Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Rabu, September 21, 2016

KOMEN MANTAP : YB KHALID SAMAD TENTANG BERSATU, PAS DAN AMANAH

Bersatu dan Politik Perkauman
Khalid Samad  

Kenyataan saya berhubung penubuhan BERSATU tempoh hari telah mendatangkan teguran dan kritikan dari beberapa pihak. Saya telah menyebut bahawa “parti yang berasaskan kaum tidak semestinya membawa mesej atau risalah perkauman”. Turut saya nyatakan juga bahawa “cintakan kaum tidak bererti rasis, sebaliknya benci pada sesuatu kaum adalah rasis. Rasisme adalah terhasil dari sentimen kebencian, sesuatu yang bersifat negatif dan memusnahkan, sambil cintakan kaum sendiri adalah hasil sentimen positif, iaitu cinta, sentimen yang membina”.

Adakah cinta pada kaum sendiri memestikan benci terhadap kaum yang lain? Adakah untuk mengelak dari menjadi rasis, maka seseorang perlu bebaskan dirinya dari perasaan cinta pada kaumnya sendiri? Sudah pasti jawapannya tidak.

Ada di antara teguran dan kritikan yang timbul wajar dijawab. Ada juga yang perlu sekadar ditepis. Teguran atau komentar dari Dato Ibrahim Ali yang merasakan dirinya terbela dengan kenyataan saya perlu hanya ditepis. Maaf, kenyataan saya tidak membela Dato. Saya yakin ramai yang melihat kegiatan dan kata-kata Dato sebagai melampaui batas ‘parti berasaskan kaum yang tidak perkauman’ sepertimana saya sebutkan di atas.

MEMENTINGKAN PRINSIP DAN BUKAN PUAK

Untuk memberikan contoh praktikal kepada kenyataan saya, kita boleh lihat pada pengalaman PAS tempoh hari. PAS merupakan parti politik berasaskan agama dan keahliannya hanya terbuka kepada orang beragama Islam. Namun, pada tahun-tahun lewat 80an hingga ke 2015 mungkin, ia mendapat sokongan yang semakin bertambah dan padu dari masyarakat bukan Islam! Ini adalah kerana walaupun PAS parti yang berasaskan agama Islam, ianya tidak dilihat sebagai memusuhi agama selain Islam atau masyarakat bukan Islam. Sokongan terhadap PAS ketika itu membinggungkan BN khususnya parti-parti MCA, MIC dan Gerakan yang terkedu melihat sokongan bukan Islam terhadap PAS.

Pada ketika itu, walaupun PAS dikenalii sebagai parti yang berasaskan agama Islam dan keahliannya hanya untuk orang Islam, ia dilihat sebagai parti yang memperjuangkan prinsip-prinsip tertentu dan bukan ‘puaknya’ semata-mata. Ini tidak bererti PAS tidak cinta pada ‘puaknya’, iaitu orang Islam dan tidak hanya memperjuangkan kepentingan mereka. Perjuangan untuk ‘puaknya’, mengambil bentuk mengajar mereka untuk berpegang teguh kepada prinsip yang diperjuangkan termasuk prinsip keadilan, menentang kezaliman dan bebas perkauman.

Namun demikian, itu adalah dahulu. Sejak 2015 PAS semakin terpisah dari sokongan masyarakat bukan Islam kerana semakin dilihat mementingkan ‘puaknya’ dan agenda ‘puaknya’ sendiri semata-mata. Mereka yang tidak bersetuju dengan agenda PAS diistiharkan sebagai musuh Islam dan ditentang. Pada masa sama PAS dilihat sanggup bermesra dengan pemerintah yang memusuhi rakyat dan keadilan. Ini diakukan PAS demi mencapai agendanya. Apabila ini berlaku maka PAS menjadi semakin eksklusif dan tidak inklusif. Dalam erti-kata lain ia dilihat releven hanya bagi mereka yang sama dengannya dan tidak releven kepada yang berbeza. Pengistiharan bahawa yang berbeza adalah musuh semakin mirip pendekatan ‘perkauman’. Ini adalah kerana pendekatan perkauman juga menanam kebencian terhadap sebarang bentuk perberbezaan.

Walaupun begitu, tiada siapa yang boleh menafikan kenyataan sejarah bahawa PAS telah berjaya mencapai penerimaan oleh masyarakat keseluruhannya, Muslim dan bukan Muslim, pada satu ketika dahulu. Ini tercapai kerana PAS pada ketika itu dilihat ‘principle centric’ dan bukan ‘puak-centric’ atau mementingkan prinsip dan bukan mementingkan golongannya semata-mata.

SERUAN BAGI PARTI BERSATU

Maka begitu juga hendaknya dengan parti BERSATU. Ianya mesti dilihat sebagai parti yang bersifat ‘principle-centric’ iaitu berpegang kepada dan mementingkan prinsip tertentu. Perlu ditekankan bahawa kebangkitan orang Melayu dan Bumiputera, yang menjadi ahlinya, akan hanya tercapai dengan berpegang kepada prinsip ini. Hanya dengan itu, kaum dan ‘puaknya’ akan maju dan menjadi bangsa yang dihormati dan disegani. Maka sudah semestinya prinsip ini mengandungi persoalan keadilan, berkebajikan, ketelusan, pertanggung-jawaban, jati diri, bebas perkauman, keilmuan dan sebagainya. Ianya tidak boleh mengandungi mantra “cintakan bangsa sendiri sambil benci dan sangsi terhadap bangsa lain”.

Oleh itu, adalah sangat diharapkan bahawa BERSATU boleh mengumumkan prinsip yang ingin diperjuangkan. Prinsip yang merupakan seruan BERSATU kepada orang Melayu dan kaum Bumiputera untuk bersamanya. Iaitu satu kesatuan yang walaupun untuk yang sama bangsa atau suku kaum, tetapi dibina atas sebab prinsip yang ingin diperjuangkan, yang akan menjadikan kaum Melayu dan Bumiputera lebih dihormati dan disegani.

Sekiranya BERSATU dilihat sebagai sebuah parti yang ingin menyatu-padukan kaum Melayu dan Bumiputera atas prinsip-prinsip mulia dan dihormati, sudah pasti ianya tidak dilihat perkauman dan akan disokong dan disenangi walaupun oleh kaum lain. Sepertimana PAS suatu ketika dahulu.

PERSAMAAN ANTARA AMANAH DAN BERSATU

Sepertimana AMANAH berpisah dari PAS, atas sebab ingin mewujudkan kembali parti Islam yang ‘principle-centric’ atau berpaksikan prinsip yang diterangkan tadi, maka begitu jugalah BERSATU boleh menjadi parti Melayu yang berpisah dari UMNO atas sebab yang sama. Saya yakin bahawa semua setuju bahawa politik Islam dan Melayu dewasa ini amat sangat memerlukan satu nafas baharu yang membawanya dari politik ‘keagamaan dan perkauman yang sempit’ kepada satu cara politik yang lebih bermakna lagi inklusif. Sepertimana politik PAS dahulu dan mungkin juga politik UMNO pada asalnya.

Memang dan semestinya, AMANAH dan BERSATU tetap akan berbeza walaupun kedua-duanya, insyaAllah, akan menjadi parti politik yang berpaksikan prinsip. Kerana masih ada perbezaan dari segi rujukan dan panduan serta prinsip-prinsip yang ingin diperjuangkan. Namun perkauman, dalam erti-kata kebencian terhadap sesuatu kaum atau suku kaum yang lain, ditolak oleh kedua-duanya. Ini adalah kerana perkauman dalam erti-kata kebencian terhadap sesuatu kaum akan menyebabkan kezaliman dibenarkan terhadap kaum itu. dan ini telah ditegur dan diberi amaran oleh Allah di antara lain dalam ayat 8 Surah Al-Maidah yang bermaksud;


“Dan janganlah kebencian kamu terhadap sesuatu kaum menyebabkan kamu tidak berlaku adil. Berlaku adil! Sesungguhnya ia (berlaku adil) adalah lebih dekat dengan ketaqwaan”.

KESIMPULAN

Dalam bahagian kesimpulan bagus juga sekiranya diulangi sekali lagi isu utama yang ingin disampaikan. Walaupun secara peribadi saya sendiri tidak bersetuju dengan pendekatan parti berasaskan kaum, tetapi saya akui bahawa parti berasaskan kaum tidak semestinya perkauman. Dan walaupun saya tidak setuju dengan pendekatan ini, saya juga akui bahawa ianya mempunyai tarikan tersendiri bagi sebahagian masyarakat Melayu, khususnya mereka yang telah berada bersama UMNO untuk sekian lama. Oleh itu ia tetap boleh memainkan peranan penting dalam membangunkan politik masyarakat Melayu.

Jangan sekali-kali berusaha untuk menjadikan BERSATU ‘lebih Melayu’ dari UMNO. Itu akan menjunamkan BERSATU ke arah ekstrimisma kaum. Sepertimana juga Amanah tidak wajar diusahakan untuk menjadi ‘lebih islam’ dari PAS. Persaingan siapa yang ‘lebih’ akan menyebabkan ekstrimisme bertapak subur.

Peranan BERSATU perlu bersifat ‘principle-centric’ dan bertujuan membawa bangsa Melayu ke arah penghayatan prinsip universal yang diterima ramai sebagai prinsip yang mulia dan terpuji. Dikumpulkan kaum Melayu bukan untuk menyerang dan membenci kaum lain tetapi untuk membina kaum Melayu atas prinsip sedemikian rupa.

Saya yakin, bahawa sekiranya ini berjaya dilakukan BERSATU terhadap ‘parti Melayu’, sepertiman ianya diusahakan AMANAH terhadap ‘parti Islam’, maka masa depan politik Melayu dan politik Islam tidak lagi akan sesempit dahulu. Yang dilakukan BERSATU adalah untuk dikembalikan politik Melayu yang telah jauh tergelincir kepada asal usulnya semasa zaman kemerdekaan. Yang dilakukan AMANAH pula adalah meneruskan usaha Almarhum Tuan Guru Yusof Rawa, Ustaz Fadhil Noor dan Tuan Guru Nik Aziz ke arah politik Islam dijadikan politik arus perdana melalui pendekatan bebas perkauman dan berpaksikan prinsip yang teguh.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

IKLAN BERBAYAR

Image result for satu peluang hebat IKLAN DAPAT DUIT

 BUAT INCOME PASIF HANYA BERMODAL RM55 SAHAJA.

BELI LOT IKLAN DENGAN BIZ55DOTCOM

HARGA RM55 BERSAMAAN 1 LOT

PULANGAN YANG MEMBELI LOT DENGAN BIZ55DOTCOM

1 LOT AKAN DAPAT RM400
2 LOT AKAN DAPAT RM800
10 LOT AKAN DAPAT RM4000
100 LOT AKAN DAPAT RM40,000


DAN SETERUSNYA..

