Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Rabu, Jun 25, 2014

[ FOKUS ] NAJIB TIPU RAKYAT TERANG-TERANG..

 

Pendengaran rayuan terhadap pembebasan Chf Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar atas pertuduhan membunuh warganegara Mongolia Altantuya Shaariibuu memasuki hari ketiga hari ini.

Pada 23 Ogos tahun lalu, Mahkamah Rayuan membebaskan Azilah dan Sirul daripada pertuduhan membunuh selepas sebulat suara membenarkan rayuan mereka dan meminda sabitan hukuman mati yang diputuskan Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 2009.

Pihak pendakwaan diketuai oleh Timbalan Peguam Cara Negara II Tun Abdul Majid Tun Hamzah.

Azilah diwakili oleh peguam Hazman Ahmad, J Kuldeep Kumar sementara Sirul diwakili oleh Kamarul Hisham Kamaruddin, Hasnal Rezua Merican dan Ahmad Zaidi Zainol.

Rayuan akan didengar di hadapan lima panel hakim diketuai Ketua Hakim Negara Arifin Zakaria.

Hakim terlibat adalah Ketua Hakim Sabah dan Sarawak Richard Malanjum dan tiga hakim Mahkamah Persekutuan, iaitu Abdull Hamid Embung, Suriyadi Halim Omar dan Ahmad Maarop.


Laporan langsung

12.43pm: Kamarul menyimpulkan hujahnya. Kuldeep, peguam Azilah, mengambil alih.

Dia memetik undang-undang kes bagi meyakinkan mahkamah bahawa rekod balai patut diterima sebagai bukti.

Kuldeep juga berhujah bahawa log panggilan telefon tidak boleh diterima.

Tun Abdul Majid menjawab ringkas dan menyimpulkan hujahnya.

Hakim Arifin berkata, mahkamah menangguhkan penghakimannya. Mahkamah ditangguhkan ke satu tarikh lain.

12.32pm: Kamarul juga menolak dakwaan pihak pendakwaan bahawa terdapat darah di jaket Sirul, di mana barang kemas Altantuya ditemui.

Katanya, apa yang ditemui hanya kesan DNA, tanpa sebarang bukti sumbernya daripada darah.

“Darah di jaket mencadangkan si mati entah bagaimana tercedera. Satu-satunya darah yang ditemui di selipar,” katanya.

12.25pm: Kamarul bangun untuk memberikan reaksi terhadap sanggahan Tun Abdul Majid berhubung kunci rumah yang digunakan untuk memasuki rumah Sirul.

Beliau mengakui benar Sirul menyerahkan kuncinya kepada polis tetapi ia tidak sama dengan kunci yang digunakan untuk memasuki rumahnya, seperti ditunjukkan.

Katanya, ACP Mastor Mastor (kanan) Mohd Ariff sendiri mengakui ia bukan set yang sama. Mastor yang pertama menerima kunci daripada Sirul.

Ketika hakim Richard Malanjum bertanya jika Kamarul bermaksud berkata, seseorang mungkin memasuki rumah Sirul bagi meninggalkan bahan bukti, dia bersetuju.

Kamarul berkata, terdapat isu kewibawaan sekitar barang kemas Altantuya yang ditemui di rumah Sirul, dalam jaketnya disebabkan kunci-kunci tadi.

12.10pm: Tun Abdul Majid mengakui bahawa DNA digunakan bagi menganalisis darah di selipar itu dapat meyakinkan ia sepadan dengan Altantuya.
Bagaimanapun, katanya, kesimpulan dibuat berdasarkan keadaan bukti termasuk barang kemas Altantuya di rumah Sirul.

Tun Abdul Majid menamatkan hujahnya.

12.01pm: Tun Abdul Majid beralih kepada penegasan pasukan pembelaan bahawa Rosli, rakan polis Sirul, tidak melihat sebarang kesan darah dalam kenderaan Sirul.

Sirul menyerahkan keretanya kepada Rosli supaya enjinnya dapat dipanaskan dari masa ke semasa sementara dia menjalankan tugas di Pakistan selepas kematian Altantuya.

Tun Abdul Majid mengakui perkara itu tetapi berkata, mahkamah patut juga melibat soal balasnya terhadap Rosli.

“Saya kukuhkan fakta bahawa ketika (enjin) kereta dipanaskan, dia kemudian pergi, dia tidak tengok sekeliling. Kedudukan selipar di belakang, bukan depan,” katanya.
 
11.50am: Tun Abdul Majid menyentuh hujah Kuldeep bahawa log panggilan telefon, yang menunjukkan pergerakannya pada malam Altantuya dibunuh, tidak boleh diterima.

Kuldeep semalam berhujah, log itu diubah ketika dipindahkan daripada data mentah sebenar.

Tun Abdul Majid berkata, log itu tidak diubah, sebaliknya hanya kolumnya ditambah.

Beliau berkata, tanpa mempedulikan kebolehterimaan log panggilan pun, data mentah sebenar juga telah diserahkan kepada mahkamah.

Tun Abdul Majid juga menyentuh penghujahan Kamarul bahawa kunci-kunci yang digunakan untuk memasuki rumah Sirul bukan miliknya.

Katanya, Sirul mengaku bahawa kunci-kunci diberikan kepada polis untuk memasuki rumah adalah miliknya.

11.30am: Mahkamah bersambung. Kamarul menamatkan penghujahannya. Timbalan Peguam Cara Negara II un Abdul Majid Tun Hamzah mengambil tempat.
Tun Abdul Majid menyentuh isu rekod balai Bukit Aman yang kritikan terhadap alibi Azilah.

