Penduduk Kajang sokong Anwar jadi MB - Kajian

 

KUALA LUMPUR - [VIDEO] Kajian Pusat Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (Umcedel) menerusi kajiannya mendapati pengundi PRK Dun Kajang menyambut baik pencalonan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memberi laluan kepadanya menjadi Menteri Besar Selangor.

Pengarahnya, Prof Datuk Dr Mohammad Redzuan Othman berkata, sebanyak 59 peratus pengundi di Kajang menyatakan wajar PRK tersebut diadakan untuk membolehkan Anwar menjadi menteri besar baru di negeri itu, manakala 17 peratus menyatakan tidak wajar dan 24 peratus adalah tidak pasti.

Menurutnya, isu yang diuar-uarkan kepada umum oleh pemimpin politik mengenai Anwar tidak layak menjadi menteri besar adalah bukan mencerminkan kehendak rakyat di kawasan tersebut.

"Kita telah lakukan kajian, selalu kita dengar di media- media Anwar tidak layak jadi menteri besar namun itu bukan kehendak rakyat Kajang.

"Kita telah bertanyakan responden kita adakah PRK Kajang wajar diadakan untuk membolehkan Anwar menjadi Menteri Besar Selangor.

"Kita dapati rakyat yang juga pengundi Kajang menyatakan Ya tidak kira sama ada Melayu, Cina atau pun India. Ini jelas yang tidak mahukan Anwar menjadi pemerintah di negeri itu bukan pengundi di Kajang," katanya pada sidang media, hari ini.

Kelmarin, Sinar Harian melaporkan Anwar Yang juga Ketua Pembangkang tidak layak menjadi Menteri Besar Selangor kerana perjuangan Anwar hanyalah untuk menjadi perdana menteri, kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Saya fikir dia (Anwar) tak layak (jadi menteri besar), dia tubuh satu parti semata-mata untuk nak tentukan dia jadi perdana menteri, bukan nak berjuang untuk bangsa, agama dan tanah air.

"Di mana-mana dia berjuang pun cuma untuk jadi perdana menteri, masuk dalam Umno (dulu) pun pasal nak jadi perdana menteri, bukan nak berjuang untuk Umno," katanya.

Dalam pada itu, Mohammad Redzuan juga berkata, dalam kajiannya mendapati pengundi dia Dun Kajang bersetuju wajar PRK diadakan dan bukan satu pembaziran.

"Kita telah lakukan survey secara bersemuka dengan pengundi Kajang seramai 576 responden.

"Kita pergi sampai daerah mengundi di Kajang, sebanyak 56 peratus patut diadakan dan hanya 32 peratus yang menyatakan tidak wajar.

"Saya juga ada telah berjumpa dengan pengundi di Kajang, mereka semua cakap PRK adalah satu rahmat kepada mereka," katanya lagi.

Survey diadakan dua hari iaitu pada 14 dan 15 Februari. sh
Previous
Next Post »

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ Bisnes