PANAS!! : PARTI PKR GAGAL SATUKAN PAKATAN HARAPAN.

Tindih kerusi: PKR gagal jadi orang tengah
 
SHAH ALAM – Penganalisis politik melihat situasi yang melanda Pakatan Harapan dan Pas dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak membuktikan PKR gagal memainkan peranannya sebagai orang tengah seperti yang digembar-gemburkan sebelum ini.

Pensyarah Kanan Universiti Selangor (Unisel), Dr Shamsinor Abdul Azzis berkata, dalam keadaan ini, parti-parti pembangkang perlu mengambil iktibar atas pertindihan sehingga sebelas kerusi Dun di negeri itu dan mencari jalan menanganinya.

“Sepatutnya perkara ini disusun lebih awal, capai kata sepakat sebelum pencalonan lagi. Sekiranya ada konsensus di hujung terowong pun, itu lebih baik berbanding mereka meneruskan dengan meletakkan calon masing-masing di kawasan yang bertindih itu.

“Jika isu ini dapat diuruskan sebelum PRN, masyarakat akan dapat melihat keharmonian dalam Pakatan Harapan itu. Jadi, apabila sudah berlaku seperti ini, mereka (pembangkang) perlu mengambil iktibar kerana masyarakat di Semenanjung pun memerhati perkara ini,” katanya kepada Sinar Online.

Selepas penamaan calon PRN Sarawak, berlaku pertembungan di enam kerusi Dun antara PKR dengan DAP iaitu Mulu, Mambong, Ngemah, Murum, Simanggang dan Batu Kitang.

Sementara pertindihan tiga Dun antara PKR dengan Pas iaitu di Kakus, Jepak dan Lambir manakala dua Dun antara Pas dengan DAP di Dun Samalaju dan Pujut.

Namun PKR dan DAP memilih untuk terus bergerak ke depan dan hanya akan berbincang isu pertindihan itu selepas hari pengundian, 11 Mei ini.

Menurut Shamsinor, apa yang berlaku di Sarawak itu jelas menjejaskan imej PKR sebagai orang tengah kepada rakan pakatannya termasuk Pas.

“PKR ini orang tengah, parti banyak kawan tapi kalau ini ditunjukkan sebagai contoh...sukarlah.
“Ditambah pula apabila nama Datuk Seri Azmin Ali (Timbalan Presiden PKR) naik walaupun beliau tidak mengiakan dakwaan, begitu juga beberapa nama pemimpin lain di peringkat pusat yang disebut dalam menentukan kerusi di Sarawak itu,” katanya.

Mengulas lanjut, beliau berkata, sekiranya situasi sama masih berulang lama Pilihan raya Umum ke-14 (PRU14) nanti, Pakatan Harapan akan dilihat sebagai satu pakatan yang longgar.

“Tapi saya yakin pembangkang akan bincang dan elak berlaku pertindihan lagi pada Pilihan Raya Umum nanti dengan menjadikan kes di PRN Sarawak ini sebagai satu iktibar. Sebab kita bercakap bukan tentang satu atau dua kerusi. Itu yang pelik.

“Sebelum ini, saya menjangkakan akan ada pertindihan antara Pas dengan DAP sahaja ataupun Pas dengan Amanah. Tak sangka PKR pun yang sepatutnya menjadi orang tengah dalam Pakatan itu ada pertindihan juga,” katanya.

Sementara, Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Antarabangsa Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia, Prof Madya Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani berkata, langkah ‘move on’ yang diambil PKR dan DAP dalam isu pertindihan kerusi itu cara terbaik buat masa ini.

“Sepatutnya mereka perlu selesaikan lebih awal isu ini tapi sekarang sudah gagal...kalau nak tarik diri pun tak boleh. Tak apalah mungkin itu menunjukkan kelemahan pembangkang tapi kena fikirkan cara terbaik selepas ini jika tidak mereka akan dilihat tidak bersatu dan gagal,” katanya.

Katanya, pembangkang perlu meneliti kembali dasar mereka bersatu namun masih berebut kerusi dan kuasa.
“Tidak boleh menuding jari kepada sesiapa. Semua bersalah. Ini bukan lagi isu satu parti yang buat kesalahan. Ini menunjukkan kegagalan peringkat kepimpinan tertinggi PKR untuk menyelesaikan isu ini.
“Kegagalan ini mungkin berpunca daripada tidak ada satu suara pemutus utama iaitu Pakatan Harapan yang akan memutuskan siapa bertanding setiap kerusi,” katanya.

