YB Rafizi Ramli kecewa dengan parti pas dlm isu 1MDB

Proses rasionalisasi 1MDB seperti yang dijaja oleh Arul Kanda Kandasamy  serta dikalangan pimpinan Umno dan Barisan Nasional (BN) ialah proses memindahkan hutang-hutang 1MDB kepada syarikat-syarikat milik penuh kerajaan melalui MOF Inc, kata Naib Presiden PKR Rafizi Ramli.
Beliau menjelaskan segala yang diterangkan oleh Arul Kanda itu sudah pun diketahui umum.
Justeru beliau menasihati pimpinan Pas agar lebih berhati-hati dan tidak terperangkap dengan permainan propaganda Umno-BN.
"Umno-BN hanya mahu menggunakan Pas untuk mengurangkan kritikan rakyat terhadap penyelewengan-penyelewengan yang telah berlaku di dalam 1MDB," ujarnya dalam kenyataan hari ini.
Kesimpulan yang dibuat oleh Rafizi bahawa Pas berpuas hati dengan proses rasionalisasi 1MDB dan;Bahawa Pas merasakan perlu ada pemantauan ke atas syarikat-syarikat milik Kementerian Kewangan Diperbadankan (MOF Inc) yang mengambil alih aset dan hutang 1MDB itu
"Saya membaca beberapa kali laporan-laporan mengenai taklimat 1MDB oleh CEOnya Arul Kanda Kandasamy kepada pimpinan tertinggi Pas. Saya juga menonton rakaman sidang media oleh Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Timbalan Presiden PAS untuk memastikan saya tidak tersalah dengar.
"Saya tidak pasti sama ada pimpinan Pas yang hadir di dalam taklimat itu faham apa makna proses rasionalisasi 1MDB yang dihukumkan sebagai “memuaskan” itu," ujarnya dalam kenyataan hari ini.
Beliau mengulas mengenai satu sidang meja bulat telah diadakan di Hotel de Palma, Ampang semalam, antara Pas dan Presiden 1MBD Arul Kanda yang antara lain menerangkan pelan rasionalisasi 1MDB.
Ahli Parlimen Pandan itu juga menjelaskan dengan menjual aset-aset negara kepada syarikat swasta dan asing, dengan harapan dana yang dibayar itu akan dapat mengurangkan hutang 1MDB disamping memindahkan hutang-hutang lain yang diwarisi semasa 1MDB membeli asetnya kepada pembeli baru itu. Contohnya, penjualan Edra kepada syarikat milik kerajaan China;
Menjual aset-aset negara kepada syarikat swasta dan asing, dengan harapan pembangunan di tanah-tanah itu akhirnya akan membawa keuntungan yang sebahagiannya akan dikongsi oleh Kerajaan Malaysia suatu ketika nanti.
Penjualan itu juga diharap akan dapat membawa dana untuk membantu 1MDB mengurangkan hutangnya. Contohnya, penjualan tanah-tanah di Pengkalan Udara Sungai Besi kepada syarikat swasta dan syarikat milik Kerajaan China untuk dibangunkan menjadi Bandar Malaysia;
Menjual aset-aset negara kepada tabung-tabung dana rakyat pada harga yang berkali ganda mahalnya atau memindahkan operasi tabung-tabung dana rakyat ke pembangunan baru yang diusahakan 1MDB walaupun tidak ada keperluan tabung-tabung tersebut membelanjakan wang untuk ibupejabat yang baru. Contohnya, penjualan tanah kepada Tabung Haji dan keputusan Kumpulan Wang Amanah Persaraan (KWAP) untuk membina ibupejabat baru di Tun Razak Exchange;
Memindahkan anak syarikat-syarikat 1MDB yang dibebani hutang kepada kerajaan sepenuhnya dan seterusnya mewarisi hutang-hutang tersebut. Contohnya, SRC International Sdn Bhd dipindahkan kepada MOF Inc dan mewarisi hutang RM4 bilion yang kini ditanggung rakyat.
"Sebab itu saya ingin bertanya kembali kepada kepimpinan Pas, apabila mereka berpuas hati dengan kemajuan proses rasionalisasi itu, adakah mereka bersetuju dengan kaedah memindahkan hutang 1MDB kepada rakyat sedangkan wang yang dipinjam oleh 1MDB itu telah jelas lesap dan diselewengkan untuk membeli harta-harta mewah?
"Di mana baiknya tindakan-tindakan merompak wang rakyat, kemudian menjual harta-harta rakyat untuk menutup lubang hutang setelah hutang-hutang itu dipindahmilik kepada kerajaan?
"Pada masa yang sama, kerajaan terpaksa mengutip cukai yang baru (GST), meningkatkan kutipan cukai sedia ada sehingga orang yang mati pun masih perlu membayar cukai dan memotong perbelanjaan-perbelanjaan penting seperti pendidikan dan kesihatan?" soalnya.
Rafizi turut melahirkan kekecewaannya dengan kenyataan Tuan Ibrahim yang mengambarkan pendirian sebenar pimpinan Pas dalam isu membabitkan 1MDB.
"Saya kecewa dengan kenyataan Datuk Tuan Ibrahim dan pendirian pimpinan Pas itu kerana ia akan dijadikan modal oleh Umno-BN untuk menghalalkan tindakan memindahkan hutang kepada rakyat.
"Sewajarnya, bila Arul Kanda atau pengurusan 1MDB menawarkan untuk memberi taklimat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man perlu mengambil peluang itu untuk membawa Arul Kanda berhadapan dengan Parlimen kerana selama ini Arul Kanda mengelak daripada hadir mengambil soalan-soalan ahli parlimen, terutamanya ahli parlimen pembangkang," ujarnya.
mdl
Picture
Previous
Next Post »

