Peruntukan untuk pembangkang, royalti minyak, bukti PH mulakan politik era baharu

Abdullah Zawawi Ahmad
iklan penaja : PUSAT JUALAN TONE EXCEL www.tonenilai3.com
Pengumuman Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad memberikan peruntukan kepada ahli parlimen pembangkang dan penyaluran terus royalti petroleum, membuktikan Pakatan Harapan (PH) benar-benar komited membina Malaysia baharu.
Tinjauan menunjukkan para pendokong PH di semua peringkat menyambut baik langkah-langkah ini yang dianggap bakal membina budaya politik baharu.
“Seperti dinyatakan Haji Husam Musa dalam satu temubual di Astro Awani baru-baru ini, bayaran hasil petroleum harus dibayar terus kepada negeri yang layak tanpa sebarang gangguan.Ketua Pemuda PH Kubang Kerian Abdullah Zawawi Wahabmenyanjung tinggi sikap terbuka yang ditunjukkan kerajaan.
“Ini menunjukkan beliau konsisten dengan perjuangannya sejak awal berkaitan dengan tuntutan royalti,” katanya.
Kami anak-anak muda katanya amat bangga dengan jiwa besar yang ditunjukkan oleh beliau.
“Ketika beliau selaku pengerusi PH Kelantan dan Haji Wan Abdul Rahim Wan Abdullah sebagai Pengerusi AMANAH Kelantan tidak dibenarkan memasuki pejabat-pejabat kerajaan dan istana di Kelantan, beliau terus membela rakyat dan mahu negeri yang selama ini di anak tirikan terus dibela,” katanya.
Tan Ah Wang
Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Antara Kaum AMANAH Kelantan, Tan Ah Wang memuji langkah kerajaan memberikan peruntukan RM100,000 kepada ahli-ahli parlimen pembangkang.
“Ini tidak pernah berlaku sepanjang sejarah Malaysia.
“Bukan sahaja kerajaan BN, tetapi juga kerajaan Pas Kelantan, kerajaan Pas Terengganu dan kerajaan Pas Kedah dahulu, tidak pernah didengar mengadakan perkara seperti ini,” katanya.
Seorang lagi yang ditemui, wakil kaum India AMANAH, Kumareswaran yakin perkembangan ini akan meningkatkan perpaduan di kalangan rakyat Malaysia.
“Langkah menjunjung tinggi keadilan oleh kerajaan PH walaupun terhadap musuh akan memberi aspirasi baharu kepada seluruh rakyat.
Kumasegaran
“Selama ini cara pemerintahan negara dilaksanakan secara berpecah-pecah antara kaum-kaum kerajaan dan pembangkang, golongan kaya dan miskin dan banyak lagi.
“Semua ini kita mahu diubah supaya semua rakyat merasa mereka dilayan serupa sebagai warga negara dan bukan lagi berdasarkan kumpulan-kumpulan tertentu,” katanya.
Di peringkat negeri katanya beliau merasa bertuah kerana ada pemimpin seperti Husam yang sentiasa prihatin kepada hak-hak rakyat walaupun beliau sendiri menghadapi pelbagai tuduhan dan tekanan.
“Kami masyarakat India di Kelantan, mahu pemimpin seperti ini diletakkan di tempat yang sewajarnya jika kita ingin melihat munculnya Malaysia yang berjaya dan Kelantan yang benar-benar maju pada masa depan,” katanya.
mdl

Picture
Previous
Next Post »

21 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Jun 2018 9:19 PTG delete

Tun Mahathir just said that Malaysia will *not slide into bankruptcy* as there are “huge savings” from several government institutions, notably the Employees Provident Fund (EPF), which can be used to help the economy recover in the event of crisis.

“I don’t think under this government, the country will slide into bankruptcy,” he said in a news conference broadcast live from Tokyo, Japan where he is attending the Future of Asia conference hosted by Nikkei. Dr Mahathir was replying a question on whether Malaysia might slip into a financial crisis over the RM1 trillion debt and liabilities.

