Dakwaan PAS tidak tepat dan sangat mengelirukan, kata Sarawak Report

Dakwaan PAS tidak tepat dan sangat mengelirukan, kata Sarawak Report
iklan penaja : PUSAT JUALAN TONE EXCEL www.tonenilai3.com
Sarawak Report mendapati bahawa terdapat beberapa dakwaan yang dikeluarkan oleh Pas, yang mendakwa bahawa mereka telah menang dalam kes mereka ke atas Sarawak Report (SR).
Ini adalah dakwaan yang mengarut dan sangat mengelirukan, memandangkan keputusan yang diberikan mahkamah hanyalah berkaitan permohonan prosedur dan mahkamah belum sedikit pun membincangkan merit kes, kata SR.
Jelas SR, Perkara 1 – Tiada pun ‘5 permohonan yang diketepikan oleh hakim’ – dakwaan ini adalah palsu. Perbicaraan yang dibuat hanya melibatkan satu permohonan prosedur sahaja iaitu, permohonan SR untuk mencapai penyelesaian yang lebih cepat dan murah secara perbicaraan preliminari bagi menentukan sama ada Hadi mempunyai hak untuk membawa kes tersebut, memandangkan secara jelas kes tersebut dibawa oleh Pas.
Walau bagaimanapun, Pas telah menolak untuk perbicaraan preliminari, dan menyatakan mereka mahukan kes tersebut dibicara secara penuh, perbicaraan penuh dengan kos yang tinggi.
Mereka membantah permohonan perbicaraan preliminari yang dipohon SR dan mereka menyatakan akan membawa perkara-perkara yang boleh menyukarkan mahkamah.
Hakim dengan itu berpandangan adalah lebih selamat dan mungkin lebih murah untuk teruskan pendengaran penuh, di mana SR boleh membuat pembelaan di atas beberapa isu lain yang saling berkaitan bagi memenangi kes, selain dari kebenaran (truth) dan hak untuk menulis bagi kepentingan awam.
Perkara 2 – Dakwaan bahawa hakim ‘ketepikan pembelaan benar (truth) SR’ dan oleh itu ‘70% kes telah dimenangi oleh PAS’ adalah tidak benar langsung. SR telah menarik balik versi pembelaan sebelum ini, bagi membolehkan untuk dipinda dan dikuatkan dengan maklumat -maklumat berkaitan PAS menerima dana daripada Umno.
“Kami menjelaskan kepada mahkamah bahwa ini termasuk satu rakaman yang dikatakan suara Nik Abduh mengaku bahawa parti telah menerIma wang dari Umno. Hakim menanyakan sama ada SR akan memfailkan pembelaan baharu sebelum perbicaraan dan peguam kami mengesahkan.
“SR telah pun bersetuju sebelum pendengaran permohonan untuk membayar kos bagi penukaran pembelaan tersebut dan Hakim telah memotong hampir separuh daripada jumlah yang dipohon oleh peguam Hadi. Akhirnya, nota kepada peguam Pas yang mengaku mengambil gambar peguam London di dalam bangunan mahkamah dan diletakkan di Facebook,” katanya.
Sebagai peguam, kata SR dia sepatutnya tahu bahawa perkara ini adalah dilarang dan kesalahan tersebut (mengambil gambar di bangunan mahkamah) boleh dihukum penjara sehingga 6 bulan.
“Dalam perkara Bahasa Inggeris. Peguam Hadi, Carter Ruck telah diberi teguran oleh mahkamah kerana membacakan pernyataan bertulis yang dikatakan dibuat oleh Hadi, sedangkan dia mengaku bahawa Hadi tidak fasih berbahasa Inggeris.
“Hakim menyatakan kegagalan untuk memperaku bahawa kenyataan tersebut bukan ditulis oleh Hadi dan tidak menyediakan terjemahan sewajarnya untuk membuktikan bahawa dia telah membaca dan memahaminya, adalah satu ‘pelanggaran yang serius’,” jelasnya.
mdl
Picture
Previous
Next Post »

24 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2018 12:57 PTG delete

Yang keliru SR, sebab apa? Sebab semua tu fitnah, fitnah mana boleh jadi betul, melainkan fitnah Madey kepada Anwar, sampai ke hari ini pun pengikut2 PH masih lagi keliru dan menganggap Madey betul, kalau Madey betul bermakna Anwar tu seorang peliwat la yer?

Keliru ke tak keliru ke bayar dulu RM155k kepada TGHA, syabas PAS, tahniah TGHA.