JIKA NAK JADI JUTAWAN BELILAH 

3000 LOT AKAN DAPAT 

RM1,200,000.00 

BERMINAT layari http://biz55.lot.my

52 ulasan:

  1. Komen hadi plak."Pan akan melutut pd Pas"...aku xfaham bebal apakah si hadi ni berfikir mcm budak2 xpuas ati... Elokla hadi ckp merapu2 lebih ramai org pas akan hijrah ke Amanah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bila TGHA yg dikasihi tak layan PAN bukan main PAN provoke beliau utk respond.. Bila TGHA yg dikasihi responded, terus PAN melutut kpd PAS walaupun belum sampai kuasa 10.. Bo boi boi...

      Padam
  2. Wanrosli xdak tulur g mana...senyap je xkan takut kot.kahkahkahkahkah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takut lah sbb ada kuasa 10.. Bo boi boi..

      Padam
    2. Mmg hebat aura Husam kuasa 10. Walaun pigs semakin kepanasan bo boi boi.kahkahkah

      Padam
  3. Dh tgk blog lembu tu tp ntahahahapa ntah...

    BalasPadam
  4. Hello, nama saya Julia Simon, mangsa penipuan di tangan pemiutang palsu. Saya telah kehilangan kira-kira 80,000.00.USD kerana saya memerlukan modal besar 190,000.00.USD. i hampir meninggal dunia, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. Perniagaan saya telah dimusnahkan, dan dalam proses itu saya kehilangan anak saya. Saya tidak boleh berdiri ini berlaku lagi. pada bulan Disember 2014, saya bertemu dengan seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Augusta Ibramhim, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman pada syarikat. ibu yang baik saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih dan Allah terus memberkati anda. Saya juga suka untuk menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan Romanian, bahawa terdapat banyak penipu di luar sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, hanya log masuk dengan Mrs Augusta Ibramhim melalui e-mel: augustaibramhim11 @ gmail .com. Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: juliasimon460@gmail.com. jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia adalah satu-satunya yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
    terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan

    1. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

      Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

      Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

      Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

      Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

      Padam
  5. Hello,

    Adakah anda sedang mencari kebebasan kewangan? adakah anda di Hutang, anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan baru? atau anda runtuh dari segi kewangan, anda memerlukan pinjaman membeli kereta atau rumah? Adakah bank anda pernah Kewangan menolak? Anda mahu untuk meningkatkan kewangan anda? mereka memerlukan pinjaman bil anda membawa? tidak melihat lagi, kami mengalu-alukan anda untuk peluang untuk semua jenis pinjaman mendapatkan pada kadar faedah yang sangat berpatutan sebanyak 3% untuk lain Untuk maklumat, hubungi kami sekarang melalui e-mel kepada: (legitfirm@gmail.com)

    Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan?
    Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi?
    Adakah anda ingin membeli kereta?
    Adakah anda ingin untuk membiayai semula?
    Adakah anda memerlukan pinjaman gadai janji?

    Adakah anda memerlukan modal yang besar untuk memulakan perniagaan anda cadangan atau pengembangan? Adakah anda kehilangan harapan dan anda rasa tidak ada jalan keluar, dan beban kewangan anda masih berterusan?

    Nama Syarikat: HORSE WHITE KREDIT
    Syarikat E-mel legitfirm@gmail.com
    Syarikat Makmal ini turut ID: 315.276

    Sila tidak teragak-agak untuk menghubungi kami untuk kemungkinan kerjasama perniagaan Hubungi kami melalui e-mel: (legitfirm@gmail.com) atau hubungi + 1-972-914-5244

    Selamat sejahtera,
    Petra Hoffmann.

    BalasPadam
  6. Hello semua,
    Nama saya Paula pinto Jakarta di Indonesia, saya mahu menggunakan medium ini untuk menasihati semua orang untuk memudahkan berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda daripada wang anda, Saya memohon untuk pinjaman sebanyak kira-kira 150 juta daripada seorang wanita di Turki dan saya kehilangan kira-kira 10 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka meminta lagi dan lagi untuk kos, saya membayar hampir 10 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman, terdapat menunjukkan kepada saya kira-kira 2 kali dari dua wanita yang berbeza di Filipina, saya berharap saya akan berjumpa dengan orang yang betul, tetapi saya tidak.

    Allah kemuliaan, saya bertemu dengan seorang rakan yang baru sahaja digunakan untuk pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa sebarang tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Ana Michael, CEO GUARANTY TRUST PINJAMAN, dan saya memohon untuk 420 juta, saya fikir ia adalah satu jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya dalam masa kurang daripada 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya amat gembira kerana saya telah diselamatkan daripada mendapat miskin.

    jadi saya menasihati semua penduduk di sini yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi
    Puan Ana Michael melalui e-mel: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com

    Anda masih boleh hubungi saya jika anda memerlukan sebarang maklumat lanjut melalui e-mel: paulapinto890@gmail.com

    sekali lagi mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana membaca kesaksian saya dan Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita kehidupan yang panjang dan kemakmuran

    BalasPadam
  7. Nama saya Wulan Sari, dari Romania, saya berjanji untuk berkongsi kesaksian ini untuk Tuhan dalam hidup saya. 2 minggu yang lalu, saya sangat memerlukan wang, jadi saya memohon pinjaman, kemudian mendapati diri saya dalam tangan yang salah yang mendakwa peminjam pinjaman yang baik di seluruh dunia, tidak mengetahui bahawa mereka semua penipu. Mereka mengutip RM2500 dari saya dan enggan menghantar saya pinjaman saya meminta. Saya sangat keliru dan kecewa saya menjadi mabuk, pada hari yang setia saya pergi ke bar untuk minum dan kemudian saya berjumpa dengan seorang sahabat lama, saya memberitahu semua perkara yang berlaku kepada saya, maka dalam proses itu dia memperkenalkan saya kepada Puan Loana George Ketua Pegawai Eksekutif Jaminan Jaminan Amanah LTD di mana beliau menerima pinjaman kira-kira RM56,000.00. maka dia memberi saya e-mel pinjamanageorge11@gmail.com, Dan saya menghubungi dia dengan segera saya pulang, dia memberitahu saya peraturan dan peraturan dan saya mengikuti, selepas memproses dokumen dalam masa kurang dari 24 jam, saya menerima pinjaman saya sebanyak RM42,000.00 ... Saya yakin dia juga akan senang membantu anda, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya mendaftar melalui Puan Loana George dan anda boleh menghubunginya melalui e-mel: (loanageorge11 @ gmail. com).
    anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sariwulan3600@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia adalah satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
    Terima kasih.

    BalasPadam
  8. saya ingin kembali semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yang dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti muhammad dari klang di malaysia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan menjadi sangat kasar bagi saya dan keluarganya dan saya telah cuba untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian Annisa berkarya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Rossa dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang ibu Rossa dan betapa benarnya pinjaman dari ibu Rossa dan dia memberitahu saya memang benar dan saya menghubungi Ibu Rossa dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya menyemak akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya telah bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberi keterangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan ini medium untuk memberi nasihat kepada semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi ibu Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan anda boleh juga menghubungi saya melalui e-mel saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk maklumat dan juga kawan saya Annisa Barkarya melalui e-melnya: annisaberkarya@gmail.com

    BalasPadam
  9. saya ingin memulangkan semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yang dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti muhammad dari bandar klang di malaysia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya meninggal di dalam kereta kemalangan dan sejak itu kehidupan menjadi sangat kasar bagi saya dan keluarga saya dan saya telah cuba untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian Annisa berkarya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Rossa dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang ibu Rossa dan betapa benarnya pinjaman dari ibu Rossa dan dia memberitahu saya memang benar dan saya menghubungi Ibu Rossa dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya menyemak akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya telah bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberi keterangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan ini medium untuk memberi nasihat kepada semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi ibu Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan anda boleh juga menghubungi saya melalui e-mel saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk maklumat dan juga kawan saya Annisa Barkarya melalui e-melnya: annisaberkarya@gmail.com

    BalasPadam
  10. Halo,
    Allah SWT telah begitu setia kepada saya dan seluruh isi rumah saya untuk menggunakan Ibu Margaret untuk mengubah keadaan kewangan saya menjadi lebih baik dan stabil yang sekarang saya memiliki perniagaan saya sendiri di bandar
    Nama saya Wani Binti Yasin dari bandar kuala di Malaysia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Ibu Margaret kerana membantu saya dengan pinjaman yang baik selepas saya telah membantah di tangan pemberi pinjaman dalam talian pinjaman palsu yang menipu saya untuk wang saya tanpa menawarkan saya pinjaman, saya telah memerlukan pinjaman untuk 2 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di bandar Kuala di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di India yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman dan saya sangat frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk syarikat palsu di India, kerana ini, saya telah hutang kepada bank dan kawan-kawan saya dan saya tidak ada orang untuk berlari, sehingga satu hari yang setia bahawa seorang kawan saya dipanggil Nur Syarah setelah membaca keterangannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari syarikat pinjaman Ibu Margaret, jadi saya harus menghubungi Nur syarah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi ibu Margaret bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya perlu memanggil keberanian dan saya menghubungi ibu Margaret dan mengejutkan saya pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 2 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah keajaiban dan saya perlu memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Margaret
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi syarikat pinjaman ibu Margaret melalui e-mel: margaretpedroloancompany@gmail.com dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti saya telah lakukan dan anda juga dapat menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ibu Margaret melalui saya e-mel: wanibintiyasin@gmail.com dan anda masih boleh menghubungi rakan saya Nur Syarah yang memperkenalkan saya kepada Ibu Margaret melalui e-mel: nursyarah36@gmail.com
    semoga Allah terus memberkati dan Memperkasa Ibu Margaret kerana mengubah kehidupan kewangan saya.

