangan putus asah HUBUNGI AKI NAWE 085-218-379-259
    tak ada salahnya anda coba
    karna prediksi AKI tidak perna meleset
    saya jamin AKI NAWE tidak akan mengecewakan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ni mesti geng walaunta.Kahkahkah

      Padam
  10. Kalau nak kutuk UMNO, PAS seratus persen mengalu2kannya..

    Jangan sesekali nak kutuk DAP, nanti PAN seratus persen melenting..

    Opsssss terrrrsebut DAP tanpa sengaja lagi.. sori PAN!

    BalasPadam
    Balasan
    1. ala Sebutla byk sikit pan dap tu.kami fhm sbl ni 24 jam wanrosli ratib pan dap.xpa kami lg ske sbb seolah2 wanrosli berzikir nama kami.kahkahkah.ckp pasal kutuk umno.mana ada pas kutuk umno sejak hadi jadi macai najib.ops.penasihat najib.xpernah sekelumit pun hadi kutuk najib.lagi puji bekap ada la sejak jadi macai ops penasihat najib tu.kahkahkah

      Padam
  11. SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI NAWE BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI NAWE DI 085-218-379-259

    BalasPadam

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...