Takziah buat pengikut2 PH.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2018 1:34 PTG delete

sampai bila2 pas under hadi,akan bertahan lama dari president,ketua2 penerangan dan lawyer2nya menipu,siap buat buat sidang akhbar lagi...
sedangkan kes ini baru akan bermula 1-12april 2019.
manakala hujah2 ahli bawahan pas,bagaimana TUN dan DSAI?
Ingat tak mereka bila tun keluar umno,mereka inilah 'TERGEDIK-GEDIK' bagi borang,pas..bzanya tun/dsai..maaf-memaafi,tun akui kesilapan lalu!bagi orng2 so called orng hebat agama, TETAPI,AMALAN lebih TERUK drpada amalan orng2 dituduh liberal..

Reply
avatar
mum of 7
AUTHOR
2 Mei 2018 2:22 PTG delete

Belum bicara dah claim menang...keliru, keliru dgn pas ni...abis tu nak kelirukan org dgn tun dgn anwar...apa pun fitnah pasal anwar, anwar pun dah maafkan...ingat kata2 sdr anwar " I'll forgive but I'll not forget"..Cukup2 lah pas kelirukan org..Org ramai akan hukum pas insyallah.

Reply
avatar
Ali
AUTHOR
2 Mei 2018 2:26 PTG delete

Ketawa aku nengok gelagat lebai2 pas hihihi, bicara belum mula dah kecoh Sorak Menanggggg kahkahkah.

Aku tak nampak lagi pas berkempen ruu355 dipilihanraya pru14 ni ? Mana? Mana?
Kenapa tak ceramah tiap2 malam pasal ruu355 nih, takut tak ada org nak undi ? kahkahkah atau pun tuan nya pas (umno) tak kasi izin?

Pas dah sebijik macam al-arqam , sesat !

Reply
avatar
mahligai seni
AUTHOR
2 Mei 2018 2:33 PTG delete

Allaurabbi, berat sungguh PAS ni...

Reply
avatar
mahligai seni
AUTHOR
2 Mei 2018 2:34 PTG delete

Pembetulan: Allahurabbi, berat sungguh perangai PAS sekarang!

Reply
avatar
Abang Chot
AUTHOR
2 Mei 2018 5:44 PTG delete

Tak habis habis lebai nak mehong....set set ni faham dak....main ambik dlm bakul...kaa mimpi jugak....

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2018 6:50 PTG delete

Lagi berat yg kata nak penjarakan tun klepet tapi sekor2 dah jelat bontotnya....hehehehehe

Sampai skrg kes fitnah liwat antara anwar dgn tun klepet tak setel2 tetapi dibutakan mata dan hati demi kuasa dan harta....hehehehehe

"Dia(anwar) meliwat sambil melancap butuh pasangannya," kata tun klepet.

Mana nak simpan kata2 pujangga tun klepet tu...macai ooiiiii

KAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAH

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2018 6:54 PTG delete

Hrplah tun klepet mengakui kesalahan lalu....hehehehehe
Hrp tak u-TUrN bila dah rambang mata dgn kuasa....hehehehehe

Bukannya apa...dah bnyk kali cakap tak serupa bikin.Mgkin dah tua atau dah nyanyuk....

KAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAH

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2018 7:01 PTG delete

Sama kes dgn tun klepet...
Tayar jet peribadi pancit kata org nak bunuh dia....hehehehehe

Kwn kaya dia nak bagi pinjam jet sbg ganti dia kata mrk kena halang oleh pihak berkuasa....

BANGANG!!!!!
Dah tua2 mcm tu pon tak tahu jalan pegi balai polis buat laporan.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2018 7:06 PTG delete

Dah tanda2 SR bakal kalah lah tu...hehehe
Baru gear 1...belum masuk gear seterusnya....

Cuma khuatir klu husam tugu kena panggil SR jadi saksi...takut dia memggelupur

KAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAH

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2018 7:14 PTG delete

Nak hukum apa mum of 7????
Tun klepet tu lagi banyak dosa2nya pada rakyat tapi org ramai tak hukum pon.....hehehehehe

Klu lah anwar dikatakan memaafkan tun klepet kenapa tun klepet pula tak mampu mengatakan kes liwat tu adalah fitnah dia trhadap anwar????!!!

Kenapa???!!!!

Mana perginya muka2 badut dlm haprak yg pernah berjanji nak bicara dan humban tun klepet dlm penjara???!!

Atau mrk semua telah didedakkan oleh tun klepet dgn dedak2 mewah sampai tertutup mulut..hati dan prinsip asas mrk.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2018 8:00 PTG delete

Berdasarkan pembacaan kes saman pas trhadap sr nyata pas berada di landasan yg betul dan jelas kekalutan berada dlm dada hati sr.Tahniah!!!!

