PRN SARAWAK : PELUANG TERBAIK UNTUK RAKYAT SARAWAK UBAH!!


Amanah turun PRN Sarawak sebagai komponen Pakatan Harapan bersama PKR dan DAPAmanah turun PRN Sarawak sebagai komponen Pakatan Harapan bersama PKR dan DAP
Kesemua 13 calon parti Amanah Negara (Amanah) yang akan bertanding pada pilihan raya negeri (PRN) Sarawak merupakan anak kelahiran negeri itu.
Timbalan presiden Amanah Salahuddin Ayub berkata, selain calon Bumiputera, Amanah turut menampilkan calon Iban dan juga Cina.

Pengisytaharan calon akan dibuat pada minggu hadapan.

“Semua calon telah dikenal pasti, tunggu nak umum sahaja. Semua 13 calon yang Amanah pilih adalah orang tempatan, anak kelahiran Sarawak.

“Calon-calon akan diumumkan minggu depan,” kata beliau kepada Malaysia Dateline.

Minggu lalu, Amanah memutuskan untuk meletakkan 13 calon selepas berbincang dengan Pakatan Harapan.

“Memang sudah diputuskan dalam mesyuarat Amanah dan dibincangkan dalam mesyuarat Pakatan Harapan jadi tidak timbul soal Amanah akan bertembung denagn DAP atau PKR,” katanya.

Menurut beliau juga, keputusan meletakkan 13 calon di Sarawak dibuat selepas mengambil kira beberapa faktor penting dan mengambil semangat Amanah sebagai parti baharu.

“13 daripada 82 kerusi id Sarawak bagi Amanah adalah suatu jumlah yang sangat munasabah sebagai permulaaan untuk Amanah membuat suatu permulaan dalam konteks pilihan raya Sarawak.

“Amanah yakin 13 kerusi yang kita tandingi mampu untuk menyemarakkan penyertaan Amanah untuk mendapat sokongan kemenangan daripada rakyat Sarawak,” katanya lagi.

Persempadanan semula kawasan pilihan raya oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tahun lalu menjadikan jumlah kerusi untuk DUN Sarawak meningkat daripada 71 kepada 82. Tiga daripada 11 kerusi yang ditambah terdiri daripada majoriti kaum Melayu/Melanau iaitu di Gedong, Kabong dan Telian manakala tiga kerusi didiami majoriti kaum Iban (Stakan, Selirik dan Samalaju).

Selain itu, dua kerusi majoriti Orang Ulu (Murum dan Long Lama), dua majoriti kaum Bidayuh (Serembu dan Triboh) serta baki satu kerusi lagi majoriti kaum Cina iaitu di Batu Kitang.
Keputusan PRN ke-10 pada 2011 menyaksikan BN menyapu 77 peratus kerusi iaitu menang 55 daripada 71 kerusi dipertandingkan.

Manakala bagi pencapaian parti pembangkang, DAP menguasai 12 daripada 15 kerusi Dun ditandinginya; PKR hanya menang tiga daripada 49 kerusi iaitu Batu Lintang, Ba'Kelalan dan Krian manakala Pas kalah di semua lima kerusi yang ditandingi.

mdl

IKLAN PENAJA

Anda adalah di antara 43 JUTA pengguna telefon di Malaysia. Tahukah anda pengguna telefon di masa kini sedang menikmati komisen serta bonus yang dibayar kepada mereka setiap bulan? Telefon bukan lagi alat untuk berhubung, telefon kini telah terbukti dapat dijadikan alat untuk menjana pendapatan yang tidak putus setiap bulan. Anda nak tahu?

Kami membina sistem yang lengkap untuk anda hasil dari perbincangan, pengalaman serta ilmu pemasaran yang kami ada. Untuk menjadi salah seorang daripada pengguna telefon yang menjana pendapatan pasif setiap bulan, anda hanya perlu memahami :

Faham Sistem AutoDownline & AutoPlacement

Hadam ilmu yang kami sediakan Praktik teknik yang disediakan Apabila elemen hebat ini bergabung,maka bersiap sedialah untuk menerima pendapatan yang tidak masuk akal hasil dari bantuan sistem kami ini. Harapan kami dengan bantuan sistem kejayaan ini dapat membantu anda menjadi seorang usahawan online yang berinovasi, berdaya saing dan tidak mustahil, seorang Jutawan atau Multi-Jutawan Semoga anda sukses dan menambah nilai dalam hidup orang ramai.