It is true that the official govt debt is RM681 billion now , which is RM380 billion more than the RM300 billion debt in 2008 before the Najib govt came into power.

But what Tun M forgot to tell you is that the wealth or assets of Khazanah, BNM and Petronas alone has increased by RM400 billion between 2008 to end 2017 - more than the govt debt increase.

Between 2008 to 2017:
- BNM's net reserves (not counting FOREX) increased from RM31.7b to RM136.8b.
- Petronas net assets doubled from RM223.4b to RM432.4b. More significantly, Petronas now has CASH of RM164.7b which is many times more compared to before.
- Khazanah Net Worth increased from RM31.7b to RM136.8b.

BNM, Khazanah and Petronas are all 100% owned by the govt so the govt can take their money ANYTIME to pay off national debt if they want. This is just 3 asset - not even counting the other assets and funds owned by the govt.

To make things even more interesting, the wealth of the people increased even more.

Between 2008 to 2017, PNB's funds more than doubled from RM120b to RM280b while EPF's funds grew from RM340b to RM815b.

Meaning the wealth of the people in these two funds alone grew almost RM700b - from RM400b to RM1,095b

Essentially, Tun M just admitted today that Malaysia was never in any danger of going bankrupt and it was just lies before GE14, which will also serve as a good excuse not to implement their unrealistic Manifesto promises after GE14.

However, let's just hope that this new Tun M govt will not raid EPF for bail-outs again just like how he did so with the MAMINCO tin scandal and the BNM Forex scandal.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Jun 2018 9:23 PTG delete

Ingatkan negara dah bangkrap...hehehehe
Manipulasi hutang negara demi kepentingan peribadi...anak2..waris2..proksi dan kroni....

Malang kena kencing para macai haprak selama ini rupanya...hehehehee

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Jun 2018 9:32 PTG delete

Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Royalti (R) menuntut janji Pakatan Harapan (HARAPAN) bagi melunaskan royalti petroleum negeri itu.

Pengerusi R Malaysia, Mohd Hisyamuddin Ghazali berkata, pihaknya akan menghantar surat kepada pejabat Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bagi menyatakan tuntutan tersebut.

"NGO R melalui Pengerusi HARAPAN Kelantan, Husam Musa akan meminta HARAPAN menunaikan janji 20 peratus royalti minyak walaupun kita tewas pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) lalu di Kelantan.

"Saya serah kepada kebijaksanaan Dr Mahathir dan Husam untuk langkah selanjutnya," katanya dalam kenyataan kepada Malaysiakini, hari ini.

Terdahulu, pada PRU14 lalu HARAPAN Kelantan menawarkan janji untuk memberi royalti minyak sekiranya mereka mentadbir Malaysia dan Kelantan.

Bagaimanapun, walaupun HARAPAN berjaya di peringkat nasional, namun parti gabungan itu gagal meraih sebarang kemenangan di Kelantan.

"Alhamdulillah kami menang Malaysia. Kalah dalam menang," kata Mohd Hisyamuddin yang juga calon HARAPAN di DUN Apam Putra.

Sebelum ini Sabah dan Sarawak mendapat royalti sebanyak lima peratus, manakala Terengganu menerima sumbangan 'wang ehsan' daripada kerajaan pusat.

Kelantan pula tidak mendapat sebarang bentuk bayaran.

Isu royalti minyak Terengganu dan Kelantan menjadi topik perbincangan sejak sekian lama dengan PAS mendakwa hak mereka sebagai kerajaan negeri dinafikan oleh kerajaan BN, sebelum ini.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Jun 2018 9:34 PTG delete

Macai nobody...20% royalti minyaklah bangang....

Ko nie nama jer macai haprak tapi buku manipestol haprak tak simpan ker?????hehehehehe

Susah2 ko download jer....hehehehehe

Bangang tak sudah gay tua nie...hehehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 Jun 2018 10:07 PTG delete

BN 2.0 kena ada beza sikit, kalau BN 1.0 tiada langsung royalti BN 2.0 bagi 5%... tapi masih sama Coke dengan Pepsi kan?....kehkehkeh

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
12 Jun 2018 2:16 PG delete

Mahathir yang perintah. Kalau Hadi yang perintah semalam dah bankrap hahahahhahahah!!!!

