Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Jumaat, September 04, 2015

NASIHAT ABANG MAT SABU....

 Mohamad Sabu
SHAH ALAM – Semua ahli dan pimpinan Parti Pekerja Malaysia khususnya yang berasal dari Pas diingatkan supaya tidak hanya berpegang kepada satu pandangan sahaja dalam menghadapi isu bai’ah.

Demikian kata pengerusinya, Mohamad Sabu sambil menegaskan, mereka tidak perlu melatah apabila perkara tersebut digembar-gemburkan, sebaliknya perlu mengambil pelbagai pandangan ulama lain sama ada dalam mahupun luar negara.

“Dalam menghadapi isu ini, saya menasihatkan ahli supaya berpeganglah kepada pandangan mana-mana ulama atau mazhab atau perbezaan pandangan selagi ia ada kelonggaran.

“Bagi saya, pandangan Sheikh Dr Yusof Al-Qaradhawi, Ustaz Ahmad Awang, Ustaz Abdul Ghani Samsuddin dan juga pandangan daripada Mufti Perlis dan Pulau Pinang harus diambil kira dalam hal bai'ah ini termasuk isu menceraikan isteri,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Sebelum ini, Ketua Pas Rantau Panjang, Abdul Fatah Harun mengingatkan mana-mana Ahli Parlimen dan Adun Pas Kelantan supaya merujuk semula sumpah bai'ah talak tiga ke atas isteri masing-masing sekiranya berhasrat meninggalkan parti itu dan menyertai PPM (sebelum itu dikenali sebagai Harapan Baru).

  Image result for tone excel

Menurutnya, sumpah bai'ah bukan perkara baharu dan telah lama menjadi amalan parti itu di Kelantan yang mana semua wakil rakyat, sama ada di peringkat Parlimen atau negeri, mengangkat sumpah di hadapan Pesuruhjaya Pas.

Mengulas lanjut, Mohamad atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu juga berkata, ahli digesa berpegang kepada pandangan ulama yang paling ringan yang boleh diterima pakai dalam isu bai’ah.

“Saya menyeru kepada mereka yang terlibat dalam hal ini, agar meletakkan kesabaran paling tinggi dan bertawakal kepada Allah, dan berpeganglah kepada pandangan yang paling ringan di antara pandangan-pandangan ulama yang boleh diterima pakai.

“Sesungguhnya, ini adalah sebahagian ujian kecil yang sedang kita lalui bersama, dan banyak lagi ujian besar yang kita akan hadapi,” katanya lagi.

sh

4 ulasan:

  1. Ulamak malaysia sibuk dalam pertandingan serban siapa yang paling besar, sekurang2nya duduk lah muzakarah daripada sibuk dalam pissing competition. Sertakan sandaran hujah seperti apa yang ketua ulamak dunia buat.

    BalasPadam
  2. Sahih Muslim: Book of Divorce

    3491: Ibn 'Abbas (Allah be pleased with them) reported that the (pronouncement) of three divorces during the lifetime of Allah's Messenger (sallAllahu alayhi wa sallam) and that of Abu Bakr and two years of the caliphate of Umar (Allah be pleased with him) (was treated) as one. But Umar b. Khattab (Allah be pleased with him) said: Verily the people have begun to hasten in the matter in which they are required to observe respite. So if we had imposed this upon them, and he imposed it upon them.

    3492: Abu Sahba' said to Ibn 'Abbas (Allah be pleased with them): Do you know that three (divorces) were treated as one during the lifetime of Allah's Prophet (sallAllahu alayhi wa sallam), and that of Abu Bakr, and during three (years) of the caliphate of Umar (Allah be pleased with him)? Ibn Abbas (Allah be pleased with them) said: Yes.

    3493: Abu al-Sahba' said to Ibn 'Abbas: Enlighten us with your information whether the three divorces (pronounced at one and the same time) were not treated as one during the lifetime of Allah's Messenger (sallAllahu alayhi wa sallam) and Abu Bakr. He said: It was in fact so, but when during the caliphate of 'Umar (Allah be pleased with him) people began to pronounce divorce frequently, he allowed them to do so (to treat pronouncements of three divorces in a single breath as one).

    Jelas bhw talaq 3 sekaligus ini adalah sunnah umar; bukan sunnah Rasulullah saw dan juga bukan sunnah abu bakar.

    Allah swt berfirman sekiranya telah ada hukum utk sesuatu perkara, umat tidak boleh mengadakan hukum yg baru.

    "Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata." (a-Ahzab:36)

    “Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada Allah dan RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.” (an-Nisa': 59)

    Pilihlah – nak ikut sunnah Rasul-Nya atau sunnah orang lain?

    Wallahu ‘a’lam

    BalasPadam
  3. Hudud nak kena ikut ketetapan Quran kan.. ke kena ikut ketetapan DAP??..

    BalasPadam
  4. haha wan rosli bengong..

    BalasPadam

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...