    BalasPadam
  11. Halo,
    Allah SWT telah begitu setia kepada saya dan seluruh isi rumah saya untuk menggunakan Ibu Margaret untuk mengubah keadaan kewangan saya menjadi lebih baik dan stabil yang sekarang saya memiliki perniagaan saya sendiri di bandar
    Nama saya Wani Binti Yasin dari bandar kuala di Malaysia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Ibu Margaret kerana membantu saya dengan pinjaman yang baik selepas saya telah membantah di tangan pemberi pinjaman dalam talian pinjaman palsu yang menipu saya untuk wang saya tanpa menawarkan saya pinjaman, saya telah memerlukan pinjaman untuk 2 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di bandar Kuala di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di India yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman dan saya sangat frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk syarikat palsu di India, kerana ini, saya telah hutang kepada bank dan kawan-kawan saya dan saya tidak ada orang untuk berlari, sehingga satu hari yang setia bahawa seorang kawan saya dipanggil Nur Syarah setelah membaca keterangannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari syarikat pinjaman Ibu Margaret, jadi saya harus menghubungi Nur syarah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi ibu Margaret bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya perlu memanggil keberanian dan saya menghubungi ibu Margaret dan mengejutkan saya pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 2 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah keajaiban dan saya perlu memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Margaret
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi syarikat pinjaman ibu Margaret melalui e-mel: margaretpedroloancompany@gmail.com dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti saya telah lakukan dan anda juga dapat menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ibu Margaret melalui saya e-mel: wanibintiyasin@gmail.com dan anda masih boleh menghubungi rakan saya Nur Syarah yang memperkenalkan saya kepada Ibu Margaret melalui e-mel: nursyarah36@gmail.com
    semoga Allah terus memberkati dan Memperkasa Ibu Margaret kerana mengubah kehidupan kewangan saya.

    BalasPadam
  12. Sy mahu kembali semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yg Dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti Muhammad dari bandar klang di malaysia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami sy mati dalam sebuah kereta. kemalangan dan sejak itu hidup menjadi sangat kejam kepada sy dan keluargaku dan sy telah cuba utk mendapatkan pinjam dari bank-bank di malaysia dan sy ditolak dan dinafikan kerana sy tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan sy sangat sedih
    Pada hari yg dikhaskan ini semasa saya melalui internet, sy melihat kesaksian Annisa tentang bagaimana dia mendapat pinjam dari Puan Rossa dan sy menghubungi beliau utk bertanya mengenai pinjam Rossa ibu dan bagaimana sebenarnya pinjam dari ibu Rossa dan dia memberitahu sy benar dan sy menghubungi Ibu Rossa dan memfailkan permohonan pinjam sy dan pinjaman sy diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 24 jam saya mendapat wang pinjam sy di dalam akaun bank sy dan apabila sy menyemak akaun sy, wg pinjam sy adalah utuh dan sy sangat gembira dan Sy telah berjanji bahawa sy akan membantu memberi keterangan kepada orang lain mengenai syarikat pinjam ibu rossa, jadi sy ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada sesiapa yg memerlukan pinjaman utk menghubungi Puan Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan Anda juga boleh menghubungi sy melalui email saya: mirabintimuhammed @ gmail.com untuk maklumat serta kawan-kawan saya A nnisa Barkarya melalui email: annisaberkarya@gmail.com

    BalasPadam
  13. Saya ingin memulangkan semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yang Dia gunakan Ibu Rossa dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti Muhammad dari bandar bandung di Indonesia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya mati dalam sebuah kereta. kemalangan dan sejak sekian lama menjadi sangat kejam kepada saya dan keluarga saya dan saya telah berusaha secara berasingan untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di Indonesia dan saya ditolak dan dinafikan kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    Pada hari yang dikhaskan ini semasa saya melalui internet, saya melihat kesaksian Annisa tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Puan Rossa dan saya menghubungi beliau untuk bertanya mengenai pinjaman Rossa ibu dan bagaimana sebenarnya pinjaman dari ibu Rossa dan dia memberitahu saya benar dan saya menghubungi Ibu Rossa dan memfailkan permohonan pinjaman saya dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 24 jam saya mendapat wang pinjaman saya di dalam akaun bank saya dan apabila saya menyemak akaun saya, wang pinjaman saya adalah utuh dan saya sangat gembira dan Saya telah berjanji bahawa saya akan membantu memberi keterangan kepada orang lain mengenai syarikat pinjaman ibu rossa, jadi saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada sesiapa yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Puan Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan Anda juga boleh menghubungi saya melalui email saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk maklumat serta teman-teman saya A nnisa Barkarya melalui email: annisaberkarya@gmail.com

    BalasPadam
  14. Hari yang baik, Nama saya lisa dianora saya adalah seorang Indonesia yang saya ingin memberi keterangan tentang Pinjaman Pinjaman yang baik yang menunjukkan cahaya kepada saya setelah ditangkap oleh 4 pemberi pinjaman antarabangsa Internet yang berbeza, mereka semua berjanji memberi saya pinjaman setelah membuat saya membayar banyak yuran yang tidak menghasilkan apa-apa dan tidak menghasilkan hasil yang positif. Saya kehilangan wang susah payah saya dan jumlahnya adalah 8,000USD. Suatu hari ketika saya sedang melayari internet yang kelihatan misterius ketika saya menjumpai seorang lelaki testimoni yang juga ditangkap dan akhirnya dihubungkan dengan sebuah syarikat pinjaman yang bernama Frank Frank queens Loan firm (frankqueens64@gmail.com atau whatsapp di +2349057770649) di mana dia akhirnya mendapat pinjamannya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi syarikat pinjaman yang sama dan kemudian memberitahu mereka cerita tentang bagaimana saya telah ditipu oleh 4 peminjam yang berbeza yang melakukan apa-apa tetapi untuk saya lebih sakit. Saya menerangkan kepada syarikat melalui pos dan semua yang mereka beritahu saya adalah tidak menangis lagi kerana saya akan mendapatkan pinjaman saya di syarikat mereka dan juga saya telah membuat pilihan yang tepat untuk menghubungi mereka. saya mengisi borang permohonan pinjaman dan meneruskan semua yang diminta saya dan saya diberi pinjaman sebanyak $ 600,000.00 Dolar oleh Syarikat hebat ini (Encik frank queens Firm Pinjaman) yang dikendalikan oleh frank queens dan di sini saya hari ini gembira dengan keluarga saya kerana Encik frank queens Firm Pinjaman telah memberi saya pinjaman jadi saya membuat nazar kepada diri saya bahawa saya akan terus memberi keterangan di internet tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya Apakah anda memerlukan pinjaman dengan segera? dengan cepat dan cepat menghubungi Encik frank queens Firm Pinjaman sekarang untuk pinjaman anda melalui e-mel: (frankqueens64@gmail.com atau whatsapp pada +2349057770649) saya percaya orang lain juga memberi kesaksian mengenai pemberi pinjaman yang jujur ​​yang sama

    BalasPadam
  15. Hari yang baik, Nama saya lisa dianora saya adalah seorang Indonesia yang saya ingin memberi keterangan tentang Pinjaman Pinjaman yang baik yang menunjukkan cahaya kepada saya setelah ditangkap oleh 4 pemberi pinjaman antarabangsa Internet yang berbeza, mereka semua berjanji memberi saya pinjaman setelah membuat saya membayar banyak yuran yang tidak menghasilkan apa-apa dan tidak menghasilkan hasil yang positif. Saya kehilangan wang susah payah saya dan jumlahnya adalah 8,000USD. Suatu hari ketika saya sedang melayari internet yang kelihatan misterius ketika saya menjumpai seorang lelaki testimoni yang juga ditangkap dan akhirnya dihubungkan dengan sebuah syarikat pinjaman yang bernama Frank Frank queens Loan firm (frankqueens64@gmail.com atau whatsapp di +2349057770649) di mana dia akhirnya mendapat pinjamannya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi syarikat pinjaman yang sama dan kemudian memberitahu mereka cerita tentang bagaimana saya telah ditipu oleh 4 peminjam yang berbeza yang melakukan apa-apa tetapi untuk saya lebih sakit. Saya menerangkan kepada syarikat melalui pos dan semua yang mereka beritahu saya adalah tidak menangis lagi kerana saya akan mendapatkan pinjaman saya di syarikat mereka dan juga saya telah membuat pilihan yang tepat untuk menghubungi mereka. saya mengisi borang permohonan pinjaman dan meneruskan semua yang diminta saya dan saya diberi pinjaman sebanyak $ 600,000.00 Dolar oleh Syarikat hebat ini (Encik frank queens Firm Pinjaman) yang dikendalikan oleh frank queens dan di sini saya hari ini gembira dengan keluarga saya kerana Encik frank queens Firm Pinjaman telah memberi saya pinjaman jadi saya membuat nazar kepada diri saya bahawa saya akan terus memberi keterangan di internet tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya Apakah anda memerlukan pinjaman dengan segera? dengan cepat dan cepat menghubungi Encik frank queens Firm Pinjaman sekarang untuk pinjaman anda melalui e-mel: (frankqueens64@gmail.com atau whatsapp pada +2349057770649) saya percaya orang lain juga memberi kesaksian mengenai pemberi pinjaman yang jujur ​​yang sama

    BalasPadam
  16. Halo,
    Nama saya Siti Aminah dari Indonesia, tolong saya sarankan semua orang disini harus sangat berhati-hati, karena ada begitu banyak kreditur pinjaman palsu di internet, tapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah scammed oleh 4 pinjaman yang berbeda pinjaman, saya kehilangan banyak uang karena saya sedang mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang karena berhutang.

    Saya hampir menyerah sampai saya meminta saran dari seorang teman yang mengenalkan saya pada pemberi pinjaman pinjaman asli dan perusahaan yang sangat andal yaitu Ibu Alicia Radu yang mendapatkan pinjaman saya sebesar 800 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan dan pada suku bunga rendah 2%. Saya sangat terkejut saat memeriksa rekening bank saya dan menemukan jumlah pinjaman yang saya minta telah ditransfer ke rekening bank saya tanpa ada penundaan atau kekecewaan, jadi saya berjanji akan membagikan kabar baik tersebut sehingga orang dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya ingin Anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati karena dia sangat membantu dalam hidup dan kehidupan finansial saya. Anda harus menganggap diri Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui email: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika Anda memerlukan informasi tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman dari Ibu Alicia Radu, Anda bebas untuk menghubungi saya dan dengan senang hati saya akan menjawab Anda karena Anda juga dapat membantu yang lain setelah Anda menerima pinjaman Anda.