sh

IKLAN BERBAYAR

Duit bukanlah segala galanya... Tetapi segala galanya memerlukan duit!!
Begitu juga dengan kebahagian rumah tangga...
Porak peranda hanya gara gara masalah kewangan meskipun cinta bersemi lebih dari 10 tahun!! Itulah REALITI HARI INI!!
Bukankah membahagiakan orang yang tersayang itu adalah IMPIAN SETIAP INSAN??
Bagaimana dengan anda???
Perkongsian ini mungkin titik permulaan dalam hidup anda untuk membahagiakan yang tersayang...
Kebahagian tidak dapat dinilai dengan wang ringgit.. Tetapi berusahalah untuk mencapai kebahagian sebenar yang diimpikan
"SAYA INGIN MEMBAHAGIAKAN INSAN YANG TERSAYANG!!" <--------- Klik
Link URL : http://janapendapatanpasif4u.blogspot.my

BISNES ONLINE 100%
Previous
Next Post »

56 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2016 10:37 PG delete

Semua gilakan kuasa kecuali PAS tenang menghadapi segala rintangan.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2016 11:04 PG delete

Parti sampah mcm pas mmgla tenang sebab tiada apa matlamat,masuk prn pun utk kalah.xda guna parti mcm pas elok masuk tong sampah aje

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2016 11:07 PG delete

Dah dapat dedak?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2016 11:17 PG delete

Ye tentulah byk hadi dpt dedak Dr najib sbg tuan nya,hadi sangat setia pada najib umpama anjing setia pd tuannya.dapat dedak lah katakan...

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2016 11:46 PG delete

Ooooo, macam lim kit siang dan mat sabu terhangguk-hangguk tunggu dedak dari umno...

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
2 Mei 2016 6:41 PTG delete

Tahu tak kenapa PAN dilarang masuk Sarawak?.. 

Kerana di Semenanjung mengikut rekod mereka banyak buat hal.. antaranya dikhuatiri jika PAN menang sekalipun dibimbangi mereka pada bila2 masa boleh jadi sesumpah dan bertukar parti atas arahan DAP! Malah bukan itu sahaja; mereka juga akan membawa bersama kerusi DUN pd parti baru tanpa BERANI meletak jawatan utk diadakan pilihanraya kecil.. jadi perangai seburuk ini dibimbangi bisa mengganggu atau mempengaruhi keadaan politik yg sedia aman di Sarawak..

Kesimpulannya.. masuk Sarawak nak bertanding pilihanraya KUNUNNYA.. tapi bila tukar parti atas arahan DAP, TAK BERANI plk nak letak jawatan DUN mahupun PARLIMEN bagi bertanding pilihanraya kecil.. tapi bukan main berlagak nak bertanding pilihanraya negeri.. phuiii..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2016 9:48 PTG delete

Ulang balik kopipes.mmg pemalas btl macai walakontol ni.sibuk2 prn sarawak buat apa,Pas masuk pun utk kalah je.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2016 9:49 PTG delete

Kuat kagi Lagi hadi hangguk dedak najib

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
2 Mei 2016 10:11 PTG delete

Kenapa mereka tidak pernah menafikan bhw segala tindakan mereka adalah atas perintah DAP??. Tapi kalau mereka menafikan pun rakyat Sarawak takkan nak percaya penafian mereka kerana rakyat Sarawak tidak sebengap PAN.. dan macam biasa kalau mereka mengakuinya pun mmg kita dah lama tahu... 

Sekian.

Kami yg menurut perintah Tuan Besar,

(Tandatangan)
PAN

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2016 10:45 PTG delete

Ulang balik kopipes.mmg pemalas btl macai walakontol ni.sibuk2 prn sarawak buat apa,Pas masuk pun utk kalah je.

Reply
avatar
2 Mei 2016 10:53 PTG delete

Uang bisa menjadi kan semua perkara

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2016 10:57 PTG delete

Pas pun sudah dibeli umno..

Sekian

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2016 11:26 PTG delete

Ye ke PAS dibeli oleh UMNO? Bukan DAPig beli PANdir?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2016 11:29 PTG delete

Dulu bukan dua ekor PKR dan sekor DAPig dibeli oleh Najib? Sampai tumbang Pakatan Rakyat? Sejarah beb.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2016 11:48 PTG delete

DAPig kata hangguk, PANdir hangguk....DAPig lempar dedak PANdir hangguk nak lagi....kahkahkah

Reply
avatar
2 Mei 2016 11:58 PTG delete

Semua tergantung ke kuasaan seseorang untuk meninjaklanjuti nya

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Mei 2016 1:12 PG delete

Mantap.

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
3 Mei 2016 6:50 PG delete

Tambah sengsara ketika itu MB PAS (kini G18 dan PAN yg kita ketahui sejak sekian lama ada hubungan ukhuwah dgn DAP) yg jenis ikut telunjuk DAP..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Mei 2016 8:47 PG delete

Pas yg masuk perangkap umno utk rosakkan pakatan Rakyat,last2 kena tipu pasal hudud Kat kelantan.