62 ulasan

Write ulasan
aminsihat
AUTHOR
9 Ogos 2017 10:35 PG delete

MASALAH 1MDB hari ini, jikalaupun adanya kerajaan baru selepas PRU14 dan semua yang terlibat menyeleweng berjaya ditangkap dan disumbat di dalam penjara, hutang 1MDB masih perlu ditanggung rakyat dan kerajaan yang baru kerana hutangnya dijamin kerajaan telah diluluskan oleh mereka yang berkuasa hari ini.
Itulah realiti yang menyayatkan dan itu kesan sebenarnya skandal 1MDB terhadap rakyat dan negara. Tidak dapat dinafikan lagi bahawa 1MDB adalah satu bala terhadap negara.
Di dalam taklimat 1MDB oleh Ketua Pegawai Eksekutifnya Arul Kanda Kandasamy kepada pimpinan tertinggi PAS, beliau menegaskan pelan rasionalisasi 1MDB adalah apa yang boleh beliau buat sekadar mampu untuk memastikan 1MDB tidak lagi perlu meminta suntikan dana daripada kerajaan.
Jika pelan rasionalisasi 1MDB gagal dan sekiranya 1MDB lewat membayar hutang, ini menyebabkan kos faedah bertambah melebihi USD1.9 bilion setahun yang perlu ditanggung kerajaan, sama ada kerajaan bertukar tangan ataupun tidak pada PRU14.
Kelewatan menjelaskan hutang ini menyebabkan kadar interest bertambah, di mana ia akan memeritkan rakyat dan kerajaan akan datang, suka mahupun duka.
Yang menanggung akibat ini ialah kerajaan dan rakyat, bukan mereka yang terlibat menyeleweng 1MDB yang masih berkuasa. Hatta harta mereka yang terlibat dirampas pun, ia tidak mampu untuk membayar hutang 1MDB.
Disebabkan itu, PAS mengharapkan supaya 1MDB perlu diberi peluang untuk menyelesaikan segala hutang yang ditanggung oleh 1MDB dan pada masa yang sama kita berusaha menumbangkan BN agar mereka yang meninggalkan hutang 1MDB untuk ditanggung rakyat dan kerajaan dapat dibawa ke muka pengadilan.
Disebabkan PAS meragui kemampuan kerajaan dalam mengendalikan aset-aset negara dan memandangkan Kementerian Kewangan telah pun mengambil alih aset yang ada pada 1MDB dan diserahkan kepada MOF Incorporated, maka PAS berpendirian bahawa Menteri Kewangan perlu melaporkan kepada Parlimen dari semasa ke semasa.
Ini bertujuan supaya ahli-ahli Parlimen dapat mengetahui dan memantau perkembangan aset-aset tersebut dan mengelakkan tidak timbul masalah baru jika tidak dikawal.
Kedua, PAS terus menggesa agar Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) diwujudkan bagi menyiasat perkara yang mencetus kemelut dalam isu 1MDB.
Selepas pertemuan dengan Arul, pendirian PAS tidak pernah tidak ubah dalam isu 1MDB. Malah orang pertama yang menyarankan RCI terhadap 1MDB ialah Presiden PAS sendiri pada 2015.
Arul bersedia berjumpa dengan PAS barangkali mungkin kerana PAS mengamalkan budaya politik matang dan sejahtera dan bukannya politik “fitnah dulu, bayar kemudian.” Ini bezanya PAS dengan parti-parti politik pembangkang yang lain. Memang ada beza antara yang mencari solusi dengan yang mencari publisiti.
Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
9 Ogos 2017 11:09 PG delete

Terbaek..

Jgn jadi macam seorang individu tu yg kena saman dlm kes NFC hanya kerana tuduhan asal yg tidak benar walaupun sememangnya diyakini ada perlakuan rasuah dalam kes tersebut.. matlamat tidak menghalalkan cara!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
9 Ogos 2017 1:13 PTG delete

" Fitnah dulu, bayar kemudian", yang bayar tu siapa???? PANcai la bayar!!!!

Kahkahkahkah......

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
9 Ogos 2017 2:59 PTG delete

Terburuk!!!

Pas nak suruh penyamun selesaikan masalah harta yang disamunnya itu terbaik ke???

Jalan yang ada adalah sentiasa menyamun lagi kerana itulah kepakaran yang ada hahahahahaha!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
9 Ogos 2017 3:04 PTG delete

Rasulullah SAW pernah bersabda,
"Tidurnya orang alim itu lebih baik daripada ibadahnya orang yang bodoh."

