Artikal Panas!! : Tiga bukti Pas, Abdul Hadi tidak kuat di Terengganu

Hasbie Muda berkemeja oren bersama YB Rafizi Ramli serta pimpinan AMK dan Armada Terengganu dalam satu program Pemuda Amanah negeri baru baru iniHasbie Muda berkemeja oren bersama YB Rafizi Ramli serta pimpinan AMK dan Armada Terengganu dalam satu program Pemuda Amanah negeri baru baru ini
Ketua Pemuda Amanah Terengganu, Hasbie Muda menjelaskan tiga fakta bagi menafikan dakwaan Pas dan presiden parti berkenaan, Datuk Seri Abdul Hadi berpengaruh di negeri pantai timur itu.
Beliau berkata, tanggapan Pas kononnya kuat pada pilihan raya umum (PRU)  tahun 1959 tidak benar kerana berlaku perpecahan undi antara parti Perikatan (nama lama Barisan Nasional) dengan Parti Negara ketika itu.
"Dalam pilihan raya 1959, Pas hanya dapat 36 peratus sahaja undi popular. Perikatan dapat 35 peratus, pecah dua sebab 17 peratus undi Parti Negara pimpinan Datuk Onn Jaafar (bekas Presiden Umno pertama). Maknanya, bukan sebab Pas paling kuat," ujarnya.
Menurutnya, kemenangan besar Pas pada PRU tahun 1999 pula berkaitan dengan faktor pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia setahun sebelum itu.
"(PRU) 1999, sebab kes mata lebam Anwar Ibrahim. Itu fakta sebab tahun 1995, Pas hanya menang 43 peratus sahaja undi popular dalam keadaan seluruh orang Terengganu tidak mahu lagi Wan Mokhtar Wan Ahmad (bekas Menteri Besar, 1974 hingga 1999) tapi dia boleh menang lagi.
"Undi popular (Pas) daripada 43 bertambah 13 peratus jadi 56 peratus. Itu yang dapat 28 kerusi. Bukan sebab Pas kuat," tegasnya pada Ceramah Pakatan Harapan di Cabang Tiga, Kuala Terengganu kelmarin.
Berdasarkan keputusan PRU-13 lalu pula, Hasbie juga menolak andaian kononnya Pas hebat kerana faktor tokoh melalui kehadiran Abdul Hadi di Parlimen Marang.
"Kerusi Marang itu sendiri, undi popular di kawasan itu tidak besar mana pun. Biasa tokoh utama dalam parti politik macam Lim Kit Siang bertanding di Gelang Patah, Anwar Ibrahim di Permatang Pauh boleh dapat lebih besar undi majoriti.
"Tapi tokoh di Marang (Abdul Hadi) tak sampai 10,00 ribu pun. Paling banyak pada 1999. Sekarang hanya lebih 5,000 undi majoriti," tegasnya sambil menyifatkan kerusi itu memang sedia dimenangi Pas sejak dahulu lagi sekaligus menafikan persepsi Abdul Hadi kuat di kawasan tersebut.
Hasbie yang juga bekas Pengarah Pendidikan Politik Pemuda Pas Pusat bagaimanapun tidak bermaksud mahu memperlekeh parti lamanya itu yang dipanggil sebagai 'parti rakan'.
"Saya sudah buat kajian. Dua buku dikeluarkan mengkaji kekuatan dan pencapaian Pas ini sejak 1959. Sebab itu, Pas jika dengan perangai sekarang yang tidak mahu berkawan dengan orang lain, memang kembali ke tahun 1986 dengan hanya menang satu kerusi di Pengkalan Chepa.
"Di Terengganu, tahun itu (1986), Cikgu Pa (Datuk Mustafa Ali, kini Pengarah Pilihan Raya Pas) beritahu, Pas berarak, yakin menang tapi hanya dua kerusi sahaja yang menang," ujarnya.
Sehubungan itu, beliau mengingatkan mana-mana parti politik tidak boleh bersendirian sebaliknya perlu bekerjasama serta berpolitik berasaskan fakta termasuk mengambil kira pengalaman juga sejarah lalu.
"Sebab itu, saya mahu mengajak orang muda di kawasan Dun Bandar dan Parlimen Kuala Terengganu, kita jangan takutlah. Nak duduk dalam Pas, silakan tetapi keputusan pimpinan parti tuan-tuan kalau rasa tak betul, mesti berani kritik.
"Takkan presiden cakap semua betul. RUU (Rang Undang-undang) 355, kita di Amanah dan Pakatan Harapan kritik sebab itu cek kosong. Eh, tak sampai tiga bulan, tiba-tiba dia sendiri (Abdul Hadi) pinda kepada ada jumlah tahun dan sebat," bidasnya.
Mengulas lanjut tentang sikap politik sebahagian anak muda yang dilihat masih bersama Pas, beliau menasihatkan supaya golongan tersebut mendapatkan pandangan daripada mereka yang lebih berusia selain banyak membaca.
"Kita (orang muda) mungkin tiada waktu 1986. Kita kena berdamping orang lama. Orang tua dulu juga pernah muda. Mereka melalui pengalaman dan membandingkan dengan keadaan sekarang. Sebab itu mereka bersama Pakatan Harapan.
"Baca buku supaya keputusan yang dibuat pada waktu muda ini, kita tidak menyesal kemudian hari. Saya juga yakin 30 tahun akan datang, orang muda hari ini juga akan menerima formula Pakatan Harapan dan sedar bahawa Pas tidak boleh bersendirian," tambah Hasbie lagi.
Untuk rekod, keputusan PRU-13 dengan Pas masih dalam Pakatan Rakyat (nama gabungan parti pembangkang ketika itu) menyaksikan Abdul Hadi yang bertanding di P 037 Marang hanya memperoleh majoriti 5,124 undi.
Rekod itu jauh  lebih rendah berbanding Ketua Umum PKR ketika itu, Anwar Ibrahim di P 44 Permatang Pauh yang berjaya menang majoriti 11,721 undi manakala Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang di P 162 Gelang Patah menguasai majoriti 14,762 undi.
mdl