Dia perintah Terengganu satu penggal kena bayar saman satu billion hahahahahah!!! Belum masuk lagi hutang-hutang lain!!!!

Lagipun Hadi tengah panas sekarang, makan duit haramlah katakan. Najib pulak dah kalah. Hadi tu dah lah bodoh, mentadbir pun tak pandai. Buat private bill pun tak reti hahahahahahahhah!!!!!

Agaknya walaon-walaon PAS@PIGS kena makan najis hadi barangkali. Memang kaum babi makan apa sahaja termasuk najis sesama sendiri hahahahhahah!!!!

Babilah katakan!!!! Sedap tak makan najis hadi bapa segala babi????

Janganlah marah, aku saja nak tahu perspektif seekor babi macam kau hahahahahah!!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
12 Jun 2018 2:19 PG delete

Kesian juga dengan hadi. Hari tu riuhrendah RUU355 sekarang siapa pun tak hairan hahahahaahha!!!!

Mereka semua tak confident dengan Hadi, tak ada karisma. Mereka baru sedar hadi tu presiden babi hahhahahah!!!
Macam mana nak minta tolong dengan babi ya tak hahahahahh!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
12 Jun 2018 2:23 PG delete

Kau pergi baca Manifesto PH tu baik-baik hahahahahhah!!!!

Kau memang baca tak sudah cerita banyak hahahahahahha!!!!

RUU355 mana???? Berapa penggal PAS dah janji????

Mungkin PAS is PIGS kot, macam mana nak pegang janji PIGS mereka kan babi hahahahahhah!!!!

Gay tu banyak di Kelantan hahahahahahahahh!!!!

Agaknya tak berkat kot memerintah jual agama hahahahahah!!!!

Kenapa Kelantan banyak seks lelaki dengan lelaki kau tak tegur??? Dah kau babi, siapa nak dengar teguran kau ya tak hahahahahhaha!!!!

Babi, babi, tapi hasrat kau nak jadikan Kelantan kotor macam kubang babi dah tercapai hahahahahahah!!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
12 Jun 2018 2:26 PG delete

Tapi BN 2.0 tu PAS pasal kaki hutang tak bayar hahahahah!!!!

Mentadbir pun tak reti, gaji pun kena hutang dengan kerajaan pusat hahahahahah!!!

Lupa, kalau Lim Guan Eng tak nak bagi pinjam mesti Hadi sanggup jilat bontot Guan Eng. Lepas ni Hadi jilat bontot Claire Brown pulak pasal fail merah dah pecah, semua orang boleh tengok. Jadi bahan bukti Sarawak Report Hadi makan duit haram hahahahahahha!!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
12 Jun 2018 2:28 PG delete

Kau pergi baca manifesto pakatan harapan sepenuhnya baru cerita balik dengan aku hahahahahaa. Syarat-syarat pun tak baca habis cerita banyak!!!!

Lupa, kau tu babi mana boleh membaca, binatang kan buta huruf hahahahahahah!!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
12 Jun 2018 2:29 PG delete

BN coke, PAs pulak todi, pasal tu asyik mabuk hahahahahahah!!!!

Orang mabuk todi memang macam tu, dah mabuk, lelaki pun ditalanya, habis HIV banyak di Kelantan akibat gay hahahahahha!!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
12 Jun 2018 2:38 PG delete

Kau tunjukkan manifesto PH mengenai royalti muka surat berapa, perkara berapa dan tunjukkan perinciannya???

Tapi janji RUU355 dah berapa kali pilihanraya tak jalan hahahhahahahahahha!!!!

Bila agak-agak PAS nak laksanakan manifesto RUU355 yang kata hudud tu??? Berapa ratus hari lagi korang nak????

Patutlah Allah tak bagi PAS menang memerintah Malaysia, bodoh-bodoh belaka sampai sekarang tak boleh buat private bill hahahahahahahaha!!!!