Patutlah Arul Kanda dijemput oleh harapan 3 kali tak berani datang tetapi pas ajak sekali je terus datang, rupa-rupanya pemimpin pas bodoh2 belaka hahahaha!!!

Patutlah syaitan pun tak takut, dah bodoh!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
9 Ogos 2017 3:07 PTG delete

Contoh2 fitnah

Contoh 1:

GEORGE TOWN, 18 Jan (Bernama) — Kes saman Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng terhadap Ketua Penerangan PAS Pusat, Nasrudin Hassan berhubung fitnah mengenai projek pembinaan terowong dasar laut selesai hari ini selepas Nasrudin menarik balik kenyataannya terhadap Lim.

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
9 Ogos 2017 3:07 PTG delete

Contoh 2:

Aktivis Pemuda Sosialis DAP (DAPSY) Subang, Shukri Mokhtar membuat satu laporan polis di Balai Polis Damansara hari ini, ekoran kenyataan fitnah seorang pemimpin PAS kononnya pemimpin kerajaan negeri Pulau Pinang menaja pesta arak dan onani di negeri tersebut.

Yang Dipertua (YDP) Pas Gombak, Salehhuddin Nasir, juga digesa supaya membuat permohonan maaf kerana mengeluarkan kenyataan menghina pemimpin DAP yang berbuka puasa dengan masyarakat Islam sehingga menimbulkan polemik tidak sihat di kalangan masyarakat majmuk di Malaysia.

Menurut Shukri, perbezaan pandangan adalah perkara biasa namun ia bukan bererti seseorang itu boleh melakukan apa sahaja.

“Saya sedih melihat YDP Pas Gombak memulakan bulan mulia ini dengan fitnah dan juga penyebaran berita palsu. Saya cabar beliau untuk beri bukti dan hujah, bahawa DAP pernah menganjurkan pesta arak dan pesta onani.

Dalam kemaskini facebook terbarunya, Salehhuddin berkata oleh kerana status tersebut telah menimbulkan polemik dan kekeliruan serta kenyataan yang dibuat Timbalan Presiden Pas, ianya telah dipadamkan.

“Maka saya dengan ini memohon maaf sekiranya status tersebut telah mengakibatkan suasana tidak harmoni kepada semua lapisan masyarakat,” tulis Salehhuddin.

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
9 Ogos 2017 3:08 PTG delete

Contoh 3:

23 Jun 2016 KULIM - Yang Dipertua (YDP) Pas Kawasan Padang Serai, Shaharuddin Ibrahim tampil membuat permohonan maaf kepada DAP dan kerajaan negeri Pulau Pinang berhubung kenyataannya mendakwa akan berlaku larangan azan di masjid-masjid jika DAP memerintah.

“Saya tidak mahu berbalah dan memanjangkan isu ini jadi dengan rendah hati saya memohon maaf kepada pihak-pihak yang tersinggung dengan kenyataan itu, khususnya DAP,” katanya semalam.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
9 Ogos 2017 4:07 PTG delete

Dlm prosiding mahkamah di britain antara pas dan sr ttg fitnah rm90juta nampak gayanya sr akan bungkus.
Belum jauh perjalanan perbicaraan dah nampak banyak fitnah dimainkan oleh sr...ish..ish.ish

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
9 Ogos 2017 4:14 PTG delete

Andainya pas menang...yg pernah bersekongkol buat fitnah bersedialah disaman...hehehe

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
9 Ogos 2017 4:18 PTG delete

Nobody tak payah risau husam yg perlu risau keh keh..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
9 Ogos 2017 4:20 PTG delete

Tahniah tgha dan pas krn berani menegak kebenaran.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
9 Ogos 2017 4:55 PTG delete

mungkin arul kanda byk speaking.. tu yg pas segan silu. tak reti nak bertanya. pakai angguk jek..

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
9 Ogos 2017 5:15 PTG delete

Ye ke? Patutlah senang je pan jadi barua DAP.. dap kata u be my assistant tapi pan sangka assistant tu macam consultant ke.. keh keh.. padahal pada dap assistant tu ibarat BARUA je.. keh keh..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
9 Ogos 2017 8:30 PTG delete

Tak heran para assistant dapig tu..hehehe
Hidup mrk bergantung sepenuhnya dgn kitab suci SR.Jelas mrk dungu.Klu mrk cerdik mrk akan semak dulu.Malang kpd para pengikut haprak yg mudah diperbodohkan...hehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
9 Ogos 2017 10:50 PTG delete

Dulu macam2 kau tuduh Madey, mahafiraun la maha zalim la, sekarang apa dah jadi????

Madey dah jadi mahasuci ke????

Pemimpin haprak ramai yang hipokrit pengikut haprak pulak lebih hipokrit dari pemimpinnya...

Kahkahkahkahkah...

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
9 Ogos 2017 10:53 PTG delete

Penyamun dan perompak harta rakyat ramai ada dalam Pakatun Hipokrit bahkan Pakatun Haprak ni diketuai oleh maha penyamun!!!!

Kahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
9 Ogos 2017 11:00 PTG delete

Hadis mana yang kau petik ni? Siapa yang meriwayatkan hadis ni???

