Persempadanan memang dibuat untuk memenangkan BN?

Prof. Datuk Dr Mohammad Redzuan Othman
Dr Mohammad Redzuan
“BN akan menang besar PRU14,” kata Prof. Datuk Dr. Mohammad Redzuan Othman,  seorang ahli akademik yang cukup dikenali kerana hasil kajiannya yang kadang kala mencetuskan kontroversi. Kerana bertegas dengan prinsip ketelusan dan pertanggungjawaban akademiknya, Mohammad Redzuan terpaksa keluar meninggalkan biliknya sebagai Pengarah UMCEDEL (Pusat Kajian Demokrasi & Pilihan Raya Universiti Malaya) - yang beliau sendiri tubuhkan - apabila hasil kajiannya tidak memihak kepada pemerintah.

Begitupun, beliau tidak menoleh ke belakang dalam memacu integriti dan kredibilitinya sebagai ahli akademik. “Akademik, adalah mengatasi politik,” katanya kepada Editor Sinar Harian, MUHAMAD MAT YAKIM dan jurufoto, AFIQ RAZALI di pejabat Naib Canselor Universiti Selangor (Unisel), Shah Alam, baru-baru ini.

Mohamad Redzuan kemudiannya bercakap panjang mengenai isu-isu persempadanan semula kawasan pilihan raya yang menjadi topik panas seminggu dua ini. Beliau juga turut menyentuh beberapa isu lain dalam pertemuan yang penuh mesra.

Bagaimana Prof. melihat cadangan persempadanan semula kawasan pilihan raya kali ini?

Sejarah menunjukkan bahawa setiap kali dibuat persempadanan, BN akan mencatat kemenangan besar. Kemenangan yang dicapai BN pada 2004, kebanyakan orang anggap bersebab dengan faktor Pak Lah semata-mata. Sebenarnya tidak. Pak Lah hanyalah salah satu faktor.

Pada PRU 2004,  banyak kerusi yg dimenangi pembangkang dalam PRU 1999 dirampas semula oleh BN bukan kerana faktor Pak Lah. Sebaliknya kerana persempadanan semula. Saya ambil contoh bagi Dun Kajang. Mengapa Dr. Shafie Abu Bakar, (Adun Pas Kajang 1999-2004)  kalah di Dun ini? Kenapa pula Kak (Datuk Seri Dr.) Wan (Azizah Wan Ismail) di Permatang Pauh mendapat undi yang jauh merosot jika dibandingkan dengan kemenangan yang dicapai dalam  PRU 1999? Dan apa yang berlaku di Terengganu (apabila BN mengambil alih pemerintahan negeri dari tangan Pas)?

Ternyata persempadanan merupakan faktor yang mencorakkan keputusan yang berlaku.
Sebagai contoh di Dun Kajang, apabila kami membuat ground mapping, didapati terdapat dua peti undi dengan pengundi campuran yang dimasukkan dalam Dun Kajang. Peti undi ini juga boleh dimasukkan ke dalam Dun Dusun Tua. Dalam kata lain, jika peti undi itu boleh memenangkan BN di Dusun Tua, ia boleh dimasukkan ke Dun Dusun Tua. Kalau boleh membantu memenangkan mereka di Dun Kajang, akan dimasukkan ke Dun Kajang. Ini merupakan penyumbang kepada kekalahan Pas di Dun Kajang pada 2004. Walau bagaimanapun, sejak PRU 2008,  ini sudah tidak relevan kerana kawasan yang mempunyai undi campuran tidak lagi memihak kepada BN.

Persempadanan memang dibuat untuk memenangkan BN?

Pada PRU 2004, ramai orang Melayu memihak kepada pembangkang berikutan Peristiwa Mata Lebam. Orang Cina pula solid kepada BN. Persempadanan 2004 dibuat dengan membanyakkan kerusi campuran dengan pengundi Melayu dan bukan Melayu  pada nisbah 60:40 atau 55:45. Ini membawa kepada banyak kawasan campuran diwujudkan terutama di pantai barat Semenanjung.