klik link sini : http://autod9.com/army

 
http://iklanviral.blogspot.my
 http://www.kelabsimkad.com/
Previous
Next Post »

43 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 11:03 PG delete

Kalau setakat 13 kerusi bertanding dan belum tentu lagi mendapat sambutan ada hati nak ajak kami rakyat Sarawak berubah, lebih baik kamu PAN yang patut berubah dulu jangan hanya jadi khadam saja, bila boleh jadi Tuan Besar?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 11:16 PG delete

Pas jgn ckp besar tp 11 kerusi je.kahkahkahkah tu pun blh ke menang. Kahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 11:47 PG delete

PAS bersyukur kerana dapat berdakwah disebelas kawasan di Sarawak, bukan hanya untuk menang yang lebih penting sambil PAS meraih undi dapatlah PAS memgembangkan dakwah Islam disebelas kawasan di Sarawak, itulah misi dan tujuan PAS yang macai2 PAN memang dungu dan bengap untuk memahami perjuangan PAS.

PAN hanya mengajak rakyat Sarawak berubah, dalam masa yang sama PAN hanyalah khadam, macamana nak ajak rakyat berubah sedangkan diri sendiri masih terikat dengan Tuan Besar, khadam la selamanya kalau PAN tidak berubah.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 11:53 PG delete

Berdakwah apa nya calon kristian. Pas nk dakwah jd kristian plak ya.dasat...multi agama mcm ayahpin.kahkahkahkah.... Ayat orh kalah mcmtula la,xnk menang.
Kalau xnk menang jgn masuk politik. Jd ngo aja blh Berdakwah. Kahkahkahkah. Wanrosli2 Kantoi dgn kebodohan sendiri. Kahkahkahkah

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
10 April 2016 12:59 PTG delete

Sebenarnya dalam kontak perjuangan islam yg syumul di Malaysia, jika sebuah parti itu khadam DAP (PAN) secara otomatiknya ianya juga khadam UMNO (PAN).. buktinya kedua2 DAP dan UMNO bersepakat menolak PAS.. maka kini ketiga2 entiti ini adalah sebenar2nya musuh PAS.. (dibuktikan dgn perlembagaan islam) setelah imej islamnya dikikis habis oleh G18 lantaran G18 tak henti2 mengajak ahli2 PAS agar tunduk kpd DAP sbgaimana PAN tunduk (ini bukan imej islam kerana mana mungkin islam jadi khodam pd DAP!)..

Barulah pengundi2 Sarawak faham bahawa imej islam bukannya bermaksud tunduk pada tokong DAP spt yg diamalkan oleh PAN!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 1:13 PTG delete

Di Sarawak PAS memang terkenal dengan imej Islam, PAN hanya berimejkan KHADAM.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 2:55 PTG delete

Kahkahkahkah. Laaa tadi kata xnk menang. Ni nk menang pulak. Cepatnye pas uturn. Kahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 2:56 PTG delete

Sebenarnya dalam kontak perjuangan islam yg syumul di Malaysia, jika sebuah parti itu khadam UMNO (PAS) secara otomatiknya ianya juga khadam Syaitan.. buktinya kedua2 Pas dan UMNO bersepakat menolak PAN .. maka kini kedua2 entiti ini adalah musuh PAN...kahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 3:11 PTG delete

1:13 btl ke pas terkenal disarawak.. Bukan ke hadi kutuk2 kristian sarawak.. Perasan la wanrosli ni.kahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 8:13 PTG delete

3:11, PAS terkenal kerana ISLAM, PAN terkenal kerana KHADAM. Kami rakyat Sarawak memang tahu menilai.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 8:18 PTG delete

8:13 apa komen bodoh xda isi pun.std budak2 tadika je.p minum susu omega dulu br komen ya.kahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 8:23 PTG delete

Sebenarnya dalam kontak perjuangan islam yg syumul di Malaysia, jika sebuah parti itu khadam UMNO (PAS) secara otomatiknya ianya juga khadam Syaitan.. buktinya kedua2 Pas dan UMNO bersepakat menolak PAN .. maka kini kedua2 entiti ini adalah musuh PAN...kahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 9:57 PTG delete

Betul, 8:18, bukan hanya disemenanjung saja yang tahu kami rakyat Sarawak pun tahu PAS berimejkan ISLAM, PAN berimejkan KHADAM.

