Jumaat, Mei 29, 2020

4 ulasan:

  1. Layakkah bang non mengajar ilmu hadith. Setakat baca dialu alukan.

    BalasPadam
  2. Ucapan Dato' Seri Anwar Ibrahim (DSAI)berjudul Religion and Pluralism in a Divided World di London School of Economics pada 18 Mac 2010.

    DSAI seorang muslim insya-Allah tetapi padanya terdapat unsur-unsur pemikiran yang perlu diperbetulkan.

    Ucapan ini bukan kali pertama yang didengari oleh penulis berkenaan pendapat DSAI terhadap pluralisme agama.
    Pernah mengadakan Seminar Pluralisme Agama di Shah Alam dan DSAI turut mengemukakan pandangannya yang amat lunak dan mengelirukan berkenaan pluralisme agama.

    Di sini di perturunkan beberapa point penting ucapan beliau (dalam bahasa Inggeris dan terjemahannya) yang mengandungi dukungan terhadap faham pluralisme agama sama ada secara langsung atau tidak langsung, secara sedar atau tidak sedar. Wallahu a'lam.

    Mempertikaikan kebenaran aqidah yang eksklusif

    DSAI : "But I say bear it we must for indeed, it is a stark reality of our world that certain religious groups hold that only certain fundamental doctrines may lead to salvation. This exclusivist outlook unfortunately cuts across the board as between religions as well as within the denominations".

    Maksudnya : "Tetapi saya katakan tanggunglah, sesungguhnya, kita mesti lakukannya, ia merupakan realiti sebenar di dunia kita hari ini, bahawa golongan-golongan agama tertentu menganggap hanya ajaran asasi tertentu (fundamental doctrines) sahaja yang membawa ke arah jalan keselamatan (salvation). Pandangan yang ekslusif ini (yang mengangap hanya satu agama sahaja benar), malangnya telah tersebar secara meluas dalam hubungan antara agama-agama dan juga di kalangan mereka yang sama agamanya".

    BalasPadam
  3. Salahkan Mahathir dia yang pilih nak letak jawatan bukan kami.

    Kami sangat terkejut keputusan itu tanpa dibawa berbincang.

    “Selepas menyertai Bersatu, perbincangan berlaku dari semasa ke semasa.

    Dr Mahathir minta arahkan parti bukan hanya perkukuhkan kedudukan, tapi juga mengurangkan keyakinan rakyat terhadap DAP.

    Dalam erti kata lain Tun nak sabotaj Pakatan Harapan.

    “Ketika itu, parti buat kerja atas arahan Perdana Menteri ketika itu, dan apa yang patut dilakukan, contohnya Kongres Maruah Melayu dilakukan secara besar-besaran dan mungkin tidak dapat parti lakukan jika tiada arahan Perdana Menteri (ketika itu),” kata seorang pemimpin Bersatu.

    Menurutnya, berlaku perbincangan untuk membawa Bersatu keluar daripada PH.

    “Dalam beberapa perbincangan, termasuk antara dia, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri Mukhriz Mahathir, Peja (Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu) dan Datuk Dr Abd Latiff Ahmad bersama Dr Mahathir di rumahnya, mencari jalan macam mana Bersatu keluar daripada PH.

    “Ini permintaan (Dr Mahathir). Kita kata, buat bersama-sama dan yang lainnya sudah menjadi sejarah apabila Dr Mahathir sendiri letak jawatan sebagai Perdana Menteri,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Bersatu, di Petaling Jaya, hari ini.

    Katanya, semua pihak termasuk Muhyiddin yang juga Presiden Bersatu terkejut dengan peletakan jawatan Dr Mahathir kerana ia dilakukan tanpa sebarang perbincangan.

    Malah, ketika Yang di-Pertuan Agong perlu memilih Perdana Menteri baharu Februari lalu, Hamzah mendakwa beliau dan pimpinan Bersatu lain bekerja keras memastikan Dr Mahathir kekal sebagai Perdana Menteri apabila namanya antara yang dicalonkan kepada Istana Negara.

    “Namun, sejarah membuktikan Dr Mahathir tidak mendapat sokongan. Bukan saya yang memecahbelahkan parti, tapi beliau yang letak jawatan dan tak dapat sokongan.

    Kenapa sekarang nak ambil semula jawatan Perdana Menteri...!?

    BalasPadam
  4. Atok tu cuma nak alih fokus rakyat jer dlm isu atok dipecat.

    Konon2nya atok nak tunjuk power seolah2 dia 'memberontak' agar nampak atok tak khianat Anwar dan pH selama ini.

    Berdramalah atok selagi boleh berdrama bagi tunjuk sikit pada khalid dan mat sabu rasa teruja.

    Semua tahu Atok perancang utama sehingga pH tumbang.

    Kalau Atok benar2 ingin menentang Muhidin dan PN..dengan jumlah mp 129 yg dikatakan melebihi jumlah mp pn...atok dan bang non silakan mengadap YDP Agong utk tukar kerajaan sekarang. Tak perlu tunggu Julai ini

    Kalau dah tukar pastinya Anwar yg ada majoriti dlm pH sebagai PM dan bukannya tua nyanyuk nie.

    Itu jer...

    Kpd mahacai2 yg bodoh bistari, drama Atok kau tu rakyat senang sangat nak baca.

    Jalan ceritanya dah basi direcycle kembali agar menampakkan Atok lah manusia yang paling suci dan terbaik di alam maya ini dan orang lain semua salah.

    Tak dpt tambat hati Anwar dan DAP yg tahu strateginya...sekurang2nya dpt ambik hati mahacai2 bodoh bangang bistari di luar sana pun cukup lahh..

    kikikiki..

    Yes, there is no such thing as ‘129 MPs’, but something is definitely cooking

    So Brother Anwar Bin Ibrahim if you say it 129 MPs on your side now...

    Bring SD to Agong now....!!! No need to wait until July...

    Bring it SD to Yang Dipetuan Agong now. Atok dont acah acah power lagi atok... Bring it on

    BalasPadam

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...

Senarai Blog...Geng