Pemuda Amanah : Halau Dato Husam Musa tutup kelemahan.

Hazmi HassanHazmi HassanPemuda Amanah Kelantan menyifatkan tindakan Speaker Datuk Abdullah Ya'kub yang menghalau Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Salor, Datuk Husam Musa sebagai menutup kelemahan kerajaan negeri itu.
Ketuanya, Hazmi Hassan berkata, arahan Speaker itu amat mengecewakan ketika rakyat Kelantan mahu pelbagai isu berkaitan kepentingan mereka dibincangkan di persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun).
Menurutnya, tindakan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Hubungan Seranta, Datuk Nasuruddin Daud yang teruskan berceramah tentang isu bai'ah ketika sesi penggulungan hanya mengulang apa yang disebutnya sebelum ini.
"Sepatutnya, Adun di sidang Dewan Dun bercakap tentang rakyat tetapi berlaku sebaliknya. Nasuruddin meneruskan ceramah bai'ah di mana isi kandungan itu sama dengan siri-siri ceramahnya sebelum ini.
"Masa bersidang juga dilihat terlalu singkat. Di mana semalam, Speaker menangguhkan persidangan hari terakhir pada tengahari. Kenapa perlu tergesa-gesa untuk menamatkan sesi persidangan yang membolehkan wakil rakyat bercakap lebih banyak tentang hal-hal rakyat?" soalnya.
Hal tersebut, ujar Hazmi, bercanggah dengan sikap parti pemerintah negeri itu yang memaksimumkan tenaga ahlinya dan mengeksploitasi segala aset kerajaan negeri selama ini.
"Jika ceramah Pas, mereka boleh kerah ahli-ahli dan menggunakan kemudahan-kemudahan, kerajaan kenapa waktu bersidang hari ini disingkatkan?
"Benar, speaker mempunyai hak untuk menghalau Datuk Husam dari dewan melalui Perkara 51 Peraturan Tetap Dun Kelantan. Namun, rakyat juga mempunyai hak memilih kerajaan yang lebih demokrasi.
"Kerajaan negeri pun jangan lupa, rakyat Kelantan juga berhak menghalau Adun yang tidak bersungguh-sungguh memperjuangkan isu rakyat lantaran lebih sibuk menjaga kepentingan kuasa politik semata-mata," bidas Hazmi lagi ketika menghubungi Malaysia Dateline.
Semalam, Husam yang juga Penasihat Amanah Kelantan dihalau dari sidang Dun hanya kerana mencelah mahu meminta Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob ketika sesi penggulungan Titah Pemangku Raja Kelantan memberi penjelasan kelayakan Nasuruddin yang bercakap tentang isu baiah dalam sesi sebelum itu.
Walaupun Ahmad dalam reaksinya berkata, Husam sebagai Adun wajar tahu peraturan yang perlu dipatuhi seperti terkandung dalam buku yang dibekalkan dan sepatutnya mengambil peluang kelmarin jika mahu membahaskan titah berkenaan tetapi Husam memberitahu dirinya tidak diberi peluang untuk berucap.
"Saya tidak sangka tindakan itu menyebabkan saya dihalau keluar. Saya mencabar kerajaan negeri mengambil tindakan terhadap saya kerana ada yang mendakwa saya bersekedudukan dengan isteri akibat melanggar taklik baiah," ujarnya.
mdl

IKLAN BERBAYAR

Image result for iklan mudah
Previous
Next Post »

27 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
23 Mac 2017 12:18 PTG delete

Pas kan pengecut. Dlm ceramah sorg diri berani ckp besar.. Ajak debat terus mengigil walaun pas. Kakakakaka...

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
23 Mac 2017 12:43 PTG delete

Klu mulut longkang mcm husam tugu tu mmg patut pon kena halau.Klu aku bagi penampar sebijik dan ludah kat muka dia....hehehe
Video rm90juta pon dia dan mangkuk2 ayunnya tak dpt bagi.Mmg dasar penipu rakyat jer manusia nama husam tugu nie.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
23 Mac 2017 3:37 PTG delete

Bodoh btl walataik atas ni. Org dh kata xda video rm90juta tu.xreti bahasa ke.xda sapa kata ada video rm90juta tu.ape jenis bangang walaun tu org ckp berjuta kali dah 90juta kali ckp dh xda video rm90juta tu. Ape bangang sgt xfhm2 ke org kata xda...kalau bodoh p sekolah.jgn tunjuk bodoh kan dah malu.kahkahkah....

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
23 Mac 2017 6:11 PTG delete

Pas pis pus...

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
23 Mac 2017 7:34 PTG delete

Mana wanrosli ni menyorok mana takut dgn matnasir ek
Mau nyorok dlm jamban kot..matnasir dtg terus wanrosli senyap menikus.kahkahkah.komenla sini dgn komen2 bodoh mu itu.kehkehkeh...

