Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Sabtu, Mei 25, 2013

Petisyen PRU13 perlu didengar, selesai dalam tempoh 6 bulan (ADA DOA WAJIB BACA)


Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria
Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria
 
KUANTAN - Sebarang petisyen yang dikemukakan parti politik yang bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) perlu didengar dan diselesaikan dalam tempoh enam bulan daripada tarikh ia difailkan, kata Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria.
  
Beliau berkata, perkara itu perlu diberi perhatian oleh semua hakim yang bakal mendengar permohonan semakan keputusan PRU13 bagi memastikan konsep keadilan dapat ditegakkan.
  
"Perkara ini penting memandangkan ada cubaan (parti politik) untuk mengemukakan petisyen berikutan kurang berpuas hati dengan keputusan PRU13 lalu.
   
"Jika petisyen itu dikemukakan atau difailkan, saya memohon kerjasama semua (hakim) untuk melaksanakan tanggungjawab (mendengar) dengan minda yang bebas... tanpa dipengaruhi oleh desakan pihak tertentu," katanya.
  
Beliau berkata demikian ketika merasmikan Persidangan Majlis Hakim-hakim Malaysia Kali Ke-47, di sini hari ini.
  
Turut hadir Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Mohd Raus Shariff, Hakim Besar Malaya, Tan Sri Zulkifli Ahmad Makinuddin dan Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Richard Malanjun.
  
Arifin berkata tempoh enam bulan itu adalah realistik, kerana menjangkakan terdapat petisyen yang akan dikemukakan dari Sabah, Sarawak dan negeri-negeri di Semenanjung.
  
Seramai 101 Hakim Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Rayuan, Mahkamah Tinggi dan Pesuruhjaya Kehakiman menghadiri persidangan tahunan itu.
  
Arifin turut menasihatkan hakim untuk tidak memberikan sebarang reaksi balas terhadap komen yang dibuat oleh pengguna internet yang tidak berpuas hati dengan keputusan penghakiman.
  
Katanya, setiap keputusan yang sudah dibuat itu adalah muktamad dan atas pertimbangan sewajarnya oleh hakim yang bertanggungjawab dalam mendengar dan mengadili kes berkenaan.
   
"Walaupun ada komen yang dibuat atau disebarkan dalam internet itu berunsur negatif dan berniat menjejaskan nama baik sistem kehakiman, kita (hakim) tidak perlu melayannya kerana ia dibuat oleh mereka yang tidak memahami fakta sebenar kes," katanya.
  
Sementara itu, beliau turut mengingatkan semua hakim supaya membuat keputusan penghakiman bersandarkan perbicaraan yang dijalankan dan keterangan yang dikemukakan demi menjaga kepentingan awam.
  
"Perkara ini perlu diberi perhatian kerana ada trend sebelum ini... ada hakim yang cuba memperluaskan skop hak asasi kemanusiaan dalam keputusan penghakiman mereka.
  
"Jika ini berlaku, menjadi perhatian dan kerisauan dalam kalangan pengamal undang-undang dan akhirnya dibimbangi akan memberi gambaran tidak betul terhadap kredibiliti badan kehakiman yang bertanggungjawab menegakkan keadilan di negara ini," katanya.

SinarHarianOnline

DOA KAMI UNTUK KEBENARAN.....

YA ALLAH...BERILAH KEMENANGAN KEPADA YANG HAK... YA ALLAH.. KEPADA ENGKAULAH KAMI BERSERAH, MERAYU DAN MEMOHON BANTUAN MU... YA ALLAH AMPUNKAN LAH DOSA - DOSA KAMI..... AMPUNKAN LAH DOSA KEDUA IBUBAPA KAMI.... AMPUNKAN LAH DOSA KELUARGA KAMI... AMPUNKAN LAH DOSA PEMIMPIN-PEMIMPIN KAMI..... YA ALLAH BERILAH KEMENANG KEPADA KEBENARAN... YA ALLAH BERILAH KEMENANG KEPADA YANG IKHLAS.... YA ALLAH BERI LAH KEMENANGAN KEPADA KEADILAN... YA ALLAH BERI LAH KEMENANGAN KEPADA PEJUANG-PEJUANG YANG MENEGAKKAN AGAMA MU..... AMIN..AMIN...AMIN....
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...