Siapa perawinya????

Betul ke sanadnya????

Jangan nak berlagak macam pakar hadis nanti tak jumpa jalan ke syurga!!!!

PAS berpolitik matang sebab tu Arul Kanda sanggup jumpa dengan PAS!!!

Pakatun haprak memilih politik Fitnah Dulu Bayar Kemudian, sebab tu Arul Kanda berhati-hati dengan pemimpin haprak.

Hebat PAS kan?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
9 Ogos 2017 11:04 PTG delete

Itulah salah satu kehebatan pemimpin PAS, apa salah mereka mengaku dan terus minta maaf diatas kesilapannya!!!!

Berbeza dengan pemimpin hipokrit, Fitnah Dulu Bayar Kemudian, mana ada mereka rasa bersalah dan nak mintak maaf!!!!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
9 Ogos 2017 11:10 PTG delete

Satu contoh terbaik Politik Matang dan Sejahtera, memohon maaf diatas kesilapan, bukan Fitnah Dulu Bayar Kemudian!!!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
9 Ogos 2017 11:16 PTG delete

Lim Go End ni banyak scandalnya, banglo murah tanpa kolam ciput je!!!!

IBR sign tapi dalam masa yang sama terpalit dengan rasuah, apa ke jadahnya???

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 9:39 PG delete

Skandal apa???

Skandal rekaan UMNO???

Skandal apa kalau beli rumah tak ada balasan kontrak dan sebagainya???

Sebab tu PAS senang berpuas-hati dengan 1mdb. Bodoh sangat hahahaha!!!

Dari atas sampai ke walaon semua bodoh2 belaka hahhahaha!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 9:41 PG delete

Aku terbaca dalam kisahislamiah.blogspot.my.

Pada suatu hari, ketika Rasulullah SAW hendak memasuki masjid, Beliau melihat iblis sedang berada di pintu masjid. Iblis itu tampak gusar dan ragu antara masuk masjid dan tidak.

Maka Rasulullah SAW pun bertanya,
"Wahai Iblis, apa yang sedang kamu lakukan di sini?" tanya Rasulullah SAW.
"Aku hendak masuk masjid dan merusak shalatnya orang itu. Tetapi aku merasa takut terhadap orang yang sedang tidur di situ," kata iblis sambil menunjuk orang yang sedang tertidur di masjid.

Ya Rasulullah, orang yang sedang shalat tersebut adalah orang yang bodoh, ia tidak tahu syarat hukumnya shalat, tuma'ninah, dan tidak bisa shalat dengan khusyuk.
Sedangkan orang yang sedang tidur itu adalah orang yang alim, maka jika aku merusak shalatnya orang bodoh itu, aku khawatir, dia akan membangunkan orang yang sedang tidur itu dan kemudian mengajari dan membetulkan shalatnya orang yang bodoh tadi," jelas Iblis ketakutan.

Oleh karena itu Rasulullah SAW pernah bersabda,
"Tidurnya orang alim itu lebih baik daripada ibadahnya orang yang bodoh."

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 9:43 PG delete

Kalau politik fitnah lepas tu minta maaf, integriti apa macam tu???

Integriti songsang!!!

Pernah tak Rasulullah fitnah dulu lepas tu minta maaf???

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 10:14 PG delete

Arul Kanda tak takut jumpa PAS sebab dari pemimpin PAS sampai ke Walaon bodoh-bodoh belaka!!!

Senang kena tipu!!!

Arul Kanda takut jumpa Rafizi pasal mereka dulu belajar satu universiti. Arul Kanda tahu Rafizi pandai, susah nak kelentong Rafizi.

Apa nak buat, walaon memang bangang, pemimpin bongok juga mereka nak ikut hahahhaha!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 10:16 PG delete

Kalau Arul Kanda yakin PH fitnah, biarlah kena fitnah, bila saman boleh dapat duit. Hahahahaha, walaon mana boleh fikir tahap tu. Sebab tu alamat pejabat Climatr Protector pun tak jumpa hahahha!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 10:57 PG delete

Perbicaraan tak start lagi macam mana tahu SR bungkus???

Berat masalah walaon ni patutlah senang kena goreng dengan Arul Kanda hahaha!!!

Politik persepsi syok sendiri hahahahha!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 11:00 PG delete

Tahniah Hadi sebab dapat buktikan dia tak berapa pondan!!!

Husam dan Rafizi di Malaysia jangan lupa saman juga ya!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 11:04 PG delete

Ye ke??? Patutlah PAS jadi barua pembiaya filem lucah the Wolf of the Wall Street hahahhaha!!!

Bahasa Inggeris pornography pun tak dapat beza dengan caligraphy hahahaha!!!

Barua Jho Low pembuat filem lucah je tu!!!

Sebab bahasa inggeris tak pandai Hahahhahaaaaa!!!!

Tapi tahu pulak tunjuk kote dalam fb hahahhahahaa!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 11:06 PG delete

Kalau semak dulu takkanlah tak jumpa pejabat Climate Control???

Siapa yang tak semak???

Rupanya Kerajaan Pas Kelantan yang tak semak!!!

