Panas!! : Pas Selangor mungkin hilang 10 Dun

Pas


KEDUDUKAN Pas Selangor kini goyah setelah parti itu bertegas tidak mahu bekerjasama dengan DAP dan Amanah pada PRU akan datang.

Pada PRU lalu, daripada 56 kerusi Dun di Selangor, DAP menang 15 kerusi; Pas (15) dan PKR (14) sehingga berjaya membentuk kerajaan yang pada masa itu dikenali sebagai Pakatan Rakyat. Manakala BN pula memperoleh 12 kerusi.
Setelah berlaku pergolakan politik sepanjang empat tahun lalu, pembahagian kerusi antara parti-parti pembangkang turut berubah dengan DAP kekal 14 kerusi; Pas (13), PKR (13), Amanah (2) dan Bebas (2). BN kekal 12 kerusi.

Analisis yang dibuat oleh Oriental Daily mendapati, pada PRU lalu, daripada 21 Dun yang dipertandingkan Pas, parti itu menang 15 kerusi dengan lapan kerusi daripadanya menang atas sokongan daripada pengundi bukan Melayu.

Kelapan-lapan kerusi Dun yang dimaksudkan itu ialah Taman Templer, Lembah Jaya, Paya Jaras, Seri Serdang, Chempaka, Meru, Dusun Tua dan Tanjong Sepat.

"Semua lapan kerusi itu berada dalam kawasan bandar dengan jumlah pengundi Cina menghampiri atau lebih daripada 30 peratus. Dijangkakan, pada PRU kali ini, tanpa sokongan daripada pengundi Cina, adalah sukar bagi Pas untuk mempertahankan kelapan-lapan kerusi yang dimenangi mereka dulu," kata seorang pemimpin pembangkang kepada akhbar ini.

Selain itu katanya, dua kawasan luar bandar seperti Dun Morib dan Tanjung Sepat dimenangi Pas dengan kelebihan majoriti kurang daripada 1,000 undi turut berada dalam keadaan tidak menentu.
"Oleh itu, atas faktor kehilangan sokongan pengundi Cina, Pas kemungkinan akan kalah sekurang-kurangnya 10 Dun di Selangor pada PRU14," kata beliau lagi.

Empat juta rakyat perlu daftar sebagai pengundi

Senario politik negara pastinya akan berubah sekiranya empat juta rakyat yang layak mengundi mendaftar sebagai pengundi pada PRU14.

Pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang berkata, sekiranya PRU14 jatuh pada Julai ataupun September ini, maka 31 Mac ini adalah tempoh terakhir untuk yang masih belum mendaftar sebagai pengundi berbuat demikian.
"Empat juta pengundi baharu ini mampu mengubah nasib negara," katanya seperti disiarkan dalam Sin Chew Jit Poh.

Sementara itu, Kit Siang berpendapat, terdapat tiga cabaran besar yang perlu dihadapi oleh rakyat pada PRU14.
Katanya, cabaran pertama ialah bagaimana mengekalkan sokongan yang diberikan kepada DAP dan PKR seperti dalam PRU lalu.

"Kedua, bagaimana memenangi sokongan daripada 3.5 juta ahli dan pengundi Umno melalui Kempen Selamatkan Malaysia dan ketiga, bagaimana memenangi sokongan ahli dan pengundi Pas melalui Kempen Selamatkan Malaysia bagi memastikan semangat bekas Menteri Besar Kelantan, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kekal sepanjang masa," kata Kit Siang.

70,000 penjawat awam minta bantuan Cuepacs

Sekurang-kurangnya 70,000 penjawat awam menghadapi masalah hutang sehingga terpaksa mendapat bantuan daripada Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) dalam tempoh dua tahun kebelakangan ini.
Difahamkan, akibat gagal menjelaskan hutang mereka kepada bank ataupun ah long, penjawat awam terbabit akhirnya memilih untuk ponteng kerja selama beberapa bulan.

Menurut bekas Setiausaha Agung Cuepacs, Datuk Loke Yim Pheng, kebanyakan penjawat awam yang dihimpit masalah hutang terdiri daripada kumpulan gred rendah akibat tidak mampu mengurus kedudukan kewangan dengan baik dan bersikap boros.

"Golongan ini kerap terpengaruh untuk membeli barang-barang baharu seperti telefon bimbit dan perabot menggunakan kad kredit.
"Malah, tidak kurang pula yang terpaksa meminjam wang untuk kahwin, beli rumah dan kereta," kata Yim Pheng seperti dilaporkan dalam China Press.

