Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Jumaat, Mei 22, 2015

HOT!! : KERANA GST..RAKYAT MENDERITA...

 

Perbelanjaan purata isi rumah pada bulan pertama pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), meningkat sehingga 21 peratus dalam beberapa kategori, demikian menurut pembaca Malaysiakini yang mengambil bahagian dalam kaji selidik portal itu bulan lepas.

Responden diminta memasukkan tahap perbelanjaan mereka bagi sembilan kategori sebelum GST, dan berbuat demikian sekali lagi sebulan selepas GST dilaksanakan, untuk mengukur kesan cukai baru itu kepada kehidupan harian mereka.

Kerajaan sebelum ini mendakwa GST akan menurunkan harga senarai panjang barangan dan perkhidmatan dengan alasan kadar enam peratus cukai itu lebih rendah daripada kadar cukai jualan dan perkhidmatan sebelumnya, yang dikenakan ke atas kebanyakan barangan.



Bagaimanapun, kaji selidik itu menunjukkan hanya perbelanjaan rekreasi sahaja yang telah turun. Walaupun begitu, ia mungkin bukan disebabkan oleh harga yang lebih murah, tetapi pengguna menjimatkan perbelanjaan mereka.

Dalam beberapa kes, responden melaporkan memotong bajet rekreasi mereka antara RM350 kepada RM70 sebulan.

Secara keseluruhan, jumlah perbelanjaan purata bagi sembilan kategori yang dikaji selidik itu, meningkat sebanyak 3.8 peratus (daripada RM4,306 kepada RM4,472), dengan sebahagian besar responden bergaji bantara RM3,000 hingga RM10,000.

Belanja pengangkutan paling melonjak

Daripada sembilan kategori itu, perbelanjaan pengangkutan mencatatkan lonjakan tertinggi, dengan tambahan kos purata 21 peratus.

Tidak jelas mengapa perkara itu berlaku memandangkan bahan api yang paling biasa digunakan di Malaysia, RON95, dikecualikan GST.

Manakala kenaikan tambang bagi sesetengah pengangkutan awam hanya berkuatkuasa pada bulan Mei.

mk

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...