Lepas tu kenapa PAS tak semak sampai terpilih nama "PIGS"???

Rupanya bodoh macam "BABI" HAHHAHAHAAAA!!!

ITU YANG TAK SEMAK TERPILIH ANAM PIGS TU HAHAHAHAHHAHA!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 11:09 PG delete

Kalau dia insaf dan bersama dengan rakyat apa salahnya???

Kalau syiah sedang berperang membunuh dan merogol umat Islam hadi sial sanggup berpeluk dan memuji syiah apa pulak???

Siapa yang haprak sekarang???

Patutlah Allah memperdaya hati pemimpin2 PAS pakai nama PIGS!!!

Rupanya haram macam Babi hahhahahaa!!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Ogos 2017 2:00 PTG delete

Yang insaf dan bertaubat tu siapa? Anwar ke Madey?

Keduanya belum insaf lagi la, boleh bagi bukti Madey insaf?

Jangan membebalkan diri sendiri kerana kebodohan pemimpin haprak.

Dulu Maha firaun, Maha zalaim sekarang dah jadi Maha suci....

Kahkahkahkah.....senang betul Madey membabikan pengikut haprak.

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 2:25 PTG delete

Aku boleh bagi bukti hadi sial sokong dan jilat syiah laknatullah perogol dan pembunuh umat Islam kau taknak ke???

Baik kau hati2, ke kau suka kahwin mutah???

Rosaklah muslimat Pas macam ni kahkahkahkah...

Habis barai nanti hahahaha... Siapa suruh ikut lebai syirik penjual agama hahahaha!!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Ogos 2017 2:43 PTG delete

Rileks la cai...
Aku tahu ko tertekan krn anwar gagal mnjwb kenapa air mani dia boleh terbenam sdlm 4cm dlm dubur mangsa...hehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Ogos 2017 2:47 PTG delete

Rileks la cai..
Aku tahu ko tertekan krn anwar sendiri adalah pelakon video lucah dgn chinadoll.Kote bengkoknya hanya dilap dgn kertas tisu tanpa mandi wajib.Mgkin ko malu dgn pemimpin ko tu...hehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Ogos 2017 2:50 PTG delete

Rileks la cai...
Aku tahu ko tertekan ada klip video anwar bergurau senda dgn pondan/gay di sebuah bilik hotel.Mgkin tu punca ko mencarut tanpa hujung pangkal...hehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Ogos 2017 2:55 PTG delete

Sila bawa la bukti, kalau kau tuduh tanpa membawa bukti kau bukan manusia, kau adalah babi lesbian!!!!

Kahkahkahkah......pemimpin hipokrit pengikut lagi la hipokrit, Fitnah Dulu Bayar kemudian.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Ogos 2017 3:01 PTG delete

Rapiji pandai????
Kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Idea pandai dia ler punca langkah kajang jadi langkah kejang...hehehe

Maka dari situlah juga gaji anwar sebagai punaisihat rm1 sbln KERAjaan negeri slgor hanya pembohongan semata2.
Selama dia jadi punaisihat dia telah membuat tuntutan sebanyak lbh rm14juta bersamaan rm2xxk sebulan dlm tempoh tksi jd mb.
RM1 apa!!!?????Sebijik pelaburan pon tarak masuk selangor...ptuiihhhh

Belum lagi pegang putra jaya.Biar dia hidup dlm penjara lagi bagus...

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 3:34 PTG delete

Mana bukti kau buat tuduhan macam tu???

Tuduh tanpa bukti tu kaedah Islam ke kafir???

Entah2 kaedah kafir syiah laknatulah!!!!

Habislah barai muslimat PAS macam ni!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 3:50 PTG delete

Hadi pandai???
Kahkahkahkahkahhhahhahahahhahaaaa!!!

1. Mesyuarat pakatan rakyat tak nak datang sebab nak sabotaj!!!
2. Semua orang bersetuju dia sabotaj sebab nak tolong UMNO!!!
3. Maki Wan Azizah untuk sabotaj pada September 2014!!!

Apa hasilnya???

PKR tetap menang!!! Tan Sri Khalid Ibrahim tetap tukar!!!

Apa yang kejangnya???

Yang aku tahu yang kejang Hadi lah rakyat Terengganu pun tolak sampai kalah hahahahhaa!!!

Memang bodoh walaon ni. Kotlah PKR kalah tu logik lah juga kejang tu!!!

Agaknya itulah sebabnya harakah di ambang bankrap!!! Diketuai oleh si Bangang, ditulis oleh wartawan bangang dan dibaca oleh walaon yang bangang hahahahah!!!

Aku cabar kau 2 perkara :

1. Kau senaraikan program2 Pelaburan di Terengganu semasa Hadi dan aku senaraikan program2 pelaburan di Selangor di bawah Anwar

2. Kau senaraikan program2 kebajikan di Terengganu di bawah Hadi aku senaraikan program2 kebajikan di Selangor di bawah Anwar

Yang kau kata sebijik pelaburan pon tarak masuk tu di Selangor ke Terengganu...ptuihhhhh hahahahhaa bodoh2!!!

