Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Sabtu, Ogos 20, 2016

Tunjukkan Islam penyelesaian, bukan bawa masalah - Presiden Parti Islam (Amanah)

Mohamad SabuMohamad Sabu

Abad ke-15 Hijrah yang bermula sekitar tahun 1980 dianggap sebagai abad kebangkitan semula umat Islam selepas mereka ketinggalan jauh dalam bidang ketamadunan dan negara-negara orang Islam hampir semuanya dijajah oleh penjajah daripada Eropah.

Pesiapan untuk bangkit ini telahpun dibuat bermula sejak abad ke 13 Hijrah lagi oleh gerakan Islam antaranya seperti Masyumi, Syarikat Islam, Nahdatul Ulamak, Hizbul Muslimin, Parti Islam Semalaysia (Pas), Jamiat Islami, Ikhwan Muslimin dan banyak lagi. Gerakan ini muncul dengan keyakinan Islam dan umatnya akan kembali menerajui dunia.

Tidak dinafikan di antara gerakan Islam yang paling banyak mengalami mehnah dan tribulasi ialah Ikhwan Muslimin sendiri. Dalam perjuangan yang panjang, selepas berlaku apa yang disebut sebagai “Arab Spring”, mereka bersama dengan kumpulan yang menguasai masyarakat dan NGO telah menyertai pilihan raya dan akhirnya menang dan berjaya memerintah Mesir. Dr Mohammad Morsi dijulang sebagai presiden yang dipilih oleh rakyat secara sah melalui pilihan raya. Kebangkitan ini turut dirasai dan dibanggakan oleh gerakan Islam di seluruh dunia.

Namun, lebih kurang satu tahun Ikhwan Muslimin dan kerajaan pimpinan Morsi memerintah, mereka kemudiannya ditumbangkan oleh rejim tentera yang melakukan rampasan kuasa. Kita mengutuk sekeras-kerasnya tindakan tidak demokratik itu. Bagi kita, sebarang perubahan tampuk kuasa harus dicapai melalui saluran demokrasi.

Namun di sebalik kejatuhan sebuah kepimpinan itu, wajar juga kita melakukan koreksi jika ada kesilapan-kesilapan di pihak yang memegang kuasa. Kebanyakan pemerintah Islam dilihat kurang mengutamakan Maqasid Syariah. Sebaliknya, mereka lebih mengutamakan syariah dalam bentuk hukum perundangan dan bukan maqasidnya.

Walaubagaimanapun, kita tidak boleh sama sekali menafikan atau lebih lagi untuk merendahkan kejayaan Ikhwan Muslimin mengambil alih pemerintahan secara demokrasi di Mesir. Cuma kita hendaklah mengambil iktibar daripada apa yang berlaku dengan mengkaji dari aspek kelebihan dan kesilapan yang berlaku semasa pemerintahan mereka.

AFGHANISTAN

Begitu juga kita melihat sejarah di Afghanistan. Mujahidin Afghanistan hebat sekali menanamkan semangat jihad untuk mati syahid dalam membebaskan negara dan mendaulatkan Islam. Berbekal semangat itu, tentera Rusia dapat mereka tundukkan.

Namun apabila memprolehi kuasa, selepas berjaya mengalahkan tentera Soviet, pasukan mujahidin juga diuji dengan pertelagahan sesama sendiri. Akhirnya berlaku perperangan sesama mereka. Allahyarham Ustaz Fadzil Mohd Noor salah seorang pendamai kepada pertelingkahan yang berlaku antara puak-puak mujahidin ini. Namun sayangnya usaha perdamaian ini tidak berjaya dan Afghanistan diambil alih oleh Taliban.

Taliban juga tidak banyak membawa perubahan melainkan membawa penderitaan kepada rakyat sehingga membuatkan berlaku serangan pihak barat diketuai Nato. Apabila Afghanistan diberikan demokrasi untuk mengadakan pilihan raya, rakyat telah memilih Hamid Karzai menjadi presiden.
Namun pertelagahan tidak juga berkesudahan. Pembunuhan antara puak berterusan sehingga Afghanistan sekarang menjadi antara negara termiskin di dunia dan amalan rasuah yang cukup tinggi seperti disenaraikan oleh pihak Transparency International.

TURKI DAN ISLAM

Kemudian, kita berbangga dengan Najmuddin Erbakan yang mengetuai parti Milli Selamet di Turki di atas kehebatan dan tarbiah yang beliau miliki sehingga akhirnya berjaya menguasai pemerintahan Turki dan dilantik sebagai presiden.