    BalasPadam
  17. Hari yang baik Semua orang membaca kisah hidup sebenar hidup saya. Nama saya LISA dari USA, ibu tunggal dengan 2 anak. i

    telah terlibat dalam banyak penipu di internet yang mengambil wang saya dengan keras, mencari pinjaman penyatuan,

    Sehingga satu malam yang setia, saya berdoa dan saya percaya Tuhan mengarahkan saya ke syarikat pinjaman ini di internet dengan nama terus terang

    queens Loan Service Ltd, e-mel; frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +2349057770649 mereka membantu saya dengan 3, 850, 000 USD selepas 8 bulan yang baik

    hubungi banyak peminjam palsu di internet, tolonglah orang saya, berhati-hati dengan mendapatkan pinjaman dengan bayaran pendahuluan tanpa

    tiada jaminan atau pengesahan bahawa firma itu sah. syarikat pinjaman ini datang untuk menyelamatkan saya apabila saya memerlukannya paling banyak,

    Pada mulanya saya tidak pernah mempercayai mereka, tetapi setelah memenuhi permintaan mereka, saya seorang wanita yang bahagia. yang paling penting

    perkara dalam kehidupan. hari ini saya menggabungkan hutang saya dan juga bangga dengan flat saya sendiri. ibu dan dua rakan saya mendapat manfaat

    dari tawaran ini, dan saya juga ingin seluruh negara mendapat manfaat daripada tawaran murah hati ini. sila hubungi mereka hari ini

    melalui E-mel: frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +2349057770649

    BalasPadam
  18. Hari yang baik Semua orang membaca kisah hidup sebenar hidup saya. Nama saya LISA dari USA, ibu tunggal dengan 2 anak. i

    telah terlibat dalam banyak penipu di internet yang mengambil wang saya dengan keras, mencari pinjaman penyatuan,

    Sehingga satu malam yang setia, saya berdoa dan saya percaya Tuhan mengarahkan saya ke syarikat pinjaman ini di internet dengan nama terus terang

    queens Loan Service Ltd, e-mel; frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +2349057770649 mereka membantu saya dengan 3, 850, 000 USD selepas 8 bulan yang baik

    hubungi banyak peminjam palsu di internet, tolonglah orang saya, berhati-hati dengan mendapatkan pinjaman dengan bayaran pendahuluan tanpa

    tiada jaminan atau pengesahan bahawa firma itu sah. syarikat pinjaman ini datang untuk menyelamatkan saya apabila saya memerlukannya paling banyak,

    Pada mulanya saya tidak pernah mempercayai mereka, tetapi setelah memenuhi permintaan mereka, saya seorang wanita yang bahagia. yang paling penting

    perkara dalam kehidupan. hari ini saya menggabungkan hutang saya dan juga bangga dengan flat saya sendiri. ibu dan dua rakan saya mendapat manfaat

    dari tawaran ini, dan saya juga ingin seluruh negara mendapat manfaat daripada tawaran murah hati ini. sila hubungi mereka hari ini

    melalui E-mel: frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +2349057770649

    BalasPadam
  19. Hari yang baik Semua orang membaca kisah hidup sebenar hidup saya. Nama saya LISA dari USA, ibu tunggal dengan 2 anak. i

    telah terlibat dalam banyak penipu di internet yang mengambil wang saya dengan keras, mencari pinjaman penyatuan,

    Sehingga satu malam yang setia, saya berdoa dan saya percaya Tuhan mengarahkan saya ke syarikat pinjaman ini di internet dengan nama terus terang

    queens Loan Service Ltd, e-mel; frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +2349057770649 mereka membantu saya dengan 3, 850, 000 USD selepas 8 bulan yang baik

    hubungi banyak peminjam palsu di internet, tolonglah orang saya, berhati-hati dengan mendapatkan pinjaman dengan bayaran pendahuluan tanpa

    tiada jaminan atau pengesahan bahawa firma itu sah. syarikat pinjaman ini datang untuk menyelamatkan saya apabila saya memerlukannya paling banyak,

    Pada mulanya saya tidak pernah mempercayai mereka, tetapi setelah memenuhi permintaan mereka, saya seorang wanita yang bahagia. yang paling penting

    perkara dalam kehidupan. hari ini saya menggabungkan hutang saya dan juga bangga dengan flat saya sendiri. ibu dan dua rakan saya mendapat manfaat

    dari tawaran ini, dan saya juga ingin seluruh negara mendapat manfaat daripada tawaran murah hati ini. sila hubungi mereka hari ini

    melalui E-mel: frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +2349057770649

    BalasPadam
  20. Hari yang baik Semua orang membaca kisah hidup sebenar hidup saya. Nama saya LISA dari USA, ibu tunggal dengan 2 anak. i

    telah terlibat dalam banyak penipu di internet yang mengambil wang saya dengan keras, mencari pinjaman penyatuan,

    Sehingga satu malam yang setia, saya berdoa dan saya percaya Tuhan mengarahkan saya ke syarikat pinjaman ini di internet dengan nama terus terang

    queens Loan Service Ltd, e-mel; frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +2349057770649 mereka membantu saya dengan 3, 850, 000 USD selepas 8 bulan yang baik

    hubungi banyak peminjam palsu di internet, tolonglah orang saya, berhati-hati dengan mendapatkan pinjaman dengan bayaran pendahuluan tanpa

    tiada jaminan atau pengesahan bahawa firma itu sah. syarikat pinjaman ini datang untuk menyelamatkan saya apabila saya memerlukannya paling banyak,

    Pada mulanya saya tidak pernah mempercayai mereka, tetapi setelah memenuhi permintaan mereka, saya seorang wanita yang bahagia. yang paling penting

    perkara dalam kehidupan. hari ini saya menggabungkan hutang saya dan juga bangga dengan flat saya sendiri. ibu dan dua rakan saya mendapat manfaat

    dari tawaran ini, dan saya juga ingin seluruh negara mendapat manfaat daripada tawaran murah hati ini. sila hubungi mereka hari ini

    melalui E-mel: frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +2349057770649

    BalasPadam
  21. Ik ben altijd blij, want ik heb dit bedrijf leren kennen, ik kreeg mijn lening van (2 miljoen dollar) die ik gebruikte om mijn landbouwgrond te kopen, ik woon in Ohio, de Verenigde Staten, ik heb veel leningleningen benaderd, maar de meeste zijn niet echt, want het enige wat ze doen is meer geld van mensen verzamelen en nooit hun lening geven, maar dit bedrijf is anders, het was een vriend van me die me aan dit bedrijf heeft voorgesteld dat ze haar lening van het bedrijf heeft gekregen en ik heb er veel van gezien getuigenis op het internet hoe het bedrijf mensen overal ter wereld helpt gebruiken, ongeacht waar je vandaan kwam, daarna nam ik contact met hen op voor mijn lening en zij vroegen mijn identiteitskaart en mijn gegevens, dus ik dien alle documenten in die zij van mij vragen en ik ook betaald voor de transfersom omdat ze zeiden dat ik dat moest betalen, dan heb ik geen keus dan om het te betalen omdat ik weet dat dit bedrijf me niet kan falen, dan na alles wat ik mijn lening kreeg diezelfde dag ... dus ik wil om mijn tijd te nemen om over de hele wereld te getuigen voor deze goede kredietverstrekker de BEDRIJFSKOP Q UATER is in Nairobi, Kenia, ze geven leningen in elke betaalbaarheid en ik geloof dat ze je ook kunnen helpen zoals ik ben, dus je kunt ook getuigen, en ik bid ook dat God hen zal blijven zegenen voor hun goede werken, VENNOOTSCHAP EMAIL VIA: Frankqueens64@gmail.com of whatsapp +2349057770649

    BalasPadam
  22. Ik ben altijd blij, want ik heb dit bedrijf leren kennen, ik kreeg mijn lening van (2 miljoen dollar) die ik gebruikte om mijn landbouwgrond te kopen, ik woon in Ohio, de Verenigde Staten, ik heb veel leningleningen benaderd, maar de meeste zijn niet echt, want het enige wat ze doen is meer geld van mensen verzamelen en nooit hun lening geven, maar dit bedrijf is anders, het was een vriend van me die me aan dit bedrijf heeft voorgesteld dat ze haar lening van het bedrijf heeft gekregen en ik heb er veel van gezien getuigenis op het internet hoe het bedrijf mensen overal ter wereld helpt gebruiken, ongeacht waar je vandaan kwam, daarna nam ik contact met hen op voor mijn lening en zij vroegen mijn identiteitskaart en mijn gegevens, dus ik dien alle documenten in die zij van mij vragen en ik ook betaald voor de transfersom omdat ze zeiden dat ik dat moest betalen, dan heb ik geen keus dan om het te betalen omdat ik weet dat dit bedrijf me niet kan falen, dan na alles wat ik mijn lening kreeg diezelfde dag ... dus ik wil om mijn tijd te nemen om over de hele wereld te getuigen voor deze goede kredietverstrekker de BEDRIJFSKOP Q UATER is in Nairobi, Kenia, ze geven leningen in elke betaalbaarheid en ik geloof dat ze je ook kunnen helpen zoals ik ben, dus je kunt ook getuigen, en ik bid ook dat God hen zal blijven zegenen voor hun goede werken, VENNOOTSCHAP EMAIL VIA: Frankqueens64@gmail.com of whatsapp +2349057770649

    BalasPadam
  23. Adakah anda memerlukan pinjaman. Kami sah dan memberi jaminan pinjaman pemberi pinjaman. Kami adalah sebuah syarikat dengan bantuan kewangan. Kami meminjamkan dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan kepada anda bahawa kami memberikan bantuan benefisiari yang boleh dipercayai seperti Kami akan senang menawarkan pinjaman Anda Hubungi kami melalui E-mel: davis_credit100@yahoo.com

    Perkhidmatan Rendered termasuk

    * Penyatuan Hutang ...
    * Pinjaman Perniagaan ...
    * Pinjaman Peribadi ...
    * Pinjaman Kereta ..
    * Sewa dan Pinjaman Rumah ..

    Tulis kembali jika berminat dengan kadar faedah tahunan kami sebanyak 4%. Hubungi kami melalui E-mel: davis_credit100@yahoo.com

    Sila ambil perhatian: Semua individu yang berminat mesti menghantar mesej ke e-mel kami untuk maklum balas segera dan butiran untuk mendapatkan Pinjaman.

    Selamat sejahtera.
    E-mel: davis_credit100@yahoo.com

    BalasPadam
  24. Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman automatik, pinjaman pertanian, pembelian pinjaman dan penjualan, pinjaman pelaburan atau pembiayaan projek? Kami menubuhkan sebuah institusi pemberi pinjaman negara untuk memberi sokongan kepada syarikat awam dan syarikat sektor swasta serta individu. Ini adalah untuk menyokong status kewangan di seluruh dunia. Untuk mendapatkan pinjaman hari ini, kami memberi jaminan bahawa tawaran terbaik adalah kebahagiaan kami. Keutamaan Kami menawarkan pinjaman kepada bahagian-bahagian yang berlainan di dunia. Asia, Australia / Oceania, Eropah, Amerika Utara, Amerika Selatan dan Afrika, Antartika. Hubungi kami untuk maklumat lanjut
    hubungi RUMANA J LOAN Dari melalui E-mel: rumanajloanfirm@gmail.com
    KEPERLUAN KREDIT MAKLUMAT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: ............ .....
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) tempoh pinjaman: ...............
    10) sebab untuk pinjaman: ...........
    11) adakah anda memohon dan ditolak? Kemudian ........
    Best Regard

    BalasPadam
  25. Saya Devina dari indonesia di Surabaya, saya mengabdikan waktu saya di sini karena janji yang saya buat untuk Nyonya Elizabeth yang kebetulan merupakan pemberi pinjaman online dari perusahaan pinjaman Elizabeth dan saya berdoa kepada ALLAH agar dia dapat melihat posting saya pada hari ini.

     Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar diposting oleh seorang wanita bernama Arnah dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online dari Dr James Mowat, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Nyonya Elizabeth dan Nyonya Elizabeth meminjamkan 250,000,000 Rupiah tanpa tekanan dan tunda, jangan hubungi Dr. James Mowat melalui email: jamesmowatloanfirm@gmail.com untuk menghindari menjadi korban penipuan.

    Saya memutuskan untuk menghubungi Arnah untuk mengkonfirmasi apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari Nyonya Elizabeth, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Nyonya Elizabeth saya bersikeras bahwa dia harus tolong beri tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan itu sangat mudah tentang bagaimana mengajukan permohonan pinjaman dari Nyonya Elizabeth yang perlu saya lakukan adalah menghubungi dia, mengisi formulir aplikasi mengirimnya kembali, mengirim salinan pindaian kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya . lalu saya bertanya padanya bagaimana Anda mendapat pinjaman? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, itu sangat mengejutkan.

     Saya menghubungi Nyonya Elizabeth dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untungnya bagi saya saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya berhasil disetujui tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta untuk membuat janji untuk membagikan kabar baik Nyonya Elizabeth dan itu adalah mengapa Anda melihat posting ini hari ini. untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan dari 150,000,000 Rupiah. Jadi saya menyarankan setiap orang yang mencari sumber yang dapat dipercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Nyonya Elizabeth melalui Email: elizabethchristopherloan@gmail.com untuk pinjaman aman Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya : devinairf128@gmail.com atau Anda juga dapat menghubungi Arnah di arnahnana01@gmail.com. Saya percaya satu giliran yang baik layak mendapat yang lain.

    BalasPadam
  26. Saya ingin memberikan semua kemuliaan kepada Allah SWT untuk apa yang Dia gunakan untuk dilakukan Ibu Rossa dalam hidup saya, nama saya Mira Binti Muhammad dari kota bandung di indonesia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya meninggal dalam kecelakaan mobil dan sejak saat itu hidup menjadi sangat kejam bagi saya dan keluarga saya dan saya telah mencoba beberapa kali untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di Indonesia dan saya ditolak dan ditolak karena saya tidak memiliki agunan dan tidak dapat memperoleh pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    Pada hari yang penuh pengabdian ini saat saya menjelajahi internet, saya melihat kesaksian Nyonya Annisa tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Rossa dan saya menghubungi dia untuk bertanya tentang perusahaan pinjaman ibu Rossa dan bagaimana benar pinjaman dari ibu Rossa dan dia memberi tahu saya itu benar dan saya menghubungi Ibu Rossa dan setelah mengajukan permohonan pinjaman saya dan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam 24 jam saya mendapatkan uang pinjaman saya di rekening bank saya dan ketika saya memeriksa akun saya, uang pinjaman saya masih utuh dan saya sangat senang dan saya telah berjanji bahwa saya akan membantu untuk memberi kesaksian kepada orang lain tentang perusahaan pinjaman ibu rossa, jadi saya ingin menggunakan media ini untuk memberi saran kepada siapa saja yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Ibu Rossa melalui email: rossastanleyloancompany@gmail.com dan Anda dapat juga hubungi saya melalui email saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk informasi dan juga teman-teman saya Annisa Barkarya melalui email: annisaberkarya@gmail.com

    BalasPadam
  27. BUKAN MENDAPATKAN PINJAMAN, MENDAPATKAN KARTU ATM KARTU DAN KAYA DI KURANG DARI 7 HARI!

    Lihat cara kerjanya!
    Tahukah Anda bahwa Anda dapat meretas ke dalam mesin kartu kredit dengan kartu kredit yang diretas?
    Tentukan pilihan Anda sebelum mendaftar, langsung saja ...

    Kami telah memprogram Kartu Atm khusus yang dapat digunakan untuk meretas kartu Kredit Machines Nation Wide,
    Kartu Kredit dapat digunakan untuk menarik Kartu Kredit atau Mesin gesek apa pun, di Toko dan Mesin POS.
     
    Kami menjual kartu ini ke semua pelanggan kami dan pembeli yang tertarik di seluruh dunia, Kartu Kredit memiliki penarikan harian
    batas $ 5.500 di Mesin kartu kredit apa pun dan batas pengeluaran hingga $ 50.000 di online dan toko tergantung pada
    Kartu Kredit pilihan Anda yang Anda pesan, kartu juga dapat digunakan dalam peretasan cyber lainnya {Layanan}

    Berikut adalah nama-nama bank dan Kartu Kredit yang kami Tawarkan:

    1 [KARTU SKYMILES]
    2 [BANK KARTU AMERIKA]
    3 [KARTU STANDAR]
    4 [KARTU EKSPRES AMERIKA]
    5 [KARTU AS]
    6 [CHASE SAPPHIRE CARDS]
    7 [KARTU PLATINUM]
    8 [KARTU METRO]
    9 [KARTU ICICI]
    10 [KARTU UANG VIRGIN]
    11 [KARTU MAESTRO]
    12 [KARTU PASPOR KARTU TRAVELEKS]
    13 [KARTU BITWALA]
    14 [KARTU IBERIA PLUS]
    15 [KARTU BANK EURO]
    16 [KARTU BARCLAY]
    17 [KARTU HALIFAX]
    18 [KARTU UANG BITCOIN]
    19 [TD KARTU KOMERSIAL]
    20 [KARTU HADIAH VISA]
    21 [KARTU KREDIT TANDA TANGAN VISA AER LINGUS]
    22 [N26 MASTERCARD]
    23 [KARTU KREDIT PAX]
    24 [KARTU KESEHATAN]
    25 [CAPITAL-ONE-CARDS]
    26 [KARTU SCHWAB CHARLES]
    27 [KARTU PEMBAYARAN]
    28 [KARTU OYSTER]

    Kartu yang menarik $ 5.500 per hari harganya $ 200 USD
    Kartu yang menarik $ 10.000 per hari harganya $ 850 USD
    Kartu yang menarik $ 35.000 per hari harganya $ 2.200 USD
    Kartu yang menarik $ 50.000 per hari harganya $ 5.500 USD
    Kartu yang menarik $ 100.000 per hari harganya $ 8.500 USD

    Harga termasuk biaya dan ongkos kirim, pesan sekarang:

    Hubungi: Oscar Berg via-email: {Automatictellers@gmail.com}

    Whatsapp via (+1 {816} 929-1366)

    Kunjungi Situs Web kami untuk Info lebih lanjut: automatictellers.wordpress.com
    ®

    BalasPadam
  28. Nama saya RINIE DEBRIS, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman internet kerana begitu banyak pemberi pinjaman internet di sini adalah semua penipu dan mereka hanya berkongsi cerita untuk menipu wang anda, saya memohon pinjaman sebesar Rp200,000,000,00 dari seorang wanita di Jerman dan saya kehilangan jumlah Rp10.000.000,00 tanpa mendapat pinjaman,

    Pada tarikh 27 JUNE, 2017, rakan saya JULIA SIMON di tempat kerja saya memberitahu saya bagaimana dia memohon pinjaman dari FIRM PINJAMAN TRUSTFUND dan dia akhirnya menerima pinjamannya. Saya tidak pernah mempercayainya sehingga saya pergi bersamanya ke bank untuk mengesahkannya dan saya kagum kerana saya telah kehilangan banyak wang hanya untuk mendapatkan pinjaman untuk keluarga saya.

    Semoga Tuhan memberkati Madam Puan MARIA GABRIELA untuk apa yang dia lakukan kepada saya dan keluarga saya, saya memberitahu kawan saya untuk memperkenalkan saya kepada ibu yang baik. Puan MARIA GABRIELA TRUSTFUND LOAN FIRM, dia melakukan dan saya memohon pinjaman sebesar Rp200,000,000,00.

    Saya mematuhi terma dan syarat pinjaman syarikat dan permohonan pinjaman saya diluluskan untuk saya tanpa tekanan dan kesukaran.

     Akhirnya, saya menerima pinjaman dalam akaun bank saya dan saya memanggil rakan saya JULIA SIMON bahawa saya telah menerima pinjaman dan saya juga telah memperkenalkan begitu banyak orang kepada ibu yang baik Puan MARIA GABRIELA.

    Saya ingin anda yang membaca kesaksian saya untuk menghubungi ibu yang baik jika anda memerlukan pinjaman supaya anda juga akan memberi keterangan mengenai muhibah ibu yang baik.

    jadi saya menggunakan jalan ini untuk memaklumkan setiap orang Indonesia dan orang lain yang patut membaca kesaksian saya dan dia memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan MARIA GABRIELA melalui EMAIL: (mariagebrielam11g@gmail.com)

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui EMAIL: riniedebrisam11y@gmail.com
    Anda juga boleh menghubungi rakan saya JULIA SIMON melalui EMAILnya: juliasimon460@gmail.com

    sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberikan kita hidup dan kemakmuran

    BalasPadam
  29. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membiayai perniagaan, syarikat, membayar bil dan pinjaman cepat untuk mengubah hidup anda dengan lebih baik Saya akan nasihat anda untuk menghubungi (carlosellisonfinance@gmail.com) kerana saya fikir mereka adalah pemberi pinjaman pinjaman terbaik boleh mendapatkan dalam talian

    BalasPadam
  30. Hai
    Saya Anik Harry Andayani (anikharryandayani@gmail.com)
    dan saya dari Papua Indonesia
    Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu semua orang bahwa pinjaman online tidak mudah didapat karena banyak pinjaman online yang Anda lihat hari ini adalah penipuan dan saya telah menjadi korban berulang kali dan mereka mengumpulkan uang hasil jerih payah saya dengan janji-janji manis
    Mereka bahkan bersumpah kepada ALLAH hanya untuk membuat Anda mempercayai mereka dan mereka memberi tahu Anda bahwa pembayarannya hanya sekali tetapi setelah Anda melakukan pembayaran, mereka membawa alasan lain bagi Anda untuk membayar lagi dan lagi dan lagi dan pada akhirnya tidak ada pinjaman tidak ada pengembalian uang sampai Anda lelah cuti
    Saya butuh uang sehingga pada hari yang setia saya melihat kesaksian seorang wanita EFENDI LISA QUEEN yang menulis tentang perusahaan pinjaman bernama ONE BILLION RISING FUND pinjaman dari perusahaan dan dia bahkan menunjukkan kepada saya rekening banknya bahwa dia masih memiliki sejumlah pinjaman di rekeningnya setelah semua pengeluarannya dan saya melihat dia masih memiliki Rp79.250.250,25 di rekeningnya sehingga saya mendapatkan lebih banyak keberanian dan saya bersaing dengan perusahaan melalui Gmail :: onebillionrisingfund@gmail.com

