Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Isnin, November 10, 2014

Kerana Memfitnah : The Malaysian Insider Di saman dan dibicara 2 Jun 2015.

http://biz-55.webs.com/ 

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini menetapkan tiga hari bermula 2 Jun tahun depan untuk perbicaraan kes saman bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim terhadap portal berita The Malaysian Insider berhubung artikel mengenai isu jawatan Menteri Besar Selangor.
  
Hakim Datuk Nor Bee Ariffin menetapkan tarikh itu di dalam kamarnya dengan dihadiri peguam New Sin Yew yang mewakili Abdul Khalid dan peguam Seira Sacha mewakili The Malaysian Insider.
  
New ketika ditemui pemberita berkata mahkamah menetapkan 2 hingga 4 Jun depan untuk perbicaraan dan 5 Mei untuk pengurusan kes.
  
Pada 11 Ogos lepas, Abdul Khalid selaku plaintif, memfailkan saman terhadap Ketua Pegawai Eksekutif dan Penyunting Laman Sesawang www.themalaysianinsider.com (The Malaysian Insider), Jahabar Sadiq Abdul Kader, Penyunting Bahasa Melayu untuk versi Bahasa Melayu portal itu Amin Shah Iskandar, pemilik dan pentadbir portal berita itu, The Edge Communications Sdn Bhd dan TMIDOTCOM Sdn Bhd sebagai defendan pertama hingga keempat.  
  
Dalam pernyataan tuntutannya, Abdul Khalid mendakwa defendan pertama (Jahabar) telah menerbitkan kenyataan fitnah dan atau/palsu dalam suatu ulasan penyunting Bahasa Inggeris bertajuk "Going by Selangor Ruler's criteria, Khalid should quit as MB" dalam ruangan Komentar, The Malaysian Insider pada 24 Julai lepas.
      
Abdul Khalid mendakwa artikel sama turut dikeluarkan oleh defendan kedua (Amin) dalam versi Bahasa Melayu pada tarikh sama dengan tajuk "Berasaskan Kriteria Sultan Selangor, Khalid wajar berundur sebagai MB".
  
Plaintif mendakwa artikel yang diterbitkan dalam dua versi (Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu) itu menunjukkan beliau seorang yang tidak boleh dipercayai, tidak beretika, seorang yang tidak layak menyandang jawatan Menteri Besar Selangor (ketika itu), serta seharusnya berundur dan/atau meletak jawatan sebagai menteri besar kerana tidak memenuhi kriteria Sultan Selangor.
  
Beliau juga berkata perkataan-perkataan dalam artikel itu diterbitkan dengan niat jahat.
  
Selain itu, Abdul Khalid yang juga anggota Parlimen Bandar Tun Razak mendakwa, The Malaysian Insider juga telah menerbitkan suatu siri ulasan dari 9 Jun hingga 24 Julai lepas yang kononnya mendedahkan salah laku beliau.
  
Abdul Khalid menuntut ganti rugi am, ganti rugi teruk, ganti rugi teladan, faedah, kos atau relif lain yang difikirkan sesuai.

hd

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...