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
10 April 2016 9:58 PTG delete

Dan PAN khadam DAP.. kahkahkah..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 10:01 PTG delete

Dan PAS kan khadam UMNO.. Kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 10:03 PTG delete

Betul, 9:57, bukan hanya disemenanjung saja yang tahu kami rakyat Sarawak pun tahu PAN berimejkan ISLAM, PAS berimejkan KHADAM UMNO. Kahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 10:04 PTG delete

Macamana PAN boleh tanding 13 kerusi sedangkan presiden PAN nak bayar saman fitnah pun kutip derma dengan macai2 yang bengap dan dungu, dah tahu fitnah buat apa nak derma lagi nak tumpang saham sekali ke?

Kalau PAN ni bukan KHADAM manalah nak cari dana pilihanraya, nasib baik ada DAP boleh jugak merasa pilihanraya.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 10:08 PTG delete

Kutip derma tp xla sokong perasuah terbesar spt tuan pesideng pil kuda.kahkahkah..
Kalau PAS ni bukan KHADAM UMNO manalah nak cari dana pilihanraya, nasib baik ada UMNO boleh jugak merasa pilihanraya

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 10:19 PTG delete

Kamu salah 10:03, kami rakyat Sarawak pun tahu dan nampak dengan jelas bukan disemenanjung saja, PAS perjuangkan HUDUD, tapi PAN pulak tolak HUDUD sebab DAP tolak HUDUD, kalau Tuan Besar tolak PAN kena ikut, itulah dinamakan KHADAM.

Dasar perjuangan dan perlembagaan PAS ialah ISLAM, dasar perjuangan dan perlembagaan PAN adalah kosong tiada perlembagaan tiada dasar hanya menumpang perlembagaan Tuan Besar, itulah dinamakan perjuangan berimejkan KHADAM.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 10:30 PTG delete

PAS mempunyai ramai ahli dan peyokong, mereka semua bermurah hati menderma ke jalan yang betul bukan menderma untuk membuat fitnah.

PAS tidak memerlukan bantuan mana2 parti politik, PAS adalah KHADAM kepada penyokong, ahli dan rakyat, kerana rakyatlah yang membantu PAS.

PAN nak harapkan derma dari macai2 untuk bayar saman fitnah presiden pun dah makan masa berbulan baru cukup 200k, nak kutip derma pilihanraya dah tak sanggup lagi dah pasal macai2 bukannya ramai pun, jadi KHADAM baru boleh dana.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 10:43 PTG delete

Ahli2 ramai ya smpi harakah pun xlaku kan.kahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 11:27 PTG delete

pan buat gimik aja buat kutip derma untuk bayar saman mat sabu sebenarnya umno yg bayarkan sapalah nak derma kat mat sabu pan sebab mat sabu kata pan akan tolak hudud kalau dap tak setuju jd dlm diam2 umno bayarkan sebab pan dah masuk gang anti hudud sekarang dah ada 3 umno pan dan dap bergabung untuk jatuhkan pas. tapi sekarang pan tengah kerja kuat sebab penyokong pas tak berganjak tetap berjuang untuk islam. kalaulah tghh tidak amanah dalam melaksanakan perjuang islam biar allah yg membalas atas apa jua yg dilakukan balasan didunia dan akhirat tetapi jika sebaliknya kau bantulah kami dlm perjuangan menegakkan islam di bumi malaysia ini ya allah. ameeen

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 11:54 PTG delete

Kalau cter kalau2 ni rekaan budak2 tadika kemas pun buleh buat.kahkahkahkah. Wanrosli2

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 April 2016 11:56 PTG delete

Betul2. Aku pun blh reka cerita pas ni sebenarnya adalah dajal dr israel nk musnahkan islam. Kahkahkahkah. Kepala otak wanrosli bengap xblh ditandingi. Kahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 April 2016 12:34 PG delete

Tuan anon 11:27, mereka tidak akan faham Islam yang diperjuangkan PAS, mereka berlainan dengan kita.