    Mereka menyambut saya dan meminta cridentilas saya yang saya berikan dan setelah itu mereka membawa saya melalui proses pinjaman mereka dan setelah itu advokat perusahaan menghubungi saya juga jadi setelah mengatur dan melakukan bank hubungi saya dan suka bermain
    bermain saya mendapat pinjaman dari mereka sekarang saya seorang ibu yang bahagia dan bank saya telah memulai bisnisnya sendiri dan sekarang kami dapat memenuhi kebutuhan keluarga

    Saya tidak punya momocycle, saya punya mobil sendiri sekarang, jadi saya berterima kasih banyak untuk ONE BILLION RISING FUND. Saya melewati masa-masa sulit saya dan saya mendorong Anda semua untuk keluar dan menghubungi perusahaan jika Anda menginginkan pinjaman asli dan mereka menang. tidak bisa menang. Anda dan Anda dapat menghubungi mereka melalui Gmail seperti itu
    GMAIL :::: onebillionrisingfund@gmil.com

    BalasPadam
  31. Halo,
      Kami adalah Pertubuhan Kristian yang dibentuk untuk membantu orang yang memerlukan
      membantu, seperti bantuan kewangan. Jadi jika anda melalui kewangan
      kesukaran atau kekurangan kewangan, dan anda perlukan
      dana untuk
      memulakan perniagaan anda sendiri, atau anda memerlukan pinjaman untuk menyelesaikannya
      hutang atau bayar
      bil, mulakan dengan baik, atau anda merasa sukar untuk melakukannya
      dapatkan pinjaman modal dari bank tempatan, hubungi kami hari ini
      sama dengan e-mel frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +2349057770649 untuk Alkitab mengatakan: "" Lukas 11:10 Semua orang
      meminta menerima, dan dia yang mencari mencari, dan kepada orang yang mengetuk, pintu
      akan dibuka. "Jadi, jangan biarkan peluang ini meluluskan anda
      Yesus adalah hari yang sama, hari ini dan selama-lamanya lagi. Harap ini adalah untuk orang-orang yang berfikiran serius dan takut kepada Tuhan.
      Kami mengesyorkan agar anda melengkapkan dan mengembalikan butiran di bawah ..
      Nama awak: ______________________
      Alamat anda: ____________________
      Negara awak: ____________________
      Pekerjaan anda: __________________
      Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: ______________
      Tempoh Pinjaman: ____________________
      Pendapatan bulanan: __________________
      Nombor Telefon Bimbit: ________________
      Adakah anda memohon pinjaman sebelum: ________________
      Jika anda telah memohon pinjaman sebelum ini, di mana anda dilayan dengan jujur?
      di mana anda akan menemui syarikat? ...

      Bertindak cepat dan keluar dari tekanan kewangan, kekeliruan dan ketidakselesaan
      hubungi QueensCorporation Loan Today melalui e-mel di alamat berikut: frankqueens64@gmail.com atau whatsapp + 2349057770649.Anda harus dirawat dengan yang terbaik dari kami
      sumber sehingga anda dapat memindahkan dana ini ke dalam akaun anda, dan
      respons cepat dan pantas anda menentukan berapa pantas yang anda harus terima
      pinjaman anda. Tanpa sebarang kelewatan Terapkan untuk anda
      pinjaman terbaik dan mudah di sini
      bersama kami. Sila e-mel ke laman web ini di Via
      e-mel: frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +2349057770649
      Yang ikhlas
      Balas oleh REV FRANK QUEENS SAN GIOVANNI diberkati

    BalasPadam
  32. BERITA BAGUS UNTUK ANDA
    Apakah Anda telah ditolak akses ke pinjaman keuangan untuk membeli rumah, mobil, untuk membiayai diri sendiri atau mendirikan bisnis.
    Jangan khawatir lagi ... Cepat dan ajukan pinjaman lunak cepat Anda di PERUSAHAAN PINJAMAN GARY REYMOLDS.
    Kami memberikan semua jenis pinjaman kepada individu dan perusahaan dengan tingkat bunga rendah 2%.
    Hubungi kami melalui E-mail: garyreymolds36loanfirm@gmail.com

    BalasPadam
  33. BERITA BAGUS UNTUK ANDA
    Apakah Anda telah ditolak akses ke pinjaman keuangan untuk membeli rumah, mobil, untuk membiayai diri sendiri atau mendirikan bisnis.
    Jangan khawatir lagi ... Cepat dan ajukan pinjaman lunak cepat Anda di PERUSAHAAN PINJAMAN GARY REYMOLDS.
    Kami memberikan semua jenis pinjaman kepada individu dan perusahaan dengan tingkat bunga rendah 2%.
    Hubungi kami melalui E-mail: garyreymolds36loanfirm@gmail.com

    BalasPadam
  34. Nama saya Fatma Wati, saya ingin menggunakan medium ini untuk menasihati semua orang supaya berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman Internet kerana begitu banyak peminjam internet di sini adalah semua penipu dan mereka hanya berkongsi cerita untuk menipu wang anda, saya memohon pinjaman sebesar Rp45,000,000,00 dari seorang wanita di Jerman dan saya kehilangan jumlah sebesar Rp8.000.000,00 tanpa mendapat pinjaman,

    Pada tarikh 27 September, 2018, kawan saya DIANA JAMES di tempat kerja saya memberitahu saya bagaimana dia memohon pinjaman daripada GLOBAL FINANCE LIMITED dan dia akhirnya menerima pinjamannya. Saya tidak pernah mempercayainya sehingga saya pergi bersamanya ke bank untuk mengesahkannya dan saya kagum kerana saya telah kehilangan banyak wang hanya untuk mendapatkan pinjaman untuk keluarga saya.

    Semoga Tuhan memberkati Puan Augusta Ibramim yang baik untuk apa yang dia lakukan kepada saya dan keluarga saya, saya memberitahu kawan saya untuk memperkenalkan saya kepada ibu yang baik. Augusta Ibramhim, GLOBAL FINANCE LIMITED, dia dan saya memohon pinjaman sebanyak Rp180,000,000,00.
    Saya mematuhi terma dan syarat pinjaman syarikat dan permohonan pinjaman saya diluluskan untuk saya tanpa tekanan dan kesukaran.

    Akhirnya, saya menerima pinjaman dalam akaun bank saya dan saya memanggil rakan saya DIANA JAMES bahawa saya telah menerima pinjaman dan saya juga telah memperkenalkan begitu banyak orang kepada ibu yang baik Puan Augusta Ibramhim.
    Saya mahu anda yang membaca kesaksian saya untuk menghubungi ibu yang baik jika anda memerlukan pinjaman supaya anda juga akan memberi keterangan mengenai muhibah ibu yang baik.

    jadi saya menggunakan jalan ini untuk memaklumkan setiap orang Indonesia dan orang lain yang sesuai untuk membaca kesaksian saya dan dia memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Augusta Ibramhim melalui EMAIL: (augustaibramhim11@gmail.com)
    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui EMAIL: fatmawati111m@gmail.com
    Anda juga boleh menghubungi rakan saya DIANA JAMES melalui EMAILnya: dianajames111m@gmail.com

    sekali lagi terima kasih semua kerana membaca kesaksian saya, dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup dan kemakmuran.

    BalasPadam
  35. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman peminjam online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman, saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya ke sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan kawan-kawan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk berlari, sehinggalah satu hari setia bahawa kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan diluluskan dan dalam masa 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan menyayangi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    BalasPadam
  36. TESTIMONI BAGAIMANA SAYA MENGINTA PINJAMKAN SAYA DARI SUMBER LEGIT (
    triumphleeb89@gmail.com atau whatsapp +2349057770649)

    Halo, saya bernama Frank dan saya tinggal di Amerika Syarikat, Saya amat terisi
    dengan kebahagiaan dan kegembiraan, saya ingin bercakap tentang kebaikan Tuhan
    dalam hidup saya, selepas berbulan-bulan berusaha mendapatkan pinjaman di atas
    internet dan scammed, jadi saya terdesak untuk mendapatkan pinjaman dari
    pemberi pinjaman sah dalam talian kemudian saya melihat komen dari rakan yang dipanggil bobby
    Leo dan bercakap tentang syarikat pinjaman legit ini, di mana dia mendapat pinjamannya
    cepat dan mudah tanpa stres, jadi dia memperkenalkan saya kepada seorang lelaki bernama En.
    Frank Brown yang mengawal sebuah syarikat yang memanggil dana pinjaman Frank Brown, dan sebagainya
    Saya meminta jumlah pinjaman ($ 89,000.00USD) dengan kadar faedah yang rendah
    2%, jadi pinjaman telah diluluskan dan dimasukkan ke dalam akaun bank saya
    itulah bagaimana saya dapat mendapatkan pinjaman untuk memulakan perniagaan saya
    dan bayar bil saya, jadi saya nasihatkan setiap orang yang berminat
    mendapatkan pinjaman cepat dan mudah, sila hubungi mereka melalui e-mel:
    triumphleeb89@gmail.com atau whatsapp +2349057770649 mendapatkan apa-apa jenis pinjaman yang anda perlukan hari ini,
    terima kasih, semasa anda membaca kesaksian terbesar dalam hidup saya.

    BalasPadam
  37. Saya Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara.
    Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan kredit palsu di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6 kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.

    Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM pada tingkat rendah 2% dalam 24 jam yang saya terapkan tanpa tekanan atau stres. Jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda dapat menghubungi dia melalui email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)

    Jika Anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui email: (widyaokta750@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka, Mrs. Jelli Mira, email: (jellimira750@gmail.com). Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah membayar pembayaran cicilan bulanan seperti yang disepakati dengan perusahaan pinjaman.

    Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya baik Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM, karena dia mengubah hidup saya dan keluarga saya. Itulah alasan Tuhan Mahakuasa akan selalu memberkatinya.

    BalasPadam
  38. Halo,
     Saya Puan Elina Johnson, ELINA JOHNSON LOAN FIRM, di sini datang pinjaman asli yang akan mengubah hidup anda menjadi yang lebih baik, sebuah syarikat pinjaman pinjaman, Diberikan dan Berlesen untuk menawarkan pinjaman kepada individu, syarikat swasta dan orang yang memerlukan bantuan kewangan dalam tahap keuntungan yang rendah sebanyak 2%.

