Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Ahad, November 23, 2014

BERITA HOT!! DARI NEGERI TERENGGANU...

http://biz-55.webs.com/

SAYA merujuk kepada berita yang disiarkan oleh New York Times (NYT) 19 November 2014 lalu yang secara khusus membincangkan perihal kepincangan yang berlaku dalam pengurusan kerajaan Negeri Terengganu dalam hal melombong bijih besi di Bukit Besi Terengganu yang telah diberikan hak kepada syarikat yang berasal dari China dan berpangkalan di Pahang CAA Resources.

Dalam laporan oleh Keith Bradsher itu, beliau menyentuh berkenaan isu industri ini bakal dipenuhi dengan pekerja warga asing, cara mengelak dari dikenakan pemeriksaan kesan ke atas alam sekitar dan dakwaan pembelian gelaran 'Datuk' bagi memudahkan dia mendapatkan sumber asli negeri Terengganu melalui orang politik dan istana.
Saya menggesa agar dilakukan siasatan segera ke atas mereka yang terlibat dengan kelulusan perlombongan ini.

Ketika siasatan berjalan, kerajaan juga perlu 'merehatkan' sementara orang yang disiasat agar tidak mengganggu siasatan.
Dakwaan ini sekiranya benar, maka ternyata hak rakyat dicabul dengan sebegitu rakus oleh golongan-golongan yang jahat dan busuk hati.

Sepatutnya hak rakyat Terengganu mendapat pekerjaan di sana dalam peratusan yang besar, wajib dijadikan syarat utama dalam pemberian kontrak ini kerana ianya adalah hasil negeri Terengganu.
Begitu juga dengan kesan kepada alam sekitar yang kita sedia maklum iaitu sebelum perlombongan ini dimulakan, balak-balak sudahpun ditebang. Hal alam sekitar ini juga mesti menjadi syarat utama pemberian hak kepada perlombongan ini.


Jika tanah yang kurang dari 500 ekar yang sengaja dibahagi dua, maka ia secara keseluruhannya menjadi 1,000 ekar yang mana wajib dia mendapat kelulusan alam sekitar.
Ini menunjukkan mereka dengan mudahnya memperlecehkan undang-undang kita.
Yang terakhir, institusi istana sekali lagi cuba dicabuli oleh kumpulan yang tidak bertanggungjawab bagi mencari keuntungan.

Dakwaan pembelian sebanyak USD100,000 bagi mendapat gelaran Datuk adalah kisah yang sangat jelas ingin mencemarkan nama baik istana.

Saya mendesak SPRM mengadakan sisatan menyeluruh bagi membersihkan nama baik istana dari fitnah-fitnah yang dilemparkan. Ataupun sekiranya ianya benar-benar berlaku penjualan gelaran Datuk ini, maka SPRM perlu menangkap petualang-petualang tersebut tanpa memilih pangkat bagi kita menyelamatkan maruah institusi istana kita.

Oleh itu jika semua dakwaan NYT ini adalah benar, maka saya menyeru kepada rakyat Terengganu agar menyedari bahawa ada makhluk-makhluk bernafsu rakus sedang melahap sumber kekayaan negeri Terengganu dengan jalan yang salah.

Bukit Besi ini hasilnya dahulu kekayaannya diambil oleh tentera Jepun, kemudiannya British pula membolotnya, hasil dari kelemahan kita berfikir. Tetapi adakah sekarang kita ingin menyerahkan pula hasilnya kepada negara China? Apatah lagi dengan cara yang salah?

Jika ini terjadi, ternyata kerajaan BN Terengganu sekarang ini tersangat dungu kerana terbaru sebelum ini, Terengganu telah dirampas hak royaltinya hasil dari pengkhianatan Umno Terengganu, kemudian dikatakan Terengganu tidak memiliki hasil petroleum oleh kumpulan mereka sendiri, menjadikan rakyat Terengganu kedua termiskin sejak sekian lama dan pimpinan tertinggi kerajaan Terengganu hanya diam seribu bahasa.

Justeru rakyat perlu berperanan agar kerajaan yang bisu ini perlu diajar.

 Penulis ialah Ketua Penerangan PAS Terengganu yang juga Adun Bukit Payong.

hd

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...