Ketika artikel ini sedang ditulis, proses mengangkat sumpah Menteri
Besar baharu Selangor sedang berjalan. Krisis berbulan-bulan ini
akhirnya ditamatkan dengan satu kisah fairy tales yang membuktikan
betapa dahsyatnya drama-drama politik yang dimainkan oleh parti-parti
politik di Negara ini.
Tidak kira sama ada dalam kelompok Pemerintah ataupun Oposisi, fairy tales ini senantiasa berlaku.
Saya
bukanlah memihak kepada mana-mana sosok dalam krisis Selangor ini.
Artikel ini hanya satu curahan pandangan apa yang saya pelajari
sepanjang krisis ini.
Krisis Selangor ini telah menunjukkan kepada saya bahawa sistem politik Malaysia tidak pernah mahu melalui zaman perubahan.
Ia
akan terus kekal begini selagi mana kedua-dua pihak tidak mempunyai
keazaman politik yang sebenar-benarnya untuk membawa pencerahan politik
Negara.
BJ Habibie semasa tempoh
pendeknya sebagai Presiden Republik Indonesia telah pun mengorak satu
langkah yang agak bijak apabila memisahkan anggota Kabinet dengan
jawatan kepartian. Anggota-anggota Kabinet beliau perlu memilih sama ada
mahu kekal sebagai anggota Kabinet ataupun memegang jawatan dalam Parti
Politik.
Inilah sebenarnya satu usaha pendemokrasian murni yang memperjelaskan mengenai terma Politik Rakyat dan Politik Fraksi.
Saya
melihat ada sesuatu yang bagus daripada idea ini. Pemisahan kuasa ini
akan mengelakkan Kabinet Pentadbiran Negara ini menjadi urusan parti.
Pentadbiran Negara tidak boleh sewenangnya diperkudakan untuk
memperkukuh satu-satu parti politik sama ada dari segi politik mahupun
dari segi kewangan.
Dalam masa yang sama juga, Pentadbiran Negara
tidak boleh merasa terlalu kuat dan angkuh sehingga seringkali tersasar
dalam melaksanakan dasarnya. Dan disinilah letaknya satu peranan
penting yang boleh dimainkan oleh parti politik iaitu menyediakan satu
sistem secara tidak langsung untuk melakukan tugas semak dan imbang
terhadap perjalanan kuasa eksekutif dalam Negara ini.
Mana
mungkin Parti Politik akan mempunyai keupayaan untuk menegur atau
mengambil tindakan terhadap Ketua Eksekutif dan anggota Kabinet
sekiranya Kabinet itu dipimpin oleh Presiden Parti dan juga
mereka-mereka yang menjawat hierarki tertinggi dalam Parti-Parti dalam
Gabungan Pemerintah.
Dari satu sisi yang lain juga, Ketua
Eksekutif dan anggota kabinet perlulah inklusif bukannya eksklusif.
Pemimpin pemerintah harus bertanggungjawab kepada seluruh rakyat bukan
hanya memimpin satu parti semata-mata.
Adalah tidak betul
sekiranya kita meletakkan bahawa kebertanggungjawaban Pentadbiran Negeri
itu menjadi hak eksklusif satu-satu parti politik semata-mata. Malahan,
situasi di mana Ketua Eksekutif itu juga merupakan seorang penjawat
jawatan tertinggi dalam hierarki parti akan menjadikan ia berpotensi
untuk memanipulasi tindakan dan keputusan demi kepentingan peribadi dan
juga partinya semata-mata hingga tersasar daripada agenda rakyat yang
total.
Saya juga sebenarnya tidak memilih untuk menulis mengenai
kejayaan TSKI semasa menjadi MB Selangor. Ia subjektif. Kita pun tidak
tahu apa yang mampu dilaksanakan oleh penggantinya. Hanya masa yang akan
menentukan. Namun, saya tetap berpandangan langkah PR meletakkan TSKI
di kerusi MB itu merupakan satu langkah yang bagus.
TSKI
merupakan sosok yang tidak berada dalam hierarki tertinggi Parti dalam
gabungan PR yang memerintah Selangor. Kerana itu, kita dapat melihat
TSKI bukanlah seorang Ketua Eksekutif yang memiliki pertindihan
tanggungjawab dan kepentingan.
Umum mengetahui sepanjang tempoh
perkhidmatan, beliau sering sahaja tidak senada dengan aspirasi parti
tetapi sebenarnya beliau meneruskan kepercayaannya dalam memenuhi
kehendak dan aspirasi rakyat serta penjawat awam di bawah naungannya.
Namun
akhirnya, usaha pendemokrasian murni ini tercalar dan hancur hanya
kerana sosok ini lebih gemar mengamalkan politik rakyat, daripada
politik fraksi, yang hanya setia kepada individu atau fraksi tertentu
dalam dinasti parti politik.
Merenung jauh melihat kemelut
Selangor ini, akhirnya kita telah kembali ke keadaan normal politik
Malaysia. Slogan politik baru, politik nilai, merakyatkan politik dan
mendahulukan rakyat akhirnya akan kekal sebagai satu slogan yang akan
dijeritkan sebaik sahaja gendang Pilihanraya dibunyikan.
Hakikatnya,
politik Malaysia ini terus kekal terbelit dengan disiplin kepartian dan
juga kesetiaan kepada individu atau fraksi tertentu dalam dinasti parti
politik bukannya sebuah citra politik dari rakyat, untuk rakyat dan
kepada rakyat.
Pengajaran penting yang dapat saya ambil dari TSKI
adalah bagaimana untuk memulakan kerja dalam senyap. Bekerja dalam
sunyi untuk melayani kerenah bangsa. Walaupun penuh sepak terajang dan
hiruk pikuk pencitraan politisi lainnya, beliau sememangnya mempunyai
cita-cita unggul sebagai seorang tokoh yang berkhidmat untuk rakyat.
Walaupun
dalam selang masa yang singkat, tetapi memiliki rentetan prestasi yang
banyak.Terima kasih TSKI kerana hadir mewarnai kisah politik Malaysia.
Dan
persoalan penting yang harus kita fikirkan pasca-kemelut Selangor ini,
sejauh mana kesediaan mengikut jejak langkah BJ Habibie dalam
memartabatkan Politik Rakyat bukannya Politik Fraksi Dinasti Kepartian
seterusnya menguatkuasakan satu peraturan baru dalam memilih seorang
ketua Eksekutif yang diluar lingkaran kekuasaan hierarki tertinggi parti
politik?
che'GuBard
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Komenlah dan berhujahlah dengan baik...