    Saya Puan Elina Johnson, akan memberikan yang terbaik kepada penghormatan kami kepada semua pemohon yang sah. Anda tidak akan kecewa dengan saya dalam urusan perniagaan ini kerana syarikat itu akan memastikan pinjaman anda sampai kepada anda, ia tidak juga berakhir di sana, kami mempunyai pasukan expatrate yang memahami undang-undang melabur, mereka akan membantu anda, memberi anda petua yang akan menguruskan pelaburan anda yang anda melabur pinjaman anda, jadi anda tidak akan bangkrut lagi dalam hidup anda dan tawaran hebat ini datang dengan pinjaman anda, Hubungi kami hari ini melalui e-mel elinajohnson22@gmail.com

    Perkhidmatan kami termasuk yang berikut:

    * Pinjaman peribadi
    * Pinjaman Bercagar
    * Pinjaman tidak berpagar
    * Hasil pinjaman
    * Latihan Pinjaman
    * Pinjaman ikrar pinjaman
    * Bayaran pinjaman
    * Pinjaman pelajar
    * Pinjaman Komersial
    * Pinjaman Auto
    * Resolusi Pinjaman
    * Pinjaman Pembangunan
    * Pinjaman pinjaman Jabatan
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman pendidikan
    * Pelantikan patah

    Sila isi borang permohonan pinjaman di bawah dan kembalikan kepada kami untuk memberi kami lebih baik melalui e-mel:
    elinajohnson22@gmail.com


    DATA PEMOHON

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Nyatakan:
    5) Jantina:
    6) Status Perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor Telefon:
    9) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan Pinjaman:
    14) Agama:
    15) Pernahkah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh lahir:
    terima kasih,
    Puan Elina Johnson (elinajohnson22@gmail.com)

    BalasPadam
  39. Nama saya Ny. Parwati Dudi, saya seorang wanita bisnis dari Indonesia. Saya kehilangan uang, tetapi Indonesia 20 juta rupiah karena pemberi pinjaman palsu, toko saya sudah tutup dan saya kehilangan harapan dalam hidup pada hari ini yang setia ketika saya pergi melalui internet. melihat kesaksian online tentang seorang teman yang mendapat pinjaman `dari Ny. Rebecca Walker. Saya diberitahu bahwa dia adalah ibu yang jujur, jadi saya mengajukan pinjaman 100 juta rupiah Indonesia dari ibu jadi setelah proses pinjaman, pinjaman saya dipindahkan ke rekening bank saya dan hari ini, saya punya toko saya menjalankan bisnis saya dan hari ini saya telah melunasi hutang saya, semua berkat Ibu Rebecca Walker dia adalah ibu yang baik Jadi saya berjanji untuk bersaksi dan membagikan kabar baik saya setiap hari dan Anda juga dapat menghubungi email ibu (rebeccawalker700@gmail.com)
     jika Anda memerlukan informasi tentang bagaimana saya mendapat pinjaman dari Mother Rebecca Walker, Anda sangat bebas untuk menghubungi saya di nomor Whatsapp saya: +62 838-2119-1900
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (parwatidudi350@gmail.com)
     semoga Tuhan terus memberkatinya dan melindunginya karena dia adalah orang yang baik.
     email mothe: (rebeccawalker700@gmail.com)
     nomor Whatsapp saya: +62 838-2119-1900
     email saya: (parwatidudi350@gmail.com)

    BalasPadam
  40. Kabar baik
    Allah yang Maha Kuasa telah begitu setia kepada saya dan seluruh keluarga saya untuk menggunakan perusahaan pinjaman ibu Emily untuk mengubah situasi keuangan hidup saya untuk kehidupan yang lebih baik dan lebih stabil sehingga sekarang saya memiliki bisnis sendiri di kota
    Nama saya Nur Khomariyah dari kota Sidoarjo, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu. Emily karena membantu saya dengan pinjaman yang baik setelah saya menderita di tangan pemberi pinjaman palsu yang menipu saya karena uang saya tanpa menawarkan saya pinjaman, saya memerlukan pinjaman selama 2 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di kota Sidoarjo tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di India yang telah menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman kepada saya dan saya sangat frustrasi karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di India, karena saya berutang kepada bank dan teman-teman saya dan saya tidak punya orang untuk dituju, sampai suatu hari teman setia saya menelepon Slamet Raharjo setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari ibu perusahaan pinjaman Emily, jadi saya harus menghubungi Slamet Raharjo dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi ibu emily bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus memanggil keberanian dan saya menghubungi ibu emily perusahaan dan secara mengejutkan, pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 2 jam pinjaman saya dipindahkan ke akun saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah keajaiban dan saya harus bersaksi tentang ibu pekerjaan yang baik Emily
    jadi saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi ibu perusahaan pinjaman Emily melalui email: emilygregloancompany@gmail.com. atau whatsapp +1 (669) 4002627 dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan bersaksi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Mother Emily melalui saya email: nurkhomariyah1989@gmail.com
    dan Anda masih dapat menghubungi teman saya Nur Syarah yang memperkenalkan saya kepada Ms. Margaret melalui email: slametraharjo211989@gmail.com
    semoga Tuhan terus memberkati dan mendukung ibu Emily yang telah mengubah kehidupan finansial saya.

    BalasPadam
  41. BERITA BAIK!!!

    Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang pereka fesyen dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu semua orang supaya berhati-hati mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipu dan mereka berada di sini. menipu anda dengan wang susah payah anda, saya memohon pinjaman untuk sekitar Rp900,000,000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman dan perniagaan saya kira-kira terhempas kerana hutang.

    Memandangkan pencarian saya untuk sebuah syarikat pinjaman swasta yang boleh dipercayai, saya melihat iklan dalam talian lain dan nama syarikat itu adalah SYARIKAT PINJAMAN DUNIA. Saya kehilangan 15 juta dengan mereka dan hingga hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya cadangkan.

    Tuhan yang terhormat, kawan-kawan saya yang memohon pinjaman juga menerima pinjaman, memperkenalkan saya kepada syarikat yang boleh dipercayai di mana Puan Christabel bekerja sebagai pengurus cawangan, dan saya memohon pinjaman sebesar Rp900,000,000 dan mereka meminta kepercayaan saya, dan selepas itu Mereka selesai mengesahkan butiran saya, pinjaman itu telah diluluskan untuk saya dan saya fikir ia hanya satu lelucon, dan mungkin ini salah satu penipuan yang membuat saya kehilangan wang, tetapi saya terkejut. Apabila saya mendapat pinjaman saya kurang dari 6 jam dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2% tanpa cagaran

    Saya sangat gembira bahawa Tuhan menggunakan kawan saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan kerana saya diselamatkan dari membuat perniagaan saya melambung di udara dan dibubarkan dan sekarang perniagaan saya terbang tinggi di Indonesia dan tiada siapa yang akan mengatakannya. tahu mengenai syarikat fesyen.

    Jadi saya cadangkan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang memerlukan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk dihubungi
    ibu christabel melalui e-mel: (christabelloancompany@gmail.com)

    Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: (lianmeylady@gmail.com) dan Sety memperkenalkan dan bercakap tentang christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari christabel, anda juga boleh menghubunginya melalui e-melnya: permatabudiwati@gmail.com Sekarang, semua yang akan saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman yang saya hantar terus ke akaun mereka setiap bulan.

    Satu perkataan untuk lelaki bijak sudah cukup

    Terima kasih sekali lagi untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita dan memberi kita kehidupan yang panjang dan hidup yang makmur dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan yang baik dalam hidup anda.
    Ibu yang baik Christabel Missan What'sApp Number +15614916019

    BalasPadam
  42. Ia luar biasa apabila saya fikir semuanya telah selesai dengan saya, nama saya susan garcia, dari phillipine, Mrs. Karina Rolanda datang untuk menyelamatkan saya hidup saya. Saya sangat terhutang budi kepada orang-orang yang saya meminjam dari geng memerangi saya dan kemudian menangkap saya akibat hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan masa tangguh diberikan kepada saya apabila saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan membuat wang untuk membayar semua hutang yang saya terima jadi saya diberitahu bahawa ada pemberi pinjaman sah secara online jadi saya harus mencari melalui blog yang saya ditipu sebelum tetapi apabila saya menemui SYARIKAT KARINA ROLAND LOAN, Tuhan mengarahkan saya untuk iklannya di blog kerana tarikan saya untuk itu benar-benar satu keajaiban mungkin kerana Tuhan telah melihat bahawa saya mempunyai banyak penderitaan itulah sebabnya dia mengarahkan saya kepadanya. Oleh itu saya memohon dengan penuh semangat selepas beberapa jam pinjaman saya diluluskan oleh Lembaga dan dalam masa 24 jam saya telah dikreditkan dengan jumlah yang tepat yang saya maksudkan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Pinjaman Peribadi ketika saya bercakap dengan anda sekarang saya boleh jelaskan semua hutang saya dan sekarang saya mempunyai supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya makan atau mengambil pembiayaan, apa jua keputusan saya tidak mempunyai urusan dengan Polis, saya kini wanita yang bebas. Anda ingin mengalami kemerdekaan kewangan seperti saya, sila hubungi Ibu menerusi e-mel syarikat: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp +15857083478 Anda tidak boleh membahaskan fakta bahawa dalam kesulitan dunia ini anda memerlukan seseorang untuk membantu anda mengatasi kewangan perolehan dalam hidup dalam satu cara atau lain, jadi saya memberi anda mandat untuk mencuba dan menghubungi Puan Karina Roland di alamat di atas supaya anda dapat mengatasi kemelesetan kewangan dalam hidup anda. Anda boleh menghubungi saya melalui e-mel berikut: (garciasusan113@gmail.com)) Sentiasa menjadi positif dengan Puan KARINA ROLAND dia akan melihat anda melalui semua cabaran kewangan anda dan kemudian memberikan anda pandangan kewangan dan kebebasan baru untuk mengatasi semua kebimbangan anda.