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
23 Mac 2017 8:10 PTG delete

Husang hanya berani buat kecoh dalam dewan adun kebal segala tuduhan fitnah.. sebab tu dia tak berani atau pengecut utk berdebat dgn ustaz nasaruddin daud di luar dewan..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
23 Mac 2017 8:12 PTG delete

Pan..pin...PANtat
kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Reply
avatar
mohd nasir
AUTHOR
23 Mac 2017 11:39 PTG delete

Betul ke kenyataan ni wanrosli? Ada buat study tak sebelum hantar ke sini? Ko ingat pengunjung blog ni duduk dlm hutan ke senang2 ko nak kelentong. Sudah byk kali aku pesan nak bercakap biar ada fakta. Cuba ko satu pengakuan drp musa husam yg dia takut nak debat dgn nasaruddin di luar dewan? Kalau tak ada apa aku nak panggil benda ni? Gurauan ye?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Mac 2017 12:12 PG delete

Mat nasir..ko suruh husam tugu buat pc dan ajak debat terbuka.Itu pon klu dia ada biji tulur...hehehe
Jgn jer dia buat pc cerita dia mimpi sampai 15 kali.Nampak mengarut jer bunyinya.
Klu pc mimpi jumpa gay tua pon aku tak nak tahu.Bukannya apa takut zuriat gay tua terbenam 4cm dlm lobang taik...
kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Mac 2017 2:40 PG delete

Perghhh... baik punya point bro. Agak2 aku le, ko ni bangun tido je terus mencarut, cakap dgn makbapak pun pakai carutan, kesian aku kat orgtua ko (itupun kalau mereka masih mengaku ko anak mereka). Apa ke sial punya bahasa. Jgn tutup kebodohan dan kegagalan ko utk berhujah dgn cara ni, nnt anakcucu semua ikut. Ada ke ko ajak matnasir berhujah dgn cara ni? Ada masalah otak ke bro?

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
24 Mac 2017 6:15 PG delete

Terimalah hakikat MOHD NASIR.. dah dua kali husam buat kecoh di khalayak ramai. Satu di ceramah PAS dan satu lagi di dalam dewan yg mulia. Tapi bila diajak berdebat secara ilmiah lalu dipetiknya nama Yusoff Qardawi kononnya Baiah ini suatu yg tidak selari dgn Islam sedangkan sumpah baiah ini sendiri yg dimulakan arwah TGNA di Kelantan yg mana pd April ini husam juga yg bertungkus lumus menganjurkan seminar Pemikiran Tok Guru TGNA seolah2 husam amat hormat kpd arwah ini. Sedangkan di sebelah sisi yg lain dia boleh bawak ke Yusoff Qardawi utk menyalahkan usaha arwah TGNA.. nampak macam munafik je..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Mac 2017 9:33 PG delete

Kahkahkah.mu mabuk ketum ka wanrosliwalataik.. Husam dtg ceramah tolak husam xkasi berucap, husam ajak debat mcm2 alasan,saman usam xjadi,dlm dun pun xkasi usam berucap.. Apehal takut sgt ngan usam ni.mcm wanrosli jugak takut sgt bila org minta bukti video matsabu tolak hudud. Kehkehkeh

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Mac 2017 9:35 PG delete

12:12 sian mak bapak ko dpt anak mcm ko kaki carut kot.nt agaknya mati org suruh mengucap tp dia mencarut. Kehkehkeh

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Mac 2017 9:37 PG delete

Laaaa usam suruh ustaz nasarudin aturkan debat tp ustaz nasarudin tu mcm2 alasan apahal... Siapa yg pengecut... Ang mabuk pil kuda ka wanrosli walataik oi. Kehkehkeh

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Mac 2017 9:42 PG delete

Apa punya bodoh wanrosli ni.mmgla husam dtg ceramah pas sbb tajuk ceramah pun tolak husam. Tp husam xdbenarkan berucap... Nmpk xbetapa takut nya pas dgn usam.ahahahahahahahahahaha..dlm dun pun xberani kasi usam berucap. Kakakakakakaka.tu la org kata usam.kuasa10 xcaya..tgk usam sorg je tp sekor pun walaun pas xberani debat.kahkahjahjahjah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Mac 2017 9:51 PG delete

Itulah sebab aku panggil wanrosli ni walataik sbb ckp busuk sgt.kalah taik.taik lg mulia drp wanrosli.. Dia yg kata ada video rm90juta pastu dia minta org pulak..dia yg kata ada video matsabu tolak hudud tp menggelupur pulak xkasi,pusing2 kasi jwpn bodoh... .pas yg takut kecut telor xberani debat dgn usam tetiba kata usam pengecut pulak...pas beria2 nk saman Sarawak report tp takut tetiba kata dap plak takut saman...hek eleh...bodoh sgt jwpn yg dia kasi...budak tadika pun lg bijak... mmg busuk ngalahkan taik cirik...tu sbb elok pgil walataik jer la..