Tiada orang yang bijak nak buat pelaburan dengan orang yang bodoh macam Hadi hahahahaha!!!

Langkah kejang tu rupa-rupanya di Terengganu hahahahhaaa!!!

Patutlah Hadi kalah, rakyat pun kejang tengok dia hahahahaha!!!

Boleh tak aku cakap biar hadi hidup terpenjara dalam hospital lagi bagus... Dah tersepit sampai sakit jantung dan sakit otak sampai kena scan hahahahahaa!!! Asyik buat kerja2 mungkar je hahahaha!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 3:56 PTG delete

Kenapa aku nak tertekan kalau yang cakap tu kau hahahaha!!!

Bukan kau ke dulu yang cakap yang sahkan video tu tulen ialah pengurus kilang kau berbangsa Jepun hahahhaha!!!

Aku ingatkan yang sahkan pakar fotografi yang tak dapat dipertikaikan kewibawannya hahahhaa!!!

Bodohnya kau ni nau'zubillah hahahahaa!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 4:02 PTG delete

Rileks la bi (singkatan daripada babi hahahahaha!!!)

Kau ni mana satu yang betul ni???

Tadi kau cakap gay, sekarang kau cakap china doll pulak???

Kau ada bukti ke kau cakap ni???

Setahu aku orang yang cakap membabi-buta mesti datang daripada parti PIGS hahhaha!!!

Sudah2lah kau lari tajuk. Dulu kau yang tulis majalah lucah Jepun. Aku cakap majalah apa aku nak suruh adik aku di Jepun cari sampai sekarang tak boleh beri!!!

Sekarang nak fitnah lagi???

Kau dah tak kenal dosa pahala ke???

Kalau kau nak buat kerja2 haram kau tu memang babi!!!

Patutlah dilaknat Allah sebagai PIGS hahahahaha!!! Dah dilaknat Allah pun masih nak tabur fitnah hhaaaaaa!!!

Siapa nak percaya cakap bi (babi) macam ni hahahahaha!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 4:05 PTG delete

Rileks lah bi (babi)...

Aku tahu kau tertekan bila aku tanya bukti mahkamah mana yang cakap air mani Anwar boleh terbenam sedalam 4cm dalam dubur mangsa ....

Sebabnya memang tak ada cerita tu dalam mahkamah hahhahahaha!!!!

Kau reka cerita apa ni????

Kalau kau tak boleh tunjuk bukti kau masih memfitnah orang, kau tu manusia, kau tu babi hahahaa!!!

Babi yang dilaknat Allah hahahahaha!!!! PIGS lah katakan!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 4:12 PTG delete

Ni 1 bukti aku. Jangan ingat aku tak ada bukti2 lain. Surpise hahahaa!!!

https://www.youtube.com/watch?v=_Io03-JN4Lg

Kau pulak mana bukti Mahathir dan Anwar tak insaf!!! Kalau kau tak boleh bawa bukti kaulah babi lesbian tu hahahahaa!!!!

Mana ada hipokrit kalau kes masih berjalan!!!

Yang hipokrit tu tuduh Lim Guan Eng lepas tu tarik balik kenyataan kena bayar lagi macam Nasruddin Hassan Tantawi!!!

Tak pun tuduh onani dan lesbian lepas tu lepas tu minta maaf tarik balik macam YDP PAS Gombak hahahah!!!

Kes mahkamah masih berjalan kau kata hipokrit???

Kau ni siuman ke tak hahahaha???

Yang confirm fitnah dulu bayar kemudian tu Nasruddin HAssan hahahahah!!!

Rupanya spesis sendiri hahahaha!!

Babi... Babi... sejak bila kau nak sedarkan diri kau tu babi... HAhhahaaaa....

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 4:15 PTG delete

Contoh terbaik fitnah dulu bayar kemudian ialah Nasruddin HAssan hahahaha!!!

Kes mahkamah Rafizi masih berjalan... Belum tentu confirm lagi... Nasruddin punya dah confirm hahahaha!!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Ogos 2017 4:59 PTG delete

Klu lah anwar bin ibrahim dpt jwb...mgkin dia tak kena penjara...hehehe

Kesian dgn para macai...demo depan mahkamah makin lama makin kurang...hehehe
Para macai boleh lah dibodohkan...hehehe.Rakyat jangan!!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Ogos 2017 5:02 PTG delete

Bodoh la babi lesbian ni, aku mintak mana bukti yang Anwar dan Madey dah insaf kau minta dengan aku pulak, bukti!!!, bengap ke apa?

Aku memang tahu Anwar dan Madey belum insafff!!!

Kalau kau kata Anwar dan Madey sudah insaf mana buktinya????

Kalau kau takde bukti kau bukan manusia kau adalah babi lesbian yang menyondol merata-rata!!!!

Kahkahkahkah....kau bagi bukti yang kau kata TGHA syiah, itu bukan bukti samdul, itu lawak jenaka dari babi lesbian!!!

Cepat, mana bukti Anwar dan Madey insaf.....jangan jadi babi, jadilah manusia walaupun lesbian,,,,,Kahkahkahkahakah

Kahkahkahkah.....Fitnah dulu bayar kemudian, pemimpin hipokrit pengikut lagi la hipokrit!!!

