Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Jumaat, Disember 19, 2014

Perkukuh aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah - Exco PAS Selangor


KUALA LUMPUR: Kerajaan negeri melalui Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) akan sentiasa membanteras usaha penyelewengan ajaran Islam dan bertanggungjawab memelihara agama dan umat Islam dari terus terpesong akidahnya.

Sehubungan itu, kata Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Agama Islam, Adat Melayu dan Warisan, Pembangunan Desa dan Kampung Tradisi negeri, Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi, Jais secara konsisten akan mengadakan taklimat khas dan dialog dari semasa ke semasa bersama semua pengamal tarekat berhubung garis panduan tarekat.

Katanya, ia diwujudkan Jabatan Mufti Selangor sebagai panduan umum dalam mengekang perkembangan fahaman atau ajaran yang boleh menyeleweng dari Islam sebenar, lapor Selangor Kini.
Beliau menyatakan demikian ketika berucap dalam majlis perasmian penutup Simposium Tarekat Tasawuf Negeri Selangor 2014 di Kolej Universiti Islam Antarabangsa (Kuis), semalam.


Tambah beliau, kepentingan penganjuran simposium itu bagi memastikan pengamal tarekat tidak menyalahgunakan nama atau silsilah tarekat yang diiktiraf atau membina jaringan silsilah sendiri tanpa asas sehingga mengakibatkan penyelewengan dan unsur bidaah sesat serta khurafat.

“Oleh kerana itu, penting bagi kita umat Islam mengukuhkan aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang menjadi pegangan dan hanya dengan iman serta taqwa kepada Allah sahaja mampu menjadi benteng dari sebarang bentuk penyelewengan akidah, syariah serta akhlak,” katanya.

hd

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...