Beliau berpendapat, gaji kecil bukan alasan kumpulan gred rendah ini terpaksa berhutang, sebaliknya yang lebih penting ialah mereka perlu bersikap bijak dan tidak terlalu boros, bersesuaian dengan kedudukan kewangan mereka.

sh

IKLAN BERBAYAR

Image result for iklan mudah
Previous
Next Post »

20 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Mac 2017 11:57 PG delete

Kalau PAS hilang 10 kerusi bagaimana pulak dengan pkr dan dapigs?

Kajian syok sendiri...kahkahkahkah

Hilang 10 kerusi? ada kami kisah?......asal jangan hilang redha Allah SWT, itu yang utama.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Mac 2017 2:52 PTG delete

Keye

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Mac 2017 8:30 PTG delete

Parti lain mgkin tak bengong dgn perebutan kerusi.Klu haprak gerenti akan berlaku perebutan paling dashyat dlm sejarah pru....hehehe
Klu ikut kredibiliti...PANtat paling hina di kalangan haprak tapi krn mrk anjeng kapir dapigs yg juga abg besat..PANtat mgkin boleh menarik nafas lega.TAPI klu dah taraf hamba...PANtat mgkin gigit jari andai mahdey ada pakatan sulit dgn kit sial.
Kerusi pgayR mgkin tak tergugat ttp apa yg berlaku pd dun swk yg lepas...kapir dapigs tak peduli dgn rakan krn nafsu babi mrk tak sama dgn org lain.Mgkin sikap mb aiskrim yg sgt bermurah hati dgn parti mamak tanpa bertanya dgn akar umbi mgkin memakan diri.Dia kena ingat..otai2 reformis rasa nak ludah muka org dibenci mrk.Dendam lama mrk tak mgkin akan padam.
Nampak gayanya...pakatan haprak perlu merancang pgagihan kerusi sebaik mgkin sblm pru14.Klu tdk..ramai pemimpin2 haprak yg akan mati meroyan...hehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Mac 2017 10:18 PTG delete

PASCAI je yg bagus. Tak pernah letak calon kat tempat yg dipersetujui kerusi kawan dulu.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Mac 2017 9:14 PG delete

Kenapa???
Tersentap ker dgn pakatan mahdey n kit sial....hehehe
Tak kan tak kenal mahdey.Dia akan berusaha utk melihat impiannya tercapai dgn apa cara sekalipun biar terpaksa menjatuhkan lawan dan kawan.Spesis sama dgn gay tua.Kira beruntunglah hamba kapir dapigs mendapat pemimpin paling berpengaruh di msia...hmmm hehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Mac 2017 9:35 PG delete

Sori bro, bacaan politik lu bangang sgt. Lps tu byk mencarut pulak. Jgn jadi wan rosli sudah le. Terkial kial nak bg bukti fitnah. Nak bg Mcm mana kalau benda tu tak de kan?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Mac 2017 12:18 PTG delete

Sentap lagi kasi audi pada bini kedua.kahkahkahkahjau

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Mac 2017 12:20 PTG delete

Walataik PIGS.....redha Allah pebende melahap 90juta dedak tu.labun mcm bkn main naik...ponggong berselepat taik.kahjahkahjahjah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Mac 2017 12:23 PTG delete

Kalau xberebut kerusi elok pas xyah bertanding. Rebut Kerusi kat umah jelah dgn bini kedua Audi7.kahkahkahjahjah.....kikiki

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
4 Mac 2017 2:29 PTG delete

Aku tak sabar nak tgk Mat Sabu akan jadi presiden parti yg ikut jejak langkah mentornya kit siang yg tewas kerusi masa PRU 1999 dulu.. baru ada akai Mohd Nasir! Keh keh..

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
4 Mac 2017 7:53 PTG delete

Hadi awang dah nak kena buang rakyat terengganu selama2nya baru ada akal en. Anonymous hahaha!!!

Kesatuan ulama dunia pun dah nak buang dia!!!

Memang hadi orang terbuang!!!

Yalah, siapa suka orang yang bodoh tak reti memerintah ya tak???

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Mac 2017 10:12 PTG delete

Baru nak buang? kenapa tunggu lama sangat? Kalau TGHA dah lari dari perjuangan Islam tak perlu tunggu lama buang je, mudah kan?

Ke TGHA akan dilantik jadi presiden ulama pulak ganti Qardhawi?

Di Terengganu PAS semakin kuat dan bertenaga, bilamasa pulak rakyat Terengganu nok buang TGHA? Gila ke apa bahalol ni?

