Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Jumaat, Disember 27, 2013

BERITA BAIK UNTUK MASA BANJIR... WAJIB BACA!!

KUANTAN_BANJIR

Bantuan UAE RM39 juta mesti untuk mangsa banjir


KUANTAN 27 DIS: Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh akan mendapatkan penjelasan daripada Presiden Emiriah Arab Bersatu (UAE), Sheikh Khalifa Zayed Al-Nahyan berhubung bantuan kemanusiaan USD10 juta (RM39.2 juta) yang akan disalurkan kepada mangsa banjir di Malaysia.

Katanya, penjelasan itu penting untuk memastikan sama ada mangsa banjir di Kuantan turut tergolong dalam kumpulan yang mendapat bantuan.

Kata Fuziah, berdasarkan laporan dipetik daripada Kuwait News Agency (KUNA), ia hanya merujuk kepada Kelantan dan Pekan.

“Saya sudah membuat draf surat dan sedang mencari ‘direct link’ untuk berhubung dengan pihak UAE.
“Saya takut akan ada pihak yang menggunakan kenyataan KUNA ini untuk menafikan bantuan kepada penduduk Kuantan,” katanya kepada Keadilandaily.

Laporan KUNA pada 22 Disember menyatakan antara bantuan kemanusiaan yang dihulurkan termasuk inisiatif Persatuan Bulan Sabit Merah (RCA) UAE untuk membaik pulih lebih 20,000 rumah yang musnah selain menyediakan barangan keperluan asas.

Fuziah Salleh“Saya bimbang bantuan ini akan semuanya pergi ke Pekan seperti Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) sebelum ini, yang mana penduduk Kuantan tidak dipedulikan.

“Masih ramai yang duduk secara setinggan tanpa rumah. Tidak mustahil perkara seperti ini akan berlaku lagi,” katanya.

Dalam pada itu, Fuziah berkata, bantuan RM500 dijanjikan kerajaan Pusat masih belum diagihkan, manakala masih tidak ada bantuan dari kerajaan negeri.

“Di Kuantan hanya kawasan Tanah Putih dapat bantuan daripada kerajaan negeri iaitu RM250 dan tambahan RM100 daripada tabung misi kemanusiaan,” katanya.

KeadilanDaily

1 ulasan:

  1. Bantuan adalah untuk ganti cincin yang besar2 hilang.Yang lain nanti nak PRU akan diberi RM50 sakeluarga.
    Syukur lah ya? Malysia masih aman.

    BalasPadam

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...