KAJIAN : SEBAHAGIAN BESAR RAKYAT SARAWAK KATA KERAJAAN BN TIDAK ADIL

 

Sebahagian besar rakyat Sarawak percaya mereka dilayan secara tidak adil oleh kerajaan pusat tetapi ramai melihat keadaan mereka menjadi lebih baik sejak menyertai Malaysia, demikian menurut kajian terbaru oleh badan penyelidikan, Merdeka Center.

Lebih separuh daripada rakyat Sarawak yang ditinjau, iaitu sebanyak 54 peratus, percaya bahawa mereka dilayan secara tidak adil oleh Putrajaya.

Ini terutama di kalangan masyarakat Cina dengan 74 peratus daripada mereka berpendirian demikian.
Sentimen itu agak seragam di kalangan penduduk di Sarawak.

Namun terdapat peningkatan mendadak yang ketara bahawa negeri itu dilayan secara tidak adil oleh Putrajaya di kalangan golongan berpendapatan tinggi dan tahap pendidikan tinggi serta juga di kalangan generasi muda.

Bagaimanapun sentimen berkenan adalah terbalik apabila soalan sama ada keadaan Sarawak lebih baik selepas menyertai Persekutuan Malaysia pada tahun 1963.


Hampir separuh daripada rakyat Sarawak yang ditinjau, iaitu 49 peratus, percaya bahawa negeri itu kini lebih baik, manakala satu pertiga daripada mereka, iaitu 34 peratus, percaya keadaan negeri itu lebih buruk selepas bersama Malaysia.

Sebahagian besar rakyat Sarawak yang ditinjau juga memihak negeri itu diberikan autonomi lebih besar dan menyokong kumpulan pro-autonomi Sarawak untuk rakyat Sarawak (S4S).

mk

IKLAN PENAJA

Anda adalah di antara 43 JUTA pengguna telefon di Malaysia. Tahukah anda pengguna telefon di masa kini sedang menikmati komisen serta bonus yang dibayar kepada mereka setiap bulan? Telefon bukan lagi alat untuk berhubung, telefon kini telah terbukti dapat dijadikan alat untuk menjana pendapatan yang tidak putus setiap bulan. Anda nak tahu?

Kami membina sistem yang lengkap untuk anda hasil dari perbincangan, pengalaman serta ilmu pemasaran yang kami ada. Untuk menjadi salah seorang daripada pengguna telefon yang menjana pendapatan pasif setiap bulan, anda hanya perlu memahami :

Faham Sistem AutoDownline & AutoPlacement

Hadam ilmu yang kami sediakan Praktik teknik yang disediakan Apabila elemen hebat ini bergabung,maka bersiap sedialah untuk menerima pendapatan yang tidak masuk akal hasil dari bantuan sistem kami ini. Harapan kami dengan bantuan sistem kejayaan ini dapat membantu anda menjadi seorang usahawan online yang berinovasi, berdaya saing dan tidak mustahil, seorang Jutawan atau Multi-Jutawan Semoga anda sukses dan menambah nilai dalam hidup orang ramai.

klik link sini : http://autod9.com/army


 
http://iklanviral.blogspot.my
 
  http://www.kelabsimkad.com/
Previous
Next Post »

28 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
7 April 2016 2:22 PTG delete

Tp hadi kata bn kerajaan yg adil dan baik

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 April 2016 4:06 PTG delete

Ya btl tu hadi sentiasa back up najib.kalau pkr dap pan sentiasa dihentam oleh pas..berlainan pulak dgn bn mendapat layanan istimewa dr pas..siap dpt jwtn klustermuster lagi tu..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 April 2016 5:42 PTG delete

Tok sah layan pas..buang masa saja. Kereta buruk. Sekarang kita rakyat Sarawak sudah nampak parti mana yg jujur. Selama ini kita percayakan BN. Tapi bila memerintah yg sapu million2 rupanya kepalanya. Rakyat lg susah. Ini kali kita tukar semuanya. No more..you help me ..i help you.

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
7 April 2016 5:42 PTG delete

Dap pun ok apa.. cuma x de swimming pool..