Kahkahkahkahkah....

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Ogos 2017 5:07 PTG delete

Anwar bin ibrahim klu nak sucikan dirinya AMAT MUDAH!!!!
Bermubahalah jer...habis cerita!!!!

Org yg rakam video..dh bermubahalah bhw pelakon kote bengkok memuki chinadoll itu adalah ds anwar bin ibrahim.Ds anwar ibrahim ada????!!!

Nobody babi oiii...aku bukan org bn atau org pas tapi DAH mesra dgn kedua2nya....hehehe

Nobody babi...ko pegi penjara sekarang!!!!Pegi pujuk anwar bermubahalah yg disarankan oleh mufti negeri perlis tu...

Kahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Ogos 2017 5:24 PTG delete

Kesian...org yg dipuja dan disembah rupanya gagal jaga kemaluan.Setelah hebat dihina oleh mahdey sebagai pendubur dan pemuki kini dah dijadikan kawan...ptuuuiihh

Para macai hanya membuat andaian yg kedua2nya dh insaf...hehehe
Dalam hati hanya tuhan jer yg tahu..hehehehe

Setakat ini tidak pernah dimaklumkan sebarang kenyataan ttg isu liwat antara kedua2nya.Sapa fitnah siapa?
Kenapa???????
Sebab agenda buruk mrk lebih diutamakan dpd maruah masing2 yg pernah dihina dan dicemar.
Anak dan waris pon bodoh krn tiada maruah dan pendirian.Sana sini menangis mengadu pada rakyat mengata anwar difitnah tapi jd bodoh setelah bercomolot.Bodoh!!
Klu aku dh aku minta mahdey memohon maaf dan mengaku ia fitnah ATAU anak dan waris dah tahu siapa sebenarnya anwar sehingga terpaksa merelakan shj...hehehe
Ingat rakyat bodoh ker????!!!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Ogos 2017 5:30 PTG delete

Bodoh anak kit sial tu!!!!
Negara barat buat kajian terowong bwh laut rm12juta jer.Terowong mrk siap lama dah.
Di penang...kajian sampai rm3xxjuta tapi projek blm mula2 lagi...hehehe

Beli banglo serupa khir toyo.Konon harga kawtim tapi penjual ada kepentingan dgn harta dan projek rakyat di penang.BODOH PUNYA KM!!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 5:31 PTG delete

Baik kau kesian pada diri kau sendiri!!!

Orang yang berjiwa besar memafkan kesalahan orang lain!!!

Orang yang berjiwa kecik macam kau rela fitnah hahahhaaa!!!

Mana bukti??? Kalau kau tak boleh tunjuk bukti kau memang babi hahahaha!!!

Eloklah parti pun PIGS hahahaa!!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Ogos 2017 5:33 PTG delete

Dia mcm rapiji dan nuar jugak...
Sana sini kata ada bukti tapi habuk pun tarak...hehehe

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 5:36 PTG delete

Kahkahkah!!!

Patutlah Allah laknat sebagai Pigs???

Kau beritahu aku mubahalah tu apa dia???

Kau tahu tak apa yang kau cakap hahahha???

Mana bukti??? Tak ada bukti kau babi lesbian macam kau cakap sendiri hahahahaha!!!

Bodoh rupanya dia ni. Patutlah senang kena tipu dengan arul kanda!!!

Dari atas ke walaon bangang hahahhaa!!!

Tajuk apa kat atas???

Kau jangan sebarkan fitnah, tunjuk je bukti!!!

Hanya orang yang bangang je yang kata pengurus kilang Jepun mengesahkan klip video tulen!!!

Kau ni siuman ke tak???

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 5:40 PTG delete

Aku tengah fikir ni, Imam Abu Hanifah masuk jel kerana dia tak dapat jawab ke dia teraniaya???

Sama juga kes Anwar. Kau tunjuk bukti apa yang dia tak dapat jawab???

Jangan kau cakap aku bukti kau adalah pengurus kilang kau yang berbangsa Jepun hahhaaaahaha!!!

Kerja kilang rupanya kau ni!!!

Alu pun tak hairan, patutlah kau ni bodoh. Tak layak masuk universiti hahahaha!!!

Macam mana si bodoh pelajaran rendah macam kau kata orang lain bodoh???

Kau ni sedar diri ke tak hahhahaha???

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 5:41 PTG delete

Sori lah. Aku taruk kat bawah tadi bukti aku. Bacalah post bawah.

Takkan kerja kilang sebodoh ni kot sampai tak boleh baca hahaha!!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Ogos 2017 5:46 PTG delete

Buktinya setakat comolot jer...hehehe

Mahdey tu tak bodoh sebenarnya.Mana anwar dan warisnya berani desak mahdey mengaku ianya fitnah klu mrk sendiri pon tahu siapa anwar.
Mahdey nak mengaku ia adalah fitnah pon akan menjatuhkan reputasinya depan rakyat.

Boleh diadakan sesi spt bersumpah laknat tapi mampu kah salah seorg dpd mrk??????!!!!!