Pada pilihan raya 2008, kawasan campuran memihak kepada pembangkang (BN tewas). Jadi persempadanan yang baharu ini perlu dibuat mengikut kelompok. Kaum Cina satu kelompok, Melayu satu kelompok.

Contohnya,  di kawasan Parlimen Seputeh. Kalau dahulu (DAP) menang di situ dengan mendapat undi yang besar, sekarang BN tidak kisah kalau DAP menang dengan mendapat undi yang lebih besar kerana kawasan ini adalah majoriti Cina. Apa yang mereka buat ialah beri tumpuan di Parlimen Lembah Pantai. Ini dilakukan dengan membawa masuk kawasan polis (Bukit Aman) dicampur dengan kawasan Melayu di Pantai Dalam. Dengan cara itu, mereka akan dapat (menang) Lembah Pantai.

Kawasan-kawasan lain?

Titiwangsa, sukar untuk Pas menang balik. Bandar Tun Razak memang sukar nak dibuat persempadanan semula atas sebab kawasan itu agak padat. Bagi kawasan Parlimen Lembah Pantai, saya boleh katakan sukar bagi pembangkang mengekalkan kerusi ini. Dengan anggaran 6,000 undi polis Bukit Aman masuk (Lembah Pantai) dan pertambahan pengundi baharu, harapan YB Nurul Izzah untuk mengekalkan kawasan berhadapan laluan sukar.

Mengapa Prof. kata begitu?

Keadaan tidak sama dengan 2004. Kalau dahulu, apabila dibuat persempadanan, orang terima sahaja tetapi sekarang, selain SPR, orang lain pun ada kepakaran membuat kajian. Sebagai contoh kami juga boleh buat ground mapping sama seperti yang SPR buat bagi mengetahui apa yang dilakukan dengan kawasan yang baru dibentuk.

Dari segi pendedahan media, masyarakat kita juga sudah terbuka. Sebelum 2004, parti pembangkang tidak memberi perhatian serius tentang persempadanan tetapi sekarang,  mereka sudah tahu bagaimana nak protes malah boleh membuktikan sebab mereka tidak puas hati. Dalam soal ini, apa yang kita pentingkan adalah masyarakat mahukan ketelusan dan keadilan.

Masyarakat boleh menerima siapa sahaja yang menang pilihan raya, siapa yang menang akan disokong untuk memerintah tetapi biarlah kemenangan itu diperoleh dengan cara jujur.  Kalau menang dengan cara tidak jujur, memerintah tidak mempunyai legitimasi dan cenderung bertindak secara sewenang-wenangnya. Rakyat dikaburi dengan alasan pemerintah sudah mendapat mandat.

Apa yang sedang berlaku ini, bagi saya boleh dianggap seperti satu penyelewengan. Ini jenis penipuan yang dihalalkan. Mereka akan beritahu “kami menang pilihan raya, dapat banyak kerusi, dapat banyak undi” tetapi realitinya?

Mereka menang dengan cara yang tidak gentleman. Saya yakin majoriti rakyat  mendukung amalan demokrasi, mereka terima siapa yang mendapat mandat rakyat, satu undi menang pun kena terima, itu kematangan demokrasi tetapi biarlah dengan cara yang baik.

Bagaimana pula dengan tempoh berkempen?

Selain persempadanan, faktor lain dalam amalan demokrasi juga mempengaruhi keputusan pilihan raya. Tempoh masa berkempen juga terbukti menentukan keputusan PRU.

Antara ‘kesilapan’ besar Pak Lah ialah membenarkan kempen 13 hari pada PRU 2008. Zaman Mahathir, hanya sembilan hari sahaja berkempen dalam PRU  1999. Kalau tempoh berkempen dalam PRU ini dibenar dua minggu, kerajaan Mahathir boleh tumbang pada waktu itu.

Pada 2008, dari segi undi popular, kajian menunjukkan sebanyak tiga peratus sokongan untuk BN menurun setiap hari pada minggu kedua kempen. Kalau kempen pilihan raya 2008 dibuat selama 16 hari, BN hilang lebih banyak kerusi.

