Kerajaan pertimbang bantuan Aidilfitri bantu penjawat awam

Kerajaan pertimbang bantuan Aidilfitri bantu penjawat awam
Kementerian Kewangan akan mengusulkan cadangan kepada Perdana Menteri berkenaan bantuan Aidifitri yang bakal menjelang, kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng.
iklan penaja : PUSAT JUALAN TONE EXCEL www.tonenilai3.com
Beliau berkata cadangan itu akan diutarakan bagi membantu penjawat awam yang bergaji rendah untuk menyediakan persiapan menyambut Hari Raya.
“Untuk Hari Raya ini, ada yang bertanya (tentang bantuan), tapi saya harap tuan-tuan dan puan-puan bertimbang rasa kerana keadaan ekonomi (negara) yang kurang baik,” katanya ketika menghadiri Majlis Perhimpunan Bulanan Kementerian itu, perhimpunan pertamanya selepas memegang jawatan berkenaan.
Lim juga berkata bantuan tersebut ditujukan kepada golongan berjawatan rendah, dan jumlah bantuan itu akan diumumkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.
“Kita cuba menonjolkan imej kepimpinan melalui teladan, kita tidak memotong gaji penjawat awam, sebaliknya gaji menteri kabinet dipotong sebanyak 10 peratus… ini dipersetujui dalam mesyuarat kabinet pertama Pakatan Harapan.
“Dan mesej yang hendak kita sampaikan ialah ekonomi Malaysia berdepan dengan masalah kerana ketirisan dan penyelewangan wang yang terjadi sebelum ini,” katanya dipetik Bernama.
Lim menjelaskan bahawa kerajaan berdepan isu fiskal dan hutang negara, di mana kedudukan kewangan negara tidak selari dengan apa yang sebarkan kepada rakyat.
“Bagaimana pun, janji hendaklah dipegang teguh walaupun ia bertembung dengan posisi fiskal negara,” katanya, sambil menambah bahawa beliau akan menyatukan sistem dan laporan kewangan negara dalam minggu pertama menjalankan tugas sebagai menteri kewangan.
Laporan tersebut dijangka dapat memberi gambaran jelas mengenai prinsip asas ekonomi, dan tiada maklumat yang akan dirahsiakan.
“Kita juga akan meminta syarikat penarafan terkemuka seperti Pricewaterhouse Copper membantu kita dalam melancarkan lagi proses ini,” katanya.
Ini penting dalam mengimbangkan kedudukan fiskal negara dan janji-janji yang dibuat oleh Pakatan Harapan semasa kempen Pilihan Raya ke-14.
Lim juga berharap Malaysia akan menjadi negara yang menerapkan aspek keusahawanan dan pada masa yang sama, menjaga kebajikan rakyatnya.
“Keusahawanan dan kebajikan boleh berjalan selari, dan Pulau Pinang merupakan contoh pelaksanaannya yang berjaya,” katanya.
mdl

Picture
Previous
Next Post »

32 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mei 2018 9:50 PG delete

Terima kasih pakar ekonomi yg bangang....hehehehe

Dlm sejarah...negara luar buat kajian terowong dasar laut baru belasan juta ringgit.Panjang dan lebih jauh.Siap pulak tu...hehehehe

Pakar ekonomi haprak buat kajian melebihi rm300juta tapi tak siap2...hehehehe

Reply
avatar
resa julianti
AUTHOR
26 Mei 2018 10:22 PG delete

meu bermain game dengan uang asli tanpa ribet klik di sini aja www.DONACOPOKER.com, ada promo menarik di lebaran ini loh, caranya mudah banget untungnya gede banget tunggu apa lagi biar ga penasaran mainkan gamenya di DonacoPoker.com atau bisa hubungi
BBM : DC31E2B0
LINE : Donacopoker
WHATSAPP : +85515875229

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mei 2018 5:35 PTG delete

Zahid: Staf lantikan politik ada keluarga dan mulut untuk disuap
https://www.malaysiakini.com/news/426937

Zahid komedi nampaknya tidak kisah langsung dengan ahli Umno - Be End yang dapat lantikan politik sebelum ini. Paling malang, Pemangku Presiden Umno - Be End mahu lepas tangan dan membiarkan nasib ahli sendiri ditentukan oleh parti lain? Kekeke. Malang sungguh nasib ahli Umno - Be End jika Zahid Komedi nak jadi calon Pemilihan Umno pada bulan depan.