Beliaulah yang mengusulkan agar negara-negara majoriti orang Islam mengadakan kesatuan. Beliau mengemukakan konsep D-8 atau Lapan Negara Membangun. Ia merupakan sebuah kumpulan negara membentuk satu pakatan pembangunan ekonomi. Ia mengandungi Bangladesh, Mesir, Indonesia, Iran, Malaysia, Nigeria, Pakistan dan Turki. Negara-negara Islam memperoleh manfaat yang sangat besar melalui D-8 ini. Apabila bergabung, negara-negara ini membentuk 13.5% daripada populasi global dalam tahun 1997.

Sayangnya, pemerintahan Najmuddin Erbakan juga tidak lama apabila digulingkan dan partinya Mili Selamet berpecah yang kemudiannya menghasilkan Parti Saadat dan AKP.

Kemudian muncul pula Erdogan. Kemunculan Erdogan dibanggakan semua pihak. Namanya dijaja terutama dalam kebijaksanaan beliau menangani isu kemiskinan serta “good governance” sehingga membangunkan Turki daripada kemunduran, kepada pengagihan rezeki lebih adil kepada rakyat.

Kebijakan Erdogan menjadikan AKP dijulang oleh rakyat termasuk musuh-musuh kepada gerakan Islam juga mengakui kehebatan Erdogan dan keupayaan partinya. Selepas beberapa lama berkuasa, beberapa polisi Erdogan mula dikritik oleh rakyat yang mendakwa langkah yang diambil beliau kurang sesuai. Ia termasuk isu pembinaan istana yang didakwa begitu megah dan hebat serta polisi Erdogan yang membenarkan Turki menjadi laluan ketenteraan dalam menangani pemberontakan di Syria dan Iraq.

Turki juga antara negara yang menyokong usaha menjatuhkan Bashar dengan kempen “Bashar must go” terutama ketika perdana menteri Ahmad Donotuglu.

Kemudian Turki menembak jatuh jet Rusia yang didakwa menceroboh ruang udara mereka. Selepas berlaku kemelut diplomatik dan politik, akhirnya Erdogan memohon maaf kepada Rusia dan ingin menjalin semula hubungan baik dengan Rusia.

Paling mengejutkan apabila Erdogan mengumumkan mengeratkan semula hubungan dengan Israel selepas Isrel setuju membayar beberapa juta pampasan kepada mangsa yang diserang ketika memberi bantuan kepada penduduk Gaza.

Akhirnya Julai lalu berlaku pemberontakan tentera dan sekarang dilaporkan lebih 6,000 tentera, sebahagian kecil polis, pensyarah dan guru ditahan untuk disiasat.

Kita juga tidak boleh mengutuk Erdogan selama beliau menjalankan pemerintahan dengan baik tetapi apabila kelihatan ada kecenderungan ke arah kezaliman, kita perlu mengkritik dan memberi pandangan kita.

PAS DI MALAYSIA

Sama juga kepada Pas yang sama-sama kita pernah berjuang dan asaskan. Kita melihat ia lari daripada konsep maqasid syariah dan kepimpinan ulamak disalahertikan serta “dihijack” pihak tertentu, maka wujudlah satu kumpulan yang mahu membuat “reform” yang dinamakan Pari Amanah Negara.

Kita dalam AMANAH megambil pengajaran di atas apa yang berlaku ke atas pemerintahan Morsi, pemerintahan Erdogan dan parti Pas. Kita hadam dan menyedari segala kelebihan dan kelemahan yang ada kepada mereka untuk kita membina satu tajdid kepada kebangkitan semula gerakan Islam di Malaysia dan dunia ini.

Kesilapan sahabat kita pada masa lalu jangan kita ulang. Kebaikan mereka kita jadikan contoh. Kita perlu berusaha membuat pembaharuan supaya Islam dilihat sebagai penyelesaian kepada masalah dan bukan pembawa masalah. Jangan kita berpatah balik ke belakang.

Jika AMANAH juga berada ditakuk lama, tidak mustahil akan datang akan muncul lagi gerakan baharu yang akan melakukan perubahan untuk meletakkan Islam dan ummatnya dihormati dan disegani.

Ayuh, banyakkanlah mengkaji, bergaul dan mengambil iktibar di atas kesilapan yang lalu untuk terus kita memimpin kebangkitan Islam pada masa ini dan akan datang.

Jangan ada di antara ahli AMANAH menghidupkan semula doktrin parti lama yang telah ternyata gagal.