Saya pernah membuat kajian yang khusus tentang  The Trail of Anwar Ibrahim, di mana (Datuk Seri) Anwar Ibrahim berkempen di seluruh negara dalam PRU 2008. Hampir semua kawasan di mana Anwar turun berkempen sama ada jatuh ataupun jika BN menang, dengan majoriti tipis. Dari Perak, Kedah dia terus ke Pahang. Dari Pahang balik ke Kuala Lumpur. Sebagai contoh,  Parlimen Padang Rengas berkemungkinan jatuh jika Anwar sempat berceramah kerana di kawasan tersebut. Anwar dijadualkan berceramah di  Kampung Stesyen yang mempunyai 3,000 pengundi Cina dalam kerusi Parlimen Padang Rengas tetapi terpaksa membatalkannya pada saat akhir kerana beliau sampai ketika jam sudah melewati pukul 12 tengah malam. Kalau Anwar berceramah di situ malam itu, ada mungkin (Datuk Seri) Nazri (Aziz) juga kalah. Ini adalah kelebihan ‘aura politik’ yang ada pada Anwar Ibrahim berbanding dengan pemimpin politik yang lain.

 Dengan persempadanan ini, Lim Kit Siang pun saya percaya mungkin kalah kalau terus bertanding di Gelang Patah. Johor, Selangor dan Negeri Sembilan paling banyak kerusi campuran. Sekarang kerusi campuran dikurangkan (melalui persempadanan semula) dan dibanyakkan kerusi sama ada pengundi Cina sahaja ataupun Melayu sahaja.

Ini akan mendorong kepada berlakunya perebutan sesama parti pembangkang. DAP ambil kawasan PKR, PKR nak bertanding mana? Kawasan Melayu pula, Pas kata itu kawasan mereka. Macam mana pula dengan Amanah dan Bersatu? Jadi, ini akan membantu kemenangan BN.

DAPATKAN LAPORAN SELANJUTNYA DALAM SINAR HARIAN HARI INI

IKLAN BERBAYAR 


Image result for satu peluang hebat IKLAN DAPAT DUIT 


BUAT INCOME PASIF HANYA BERMODAL RM55 SAHAJA.

BELI LOT IKLAN DENGAN BIZ55DOTCOM

HARGA RM55 BERSAMAAN 1 LOT

PULANGAN YANG MEMBELI LOT DENGAN BIZ55DOTCOM

1 LOT AKAN DAPAT RM400
2 LOT AKAN DAPAT RM800
10 LOT AKAN DAPAT RM4000 
100 LOT AKAN DAPAT RM40,000

DAN SETERUSNYA..

JIKA NAK JADI JUTAWAN BELILAH 

3000 LOT AKAN DAPAT 
RM1,200,000.00 

BERMINAT layari : http://bizz55.lot.my
Previous
Next Post »

22 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Oktober 2016 11:37 PG delete

Memangla..semua org tahu...persempadanan semula utk kasi bn menang besar.kalau x utk apa susah2 nk buat persempadanan semula.tgk masa paklah,dia memang besar lepas persempadanan semula...lepas ni najib akan menang besar...

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Oktober 2016 12:15 PTG delete

Hanya pas shj bangang sbb percaya kan umno...percaya bernilai 90juta

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
3 Oktober 2016 12:20 PTG delete

Dah masuk tahun baru hijrah ni bila lagi nak hentikan fitnah.. Ada kuasa 10 ke tak lut dosa?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Oktober 2016 2:33 PTG delete

Mcm mana walaun tahu lebai2 yg makan duit curi 90juta itu fitnah? Pernah ke lebai2 terbabit menafikan tuduhan tsb atau saman pihak pemfitnah?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Oktober 2016 2:52 PTG delete

Kesian tgk komen wanrosli buduh btl.kahkahkah.wanrosli ni sekolah ke x.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Oktober 2016 2:57 PTG delete

Banggang.

