Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Khamis, Februari 20, 2014

“Siapa takut, Anwar atau Mahathir???

anwar_mahathir

Langkah Kajang yang dicanang-canang sebagai langkah sumbang Parti Keadilan Rakyat oleh Umno dan Barisan Nasional, nyata hanyalah omongan yang sebenarnya mengoncangkan perikatan yang memerintah kerajaan itu. Semalam, orang ‘nombor satu’ Umno Barisan Nasional Tun Dr. Mahathir menggambarkan ‘ketakutan’ beliau sekiranya Dato’ Seri Anwar Ibrahim menjadi Menteri Besar Selangor kerana ini akan menyerlahkan kewibawaan dan kepintaran bekas Timbalan Perdana Menteri itu.

Mahathir yang menunjangi kerajaaan ketika zaman ledakan Reformasi, menyedari kekuatan dan keupayaan yang dimiliki oleh Anwar Ibrahim yang boleh mematahkan plot politik Umno Barisan Nasional dan mereka hilang punca dengan strategi terkini politik yang bakal menjadi batu asas kepada kemaraan Pakatan Rakyat ke Putrajaya.

Strategi politik Dato’ Seri Anwar Ibrahim ini akan kembali membuka ruang kepada rakyat terutamanya generasi muda untuk mengenali sosok dan kebolehan serta kemampuan pemimpin ini. Rekod cemerlang terutamanya ketika mengemudi Kementerian Kewangan daripada 1991-1998, yang disebut era emas kewangan Malaysia adalah sesuatu yang Mahathir tidak mahu berulang kembali di Selangor, seterusnya menjadi kayu ukur Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri pertama dari Pakatan Rakyat.

Mahathir takut provokasi-provokasi keagamaan dan peerkauman yang sengaja diwujudkan oleh Umno Barisan Nasional kebelakangan ini akan tenggelam dan terpadam dengan penghargaan dan kefahaman rakyat tentang demokrasi yang diperjuangkan oleh Anwar Ibrahim. Ditakdirkan Anwar Ibrahim menang di Kajang, dan seterusnya menjawat kerusi Menteri Besar Selangor seperti yang diramalkan oleh Mahathir, maka segala rancangan sulit Umno Barisan Nasional untuk merampas Selangor Darul Ehsan melalui pintu belakang akan menemui jalan buntu.

Mahathir Mohamad Tetap Akui Kehebatan Anwar Ibrahim

Dalam memperkatakan perkara-perkara buruk berkaitan Fitnah Liwat II dan sebagainya , Tun Mahathir adalah individu yang sebenarnya cukup mengetahui bahawa Dato’ Seri Anwar Ibrahim pasti akan menang di Dun Kajang dan seterusnya mendaki hierarki politik sekali lagi. Kenyataan Mahathir bahawa calon-calon lain akan hilang deposit, jelas menggambarkan Mahathir mengakui Anwar Ibrahim telah cukup bersedia sebelum turun bertanding di Kajang.

Mahathir Mohamad secara terbuka juga menegaskan bahawa Barisan Nasional harus bertanding di Dun Kajang, tanpa mengira komponen mana yang menghantar calon. Tindak tanduk Mahathir ini sebagai satu respon ketakutan yang luar biasa dan jelas memberi tekanan kepada Datuk Seri Najib Razak selaku Pengerusi Umno Barisan Nasional yang mungkin berkira-kira untuk tidak menghantar calon seperti pengamatan beberapa analisis politik tempatan.

Jelas, ketakutan yang Mahathir Mohamad sedang lalui bukanlah ketakutan yang biasa-biasa. Beliau mempunyai asas yang kuat untuk menjadi gentar dan takut serta telah memulakan gendang perang untuk menghalang kemaraan Dato Seri Anwar Ibrahim. Tepuk dada tanya selera.
Siapa takut? Anwar atau Mahathir?

KeadilanDaily

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...