Islam mereka menghalalkan LGBT, pesta arak, judi, sokong G25 dan yang paling berlainan dengan kita adalah akhlak mereka. Itulah perbezaan antara kita dengan mereka.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 April 2016 12:46 PG delete

Wanrosli komen wanrosli balik.kahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 April 2016 12:48 PG delete

12:34 betul tu islam pas sokong perasuah terbesar negara

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
11 April 2016 6:43 PG delete

Setuju sesangat tu anon 12:34

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
11 April 2016 6:44 PG delete Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
avatar
An Anonymous
AUTHOR
11 April 2016 6:45 PG delete

FAKTA : 

PAS - B3
UMNO - BN
DAP - PH
PAN - PH 

KESIMPULAN : 

PAS KHODAM UMNO - TAK LOGIK LANGSUNG
PAN KHODAM DAP - TERAMATLAH LOGIKNYA

TAHNIAH PAS KERANA BERJAYA MENGELAKKAN DIRI DARI MENJADI KHODAM UMNO MAHUPUN DAP.. ALHAMDULILLAH..

TAHNIAH PAN KERANA BERJAYA MENJADI KHODAM DAP SEPERTI YG DIIDAMKAN OLEH PARA ULAMAK DAN PROFESIONAL DALAM PARTI.. ALHAMDULILLAH..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 April 2016 8:41 PG delete

Kahkahkahkah wanrosli setuju pas parti sokong rasuah.kahkahkahkah. Kahkahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 April 2016 8:43 PG delete

Pas xngaku khodam umno tp chif khadam tua(hadipesideng) sentiasa backup najib.khadam tua mmg setia pd tuannya umpama anjing yg setia pada tuan nya.kahkahkahkah

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
11 April 2016 8:38 PTG delete

Baguslah PAN dah ngaku khodam DAP..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 April 2016 9:56 PTG delete

Bila masa pan ngaku...mabuk pil kuda ka apa hang ni.bangun tidoq mabuk ka hapa.pesideng bertungkus lumus selamatkan umno dok kata kat org lain pula.hang ni gila isim ka.paham ka gila isim wanrosli. Kahkahkahkah

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
13 April 2016 7:37 PTG delete

Kalau tak mengaku pun org tahu dah.. jelas dari segala tindakan .. yg terkini ialah TGPDR hina DZN.. PAN diam seribu bahasa tanda setuju..

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
14 April 2016 6:49 PG delete

Satu undi utk PAN bermakna
👉 satu undi utk TGPDR ✔
👉 satu undi utk DAP ✔
👉 satu undi utk ISLAM ❌
👉 satu undi utk HINA ISLAM ✔

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
14 April 2016 9:18 PG delete

Xyah kopipesla wanrosli. Pemalas betu walakontol ni.kata bangang kang nangis plak... 1 undi utk pas=1 undi utk umno..next pru kuburkan pas dan umno sekali. Kahkahkahkah

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
15 April 2016 2:32 PTG delete

Satu undi utk PAN bermakna
👉 satu undi utk TGPDR ✔
👉 satu undi utk DAP ✔
👉 satu undi utk ISLAM ❌
👉 satu undi utk HINA ISLAM ✔

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
16 April 2016 12:50 PG delete

Xyah tulis byk. Undi pas bermakna undi umno...bye2 pas...

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
16 April 2016 5:04 PTG delete

Satu undi utk PAN bermakna
👉 satu undi utk TGPDR ✔
👉 satu undi utk DAP ✔
👉 satu undi utk ISLAM ❌
👉 satu undi utk HINA ISLAM ✔

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
16 April 2016 8:00 PTG delete

Pemalas punya walakontol. Kopipes je kejenye. Kahkahkahkah

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
18 April 2016 7:44 PG delete

Macam biasa puak persenda hudud sependapat dgn Tok Guru Profesor Dr Ramasamy dalam bab menghina DZN bilamana tak dgr pun kecaman kpd TGPDR oleh puak tu selain ucapan terima kasih bila penghinaan itu ditarik balik tanpa langsung memohon maaf..

Cuba jelaskan di mana fitnahnya kenyataan di atas..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
18 April 2016 9:39 PG delete

Video matsabu tolak hudud mana????

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ Bisnes