Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Selasa, Januari 09, 2018

Melayu Melaka akan menangkan PH pada PRU14, kata Adly

Melayu Melaka akan menangkan PH pada PRU14, kata Adly
Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Melaka, Haji Adly Zahari berkata, pengundi Melayu di negeri itu akan beralih menyokong PH pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) akan datang.
iklan penaja : PUSAT JUALAN TONE EXCEL www.tonenilai3.com
Hal ini berlaku katanya melihatkan sebahagian besar, malah rata-rata orang Melayu di negeri itu telah hilang keyakinan terhadap Umno-Barisan Nasional (BN) untuk terus membela nasib mereka seperti yang mereka yakini sebelum ini.
Sebelum ini sebahagian besar orang Melayu di Melaka katanya, menaruh keyakinan yang besar bahawa Umno-BN membela nasib orang Melayu, namun demikian keyakinan tersebut telah mengalami perubahan mengikut keadaan semasa.
Pada awal tahun 90-an, sokongan orang Melayu Melaka kepada pembangkang terlalu sedikit, sehinggakan dalam culaan yang pernah beliau lakukan sendiri pada tahun 1994 kata Adly, daripada 100 orang yang ditemui, hanya lapan orang yang menyokong pembangkang pada waktu itu.
Tidak hairanlah kata beliau, pembangkang begitu sukar bertapak malah sering hilang deposit dalam pilihan raya yang diadakan dalam tempoh tersebut.
Tetapi dalam tahun 1999, ekoran peristiwa mata lebam Datuk Seri Anwar Ibrahim, sokongan pengundi Melayu meningkat sehinggakan di Serkam, pembangkang berjaya memperolehi 43 peratus sokongan orang Melayu walaupun pembangkang kalah di situ.
Pengerusi Parti AMANAH Negeri Melaka itu berkata demikian dalam satu program ceramah anjuran PH Sungai Rambai di Jasin baru-baru ini.
Kini dalam keadaan ekonomi yang meleset dan kos sara hidup yang semakin meningkat, orang Melayu semakin hilang kepercayaan kepada pentadbiran PM Najib Razak dan sekarang mereka sudah mula meyakini bahawa kini telah ada pilihan lain kepada pemerintahan sedia ada iaitu Pakatan Harapan (PH), tambah beliau.
Di Melaka dalam keadaan sekarang kata beliau, jika seseorang pergi ke pekan Durian Tunggal contohnya, mereka akan lihat banyak kedai-kedai yang ditutup, bukan kerana peniaga bercuti, tetapi mereka tidak lagi berniaga dan ini memberi makna ada orang yang hilang pekerjaan.
Di Melaka Raya pula tambah beliau, boleh dilihat banyak bangunan diiklankan untuk dijual dan ia menunjukkan golongan peniaga sangat tertekan dalam keadaan sekarang terutama akibat GST.
Pelbagai lapisan masyarakat begitu terkesan dan dapat melihat dengan jelas keadaan ekonomi negara sekarang, kata beliau.
Menurut Adly, kajian terbaru yang dibuat oleh beberapa badan tertentu seperti Invoke dan Merdeka Centre menunjukkan bahawa memang sokongan rakyat Malaysia termasuk di Melaka kepada Umno-BN kini telah merosot sehingga kepada 41 peratus.
Menjelang PRU14, sebagaimana PH berjanji akan menghapuskan GST dalam masa 100 hari jika memerintah Malaysia, PH Melaka katanya, turut akan membuat tawaran kepada rakyat Melaka pada PRU14 nanti.
Sehubungan itu katanya, dua bulan lepas PH Melaka telah menubuhkan jawatankuasa, memanggil pemikir-pemikir dan menemui orang awam untuk mendapatkan pandangan mereka mengenai apakah yang benar-benar diperlukan oleh rakyat di Melaka.
Antaranya kata beliau ialah, rakyat di sini sangat memerlukan rumah mampu milik dan juga pekerjaan.
Justeru katanya, PH Melaka akan membincangkan perkara ini dan berusaha menangani dan berusaha mengetengahkan masalah tersebut sebaik mungkin.
mdl
Picture

21 ulasan:

  1. Sebelum mengundi kena ingat bersama-sama. Jangan undi kaki sakau aka Najib dan Rosmah. Nanti kita sama-sama jadi lahabau. Lagi celaka bagi nyawa pula pada penyakau duit kita sendiri!




    BalasPadam
    Balasan
    1. Anda dah berjaya diperbodohkan oleh Madey....kehkehkeh...MAHAFIRAUN, we know what you did last time.....

      Padam
  2. Klu mahdey pm...jgn haraplah rakyat nak undi.
    Konon nak penjarakan mahdey...semua dh melutut...hehehe
    Senang2 jer mahdey klepet korang...hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul... memang senang... atau senang sangat.. atau eh senangnya..