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
7 April 2016 5:42 PTG delete Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 April 2016 6:16 PTG delete

Gi minum susu dulu baru komen..kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 April 2016 6:24 PTG delete

Pas guna calon kapir kristian prn serawak,ckap tak serupa bikin oii ltak calon bukan islam tak mbantu konon iban kristian tu hapa???pas parti tunggangn kristian lak ker?..kahkahkahkah..bgi hadi minum susu omega kasi sel brcntum..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 April 2016 7:22 PTG delete

He5 pas parti kereta buruk? Memang tak salah lagi. Sudah la buruk, driver nya pulak pening sebab tertelan pil kuda. Melingkau2 jalannya.last2 terlanggar tong taik. Keh5

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
7 April 2016 10:17 PTG delete

Khadam mana khadam..?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 April 2016 10:32 PTG delete

Khadam tengah minum susu omega la wanrosli oi.kasi bijak2 mcm walaon pas pakai baju dewa cina tarik sokongan cina.kahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 April 2016 11:09 PTG delete

Aku rase wanrosli ni pun ske pakai baju dewa cina kat umah.kahkahkah

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
8 April 2016 5:18 PG delete

Bagus .. sekurang2nya kini PAN sudah pun mengaku secara terbuka bahawa PAN adalah khadam DAP.. manakala tuduhan pd PAS bhw PAS khadam UMNO hanyalah tuduhan tidak berasas sama sekali memandangkan kini PAS bersama Blok ke 3 bukannya BN!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
8 April 2016 7:18 PG delete

Tu la bila parti tidak ada perlembagaan umpama kemuncup bila ditepis je jatuh, umpama lalang yang ditup angin yang tiada teras kekuatan, Tunduk sana tunduk sini, itulah yang dinamakan khadam.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
8 April 2016 8:12 PG delete

Bila wan rosli sndri komen sndri jawab n ada dua watak kompom kena minum susu omega campur dedak..kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
8 April 2016 8:47 PG delete

Aduyaiiiiiii. Wanrosli2. Sendiri komen sendiri jwb lagi.aduyaiiiiiii

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
8 April 2016 9:14 PG delete

Kdgkala sian juga org2 pas ramai tua bangka apah pun xtau pasal ekonomi ka negara ka mengharapkan pas,rupa nya pula dah jadi khadam. Elokla tu pesideng jd penasihat, pas jd khadam bn.terbaek pas

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
8 April 2016 11:13 PG delete

Kami parti Islam amanah akan terus meyokong kawan kami DAP, kami memang tahu kami khadam DAP sebagai tuan kami, penyokong2 kami tidak mengangap kami begitu, kami masih selamat. Terimakasih kepad penyokong2 kami yang setia seperti kami. Kamu setia kepada kami parti Islam amanah, kami akan setia kepada DAP.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
8 April 2016 3:55 PTG delete

Sudah2 la wanrosli komen wanrosli. Tolong la rajin sikit cari idea hujah2 yg bernas,jgnla busukkan nama pas yg mmg busuk.kahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
8 April 2016 4:00 PTG delete

Kami parti Islam Pas akan terus meyokong kawan kami UMNO, kami memang tahu kami khadam UMNO sebagai tuan kami, penyokong2 kami tidak mengangap kami begitu, kami masih selamat. Terimakasih kepad penyokong2 kami yang setia seperti kami. Kamu setia kepada kami parti Islam PAS, kami akan setia kepada UMNO.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
8 April 2016 4:00 PTG delete

Kih kih

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
9 April 2016 6:00 PG delete

Yg pastinya PAS tidak bersama UMNO dlm satu pakatan..
Yg pastinya PAN bersama DAP dlm satu pakatan.. sbb tu PAN ni khadam DAP..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
9 April 2016 11:25 PG delete

Yg pastinya PAN tidak bersama UMNO dlm satu pakatan..
Yg pastinya PAS bersama UMNO dlm satu pakatan blog ke 3 suku.. sbb tu PAS ni khadam UMNO ..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
9 April 2016 9:08 PTG delete

Yg pasti pasik passikulutut al walakontoli

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
9 April 2016 9:59 PTG delete

Syukurlah .. dah ngaku khadam DAP..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 1:13 PG delete

Syukurlah..Hadi dh ngaku jd khadam UMNO



Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
11 April 2016 6:49 PG delete

FAKTA : 

PAS - B3
UMNO - BN
DAP - PH
PAN - PH 

KESIMPULAN : 

PAS KHODAM UMNO - TAK LOGIK LANGSUNG
PAN KHODAM DAP - TERAMATLAH LOGIKNYA

TAHNIAH PAS KERANA BERJAYA MENGELAKKAN DIRI DARI MENJADI KHODAM UMNO MAHUPUN DAP.. ALHAMDULILLAH..

TAHNIAH PAN KERANA BERJAYA MENJADI KHODAM DAP SEPERTI YG DIIDAMKAN OLEH PARA ULAMAK DAN PROFESIONAL DALAM PARTI.. ALHAMDULILLAH..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 April 2016 8:48 PG delete

Pas xngaku khodam umno tp chif khadam tua(hadipesideng) sentiasa backup najib.khadam tua mmg setia pd tuannya umpama anjing yg setia pada tuan nya.kahkahkahkah

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ Bisnes