IKLAN BERBAYAR

Image result for iklan mudah
Previous
Next Post »

31 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Mac 2017 11:41 PG delete

Pas kuat apa.buktinya 90juta dedakun kena lahap smpi xbrni nk saman Sarawak report.. Pastu ada hati nk saman husam...bukti pas kuat lagi cik somi hadiah audi7 pada bini kedua pahtu ada ati nk sekeh kepala mufti.last2 menggelupur dtg umah mufti. Kahkahkahkahjahjahkahkahkay

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
6 Mac 2017 2:27 PTG delete

Aku dah kata banyak kali tak perlu pujuk2 PAS lagi.. PAS kan tak kuat .. tinggalkan aje lah.. keh keh keh..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Mac 2017 3:59 PTG delete

Betul tu.Pas kuat seks jer.kahkahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Mac 2017 4:57 PTG delete

Hehehe...tak akan ada yg lbh hebat selain dpd pemuki dan pendubur agung haprak...ahak

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Mac 2017 5:35 PTG delete

Hebat lagi pelahap 90juta Audi7.kahkahkahjahjah

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
6 Mac 2017 5:55 PTG delete

Semoga Allah ampunkan dosa kita semua..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Mac 2017 6:06 PTG delete

Btl ke wanrosli. Cmne plak dgn fitnah matsabu tolak hudud tu wanrosli agak2 Allah nk ampun x sbl wanrosli minta maaf dgn matsabu??????

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Mac 2017 7:09 PTG delete

Macam2 munafikun tuduh PAS tapi dalam masa yang sama tak pernah pulak putus asa ajak PAS bergabung dengan mereka.

Sifat2 macam ni lah yang dikatakan hipokrit, bacul dan tidak bermaruah.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Mac 2017 9:32 PTG delete

Jgn terus mengelak dgn cara bangang wan rosli. Jgn smpi kami ragui kejantanan ko. Bg je le video tu. Susah Nnt kat sana nak settle dgn mat sabu. Berenti le pakai ayat ala2 alim ko tu. Sikap ko inilah yg sebenarnya munafik. Bagi ye video tu

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Mac 2017 10:42 PTG delete

Korang ni jantan ke? hehehehe....bukan korang ni sama spesis dengan azrul?

kahkahkahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 Mac 2017 11:20 PG delete

Kalo pas jantan mst berani debat.ni heboh nk sekeh mufti last2 mufti ajak debat takot plak die nk debat.pastu melutut dtg umah mufti. Kahkahkah....blum lg cter nk saman Sarawak report. Kahkahkah

Reply
avatar
9 Mac 2017 9:23 PG delete

PAN kuat sgt ker?nk tanding kat mane pun tak tahu lg...berlagak mcm champion....kerusi skrg pun yg PAS punya....

