Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Rabu, April 04, 2018

AMANAH sedia elakkan Kelantan jatuh ke tangan BN

Secara tradisinya apabila Pas jatuh di Kelantan, Umno akan mengambil alih. Ini yang hendak dihalang AMANAH.
iklan penaja : PUSAT JUALAN TONE EXCEL www.tonenilai3.com
Sekurang-kurangnya kajian yang dibuat oleh dua badan iaitu Institut Darul Ehsan (IDE) dan Ilham Centre mendapati kerajaan Pas di Kelantan tidak boleh dipertahankan lagi.
Menurut kajian terbaru yang dibuat oleh IDE, Pas hanya akan menang beberapa kerusi sahaja di Kelantan dalam pertandingan tiga penjuru dalam pilihan raya umum ke 14 nanti.
Dan secara tradisinya, apabila Pas jatuh, Umno dan BN akan mengambil alih Kelantan.
Namun persoalannya, apakah Umno bersedia untuk mengambil alih Kelantan dari tangan Pas.
Menurut Pengerusi Eksekutif Ilham Centre, Mohamad Hisomuddin Bakar, suasana di negeri itu menunjukkan rakyat mahukan perubahan berlaku kepada kerajaan negeri.
Pembincangan di Kelantan nampak jelas mereka mahukan perubahan, kata Hisomuddin Bakar.
Namun begitu, Umno dan BN tidak dilihat ghairah untuk menyambut keadaan itu walaupun BN dijangka mendapat manafaat besar apabila Pas berpecah dan berlaku pertandingan tiga penjuru antara BN, PAS dan PH.
“Semasa saya ke Kelantan baru-baru ini, suasana perbincangan di kedai-kedai kopi nampak jelas mereka mahu berubah. Tetapi mereka pertikai, mana aktiviti Umno yang menunjukkan mereka sedia menerima perubahan itu.
“Yang jelas bergerak adalah PH,” kata Hisomuddin mengulas kecenderungan pengundi Kelantan yang mahu berubah.
Dakwaan berlakunya perpecahan dalam Umno Kelantan disokong seorang penganalisis dan pengkaji politik Kelantan, Dr Khairudin Damanhore.
“Hakikatnya sekarang ini, BN dan Pas sama-sama tidak bergerak. Gosipnya jentera pemuda Pas seolah-olah hilang. Pemuda Umno pun sama.
“Yang nampak aktif adalah Pemuda AMANAH,” kata Khairuddin.
Sementara itu, dalam satu tinjauan rambang, didapati penduduk Kelantan sendiri merasai sentimen yang sama, Umno tidak bersedia untuk mengambil alih Kelantan.
Seorang bekas pengetua sebuah sekolah asrama penuh di Kelantan setuju dengan kenyataan Hisomuddin.
“Umno tidak dilihat berbuat apa-apa di Kelantan sekarang,” kata bekas pengetua sebuah sekolah asrama penuh di Kelantan ketika ditemui di Kota Bharu.
Katanya, ramai ketua bahagian Umno lebih selesa untuk terus kekal sebagai ketua bahagian dari menang sebagai wakil rakyat kerana sebagai ketua bahagian mereka banyak mendapat projek kerajaan sedangkan sebagai wakil rakyat mereka pula kena berbelanja untuk rakyat.
“Mereka sanggup berhabis jutaan ringgit untuk kekal sebagai ketua bahagian tetapi tidak bersediapun untuk bertanding dalam pilihan raya.
“Bila calon-calon muda dipilih, mereka akan pastikan calon BN ini tidak menang, sebab jika menang, kedudukan dia akan terancam pula dalam pemilihan bahagian.
“Begitu juga pegawai Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP). Jika BN menang, JPP akan dibubarkan. Kemana pula mereka akan pergi sedangkan mereka sudah sangat selesa dengan kedudukan sekarang,” kata beliau yang juga bekas pensyarah sebuah intitut pendidikan guru.
Husam menyerahkan borang sertai Amanah kepada Mohamad Sabu 30 Ogos lepas.
Ketika mengumumkan penyertaannya ke dalam AMANAH, Husam memohon keizinan untuk mengambilalih Kelantan dari Pas.
Jika benarlah apa yang dikatakan oleh para penganalisis ini, benarlah apa yang dibuat oleh Pengerusi PH Kelantan, Husam Musa ketika beliau mengumumkan penyertaannya ke dalam Amanah beberapa tahun lalu.
Menjelang 31 Ogos 2016 lalu, ketika mengumumkan penyertaannya ke dalam AMANAH, Husam memohon keizinan dari rakyat dan Allah untuk mengambil alih alih Kelantan dari Pas agar ia tidak jatuh ke tangan Umno.
“Izinkan kami mengambil alih Kelantan dari Pas,” kata Husam dalam majlis di Cyberjaya, pinggir Putrajaya itu.
Ia jugalah yang disebut oleh Presiden AMANAH, Mohamad Sabu yang berazam untuk memastikan pembangkang akan terus meneraju negeri tersebut.
“Saya diberitahu, berdasarkan kajian yang dibuat, Pas akan kalah dalam pilihan raya umum akan datang di Kelantan kerana pelbagai sebab.
“Generasi kami dulu antara yang memenangkan Pas di Kelantan. Kami tidak akan izinkan ia jatuh ke tangan BN kembali.
“Kalau nak tolak Pas pun, pergilah kepada AMANAH, jangan bersama Umno,” katanya.
Salahudin ketika bercakap di Yusof Ishak Intitute, Singapura.
Salahudin ketika bercakap di sebuah universiti di Singapura mei 2017 lalu.
Ia juga diulangi oleh timbalan beliau, Salahudin Ayub.
Beliau yakin Pakatan Harapan akan dapat mengambil alih Kelantan dari Pas untuk mengelakkan dari jatuh ke tangan Umno dalam Pilihan raya Umum akan datang.
Salahuddin berkata, beliau dapat merasakan angin perubahan terhadap pengundi akan berlaku di negeri itu.
“Kami amat yakin dan kita dapat merasakan angin perubahan.
“Peranan kami adalah untuk mendidik pengundi mengenai tindakan Pas bersekongkol dengan Umno.
“Jadi adalah lebih baik untuk Pas terus bersama Umno supaya orang boleh melihat warna sebenar Parti itu,”katanya seperti dilapor Singapore Today 10 Mei 2017 lalu.
mdl