Sekian

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Mei 2016 8:48 PG delete

Pas kebergantungan pasikatan

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
3 Mei 2016 8:58 PG delete

Benar... utk mengekalkan najib agar menjahanamkan lagi UMNO terutama di mata ahli2 UMNO keseluruhannya..

Bukannya... utk mengekalkan pemimpin UMNO sbg pengganti najib yg akan memulihkan kembali UMNO terutama di mata rakyat keseluruhannya.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Mei 2016 9:37 PG delete

Dengan mengekalkan umno 100 tahun lagi?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Mei 2016 9:42 PG delete

Ahli umno skrg xtau ke mslh umno.mrk lagi nampak mslh umno,apa mrk buat,tutup Mata sbb dpt duit..Anda igt next pru blh tukar kerajaan?pru di Malaysia ini utk menangkan umno.kalau nk tgu pru 100 tahun atau seribu tahun lagi pun umno juga yg memerintah.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Mei 2016 12:00 PTG delete

Hudud bukan tanggungjawab PAS dan PAS tidak rugi kalau umno menipu PAS, bukan PAS yang umno tipu tapi umno tipu dengan Allah swt.

Pakatan Rakayat rosak bukan kerana Hudud, yang menyebabkab kerosakan PR ialah pakar strategi PKR dan sifat ego DAPig.

Anon 8:47, lain kali kalau nak tanya dimana Hudud jangan tanya PAS, kalau kamu muslim kamu tanya hati kamu sendiri dimana Hudud, kalau kamu kafir elok kamu tanya LKS.

Anon 8:47, kalau kamu nak mendalami dan memahami apa itu Hudud carilah pemimpin-pemimpin PAS disurau atau madrasah ImshaAllah kamu akan mendapat pencerahan mengenai Hudud.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Mei 2016 12:08 PTG delete

Bukan umno saja yg bermasalah, PANdir dan DAPig pun belambak-lambak masalah yang boleh merugikan rakyat.

Dah tahu umno bermasalah kenapa DAPig dan PANdir kehulu dan kehilir bersama umno, berpegang tangan dan berpelukan.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Mei 2016 4:09 PTG delete

Laaa.hadi berpeluk najib xnampak plak.apa punya jenis Islam Pas Ni.Lebih buruk akhlak Dr org kapir

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
3 Mei 2016 7:11 PTG delete

Nampaknya PAN masih tak faham politik PAS tapi berlagak nak berlawan dgn PAS.. TGHH dan najib sepentas hanya sekali dua shj itupun atas dasar utk kebaikan islam.. manakala PAN dan UMNO sepentas berkali2 hanya sekadar utk selamatkan UMNO dari pupus..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Mei 2016 7:38 PTG delete

Wanrosli2...kata pas ikut Islam.Islam menghalalkan rasuah?boleh sokong parti rasuah?kalau mcmtu dulu watpe Nabi lawan firaun/Abu jahal,Baik ikut je sokong firaun/Abu jahal.bodo bertingkek tingkak walakontolPas sekor ni

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
4 Mei 2016 8:00 PG delete

Bilamasa plk PAS sokong UMNO sbgaimana PAN sokong DAP?

Buktinya? Buktinya dlm mana2 pilihanraya, PAS akan lawan UMNO manakala PAN akan hanya mampu jadi KHODAM DAP!!

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
4 Mei 2016 8:05 PG delete Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Mei 2016 8:55 PG delete

Kahkahkah.Ulasan bodoh kena remove.lain kali minum susu omega byk2 sebelum komen Kahkahkah

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
4 Mei 2016 9:28 PG delete

8:55 setuju ke dgn komen aku at 8:05 tu? Huhuhu..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Mei 2016 9:51 PG delete

Senario kat malaysia tidak perlu lagi pakatan antara parti...bertanding je ikut suka...lepas pilihanraya suapa menang baru kita berpakat tubuh kerajaan...ini baru betul2 kebebasan...hahaha

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Mei 2016 9:55 PG delete

Tak sangka anon 10:45 dah 2 kali ulang balik kopipes...lidah bercabang bongok

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Mei 2016 9:58 PG delete

Aku nak hudud tapi kena tanya berhala penang dulu blh tak?..hehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Mei 2016 10:04 PG delete

Aku jilat Dap tapi bukan khadam Dap...hehehe boleh picaya ka...