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
9 Mac 2017 10:22 PG delete

Semoga Allah ampunkan dosa kita semua.

Juga semoga Allah ampunkan dosa sesiapa yg pernah berkata jika majoriti parti dalam PH menolak hudud, kami tidak akan teragak2 menolak hudud juga.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Mac 2017 4:18 PTG delete

Yg psti pan xkuat lebong mcm pas nk sekeh mufti last2 ajak debat kecut teloooooo.kahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Mac 2017 4:19 PTG delete

Mana video matsabu tolak hudud tu wanrosli??????

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
10 Mac 2017 6:51 PTG delete

Semoga Allah ampunkan dosa kita semua.

Juga semoga Allah ampunkan dosa sesiapa yg pernah berkata jika majoriti parti dalam PH menolak hudud, kami tidak akan teragak2 menolak hudud juga.

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
10 Mac 2017 6:51 PTG delete

Semoga Allah ampunkan dosa kita semua.

Juga semoga Allah ampunkan dosa sesiapa yg pernah berkata jika majoriti parti dalam PH menolak hudud, kami tidak akan teragak2 menolak hudud juga.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Mac 2017 10:25 PTG delete

Betul la xda video nya kan.... Wanrosli walataik sah penfitnah kan??????

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
13 Mac 2017 6:59 PG delete

Keh Keh Mat Nasir masih tak puas hati!

Mat Nasir istighfar jiwa pasti tenang! Keh Keh

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
13 Mac 2017 9:09 PG delete

Jgnla bagi alasan bodoh wanrosli. Masih igt ke dulu dok canang kecoh2 kata matsabu tolak hudud ada bukti jelas video matsabu mengatakan tolak hudud.lepas tu puas aku minta bukti video maka setelah puas wanrosli menggelupur maka wanrosli kasi satu video. Maka wanrosli melompat kegembiraan konon dah antar bukti tp bila aku buka video tu maka hanya ada gambar matsabu bersama pimpinan ph ulasan pulak drp temubual dan ulasan drp macai pas dan iskandar samad.suara matsabu sepatah pun xda mcmmana blh kata matsabu tolak hudud.. Jelas video fitnah sesuai utk golongan2 bodoh mcm wanrosli. Lepastu aku minta lagi smpi lah sekarang wanrosli masih menggelupur kepanasan.. So aku x berputus asa masih menanti MANA VIDEO MATSABU TOLAK HUDUD TU WANROSLI??????!!!

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
13 Mac 2017 10:05 PG delete

Sebab tu kena doakan sesama kita spt di bawah:

Semoga Allah ampunkan dosa kita semua wahai MOHD NASIR!

Juga semoga Allah ampunkan dosa sesiapa yg pernah berkata jika majoriti parti (DAP dan PKR) dalam PH menolak hudud, kami tidak akan teragak2 menolak hudud juga!

Astaghfirullah!

Keh Keh!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
13 Mac 2017 4:05 PTG delete

Buat pengetahuan wanroslimatnasir. ALLAH Xkan ampunkan dosa penfitnah selagi tidak minta maaf pada org yg difitnah.Dosa fitnah wanroslimatnasir pd matsabu tetap terus sbg dosa fitnah..... Bertaubatlah wahai wanroslimatnasir

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
13 Mac 2017 6:47 PTG delete

Tak payah menyamar lah Mat Nasir. Daripada menyamar kan lebih baik Mat Nasir mintak Husang Musang bagi video PAS terima RM 90 juta tu! Keh Keh

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
14 Mac 2017 11:29 PTG delete

pasal plak nak Mintak husang.. Xplak sesiapa sebut husang ada video 90juta.alahai.napa la bodoh sgt wanroslimatnasir ni.kahkahkahjah.dah la tu kalau nk kalih isu guna la cara bijak sikit.ni alahai cara budak tadika. Kahkahkahkah. Mana Video matsabu tolak hudud tu?????

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
15 Mac 2017 5:08 PG delete

1. Tak payah menyamar lagi lah Mat Nasir Keh Keh! Daripada menyamar kan lebih baik Mat Nasir mintak Husang Musang bagi video PAS terima RM 90 juta tu! Keh Keh

2. Bagi je video PAS terima RM90 juta tu Mat Nasir! Lembam lah Mat Nasir ni Keh Keh!

3. Ada ke nama Mat sabu disebut dalam doa aku tu Mat Nasir lembam oi? Jawab le jawab Keh Keh!

4. Maka dgn itu marilah kita berdoa lagi dan lagi:

Semoga Allah ampunkan dosa kita semua wahai MOHD NASIR! Keh keh..