      Padam
  3. Alahai PANdir.....berangan la sepuasnya.....27 kerusi je....tu pun hilang deposit..kahkahkahkah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Babi babi umno dah mula attack blog PH..babi babi umno dpt duit bg anak bini makan..esok lusa bini babi babi umno kena rogol..anak sakit kat hospital..

      Padam
    2. Kahkahkah.....jangan marah cai.....redha aje la dengan 27 kerusi yang bakal hilang deposit......dah jadi babi suruhan DAPigs....makan dedak je la.....kahkahkahkah

      Padam
  4. Kitab Invoke jadi rujukan PANdir......rapiji bayar rapiji.....kelakau....kehkehkeh

    BalasPadam
  5. Pas+Ikatan+Gagasan Sejahtera=PIGS???

    BalasPadam
  6. Pas+Ikatan+Gagasan Sejahtera=PIGS???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pemimpin beriman tak mau disokongnya..

      Tapi pemimpin yg makan PIGS (BABI) punyalah disanjung.. dasar BARUA DAP!!

      Padam
  7. Moga jadi iktibar kepada ustaz muda yang baru setahun jagung dalam Pas... dan macai Umno yang suka maki hamun... PAN parti yang mana satu?

    sumber WIKIPEDIA -

    Pan-Malaysian Islamic Party (PAS)
    Parti Ikatan Bangsa Malaysia (IKATAN)
    Pan-Malaysian Islamic Front (BERJASA)
    Love Malaysia Party (PCM)
    Malaysian Hope Party (PHM)

    Yang lawaknya ada yang edit nama English buang PAN dalam WIKIPEDIA. Adoiyai...buang tebiat apa? Dah nama Pan-Malaysian Islamic Party, tukar pula kepada Malaysian Islamic Party. Malu agaknya. Tapi laman WIKI tetap kekalkan nama asalnya. Ubah macam mana pun jika search PAN Islamic Malaysian Party di WIKI tetap merujuk kepada parti suci.

    PAN rupanya merujuk kepada 2 parti sahaja macam di atas. Apa jadi bila ustaz doa JAHANAM PAN? Masya Allah. Doakan kebaikan ya ustaz. Parti sendiri pun tak sayang ke?

    Kalau ahli Pas dan Umno pun dah berdoa PANdir, maki PAN***, apa guna undi? Tiada lagi pilihan lain.


    #VOTE4PH




    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukti jelas tiada parti PAN dalam PH?

      Membership

      People's Justice Party (PKR)
      Malaysian United Indigenous Party (PPBM)
      Democratic Action Party (DAP)
      National Trust Party (AMANAH)



      Padam
    2. PAN = Parti Amnah Negara....kahkahkahkah....27 kerusi hilang deposit...kehkehkeh

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    4. National Traitors Party (AMANAH)
      atau
      Non Trusted Party (AMANAH)..

      Padam
  8. Babi babi umno dah mula attack blog PH, dah dpt duit la tu..esok lusa bini babi babi umno kena rogol.. Anak sakit kat hospital.. Padan muka..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alaihai cai...kalau dah membaruakan diri pada DAPigs...babi la jadinya....babi saja yang ada pada cai.....dapat duit haram dari DAPigs bagi makan anak bini...kesian PANdir.....27 kerusi....titiwangsa dah melayang......Dr Hatta nak tubuh parti sendiri......kehkehkeh

      Padam
  9. Madey tahu kat Malaysia ni golongan pembangkang seperti Haprak mudah diperbodohkan.....nasib baik mereka amat senang diklepet oleh Madey....yang susah diperbodohkan ialah PAS...... dan dah sememangnya pemimpin, ahli dan penyokong PAS ni semuanya cerdik-cerdik belaka...amat susah nak diperbodohkan....amat susah nak diklepet oleh MAHAFIRAUN.....sebabnya we know what you did last time...kahkahkah.....hebat PAS

    BalasPadam
  10. Membership

    People's Justice Party (PKR)
    Malaysian United Indigenous Party (PPBM)
    Democratic Action Party (DAP)
    National Traitors Party (AMANAH)

    BalasPadam
  11. Ambo xpernah sukakan dr.M tapi ambo akan berjuang dgn dia atas nama kebajikan rakyat.
    Ambo sejak dulu2 sukakan pas, tapi terpaksa ambo keluar kerana pemimpinnya kini tidak lagi membela rakyat..
    Apapun pilihan ambo... amanah, keadilan, bersatu hatta dap.. yang penting ambo pilih komponen HARAPAN. Kerana ambo adalah 'RAKYAT' bukan monyet yang suka diberi pisang pastu ditembak dgn senapang... bukan si suci penjual serban, bukan setan penjual melayu...

    BalasPadam

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...