Zahid Komedi, pekerja kontrak lantikan politik sepatutnya berkhidmat dengan tuan politiknya sendiri. Contoh paling senang macam macai fakenews yang sokong skandal 1MDB, GST 6%, tol dan hutang negara dinaikkan sebab ikut tuan politiknya yang korupsi.

Takkanlah macai fakenews tiba-tiba kena menagih kerja daripada Pakatan Harapan untuk sokong siasat skandal 1MDB, sifar GST, kaji projek mega yang membazir (mansuh tol tiada dalam manifesto 100 hari Pakatan Harapan macai fakenews). Apa yang ada dalam manifesto 100 hari Pakatan Harapan pun macai fakenews tak baca dan tak tahu. Mana boleh bekerja dalam Kerajaan Pakatan Harapan? Kekeke.

Zahid Komedi sediakan 1.5 juta peluang kerja untuk pendatang asing Bangladesh, Nepal dan Indonesia, tapi 700k ahli sendiri dibuat macam sampah bila sudah kalah. Tolonglah Zahid Komedi berikan kerja kepada mereka di Pahang dan Perlis. Kekeke.




Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mei 2018 5:54 PTG delete

10 Janji Pakatan Harapan dalam 100 hari?

1. Mansuh GST = GST 0%
2. Subsidi petrol bersasar = harga minyak stabil
3. Hapus hutang Peneroka Felda = Pengerusi Felda yang baru?
4. KWSP untuk surirumah = 2% gaji suami + RM50
5. Gaji minimum = Kajian Council Of Elders
6. Tangguh bayar PTPTN = B40 layak tangguh bayaran
7. Menyisat Skandal Mega = SRC, 1MDB , MARA, LTAT, Tabung Haji, TRX, Derma Tok Arab, Derma politik sudah berjalan tanpa gangguan politik....
8. Mengembalikan Status Sabah & Sarawak = Be End di sana sudah goyang
9. Skim Peduli Sihat = Menteri Kesihatan baru dilantik minggu ini
10. Kaji semula Projek Mega = Pas sudah merayu ECRL diteruskan, PM sudah umum projek Mega yang masih dalam perancangan dihentikan.

Macai fakenews please take note. Jangan tidur sambil meroyan lagi. Kekeke.




Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mei 2018 6:10 PTG delete

https://www.bharian.com.my/bisnes/pasaran/2018/05/430294/bursa-malaysia-kembali-ditutup-tinggi

KUALA LUMPUR: Setelah tiga hari berturut-turut mengalami penurunan, Bursa Malaysia kembali meningkat untuk ditutup tinggi hari ini, dipacu minat belian baharu selepas reaksi keterlaluan​​​​​​​ terhadap paras hutang negara telah reda walaupun bursa serantau mencatatkan prestasi bercampur-campur, kata peniaga.

Penanda aras FTSE Bursa Malaysia KLCI (FBM KLCI) ditutup pada 1,797.40, meningkat​​​​​​​ 21.74 mata​​​​​​​ daripada 1,775.66 sewaktu ditutup pada Khamis.

Macai fakenews sebar berita palsu. Pelabur tetap yakin Kerajaan Malaysia mampu langsai hutang Kleptokrat Sial Najib Tun Razak. Syukur. Kekeke.




Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mei 2018 6:18 PTG delete

Cai...menyiasat skandal mega???
Skandal mega zaman tun klepet tak disiasat ker????
Hehehehe...sekadar bertanya...