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
24 Mac 2017 1:25 PTG delete

Tak perlu tukar topik tuan2.. isunya husam tak berani berdebat dgn ustaz nasaruddin daud ini memang nyata.. buat kacau dlm ceramah PAS dan dewan DUN memang dah terbukti berlaku.. tolong bgtahu husam lain kali kalau nak berdebat jangan petik nama Yusoff Qardawi dan kalau nak buat seminar pemikiran TGNA masukkan juga topik KEBIJAKSANAAN TGNA tidak melantik pengkhianat jadi pengganti beliau.. jgn tak masuk dalam agenda pulak atau buat2 lupa!

Reply
avatar
mohd nasir
AUTHOR
24 Mac 2017 3:12 PTG delete

Ok la wanrosli, husam penakut maknanya nasarudin pemberani. Walaupun husam yg 'takut' tu mari semasa ceramah 'husam lari dari debat baiah? Walaupun, nasarudin sepatutnya menggunakan peluang juga memberi peluang utk kedua dua membuktikan siapa mari dan siapa lari. Tak apalah, aku masih boleh bersetuju yg husam ini mmg penakut. Cuma selepas itu apabila perbuatan memetik pendapat yusuff qardawi dalam mempertahankan diri dipertikaikan, aku nmpk yg bermasalah sebenarnya adalah wanrosli, apa masalahnya memetik pendapat pakar dalam sesuatu bidang malah itu juga anjuran agama kita. Lain lah kalau husam minta pandangan pemfitnah seperti wanrosli atau si pencarut x reformist. Membaca post wanrosli yg terbaru di atas, aku berani mengesahkan bahawa makhluk yg bernama wanrosli ini mengalami mental breakdown dan ubatnya kalau boleh aku syorkan adalah TAUBAT NASUHA itupun kalau dia faham maksud TAUBAT.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Mac 2017 3:15 PTG delete

Ustaz nasarudin yg lari dr debat ada urusan itu la ini la tetiba kata usam takut.kalau usam takut xda nya usam dtg ceramah pas "tolak usam" tu.kalau usam takut xda la usam cabar pas saman segera isu baiah.pas pulak xberani saman apahal, pastu isu 90juta bukan main laju pas kata nak saman last2 xjadi saman ape cter.kan jelas pas yg takut...cmne plak yg berani dikata takut, yg takut dikata berani... Ang mabuk pil kuda ka wanrosli walataik oi.. Kehkehkeh..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Mac 2017 3:37 PTG delete

Menagis wanrosli walataik baca komen matnasir nih...patutla wanrosli walataik takut sgt dgn mat nasir nih....

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
24 Mac 2017 6:53 PTG delete

Diharap selepas ni husam akan berani menghadirkan diri jika mencabar mana2 pihak utk berdebat atau pun jika dicabar. Boleh aje nak tanya mana2 pakar tapi bukan ke lebih sesuai dibuat seminar pemikiran Yusoff Qardawi yg ditanya pendapatnya mengenai Baiah daripada seminar pemikiran TGNA yg dicabar pendapatnya mengenai Baiah..

Mungkin boleh juga diadakan seminar pemikiran TGNA dgn syarat kertas kerja akan kebijaksanaan TIDAK melantik pengkhianat menggantikan beliau juga dibincangkan. Boleh kan?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
24 Mac 2017 8:46 PTG delete

Jwpan bodoh lagi Qardawi lah.tgna la...org tanya knp xberani saman husam padahal dah kata nk saman?isu 90juta pstu isu baiah....siapa pengecut.pas ka usam ka...jwpn bodoh wanrosli walataik xmemberi kesan pun.sila jwb isu pokok...

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
24 Mac 2017 10:14 PTG delete

Maknanya kalau ada 15 org (baca kali mimpi) macam husam membuat tuduhan (baca fitnah) tanpa mengemukakan bukti, PAS nak kena layan semua ke? Harap kini mahligai seni boleh menilai kebebalan yg ditunjukkan oleh pihak lawan saya ini!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mac 2017 11:32 PG delete

Sudah2 la kasi jwpn bodoh wanrosli... Mana Video matsabu tolak hudud tu???

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
27 Mac 2017 3:03 PG delete

Apa khabar siti kasim? Tak pernah dgr org PAN komen pasal dia.. sekutu lah katakan..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
1 April 2017 12:42 PG delete

Wanrosli Orang orang BODOH tak akan habis idea idea bodoh tuk membangga kan kebodohan mereka.

Kasihan banget

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
1 April 2017 6:11 PG delete

Memang tujuan aku nak bagi korang bengkek.. sambil2 bukak mata korang siapa yg akan solatkan jenazah korang nanti.. samada ulamak yg memperjuangkan hukum Allah atau ulamak su' yg menolak hukum Allah ataupun si kafir yg sama2 menolak hukum Allah!

Pasti bengkek pasti bengkek!

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ Bisnes