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
4 Mei 2016 11:47 PG delete

Opss sorry.. at 8:00.. huhuhu

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Mei 2016 12:58 PTG delete

Kahkahkah.8:00 pulak Kahkahkah.taip pun Salah ape jenis macai walakontol ni.sekolah ke x sekolah.Kahkahkah...aku xsempat Baca pun

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Mei 2016 1:00 PTG delete

Aku xsempat pun Baca komen bodoh wanrosli yg kene remove tu sbb cpt Sgt kene remove..apa jilat2 ni wanrosli...suka nya Pas Ni pasal jilat2..Pas mmg melucah aje keje nye..ikut perangai pemimpin tgk blue Kat German pastu kantoi xnak bayar.Kahkahkah

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
4 Mei 2016 7:48 PTG delete

Bab remove ni.. terbukti PAN bengap.. buat malu PAN jer..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Mei 2016 9:59 PTG delete

Malu lagi dpt pesideng tp jd penasihat najib.kahKahkahkah

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
5 Mei 2016 7:14 PTG delete

Biarlah aku ulang buat kesekian kalinya.. PAS menasihati najib hanya dlm perkara2 yg ada kepentingan islam.. dalam perkara2 mungkar PAS tetap akan tegur atau paling kurang PAS tak campur.. tapi dlm mana2 pilihanraya, PAS tetap akan lawan UMNO/BN..

Bukan macam PAN yg gagal menasihati DAP dalam perkara mungkar spt penghinaan SATAN TGPDRamasamy ke atas DZN.. malah tidak akan sesekali melawan DAP dlm mana2 pilihanraya kerana status KHODAM DAP yg dipegang PAN.. 

Kalau setakat sesekali TGHH berada sepentas dgn najib (atas kepentingan islam pulak tu), macammana plk dgn PAN yg dah berkali2 sepentas dgn Tun M dan TSMY utk selamatkan UMNO??

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Mei 2016 12:40 PG delete

Wanrosli Ulang kopipes sbb wanrosli pemalas.dahla penfitnah,pemalas pulak tu kopipes je keje nye.hapa nk jadi Pas Ni,Bila dah malas,tentulah jd bodoh,Bila dh bodoh salahkan pan dap.itulah sikap Pas

Sekian

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
6 Mei 2016 9:25 PG delete

Oleh kerana tiada siapa yg menjawab kenapa Mursyidul Am PAN TIDAK menegur TGPDR, ini bermakna betullah kata org bhw ulamak2 dalam PAN TAKUT menegur DAP lantaran bimbang tidak diiktiraf lagi oleh DAP sbg ulamak..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Mei 2016 9:59 PG delete

Pemalas lagi wanrosli kopipes nk.Jawab soalan lama aku dulu.mana video matsabu tolak hudud???

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
6 Mei 2016 7:49 PTG delete

Ikatan dah keluar kenyataan bhw jika majoriti rakyat sokong hudud mereka pun bersetuju.. tidak spt DAP yg tetap menolak hudud di kelantan walaupun majoriti rakyat kelantan menyokong hudud.. dan kalau PH sepakat menolak hudud PAN pun ikut sama.. Jadi mana yg lebih baik? Ikut majoriti sokong hudud (IKATAN) atau ikut majoriti tolak hudud (PAN)?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Mei 2016 11:47 PTG delete

Ulang2 balik kopipes.haje pemalas giler wanrosli ni

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
7 Mei 2016 7:41 PG delete

Akta 355 ke private bill ke org dah sebut sbg hudud.. tak perlu nak teknikal sgt..

Kenyataan mat sabu dah kuar lebih kurang berbunyi mcm nih.... ahli parlimen PAN tak mustahil undi tolak hudud jika konsesus PH tolak hudud.. atau secara amnya tolak hudud..

Sdgkan ahli parlimen PAS (tak tahulah mahfuz macamana) tak mungkin tolak hudud spt yg terbukti oleh ADUN2 PAS kelantan dan terengganu..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 Mei 2016 1:48 PTG delete

Xyah pusing2la wanrosli.mana video matsabu tolak hudud?

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
7 Mei 2016 7:23 PTG delete

Memalukan PAN.. org nak berpolitik dia pun nak berpolitik.. tapi tak tahu gapo satu.. diharap sudah2lah malukan PAN dgn tahap rendah politik sebegini.. lain kali kalau nak tanya tu biarlah nampak mcm PAN dah buat homework dgn mengikuti perkembangan terkini.. mujurlah aku tak masuk PAN.. buat malu company jer..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 Mei 2016 7:36 PTG delete

Company balak pas ke.Sian Pas dah jadi company balak,halal haram semua sapu janji duit masyuk

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
8 Mei 2016 7:07 PG delete

Agak2 husam nk jatuhkan tak maruah dia sendiri join parti yg takde perlembagaan..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
8 Mei 2016 11:32 PG delete

Maruah lgi Pas jd parti company pembalakan ye tak.kahKahkahkah

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
9 Mei 2016 6:52 PG delete

Sebenarnya PAN ni ada perlembagaan ke idak?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
9 Mei 2016 3:48 PTG delete

Perlembagaan lagi.alahai otak wanrosli pusing2 situ jele.swimming pool xnk Tanya dah ke.kahKahkahkah

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ Bisnes