Senang cerita mrk berdua terpaksa pendam dpd rakyat demi impian menuju putra jaya.Itu jer....
Demi nak kayakan anak.. waris..proksi dan kroni

Tapi mrk berdua kena ingat...kepercayaan rakyat semakin terhakis dan mrk berdua terperangkap dlm perang yg mrk pernah cetuskan dulu....hehehe

Cuma ada sekor dua jer rakyat yg msh percayakan mrk....
1..Golongan lgbt
2..Nobody babi - kahkahkahkah kahkahkahkahkahkah

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 5:54 PTG delete

Kau lah yang bodoh!!!

Soalan kau pun dah salah!!!

Kau minta bukti mahathir dan anwar dah insaf dalam post yang sama kau cakap mereka belum insaf hahahahaha!!!

Apa maksudnya???

Maksudnya kau tu prejudis hahhahahhaa!!!

Kau dah tetapkan dalam kepala kau jawapannya lepas tu nak cerita banyak!!!

Kalau kau nak bukti bukannya aku tak boleh beri pun tapi aku tak suka orang yang prejudis macam kau!!!

Aku faham macai kilang macam kau otak bukan cerdik pun hahahaha!!!

Apa nama majalah lucah Jepun yang kau kata Anwar beraksi???

Aku tanya bertahun dulu kenapa sampai sekarang kau tak boleh jawab???

Kalaunkau nak ikut syiah pun janganlah kau baraikan muslimat pas!!!

Banyak gay dan lesbian syiah!!!

Patutlah kau teruja dengan perkataan babi lesbian hahahha!!!

Rupa2nya kau sendiri hahahaha!!!

Penipu macam kau memang bongok sampai sekarang tak boleh tunjuk nama majalah lucah Jepun yang kononnya Anwar beraksi hahahha!!!

Macamlah aku tak tahu kau tu penipu!!!

Jangan syiah baraikan muslimat pas sudahlah hahahahaha!!!

Bukti dah ada hadi jilat syiah!!! Kenapa tak boleh terima ke hahahaha???

Kalau kau nak bukti mana bukti yang aku minta kau bertahun dulu nama majalah lucah jepun Anwar beraksi hahahha???

Aku je ke nak beri bukti, bukti kau mana???

Tunjukkan macai kilang macam kau boleh beri bukti hahahhaha!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 6:03 PTG delete

Baguslah ada kajian!!! Kalau tak ada kajian jadilah macam kerajaan Pas Kelantan, pejabat climate protector pun kena tipu hahahahha!!! Bodoh2

Kau tunjuk bukti penjual ada kepentingan dengan harta dan projek rakyat!!!

Kau macai kilang je mana tahu baca laporan kewangan hahahha!!!

Belajar pun tak tinggi!!!

BODOH PUNYA KAU HAHAHAHAHA!!!

MACAI KILANG JE PUN!!! NAK BODOHKAN ORANG HAHAHAHAH!!!

AKU TENGAH FIKIR MACAM MANA KAU BOLEH TERFIKIT ORANG BOLEH TERIMA YANG MENGESAHKAN KETULENAN VIDEO ANWAR ADALAH PENGURUS KILANG??? KILANG KAU PULAK TU HAHAHA!!!

JANGAN TUNJUK DIRI SENDIRI BODOH LA!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 6:08 PTG delete

Bukti terbaik fitnah dulu baru bayar adalah Nasruddin Tantawi. Pemimpin PAS rupanya hahahahhahaha!!!

Kes Rafizi masih dalam perbicaraan mahkamah, tak setel lagi hahahaha!!!

Cerita merepek2. Cemolot lah pulak!!!

1. Kau nak bukti lgbt???

2. Kau nak bukti kau tu sekumpulan babi???

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 Ogos 2017 6:16 PTG delete

Tu jer hujah ko...hehehe
Bila dh gagal berhujah..asyik dgn bukti jer...hehehe

Lawak sepanjang zaman bila anwat comolot dgn mahdey..mahdey comolot dgn kit sial...
kahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

RAKYAT TAK BODOH!!!!!

Reply
avatar
Nobody
AUTHOR
10 Ogos 2017 7:10 PTG delete

Kalau berhujah mestilah ada bukti!!!

Habis kalau tak ada bukti dah tentu2 kau reka sendiri hujah kau!!! Kau ni dah bodoh ke apa buat cerita dongeng???

Aku tahulah kau kan macai kerja kilang je. Takkanlah kau bodoh sangat tak tahu berhujah kena ada bukti???

Dah tu selama ni kau bagus punya hujah rupanya tak ada fakta???

Yang kau buang masa kami semua kenapa???

Dah kau tu bodoh kerja kilang buat macam macai kerja kilang lah!!!

Kami ni semua profesional tau!!! Jangan buat kerja2 bodoh buat cerita dongeng macam ni!!!

Kau tunjukkan diri kau bodoh je di mata kami!!!

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
10 Ogos 2017 9:20 PTG delete

Cukup2lah tu bersikap kebudak2bodohan.. org dah tak nak layan kau dah sekarang ni.. aku ni kesian je sebab tu aku masih layan kerenah sindrom budakbodoh kau.. keh keh

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ Bisnes