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
3 Oktober 2016 3:01 PTG delete

Cara baru PAN ( sbnrnya sama dgn cara UMNO) tangani fitnah.. Yg pastinya tak selari dgn islam..

Yg dituduh perlu mengemukakan bukti.. sebijik macam DSAI kena buktikan bhw beliau tidak berada di tempat kejadian liwat!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Oktober 2016 5:12 PTG delete

Yg menuduh mmg ada bukti tunggu masa yg sesuai je. Masakan pokok bergoyang kalo tkde angin. Lebai2 jual agama yg makan duit curi tu pernah ke nafikan tak ambik?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Oktober 2016 6:25 PTG delete

Xfaham ada juga walaun tahap bangang mcm wanrosli pun ada
Kahkahkahkahkah

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
3 Oktober 2016 7:51 PTG delete

Maksudnya kes liwat pun begitu juga ke? Tak ada angin takkan pokok pun bergoyang? Begitu??

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 Oktober 2016 9:33 PTG delete

Bodohnya walaun pigs. Kes liwat kau bwklah saksi 4 org termasuk ko sekali tgk dgn mata kepala ko sendiri. Dosa itu terampun antara pelaku dan Allah yg maha mengasihani.

Dosa pak lebai parti jual agama ni menipu dan makan hasil duit curi 90juta termasuk duit derma tin milo melibatkan keampunan Allah dan jutaan umat Islam. Kami tak halalkan walau sesen pun yg lebai2 penipu ni ambik.Walaun2 dpt saham akhirat bersubahat dgn lebai2 penipu.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Oktober 2016 9:21 PG delete

Sr pun xbrani nk saman lagi mau lebung lebih ker wanrosli.kahkahkahkahkau

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
4 Oktober 2016 10:49 PG delete

So kena bawak saksi utk kes liwat.. Kalau tuduh rm90 juta tak payah bwk bukti? Boleh main tuduh2 kosong gitu je?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Oktober 2016 11:16 PG delete

Yg dituduh meliwat ada menafikan sendiri tuduhan dan berani melawan pemfitnah di mahkamah. Majoriti rakyat tahu tertuduh adalah mangsa konspirasi politik ketua penyamun najib.

Hadi dan lebai2 pemakan 90juta duit curi rakyat terbesar di dunia pernah menafikan tuduhan ini? Walaun sila jawap dan bg link kt sini bukti penafian lebai2 penipu Pas.

Nak saman sr di mahkamah pun lebai2 penipu pengecut.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 Oktober 2016 4:10 PTG delete

Org sebodoh wanrosli mmg mudah ditipu.tu sbb hadi xpercaya najib songlap duit mdb sbb tiada bukti 4 sksi memasukkan duit dlm akaun.bukti2 transaksi bank xblh percaya sbb ia hanya kertas.kena bukti sumpah br la hadi akan percaya. Najib pun dh sumpah x ambil duit tu tu sbb hadi percaya. Kahkahkah.bodohnya walaun pas.kahjahjah

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
4 Oktober 2016 8:43 PTG delete

Apabila ada usaha nak saman tu bermakna ada penafian lah tu .. Toksah nak jd bengap sangat,.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
5 Oktober 2016 10:02 PG delete

Bila nak samannya? Hadi janji bulan lepas..walaun jgn jd bengap sgt suka ditipu ketua sendiri.

Reply
avatar
Ir Anonymous
AUTHOR
5 Oktober 2016 9:02 PTG delete

Tokong ikuti perkembangan semasa.. Komen yg tidak matang sebegini hanya memalukan PH shj..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Oktober 2016 1:01 PG delete

Komen walaun kaki lebong sekor ni lagi memalukan Pas.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
16 Oktober 2016 11:50 PTG delete

Kahkahkah.setuju tu
L:Lebai
G:guru hadi
B:Bangang
T:Taik

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
28 Oktober 2016 8:15 PG delete

Macam budak drj 1

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
28 Oktober 2016 8:18 PG delete

Komen dan berhujah secara matang

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ Bisnes