Bukannya apa...dulu ramai pemimpin haprak nak siasat skandal kewangan tun klepet dan akan penjarakan dia...hehehehe

Adakah ianya siasatan skandal terpilih atau tun klepet dah mendapat pengampunan oleh ehem..ehem...hehehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mei 2018 6:20 PTG delete

Syukur....hehehehehe

Ingat dah bangkrap dah negara kita nie....hehehehe

Alang2 kita ada rizab bnm yg besar spt kata majlis org2 tua tu...hehehehehe....boleh tak BAPAK SEGALA TOLol hapuskan TOLol demi kesejahteraan rakyat....hehehehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mei 2018 6:29 PTG delete

Ttg ecrl nie rakyat agak musykil..cai!
Masa kempen pru14 haprak kata mampu bina ecrl dgn kos rm27b berbanding rm55b era najib...
Kemudian mahlis org2 tua...hehehe..mengatakan kos dinaikkan sebanyak rm11b menjadi rm66b....hehehehe

Yg kata tambah rm11b ialah majlis org2 tua si tun daim...menteri kewangan paling kurap..kata anwar....hehehehehe

Kenapa daim tak merujuk kpd kabinet sblm umumkan????
Paling tidak pon merujuk pada yb tokong yg pakar dalam ekonomi terowong dasar laut....

Pening...apa fungsi majlis org2 tua tu dan sitokong sebagai menteri kewangan?????
Nampak bangang sistem pentadbiran haprak....hehehehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mei 2018 6:53 PTG delete

Saksi ke 17 RCI Forex TS Mohamed Nor pun ketawa baca komen macai fakenews. Kekeke. Dol kalau dah kes lebih 20 tahun lepas nak siasat lagi kau ingat siapa saksi yang akan dipanggil? Bukan Kleptokrat Sial Najib Tun Razak dan pemimpin Umno Be End akan termasuk sekali sebagai saksi penting? Kekeke. Rasanya kalau siasat sekarang, Kleptokrat Sial terus jadi suspek utama kes dol. Kekeke.

Kes ECRL dan Majlis Penasihat Kerajaan satu contoh Kerajaan ambil kira pendapat pakar. Kalau macai fakenews pakar, boleh cuba mohon masuk macam Ali Hamsa cuba mohon jadi ahli Councils of Elders. Kekeke. Kalau kena rejected awal kau faham sahaja level sendiri sebelum nak komen meroyan. Kekeke.




Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mei 2018 7:01 PTG delete

Buat untuk manifesto parti macai fakenews. Hapus tol. Undilah parti macai fakenews. Kekeke.

Kalau siasatan SRC dan 1MB dah mula cari penerima aliran wang haram, ramai juga yang akan kena letak jawatan demi menjaga maruah parti. Kekeke. Sekarang pun dah nampak beberapa pemimpin yang tahu apa nasib mereka selepas ini. Kekeke. Jangan sokong korupsi. Akhirnya integriti dan maruah juga yang tetap akan disokong Rakyat.



Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mei 2018 7:06 PTG delete

Ingatkan negara dah bangkrap sampai mansuhkan br1m...hehehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mei 2018 7:08 PTG delete

Majlis org2 tua kenapa tolak anwar???
Hehehehehe....

Nampaknya ada yg jadi boneka dlm kerajaan haprak...hehehehe
Kesian....

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mei 2018 7:12 PTG delete

Skandal forex..bmf..perwaja..MAS..th..perjanjian konsesi tol..ipp...peejanjian air dgn singapore dan baaaanyak lagi....tidak disiasat sekali kerrrr
Hehehehehehehe....

Khir toyo kena jel krn beli rmh murah dgn org yg berkepentingan....
Pakar ekonomi haprak???????
Hehehehehe....memalukan

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mei 2018 7:14 PTG delete

Jangan lupa tunaikan janji hapuskan TOLol...hehehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mei 2018 10:20 PTG delete

Apa yg penting rakyat dh tolak BN semoga berjaya jadi pembangkang yg baik ok ..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mei 2018 11:06 PTG delete

Semoga kerajaan haprak mampu menerima kritikan rakyat...hehehehe
Dan juga mampu menunaikan semua janji2 manis manipesto...hehehehe

Tak sabar beli minyak rega rm1.50 seliter dan tak perlu lagi guna touch n go lalu plaza TOLol....hehehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mei 2018 11:13 PTG delete

nasional/2018/03/397354/manifesto-ph-br1m-dikekalkan-tol-dihapuskan

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mei 2018 11:15 PTG delete

Syukur...pakatan haprak akan menghapuskan TOLol...hehehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mei 2018 11:17 PTG delete

