Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Isnin, November 13, 2017

Yb Khalid Samad : “Rompak harta negara, bersyarah tentang maqasid syariah”

“Rompak harta negara, bersyarah tentang maqasid syariah”
Pengarah Komunikasi AMANAH, Khalid Samad menganggap pembentangan Bajet 2018 oleh Najib Razak sebagai penghinaan terhadap Islam dan hanya bermotifkan kepentingan BN pada pilihan raya akan datang.
Menurutnya, belanjawan yang digelar ibu segala bajet oleh Presiden Umno itu tidak lebih hanya ucapan politik dan bertujuan menunjukkan Umno lebih Islamik.
“Strateginya nak tunjukkan Umno ini lebih Islamik supaya Pas lebih rapat dengan dia dan tidak akan sertai Pakatan Harapan.
“Bagi kita ini satu penghinaan terhadap Islam. Kerajaan yang dikenali seluruh dunia merompak harta negara, pergi Parlimen nak bersyarah tentang Islam dan maqasid syariah. Ini mainan politik untuk Najib,” tegasnya.
Beliau berpendapat penekanan Najib tentang maqasid syariah dijangka akan menjadi sebab untuk Pas menolak Pakatan Harapan bahkan sebaliknya tidak mustahil akan bersama Umno-BN.
“Hampir 25 hingga 30 minit ucapannya (Najib) mengenai maqasid syariah. Bajet yang dia bentangkan kononnya memenuhi kehendak maqasid syariah.
“Ini dia punya ucapan. Pas khususnya akan ada alasan untuk tidak bersama dengan Pakatan harapan mungkin sampai tahap akan bekerjasama dengan Umno-BN.
“Kalau kerusi (Pas) tidak bertanding, serah pada BN kerana BN ini pembentangan bajet cakap pasal maqasid syariah, dia (Umno-BN) sudah lebih Islamik,” bidasnya.
Ahli Parlimen Shah Alam itu berkata demikian dalam slot forum “Bajet BN lwn Bajet PH: Siapa Tolong Rakyat?” anjuran AMANAH Johor di Taman Teratai, Skudai, Johor Bahru kelmarin.
Najib pada pembentangan Bajet 2018 di Dewan Rakyat, 27 Oktober lalu berkata, manhaj maqasid syariah mensasarkan kepada kepentingan umum yang mendatangi kebaikan kepada rakyat terbanyak dengan mengambil kira tahap kemampuan kerajaan mengikut tiga keutamaan iaitu dhoruriyat, hajiyat dan tahsiniyat.
Menurut Khalid, belanjawan tahunan sepatutnya peluang untuk rakyat mendengar langkah kerajaan dalam menangani masalah ekononomi di negara ini bukan sekadar tentang pengumuman bonus.
“Bajet yang dibentangkan Perdana Menteri cukup mengecewakan. Bajet ini bukan sekadar kita nak dengar tentang bonus atau pengurangan cukai pendapatan.
“Sepatutnya, kita nak dengar pendekatan kerajaan dalam usaha menyelesaiakan masalah ekonomi yang sedang dihadapi oleh negara sehingga membebankan rakyat.
“Ini yang kita nak dengar – masalah kos hidup yang tinggi, harga minyak yang meningkat, pengangguran dan sebagainya.
“Maka masalah yang dihadapi ini patut kerajaan lebih tahu dan dia akan bentangkan satu bajet nak tunjukkan hala tuju bagaimana nak selesaikan masalah yang dihadapi rakyat,” katanya.
Tiada masalah
Walau bagaimanapun, kerajaan Umno-BN, hujahnya, menganggap ekonomi negara ini semuanya berada dalam keadaan baik termasuk mencanangkan pertumbuhan ekonomi pada suku pertama mencecah lima peratus.
“Dia (Najib) cerita ekonomi negara kita bagus, negara semakin kaya, KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) semakin naik. Pelaburan asing berpuluh bilion paling tinggi dalam sejarah di bawah kepimpinan dia.
“Maknanya, bagi dia, tiada masalah untuk diselesaikan. Segalanya tiada masalah. Yang ada masalah pun BR1M (Bantuan Rakyat 1Malaysia) selesaikan. Beri gula-gula sikit, selesailah.
“Tapi persoalannya, negara kita semakin kaya, duit itu pergi ke mana? Ia bukan pergi pada rakyat jelata yang boleh menyebabkan rakyat semakin lega.
“Duit bertambah tapi pergi kepada orang-orang tertentu sedangkan rakyat semakin tertekan. Masalah harga minyak naik lagi,” ujarnya.
Berbeza dengan Belanjawan Pakatan Harapan, tegas Khalid, Pakatan Harapan tidak menafikan kemerosotan ekonomi dengan menuntut langkah penyelesaian masalah berkaitan inflasi dan kenaikan harga barangan yang dianggap bukan masalah bagi BN.
“Bajet Pakatan Harapan tiada sindrom penafian. Kita akui masalah ekonomi yang dihadapi oleh ekonomi negara dan rakyat jelata.
“Tiada kerja, apa masalah punca bagaimana nak cari penyelesaian. Semua kita sudah ambil kira dalam bajet Pakatan Harapan,” tambahnya lagi.
mdl
Picture

4 ulasan:

  1. Skrg perompak tu bersama dgn haprak dan bakal jadi guru kpd haprak...hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anak..waris..proksi dan kroni dah kaya raya oleh perompak itu.Kiranya beruntunglah haprak dpt pengerusi mcm itu.
      Maka...sblm mengata org lain..pandang2 lah kiri kanan dulu takut terasa pulak pengerusi haprak...hehehe
      Cukup2lah mantan pengerusi spr yg mengutuk bekas bos yg rupa2nya mahdey dan paklah sebenarnya bekas bos dia.
      Nampak munafik n lawak pakatan haprak nie...hehehe

      Padam
  2. Pas tak mahu bersama PH kerana tak suka dengan PAN @ Parti Angkut Najis untuk tokeh-tokeh Dapigs dan menyampah dengan Dapigs

    BalasPadam
  3. BN dan PH adalah dari janin yang sama, cuma BN ada sikit baiknya sebab BN takde DAPigs

    BalasPadam

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...