Picture

12 ulasan:

  1. Mampukah PANxxx menguasai kelantan???

    Dgn mat mimpi 15 dan mat sabun sebagai tukang karut...mcm tak yakin jer....hehehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pas dan Umno sama-sama akan tenggelam bersama kapal layar Jho Low Taek bernama EQUANIMITY di Kelantan. Insya Allah. Anak derhaka tak boleh masuk ke syurga Allah. Ana tahu. Kekeke.

      Padam
  2. Ini lah peluang yang dinanti-nanti, jawatan MB akan diberi kepada Husang yang telah lama berangan nak jadi MB.

    PAN/PH kalau nak menang bergabung je dengan BN, kan dah selesai perbincangan rahsia antara PAN dan UMNO, kalau tidak PAN/PH akan terlepas peluang ini....kehkehkeh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Orang Kelantan tidaklah sebodoh macai nak angkat Ularmak yang ambil duit Umno dan tolak Umno pula. Kekeke. Sudah tentu pilihan MB yang dianggap anak didik dalam politik oleh Allahyarham TG Nik Aziz Nik Mat - sama ada Husam Musa atau Nik Omar Nik Aziz. Yang makan dedak Umno kita kena sembelih buat lauk Raya. Kekeke.



      Padam
  3. InsyAllah..Pas akan melingkup, Umno gila meroyan ..Amanah ambil alih Kerajaan Negeri Kelantan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpa BN Husang PAN tak akan merasa kerusi MB, terpaksa la UG PAN dgn UMNO....kehekhekeh

      Padam
    2. Insya Allah. PH akan menang dan Amanah menjadi peneraju Kerajaan Kelantan baru. Bersama Membangunkan Islam Tanpa Dedak Daripada Umno. Amin Ya Rabb.




      Padam
  4. Pas dah tinggal nyawa-nyawa ikan di seluruh negara sekarang. Kekeke. Tokoh-tokoh utama Ularmak makan dedak Umno dah lari daripada Parlimen sendiri nak masuk Kelantan. Kekeke. Kalau dah makan dedak banyak sangat memang kes nak kena sembelih untuk Raya. Kekeke.



    BalasPadam
  5. Pak Lah punya reformasi BPR kepada SPRM dah jadi bahan ketawa satu dunia. Kekeke. Rupanya SPRM pun boleh jadi macai politik gred A juga. Kekeke. Kalau PH yang dedah boleh cop fake news. Kekeke. Sekarang orang Umno sendiri tuduh SPRM macai politik. Kekekeke. Kesian kau Pak Lah reform BPR jadi macai. Kekeke.



    BalasPadam
    Balasan
    1. Org haprak yg diambil kerja dlm sprm tu yg bodoh dan bangang...hehehehe

      Padam
  6. Kempen haram BN - Pas sebelum bubar Parlimen Jumaat ini tanda gelabah takut kalah? Kekeke. Kempen PRU guna muka Tun kena haram SPR? Menggeletar sungguh Pendekar Bugis. Kekeke. Kempen haram dan pakai pula dedak haram apa hukum Ularmak? Kekeke.



    BalasPadam
  7. https://maynongnghiepdananggiare.wordpress.com/2020/12/14/cach-don-gian-de-ngan-ngua-muoi-dot-o-tre-em/
    https://maylamgiatot.wordpress.com/2020/12/14/dieu-tri-va-ngan-ngua-muoi-dot-o-tre-em/
    https://leuxonghoigiadinh.wordpress.com/2020/12/14/cach-dieu-tri-va-ngan-ngua-muoi-dot-o-tre-em/
    https://leuxonghoigiadinh.wordpress.com/2020/12/14/cach-dieu-tri-va-ngan-ngua-muoi-dot-o-tre-em/
    https://mayxoidatnongnghiep.wordpress.com/2020/12/14/cach-ngan-ngua-muoi-dot-o-tre-em/
    https://maylamdattrongngo.wordpress.com/2020/12/14/bat-mi-cach-ngan-ngua-muoi-dot-o-tre-em/

    BalasPadam

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...