    BalasPadam
  43. Semua terima kasih kepada mrs KARINA ROLAND untuk membantu saya dengan pinjaman saya selepas ditangkap oleh orang-orang palsu yang kerang menjadi peminjam pinjaman.
    Nama saya Annika amahle mokoena, saya dari Afrika Selatan dan saya tinggal di bandar Johannesburg. Suatu bulan yang lalu saya sedang mencari pinjaman dalam talian dan saya melihat pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza di internet dan saya memohon dari mereka dan semua saya mendapat adalah penipu saya menggunakan lebih daripada 2 syarikat dan saya ditipu semua melalui. Jadi saya berputus asa sehingga saya memutuskan untuk menyemak semula jika saya akan mencari bantuan seperti yang saya cari dan saya menetap untuk mencari syarikat pinjaman legit saya jumpa syarikat ini bernama KARINA ROLAND LOAN COMPANY saya melihat banyak testimoni yang dimaklumkan oleh orang dia tetapi kerana saya ditipu secara serentak saya fikir ia adalah penipuan tetapi saya melakukan apa yang saya diminta lakukan dan saya menunggu untuk pinjaman saya dan Puan KARINA ROLAND memberitahu saya dalam masa kurang dari 24 jam anda dengan pinjaman saya dengan selamat saya tidak percaya sebab saya fikir ia juga satu penipuan sehingga hari itu adalah waktu malam di Afrika Selatan dan saya tidur pagi esok ketika saya bangun saya menerima amaran dari akaun bank saya dan segera saya memanggil pengurus bank saya untuk mengesahkan dan pengurus bank memberitahu saya untuk datang ke bank dengan serta-merta dan saya pergi dengan serta-merta ketika saya sampai di sana pengurus bank memeriksa akaun saya dan melihat sejumlah $ 127,000.00 USD yang Dolar Amerika Syarikat dan saya menjelaskan kepada pengurus saya bahawa saya memohon pinjaman dalam talian dan bank saya pengurus terkejut jika ada masih sebuah syarikat pinjaman sebenar dan legit online saya sangat gembira semua terima kasih kepada MRS KARINA ROLAND saya memutuskan untuk menulis di internet kerana saya melihat orang lain melakukannya dan memberi keterangan tentang syarikat ini sebabnya saya menghantar mesej ini secara online kepada sesiapa sahaja yang memerlukan pinjaman walaupun anda telah ditipu sebelum memohon dari syarikat ini dan yakinlah bahawa syarikat ini tidak akan membiarkan anda turun. Salam kepada sesiapa sahaja yang membaca mesej saya dan anda boleh menghubungi syarikat ini melalui pos (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp sahaja +1 (585) 708-3478, Sekali lagi saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua orang yang membaca kesaksian ini, anda boleh menghubungi saya juga untuk maklumat lanjut ..... annikaamahlemokoena@gmail.com

    BalasPadam
  44. Nama saya Marymomah dari Malaysia, saya mahu menggunakan media ini untuk menasihati semua orang, saya menjadi mangsa penipuan di tangan pemberi pinjaman, saya menipu RM90.000 kerana saya memerlukan pinjaman RM250.000 untuk membayar perbelanjaan perubatan & hutang pembayaran Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi dan anak-anak saya berada di hospital untuk operasi.

    Semua ini berlaku pada bulan Julai 2020, sehingga saya bertemu dengan seseorang Sarnia Devina dalam talian melalui e-mel: reddevina@gmail.com yang memberi keterangan mengenai pemberi pinjaman SYARIKAT PELABURAN PINJAMAN MRS PROMISE SOLEDAD jadi saya membuat pertanyaan dan dia memperkenalkan saya kepada ibu yang baik JANJI SOLEDAD yang akhirnya menolong saya mendapatkan faedah rendah RM250.000.00 pinjaman tanpa jaminan 2% di SYARIKAT PELABURAN PINJAMAN SOLEDAD

    Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih, Puan PROMISE SOLEDAD, semoga Allha terus memberkati anda, Puan PROMISE SOLEDAD atas kejujuran dan perbuatan baik anda.

    Saya menasihati sesiapa yang memerlukan pinjaman segera harus segera menghubungi SYARIKAT PELABURAN PINJAMAN SOLEDAD

    e-mel syarikat: janjioledadloancompany@gmail.com
    Anda boleh menghubungi saya juga ladymarymomah@gmail.com

    BalasPadam
  45. Nama saya Marymomah dari Malaysia, saya mahu menggunakan media ini untuk menasihati semua orang, saya menjadi mangsa penipuan di tangan pemberi pinjaman, saya menipu RM90.000 kerana saya memerlukan pinjaman RM250.000 untuk membayar perbelanjaan perubatan & hutang pembayaran Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi dan anak-anak saya berada di hospital untuk operasi.

    Semua ini berlaku pada bulan Julai 2020, sehingga saya bertemu dengan seseorang Sarnia Devina dalam talian melalui e-mel: reddevina@gmail.com yang memberi keterangan mengenai pemberi pinjaman SYARIKAT PELABURAN PINJAMAN MRS PROMISE SOLEDAD jadi saya membuat pertanyaan dan dia memperkenalkan saya kepada ibu yang baik JANJI SOLEDAD yang akhirnya menolong saya mendapatkan faedah rendah RM250.000.00 pinjaman tanpa jaminan 2% di SYARIKAT PELABURAN PINJAMAN SOLEDAD

    Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih, Puan PROMISE SOLEDAD, semoga Allha terus memberkati anda, Puan PROMISE SOLEDAD atas kejujuran dan perbuatan baik anda.

    Saya menasihati sesiapa yang memerlukan pinjaman segera harus segera menghubungi SYARIKAT PELABURAN PINJAMAN SOLEDAD

    e-mel syarikat: promisesoledadloancompany@gmail.com
    Anda boleh menghubungi saya juga ladymarymomah@gmail.com

    BalasPadam
  46. BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN SAYA
    Saya Abdullah Nofia yang tinggal di Papua, saya di sini untuk memberi kesaksian seorang Lender Pinjaman yang baik yang menunjukkan cahaya kepada saya setelah ditipu 3 kali berbeda di Internet oleh beberapa pemberi pinjaman yang tidak lain adalah palsu,
    Mereka semua berjanji untuk memberi saya pinjaman setelah membuat saya membayar banyak kepada mereka sebagai biaya yang tidak menghasilkan apa-apa dan sebesar tidak ada hasil positif. saya kehilangan uang hasil kerja keras saya dan itu sangat membuat frustrasi.

    Suatu hari ketika menelusuri internet saya menemukan kesaksian seorang wanita yang juga ditipu dan akhirnya dikaitkan dengan perusahaan pinjaman yang sah, ONE BILLION RISING FUND  dan di mana dia akhirnya mendapatkan pinjamannya, saya memutuskan untuk menghubungi dia dan menjelaskan tekanan keuangan saya. kepadanya dan jika dia bisa membantu saya untuk berbicara dengan perusahaan,

     Saya kemudian menceritakan kepada mereka kisah saya tentang bagaimana saya ditipu oleh 3 pemberi pinjaman yang berbeda yang tidak melakukan apa pun selain merampok uang saya. Saya menjelaskan kepada perusahaan melalui surat dan semua yang mereka katakan kepada saya adalah untuk tidak menangis lagi karena saya akan mendapatkan pinjaman saya di perusahaan mereka dan saya juga telah membuat pilihan yang tepat dengan menghubungi mereka. Saya mengisi formulir permohonan pinjaman dan melanjutkan dengan semua yang diperlukan dari saya dan saya terkejut, saya diberi pinjaman sebesar Rp 200 juta oleh perusahaan besar ini, ONE BILLION RISING FUND, semua berkat JAMES (direktur transfer), seorang yang takut akan Tuhan. pria dan mentor dan di sini saya hari ini bahagia karena perusahaan ini telah memberi saya pinjaman jadi saya bersumpah pada diri sendiri bahwa saya akan terus bersaksi tentang pekerjaan baik mereka dalam hidup saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya.
     Jika Anda mencari cara mendapatkan pinjaman, silakan hubungi

    NAMA ::ONE BILLION RISING FUND
    Gmail ::: onebillionrisingfund@gmail.com
                                              HUBUNGI SAYA

    Namaku ::::::::: Abdullah Nofia
    Gmail::::::::::::::abdullahnofia@gmail.com
    Instagram::::::::Abdullah_Nofia
    Facebook:::::::::Abdullah Nofia

    Bijaksanalah saat Anda mencari pinjaman online

    semoga harimu menyenangkan

    BalasPadam
  47. KABAR BAIK!!!

    Nama saya Budiwati Permata, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan para pencari pinjaman agar berhati-hati, karena ada penipuan dimana-mana, mereka akan mengirimkan dokumen perjanjian palsu kepada Anda dan berjanji ini dan itu, para penganggur, saya sarankan Anda semua harus berhati-hatilah

    Beberapa bulan yang lalu, saya mengalami kesulitan keuangan dan sangat membutuhkan pinjaman untuk mendapatkan kembali bisnis saya, saya dibodohi oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya Dian Pelangi yang merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Christabel's Missan, seorang ibu yang baik, yang meminjamkan saya pinjaman 800 juta tanpa jaminan dalam waktu kurang dari 20 jam tanpa tekanan atau tekanan dan hanya 2% bunga

    Saya terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya gunakan dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

    Karena saya berjanji akan membagikan kabar baik agar masyarakat bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi ibu yang baik melalui email: christabelloancompany@gmail.com

    dan oleh kasih karunia Tuhan dia tidak akan membiarkan Anda mendapatkan pinjaman jika Anda menuruti perintahnya.

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: permatabudiwati@gmail.com
    dan teman saya Dian Pelangi yang mengenalkan saya dan bercerita tentang Ms. Christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ms. Christabel, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email: (lianmeylady@gmail.com) sekarang,

    Yang akan saya lakukan adalah mencoba memenuhi pembayaran pinjaman bulanan saya yang saya kirim langsung ke rekening ibu Christabel. Anda masih dapat menghubungi ibu yang baik, Nomor What'sApp +15614916019 Atau +13108626660

    mohon bijak dan semoga Allah membimbing kita semua

    Nama saya Budiwati Permata
    Pinjaman saya 800 juta
    perusahaan investasi pinjaman christael Missan
    Instagram: Christabel Missan
    email: Christabelloancompany@gmail.com
    Nomor Whatsapp +15614916019 Atau +13108626660

    BalasPadam
  48. Kami di sini untuk menyediakan pinjaman antara minimum $10,000.00 hingga maksimum $100,000,000.00, iaitu jika anda ingin memohon dalam dolar. Walaupun anda dari Indonesia, anda boleh memohon pinjaman minimum Rp100juta maksimum Rp 25 bilion jadi walaupun anda dari Malaysia anda boleh memohon pinjaman minimum Rm 30k dan maksimum Rm 850k. Anda juga boleh memohon dalam mata wang lain yang tidak disebutkan di atas, kami sentiasa di sini untuk menyediakan pinjaman yang anda perlukan untuk menampung semua perbelanjaan kewangan anda pada kadar yang sangat rendah, kerana kami telah melakukan ini selama bertahun-tahun dan ia telah berjaya dan bermanfaat untuk kedua-duanya. pemberi pinjaman dan peminjam, jadi kami ada testimoni di mana-mana<<<<>> >> Testimoni terakhir Farouk dari Malaysia dengan jumlah RM 2.3 juta dan juga Indra dari Indonesia dengan jumlah Rp 570 juta, jadi tolong jangan' t mengetepikan transaksi yang sangat mesra kepada pelanggan ini<<<<<>>> >>>>

    Butiran Perhubungan Ada Di Bawah

    Nama syarikat: SYARIKAT PINJAMAN ISKANDAR LESTARI
    e-mel::>[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp::[+6282274045059]

    BalasPadam

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...