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
4 Mac 2017 10:33 PTG delete

Nobody ni sama dangkal je dengan timbalan presiden PAN.. konon PAS berpecah dua masa G18 tewas.. sedangkan pada hakikatnya hanya segelintir yg nak jadi barua DAP shj yg telah ditewaskan agar mereka dapat mencapai niat murni mereka utk menjadi barua DAP!

Yang lucunya pulak timbalan presiden barua DAP ni boleh pulak kata akan ada gelombang kedua PAS nak berpecah keh keh. Sedangkan pada hakikatnya baru shj berlalu sebelum itu lebih 300K telah berjaya dikumpulkan menyokong RUU 355 yg secara jelas ditentang pula oleh para kafirun dan munafikun!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Mac 2017 5:37 PTG delete

Dangkal lagi pelahap 90juta Audi7.kahkahkahjahjah

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
17 Mac 2017 5:14 PG delete

Mana video husang 90 juta? Fitnah le tew..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
17 Mac 2017 9:59 PG delete

Wanrosli walataik oooo wanrosli walataik. nape la bengap sgt. Brp kali aku nk ulang.mana ada video rm90juta tu.tak ada dan tak ada sbb xda siapa kata ada video rm90juta. Husang pun xda kata ada bukti video 90juta. Kalau xreti baca huruf kecik baca huruf besar ni.XDA VIDEO 90JUTA, XDA XDA DAN XDA XDA DAN XDA XDA VIDEO 90JUTA TUU SBB XDA SAPA KATA ADA VIDEO RM90JUTA TU. Wanrosli buat cerita konon ada video rm90juta tu pastu wanrosli minta vvideotu.kahkahkahkah.kebodohan apakah ini.kahkahkahkah....tp wanrosli ngaku ada video bukti matsabu tolak hudud tu mana bukti video nya??????bertahun dan berjuta kali aku minta....xkan bengap kot xfhm2 soalan lg.kahkahkahkahkah

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
17 Mac 2017 9:27 PTG delete

Tahniah Mat NASIR kerana percayakan alQuran juga. Cuma mintak kamu tlg bgtahu husang musang akan bahaya fitnah tu! Dan kita bagi masa kpd husang utk videokan bukti yg dia ada (kunonnya)..

AlQuran ada menyebut kewajiban melaksanakan hudud. LKS pula ada menyebut kewajiban menolak hudud. Jadi MOHD NASIR boleh tak tolong bgtahu mana satu pilihan PH? Samada beriman kpd alQuran atau LKS?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
18 Mac 2017 10:40 PG delete

Laaaaaa.kan dah kata xda video. Astaga ulang balik.ok xpa kami fhm tahap IQ wanrosli. So kamu ulang balik supaya wanrosli blh membaca perlahan2
Baca pelan2 wanrosli. Kami fhm wanrosli lmbt nk membaca so xfhm isi kandungan. Kami post lg supaya wanrosli blh baca perlahan2
Aku rasa wanrosli ni xreti membaca tu sbb senang kena perbodohkan dek umno. Atau baca br sikit dah tersilap baca xreti baca balik terpaksa merangkak balik baca satu2 huruf...sian jg aku tgk wanrosli ni xreti membaca. So aku post byk kali supaya memudahkan wanrosli membaca. Kalau tertinggal baca blh baca bwh lagi supaya blh baca pelan.xyah laju2 baca pelan2 pun xpa.kami faham dan simpati pd org2 mcm wanrosli wajib dibantu membaca

Wanrosli walataik oooo wanrosli walataik. nape la bengap sgt. Brp kali aku nk ulang.mana ada video rm90juta tu.tak ada dan tak ada sbb xda siapa kata ada video rm90juta. Husang pun xda kata ada bukti video 90juta. Kalau xreti baca huruf kecik baca huruf besar ni.XDA VIDEO 90JUTA, XDA XDA DAN XDA XDA DAN XDA XDA VIDEO 90JUTA TUU SBB XDA SAPA KATA ADA VIDEO RM90JUTA TU. Wanrosli buat cerita konon ada video rm90juta tu pastu wanrosli minta vvideotu.kahkahkahkah.kebodohan apakah ini.kahkahkahkah....tp wanrosli ngaku ada video bukti matsabu tolak hudud tu mana bukti video nya??????bertahun dan berjuta kali aku minta....xkan bengap kot xfhm2 soalan lg.kahkahkahkahkah

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
18 Mac 2017 4:12 PTG delete

Laa.. tapi mana video RM90 juta tu MOHD NASIR? Fitnah macam husang le tew!

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ The Geng