Oleh itu kita mesti berani membuat perubahan dengan menekankan soal rahmat untuk semua seperti yang kita perjuangkan dalam slogan parti kita.


* Penulis adalah Presiden Parti Amanah Negara (Amanah). Tulisan ini disiarkan buat pertama kali dalam akhbar mingguan Amanah.

mdl

IKLAN BERBAYAR

2 anak yang mengamalkan produk Young Intelmax CNI UPSR semua 5A



Well3 Young Intelmax (30's)
  
  • Nutriennya diekstrak dengan menggunakan teknologi Barat dan khasiatnya sebagai ubat dan makanan dalam perubatan Timur dipelihara sepenuhnya, dijadikan makanana kesihatan harian; sesuai diambil oleh gologan muda dan tua.
  • Digunakan secara tradisional untuk kesihatan am.

  • Cara pengambilan:
  • Kanak-kanak : 2 tablet sehari
  • Dewasa : 4 tablet sehari
TESTIMONI : Hasil anak saya sendiri yang mengamalkan produk ini.

Alhamdulillah

Anak sulung        UPSR 5A Tahun 2013 Nur Izzah Nadirah
Anak Nombor 2   UPSR 5A Tahun 2015 Mohd Hadi Haqimi

Mohd Amri
017-6689897

BERMINAT KLIK SINI

36 ulasan:

  1. Laga dada dengan amoi.

    Baling mikrofon ketika hilang sabar.

    Hentak meja ketika berbincang dengan rakan.

    Pengkhanat parti.

    Barua dan khadam kepada DAPig's.

    Berkongsi dana haram.

    Contoh penyelesaian Islam yang ditujukkan oleh mat sabu.

    Hebat PANdir.

    BalasPadam
    Balasan
    1. So apakah yg PAN buat sekarang selain mempertahankan salahlaku DAP terhadap urusan org Islam.. ? Ini ke cara yg konon ya baik di mata PAN utk menyelesaikan masalah? Masalah sapa yg selesai? Masalah DAP atau masalah umat Islam yg hendakkan hukum Islam dimartabatkan?

      Padam
    2. Berdoalah xjadi pigs yang kerja jual agama..Harap tiada yg terasa!

      Padam
    3. Ala wanrosli komen pastu wanrosli balas balik guna ir bangang kahkahkahkahkah..apa da wanrosli bacul ni.pondan betul.kahkahkahkahjah

      Padam
    4. Munafikun2 Pas Ikatan Gagasan Sejahtera (PIGS) penjual agama menipu Allah dan umat Islam.

      Undi PIGS = Undi Umno

      KAH KAH KAH

      Padam
  2. abg mat menyindir pkr dan bersatu sebenarnya......PAS pulak yang kena tempias...takkan pulak dengan abg besar dapig abg mat nak tunjukkan islam sebagai jalan penyelesaian......nanti tiada bekalan dedak.....kahkahkah.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bodoh piang sgt mu nih.hujah mcm budak mabuk pil kuda je.kahkahkahkah.camni ke macai pigs.kahkah.xda fight langsung.buduh bertingkek tingkek.kahkahkah

      Padam
    2. So sah lah mmg betul ada edar pil kuda!

      WE Luv U TGHA!

      Padam
    3. Tok ketua lebai ada buat report polis tak psl edar pil kuda?Takde..?mmg sahlah tok lebai pemfitnah no 1.

      Keldai2 Luv Hadi Awang Lebai Pembohong Bersiri penjual agama.

      Parti Auta Semalaysia.

      KAH KAH KAH

      Padam
    4. TGHA terbukti benar dlm kes pil kuda bila menang di Mahkamah..
      Alhamdulilah..

      We Luv U TGHA!

      Padam
    5. Tok ketua kaki ponteng pemfitnah no 1.

      Keldai2 Luv Hadi lebai pembohong bersiri.

      Parti Auta Semalaysia.

      Padam
    6. DAP cadangkan agama ditiadakan dlm kad pengenalan.. Inilah agaknya kejayaan PAN mentarbiah DAP hasil dari bacaan doa si tukang baca doa!

      Nampak macam sebaliknya pulak yg berlaku!

      Padam
    7. Apa kata tok ketua lebai kaki ponteng? Senyap sunyi menikus sejak skandal 90juta tersebar.

      Parti Auta Semalaysia.

      Padam
  3. Di manakah suara PAN bila Zairil Khir Johari sarankan supaya status agama rakyat Malaysia dalam MyKad mereka dimansuhkan!