Klu berjaya dihapuskan TOLol...aku berguling2 atas plaza TOLol...hehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
26 Mei 2018 11:56 PTG delete

Rasa2nya haprak akan jadi BN era 22tahun.
Pak2 menteri hanya boneka dan angguk2 segala keputusan....hehehehe

Kroni2 dikatakan dah melobi ambik konsesi TOLol.Hrp menteri2 reformis mampu mghalang...hehehehe
Jika tidak..maka sia2 lah wang rakyat digunakan utk menebus konsesi TOLol2 oleh najib sblm ini jika benar.

Apa2 pon...siapa peeM yg mula2 buat perjanjian berat sebelah dgn syarikat konsesi TOLol ini perlu bertanggungjwb mgkaji balik perjanjian2 tersebut.

Sepatutnya buatlah perjanjian di mana setelah memperolehi semula modal dan keuntungan...TOLol2 ini diturunkan cukup utk sedikit keuntungan di pihak kerajaan dan syarikat konsesi TOLol serta mampu mengadakan penyelenggaraan serta emolumen pekerja.

Ini tidak...setiap 5 tahun akan naik 26%.Bayangkan klu 30 tahun akan jadi 156% bayaran TOLol...ish3x
Mujur semakan semula dpt dikurangkan kpd 5% setiap 3 tahun ketika era najib menjadikan TOLol hanya naik 50% slps 30tahun.Nampak bezanya kan...hehehehe

Maka..BAPAK SEGALA TOLol perlu bertanggungjwb dan jangan ada perjanjian tepi dgn syarikat2 konsesi TOLol.....

Jika kerajaan haprak mampu mghapuskan TOLol...aku respect dgn haprak dan akan berkempen utk haprak pru15 nanti...hehehehe.Janji nie!!!

Tapi sayang jugak kan...banyak wang rakyat habis jika berjaya menebusnya.Apa boleh buat manusia yg kononnya pakar jadi kurang pakar bila rambang mata membuat perjanjian konsesi TOLol suatu ketika dulu....hehehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
27 Mei 2018 1:27 PG delete

bangang betul mamat ni,br1m masih ada la,mungkin untuk tahun seteryusnya nama ditukar.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
27 Mei 2018 5:50 PG delete

https://www.roketkini.com/2015/10/13/tol-dasar-penswastaan-bn-gagal-kroni-untung-rakyat-rugi/

Tangguh kenaikan tol 20 lebuh raya babitkan pampasan RM558.69 juta -Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
27 Mei 2018 5:59 PG delete

Namun, Johari tidak memaklumkan tol-tol yang akan dilanjutkan tempoh konsesinya.

Ketika ditanya berapa lama tempoh tambahan bagi tol-tol tersebut, Johari berkata: "Kita akan tentukan kemudian." - Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Johari Abdul Ghani. Bajet 2018

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
27 Mei 2018 6:17 PG delete

Namun katanya, kerajaan sentiasa berunding dengan syarikat konsesi terutama berkaitan kadar tol supaya mereka tidak menaikkannya dan memanjangkan tempoh konsesi mereka jika perlu. - Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar 2015

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
27 Mei 2018 6:49 PG delete

Macai fakenews. Apa cerita macai tiba-tiba nak mansuh tol tapi boss nak lanjut tempoh konsesi? Kekeke. Tempoh lanjut pun kena OSA dol. Haramjadah betul boss macai fakenews. Kekeke.



Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
27 Mei 2018 6:54 PG delete

Siapa untung kalau tol mansuh sekarang? Macai fakenews tolong jawab. Kekeke.

Kerajaan baru terma baru tapi konsesi tol lama. Apa akan berlaku? Macai fakenews tahu jawapannya. Kekeke.

Logik tak mansuh tol sekarang kalau Kleptokrat Sial Najib Tun Razak masih berkuasa? Macai fakenews tahu jawabnya. Kekeke.


Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
27 Mei 2018 6:58 PG delete

Apa yang dijanjikan dalam terma di antara Kerajaan Kleptokrat Sial Najib Tun Razak dengan konsesi tol tahun lepas? Macai fakenews mungkin dah tahu. Rakyat sahaja yang belum tahu. Kalau tahu? Kekeke.



Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
27 Mei 2018 7:05 PG delete

Perjanjian berat sebelah dengan tempoh konsesi yang tidak masuk akal? Macai fakenews sedia tahu Kerajaan kena bayar pampasan yang sangat besar untuk mansuhkan tol. Terutamanya jika Kleptokrat Sial memanjangkan tempoh konsesi secara sorok-sorok dalam Bajet 2018. Inilah muka Kleptokrat Sial pembelot talibarut pengkhianat kepentingan Rakyat.

Yang untung cuma orang kanan pengarah besar tak tahu malu yang dipanggil pengampu oleh Datuk A. Kadir Jasin. Bila dah tergolek boss, mereka pijak-pijak boss lama untuk jilat boss baharu. Tipikal Melayu korup. Kekeke.



Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
27 Mei 2018 7:26 PG delete

Berita selepas 5 bulan PRU13 berakhir. Be End menang sebagai Kerajaan Undi Popular 49%.

Kenaikan elak peningkatan bebankan rakyat: Wahid

KUALA LUMPUR: Kenaikan kadar tol yang dijangka berlaku tahun hadapan (2014) tidak dapat dielakkan memandangkan perkara itu terkandung dalam perjanjian konsesi antara kerajaan dan syarikat konsesi lebuh raya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Wahid Omar berkata telah tiba masanya untuk kadar tol dinaikkan, memandangkan perjanjian konsesi menyatakan kadar itu perlu disemak dan dinaikkan pada 2011.

Belum setahun PRU13 berakhir, Kleptokrat Sial sudah naik harga tol di seluruh negara! Kekeke. Nasib baiklah PRU14 mereka sudah dihalau daripada Putrajaya!



Reply
avatar
27 Mei 2018 7:32 PG delete

Hello mangkok... kau ingat dgn komen2 kau tu menyebabkan kami menyesal pangkah PH ke..bodoh punya komen.. baru 2 minggu PH dpt putrajaya..kau nak samakan.. 2 penggal najib pegang putrajaya..mcm org takde akal je kau ni..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
27 Mei 2018 12:38 PTG delete

Bermakna macai2 haprak tahu siapa dalang kpd kenaikan dan tempoh pjg bayaran TOLol di negara kita....hehehehehe
Klu tak ada kepentingan atau peejanjian tepi..apa peduli dgn nasib rakyat membayarnya...kan
Hehehehehe

Cuma sebagai pgguna TOLol kita semua berharap pelopor perjanjian berat sebelah konsesi TOLol yg dipuja2 macai2 haprak mampu berbuat sesuatu atas kerosakan yg dia pernah lakukan dulu.Jangan asyik berpolitik dan menyalahkan org lain...hehehehe

Maka...kami rakyat marhaen berharap BAPOK SEGALA TOLol mampu mgkaji dan menyemak perjanjian2 TOLol yg BANGANG agar tidak membebankan rakyat.

Selepas dikaji..biar rakyat diberi sesalinan perjanjian (secara online) yg lebih adil kpd rakyat dan bukan kpd kroni2.Sementara umur BAPAK SEGALA TOLol msh dipjgkan tuhan dan diberi pula kuasa utk membetulkan kesalahan2nya yg lalu.
Hehehehe....

JANGAN INGAT RAKYAT TAK TAHU APA2 DI ZAMAN INTERNET DAN TELEFON PINTAR INI....HEHEHEHEHE

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
27 Mei 2018 2:33 PTG delete

Kekeke. Bila fakenews yang cuba disebar gagal tiba-tiba macai pun nak jadi telus. Kekeke. Walhal zaman Kleptokrat Sial dokumen Kementerian Kewangan paling banyak OSA dan dipalang merah. Kekeke. Macai fakenews mengata dulang paku serpih, mengata orang tapi awak yang terlebih! Kekeke.



Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

http://www.gajimasyuk.com/user/toneexcel

Senarai Blog @ Bisnes