Katanya, menurut undang-undang, rekod balai hanya boleh diterima jika pihak yang menulisnya dipanggil bagi membuktikan kandungan dokumen itu.

Pihak itu tidak dipanggil semasa perbicaraan.
Peguam Azilah, Kuldeep Kumar, semalam berhujah rekod balai patut boleh diterima.

11.00am: Hakim Arifin berkata, langkah Sirul memberikan kenyataan dari kandang tertuduh kurang kukuh. Ini kerana dalam proses itu tertuduh tidak boleh disoal balas.
Kamarul membangkitkan kes sebelum ini, apabila ia harus tetap dilihat jika kenyataan itu menguatkan kenyataan saksi lain pihak pendakwaan.

“Ia mesti mengukuhkan serta sedikit, pastinya bukan tiada kesan langsung,” katanya.

Kamarul menyebut semula keterangan Sirul daripada kandang tertuduh bahawa dia dijadikan kambing hitam.

Arifin (kanan): Kambing hitam siapa?
Kamarul: Dia kata pihak sebenar dalam jenayah ini tidak berada di mahkamah, dia hanya kambing hitam.

Arifin: Semua orang akan kata begitu.

Kamarul: Persoalan asasnya sama ada terdapat asas atas (kenyataan Sirul) itu.

Arifin: Dia harus tunjukkan bukti, dia tidak boleh begitu saja jadi kambing hitam... Seperti terlibat dalam pertengkaran atau seseorang tidak suka kamu. Kami tidak boleh begitu saja beritahu mahkamah bahawa kamu dianiaya.

Kamarul: Terdapat dua keadaan apabila seseorang berkata menjadi kambing hitam, salah satunya motif... Selain itu boleh jadi apabila polis mengesan suspek dan mempunyai bukti A, B, C mereka kemudian mencipta bukti D, E, F untuk menguatkan kes.

Arifin: Itu bukan kambing hitam, itu cuba menguatkan kes.

Kamarul kemudian menjelaskan, selepas polis mengesyaki Sirul berdasarkan sesuatu bukti, mereka mungkin memalsukan lebih banyak bukti untuk meyakinkan diri mereka sendiri dan menguatkan kes di mahkamah.

Katanya, motif itu sedia diketahui dan ia tidak berkait dengan perasaan cemburu, benci atau suka.

Mahkamah berhenti berehat sebentar.

10.33am: Kamarul berhujah, CCTV yang merakam Sirul sedang keluar di tol menuju Kota Damansara tidak menunjukkannya bersalah kerana ia jalan biasa digunakannya untuk pulang ke rumahnya di Jalan Semarak.

Katanya, kehadiran Sirul bersama Azilah di kediaman penganalisis politik Razak Baginda (atas) dan Hotel Malaya di mana Altantuya tinggal hanya kerana mereka menjalankan tanggungjawab sebagai pegawai polis.

Katanya. Kesemua mereka tidak menunjukkan sebarang niat untuk melakukan pembunuhan itu.

10.08am: Kamarul berkata, kesan darah pada selipar itu diuji menggunakan mitochondria DNA (mtDNA) kerana sampelnya tidak cukup untuk ujian penuh DNA.

Katanya, mtDNA hanya boleh merumuskan bahawa darah itu datang daripada hubungan darah yang sama dan tidak seperti DNA, ia tidak boleh secara spesifik mengenal pasti mana-mana pihak.

Oleh itu, tambahnya, keputusan mtDNA tidak boleh mengukuhkan hujah bahawa ia berasal daripada Altantuya.

9.44am: Kamarul berkata, sampel tanah daripada kenderaan Sirul juga tidak sepadan dengan di lokasi pembunuhan Altantuya.

“Tiada hubungan material. Tiada siapa boleh memastikan kereta itu berada di lokasi jenayah,” katanya.

9.36am: Kamarul (kanan) memberitahu mahkamah bahawa selipar yang dikatakan mempunyai darah Altantuya dan ditemui dalam kenderaan Sirul tidak berada di situ pada hari sebelumnya.

Katanya, Sirul pernah memberikan kunci keretanya kepada Sarjan Rosli Ibrahim ketika bertolak ke Pakistan pada 31 Oktober bagi menjalankan tugas keselamatan terhadap perdana menteri ketika itu Abdullah Ahmad Badawi.

Rosli kemudian memberikan kunci keretanya kepada DSP Mohd Khairi Khairuddin atas permintaan, tambahnya.

“Rosli memberikan kenyataan langsung bahawa selipar itu tidak berada di situ ketika beliau menjaga kenderaan itu sehinggalah menyerahkannya kepada Khairu.

“Selipar itu jelas tiada di situ sebelum itu,” katanya.

Kamarul juga berkata, Khairul tidak dipanggil oleh pasukan pendakwaan untuk menjelaskan perkara itu.

Hakim Arifin Zakaria kemudian bertanya jika pihak pendakwaan menawarkan Khairi sebagai saksi kepada pasukan pembelaan, yang mana Kamarul menjawab secara positif.

Bagaimanapun, katanya, pasukan pembelaan tidak memanggil Khairi ekoran ia menjadi beban kepada pihak pendakwaan untuk melakukannya kerana Rosli juga menjadi saksi pendakwaan.

9.22am: Pendengaran kes rayuan bermula.

mk

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...