Juga semoga Allah ampunkan dosa sesiapa yg pernah berkata jika majoriti parti (DAP dan PKR) dalam PH menolak hudud, kami tidak akan teragak2 menolak hudud juga! Astaghfirullah!
Dasar barua DAP! Keh keh

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
16 Mac 2017 10:07 PG delete

Laaaaa.kan dah kata xda video 90juta.xda sape sebut pun ada video 90juta....tp wanrosli sebut ada video matsabu tolak hudud mana video nya. Kehkehkeh

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
17 Mac 2017 5:13 PG delete

Mana video husang 90 juta? Fitnah le tew..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
17 Mac 2017 9:55 PG delete

Wanrosli walataik oooo wanrosli walataik. nape la bengap sgt. Brp kali aku nk ulang.mana ada video rm90juta tu.tak ada dan tak ada sbb xda siapa kata ada video rm90juta. Husang pun xda kata ada bukti video 90juta. Kalau xreti baca huruf kecik baca huruf besar ni.XDA VIDEO 90JUTA, XDA XDA DAN XDA XDA DAN XDA XDA VIDEO 90JUTA TUU SBB XDA SAPA KATA ADA VIDEO RM90JUTA TU. Wanrosli buat cerita konon ada video rm90juta tu pastu wanrosli minta vvideotu.kahkahkahkah.kebodohan apakah ini.kahkahkahkah....tp wanrosli ngaku ada video bukti matsabu tolak hudud tu mana bukti video nya??????bertahun dan berjuta kali aku minta....xkan bengap kot xfhm2 soalan lg.kahkahkahkahkah

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
17 Mac 2017 9:27 PTG delete

Tahniah Mat NASIR kerana percayakan alQuran juga. Cuma mintak kamu tlg bgtahu husang musang akan bahaya fitnah tu! Dan kita bagi masa kpd husang utk videokan bukti yg dia ada (kunonnya)..

AlQuran ada menyebut kewajiban melaksanakan hudud. LKS pula ada menyebut kewajiban menolak hudud. Jadi MOHD NASIR boleh tak tolong bgtahu mana satu pilihan PH? Samada beriman kpd alQuran atau LKS?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
18 Mac 2017 10:37 PG delete

Laaaaaa.kan dah kata xda video. Astaga ulang balik.ok xpa kami fhm tahap IQ wanrosli. So kamu ulang balik supaya wanrosli blh membaca perlahan2
Baca pelan2 wanrosli. Kami fhm wanrosli lmbt nk membaca so xfhm isi kandungan. Kami post lg supaya wanrosli blh baca perlahan2
Aku rasa wanrosli ni xreti membaca tu sbb senang kena perbodohkan dek umno. Atau baca br sikit dah tersilap baca xreti baca balik terpaksa merangkak balik baca satu2 huruf...sian jg aku tgk wanrosli ni xreti membaca. So aku post byk kali supaya memudahkan wanrosli membaca. Kalau tertinggal baca blh baca bwh lagi supaya blh baca pelan.xyah laju2 baca pelan2 pun xpa.kami faham dan simpati pd org2 mcm wanrosli wajib dibantu membaca

Wanrosli walataik oooo wanrosli walataik. nape la bengap sgt. Brp kali aku nk ulang.mana ada video rm90juta tu.tak ada dan tak ada sbb xda siapa kata ada video rm90juta. Husang pun xda kata ada bukti video 90juta. Kalau xreti baca huruf kecik baca huruf besar ni.XDA VIDEO 90JUTA, XDA XDA DAN XDA XDA DAN XDA XDA VIDEO 90JUTA TUU SBB XDA SAPA KATA ADA VIDEO RM90JUTA TU. Wanrosli buat cerita konon ada video rm90juta tu pastu wanrosli minta vvideotu.kahkahkahkah.kebodohan apakah ini.kahkahkahkah....tp wanrosli ngaku ada video bukti matsabu tolak hudud tu mana bukti video nya??????bertahun dan berjuta kali aku minta....xkan bengap kot xfhm2 soalan lg.kahkahkahkahkah

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
18 Mac 2017 4:11 PTG delete

Laa.. tapi mana video RM90 juta tu MOHD NASIR? Fitnah macam husang le tew!

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ The Geng