Kita tggu sambungannya di tahun hadapan.
Tahniah juga krn kekalutan bukti dan rujukan sr tersebut menyebabkan sr terpaksa membayar kos guaman kpd pas dlm jumlah yg agak besar.Berbaloi!!!

Bibit2 kekalahan telah nampak jelas dan harap puak2 yg membantu sr selama ini dgn memberi dana dan maklumat palsu(fitnah) bergotong royong mengumpul wang dari skrg bagi membayar saman yg dijangka dimenangi dgn mudah oleh pas tahun hadapan.

Lupa...dgr cerita pemberi dana kpd sr nie puak yg kaya raya di negara kita.Mgkin tiada masalah bagi sr utk bakal membayar saman tu nanti.

Ada tak macai2 haprak atau macai2 doj yg boleh membantu peguam sr secara sukarela??????

KAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAH

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2018 8:08 PTG delete

Errrrr.....
Husam tugu oi!!!!!

Mgkin ko punya pasallah nie....hehehehe
Klu ko dpt bagi bukti bgmana wang tu masuk akaun affin bank...claire sr tak lah kalut sampai skrg!!!!
Alang2 buat fitnah...buat sampai menang!!!!!!

KAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAH

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2018 9:48 PTG delete

husam musa antara terawal yg turun memberi bantuan, membantu meringankan kesusahan rakyat di kuala krai pada masa berlakunya banjir besar 2014. kapla bapak pemberi dedak pulak releks, buat x kisah sambil bermain golf di hawaii... majulah kelantan. cukup-cukuplah menjual nasi kukus di negeri org.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2018 9:59 PTG delete

elok sangat kalu pulikat kadiaq jd presiden pas. good bye hadi..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2018 10:21 PTG delete

Klu tun klepet msh peeM...jgn hrplah dia nak jenguk mangsa banjir dan bagi mcm2 bantuan di kelantan.
Pandang sblh mata pon tidak klu mb nya parti lawan dia....hehehehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
2 Mei 2018 10:25 PTG delete

Husam tugu!!!!
Mana bukti akaun affin bank tu???!!!!

Claire sr nak jadikan bahan bukti....

KAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAH

Reply
avatar
3 Mei 2018 1:25 PG delete

Hello mangkok.. kau islam ke.. pergi tanya ulamak atau imam kg kau..kalau 2 org bermaaf2fan kesah lalu.. perlu di ungkit ke...aku takut kau merangkak2 kat padang DISANA nanti..cari tun m dan anuar... aku rasa kalau sesorg tu solat tunggang langang pun faham kes bermaaf2an tu.. yg mangkok seekor ni.. entahlah...

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Mei 2018 8:54 PG delete

NAJIB KATA KEPADA PAS - KEPALA BAPAK KAU! BANGANG! STUPID!

LAGI SEKALI NAJIB KATA KEPADA PAS - KEPALA BAPAK KAU! BANGANG! STUPID!

DAN SETERUSNYA NAJIB KATA KEPADA PAS - KEPALA BAPAK KAU! BANGANG! STUPID!

TETAPI TIDAK BERHENTI DI SITU NAJIB KATA KEPADA PAS - KEPALA BAPAK KAU! BANGANG! STUPID!

DAN SEBAGAI PENUTUP NAJIB KATA - HARAMJADAH.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Mei 2018 1:08 PTG delete

Pas memang ambil duit Umno.

Ada tak Hadi Awang berkempen di Pekan?

Bila Hadi Awang minta Najib berhenti masa kempen?

Ada tak Hadi Awang serang Umno-BN? Ada tak Hadi Awang merayu rakyat Malaysia jangan beri undi kepada Najib?

Jawabnya TIDAK ADA.

Pas sekarang dikawal oleh BARUA UMNO. Berkata benar walaupun pahit.

UNDI PAS = UNDI UMNO


Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Mei 2018 3:09 PTG delete

UNDI HAPRAK = UNDI TUN KLEPET

Makin berbillion lah kekayaan anak2nya....hehehehehe

Waris..kroni dan proksi tumpang gembira...hehehehehe

Macai dpt apa???!!!
Dpt bunga dan taik tun klepet...

KAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAH

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Mei 2018 4:26 PTG delete

rakyat x perlu dpt apa2 dol.. rakyat cuma mau gst dihapuskan. jgn ikut dan kamu mencukai org2 susah.

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

http://www.gajimasyuk.com/user/toneexcel

Senarai Blog @ Bisnes