    Sebagaimana PAN telah menganjurkan sebuah forum bertajuk FORUM : RUU 355 "WAJARKAH BUKAN ISLAM BIMBANG?", akankah mereka menganjurkan sebuah lagi forum yg bertajuk FORUM : MANSUHKAN STATUS AGAMA DALAM MYKAD "WAJARKAH UMAT ISLAM BIMBANG?"

    Kita tunggu dan lihat. Cuba bersangka baik dahulu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita tunggu komen2 tok ketua lebai lebong dari parti penjual agama dulu. Mungkin amanat baru akan tercipta.

      Kita tunggu dan lihat. Cuba bersangka baik dahulu.

      Padam
    2. Biasanya munafikun akan pertahankan kafir harbi spt yg berlaku kini..

      Padam
    3. Kesian tgk keldai2 munafikun cuba mempolitikkan isu tanpa bg penyelesaian. Mana suara tok ketua lebong pembohong bersiri..makin senyap menikus.

      Dari munafikun PASIK KE PIGS.

      Undi PIGS = Undi Umno

      Padam
    4. Kan betul aku tulis.. Cer tgk kat atas tuh..👆

      Padam
    5. Betul ler tuu..dari anon munafikun PASIK ke PIGS..

      Undi PIGS = Undi Umno

      Padam
    6. Yaaaa mmg betul PIGS..terima kasih wanrosli mengesahkan nya...

      Padam
    7. PAN akan ikut kata DAP shj walau pun MyKad si pembaca doa tidak ada status agama. Menjelekkan..

      Padam
    8. Ala ckp degar2 wanrosli ni.bila tnya mana video matsabu tolak hudud terus wanrosli xdak tulurrrrr jd bangang.kahkahkahkah

      Padam
    9. Tok ketua lebai pas ikatan gagasan sejahtera (pigs) pun sepatah haram tak membantah mykad takdak status agama. Lagi menjelekkan.

      Undi PIGS = Undi Umno

      Padam
    10. PERBEZAAN ANTARA :

      A. KERJASAMA PAS DENGAN UMNO
      dan
      B. PERSEKONGKOLAN PAN DENGAN DAP

      HASIL-HASILNYA IALAH :

      A. i. RUU 355 dan
      ii. EPF PELABURAN SYARIAH

      B. i. PERTAHAN KEWAJARAN OCTOBERFEST KERANA TONGGANG ARAK SECARA TERANGAN OLEH HANYA BUKAN ISLAM. BERMAKSUD JIKA DIANJURKAN ZINA SECARA TERANGAN JUGA WAJAR JIKA OLEH HANYA BUKAN ISLAM??,
      ii. PEMBELAAN HAK GOLONGAN LGBT TERMASUK HAK "SI SUAMI" dan "SI ISTERI" JIKA PERKAHWINAN SEJENIS BERLAKU?? dan
      iii. SARANAN MANSUHKAN STATUS AGAMA DALAM MYKAD DI MANA SETAKAT INI PAN MASIH BERDIAM DIRI TANDA SETUJU??

      Wassalam..

      Padam
    11. Undi PIGS = Undi Umno

      Pas Ikatan Gagasan Sejahtera (PIGS)

      Padam
    12. Amat ketara bezanya antara A dan B kan?

      Padam
    13. Mmg beza.pigs mmg real kebabian.kahkahkahkah

      Padam
    14. Seronok bukan kepalang si kafir harbi bila ditatang sebegitu rupa.. Tak payah bukak mulut ada je si munafikun mempertahankan sepanjang masa..

      Macai sebegini yg perlu dibela lebih lama kata si kafir harbi..

      Padam
    15. Macai Pas Ikatan Gagasan Sejahtera (PIGS).kahkahkah

      Undi PIGS = Undi Umno

      Padam
    16. Bagaimana pula dgn,

      Undi Munafikun = Undi Kafir Harbi!

      Padam
    17. Macai munafikun PIGS penjual agama dah terasa.

      KAH KAH KAH

      Padam
    18. Tak sebut nama parti apa pun terasa jugak??
      Pelik bin ajaib nih!!

      Padam
    19. Sape makan cili padi dia yg terasa pedasnya ye dok..macai penjual agama 90juta.kihkih

      Undi munafikun PIGS = Undi Umno dan kafir harbi

      KAH KAH KAH

      Padam
    20. Akhirnya setuju juga yg undi MUNAFIKUN = undi KAFIR HARBI.. Tahniah bro! Tak perlu terasa kalau tak benar!

      Padam
    21. Igtkan wanrosli pigs x terasa td.kikiki

      Padam

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...