Buat RUU355 lagilah tak boleh hahahahaah!!!!!

Kencing najis mugholazah je lah hahahhhahahahaahh!!!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Jun 2018 3:49 PG delete

Zahid Komedi dan KJ ialah pengkhianat parti Umno. Dulu jilat Presiden bukan main. Sekarang diludahnya bekas Presiden. Kalau mereka terpilih Umno akan jahanam dan hancur selamanya. Pengkhianat Umno mesti dibuang daripada parti. Umno di bawah Zahid Komedi dan KJ Umno yang ditolak oleh Malaysia!

#ZahidKomedi
#NeverMyPresident
#KJahanam
#Tall,Terrible,Trouble

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Jun 2018 4:00 PG delete

Zahid Komedi dan KJ boleh berambos.

#MesraPH
#PerosakUmno
#SabotajParti
#DalangUP
#Punca3PenjuruUmnoPasPH
#Strategi3Penjuru
#PalingBodohBangangBahlulBabiBongok

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Jun 2018 4:12 PG delete

Halau Jawa Pornorogo daripada jawatan Presiden Umno! Macam mana Jawa Pornorogo nak lawan Madey?

#EnglishSlangJawa
#OceanOsenOcenOsin
#NakLawanMadey?
#TerjunLautWakPornorogo
#DalangUmno-Pas
#BeriDanaPasTanding158KerusiParlimen
#SuapPemimpinPasGunaDuitUmno
#3PenjuruRugikanBN
#DahKalahMakiPresidenPulak
#DahMemangkuMerangkakJumpaMadey
#JawaPornorogoTakLayakPresidenUmno
#BalikJawaWakTempeh
#BalikIndonBuatTempeh
#ZahidKomediMakanTempeh

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Jun 2018 5:11 PG delete

Hehehehe...mcm sentap jer kena kencing.

Rilekslah cai...rakyat tgh menilai dan tak sabar naik keta nasional ke3 tun klepet...hehehehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Jun 2018 5:17 PG delete

Mahdey mmg hebat...sukar dilawan klu bab spekulasi dan memfitnah....hehehe

Cuma 1 jer kelemahan dia nie...bab berniaga selalu rugi....hehehehe
Bmf..forex..bakun..mas..maminco..perwaja..proton dan bnyk lagi.
Kenapa???Sebab dia kepala batu dan ego sombong.Otak bisnes dan ekonomi mmg gagal.Hanya dgr cakap kroni yg ada kepentingan....hehehehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Jun 2018 5:19 PG delete

PH...kencing hancing!!!
Minumlah kencing tun klepet tu....hehehehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Jun 2018 5:21 PG delete

Negara bakal bangkrap konon....hehehehehe
Ko ler yg bakal bikin negara bangkrap....hehehehehehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Jun 2018 5:22 PG delete

BAPAK SEGALA TOLol menTOLolkan macai2nya...hehehehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
12 Jun 2018 10:27 PG delete

Skrg nie BAPAK SEGALA TOLol nak bina keta nasional ke3....hehehehe
Proton pon ko gagal nak handle ada hati nak keta ke3...bangang!!!!
Habis semua vendor diberi kpd waris..anak..kroni dgn harga yg melampau sambil keRAjaan terpaksa melayan modal dan skim perlindungan harga mcm dulu2.
Bencana akibat kebangangan yg baru dpd tun klepet kpd negara.
BAPAK SEGALA TOLol...dlm proton geely ambik 51% dan 49% adalah kita.Ko sendiri pernah ke china cari rakan strategik konon nak bantu proton.Dah ada geely yg nk tolong ko kata jual maruah negara..BANGANG!!!!!
Hehehehehe

Cuma takut satu perkara jer...krn nk jaga jualan keta tun klepet...cukai keta import dinaikkan.Proton dan perodua kena jual lbh tinggi dpd keta tun klepet..

Samada org tua tu nyanyuk atau dendam proton nya tak pernah lenyap....
Hehehehehehehe.....

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

http://www.gajimasyuk.com/user/toneexcel

Senarai Blog @ Bisnes