Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Rabu, Mei 22, 2013

Pesta 505 Bagi Mendedahkan Penipuan PRU ke-13


s

KUALA LUMPUR, 20 MEI: Satu Pesta Suara Rakyat 505, ‘Himpunan Bantah Penipuan PRU13′ akan diadakan 25 Mei ini bagi mendedahkan bukti penipuan yang di dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).
Jurucakap Suara Rakyat 505, Badrul Hisham Shaharin atau dikenali sebagai Chegubard, menegaskan pesta tersebut bagi mencari demokrasi yang digelapkan pada 5 Mei lalu.
Ia akan diadakan secara aman di Padang Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) depan Amcorp Mall di sini.

“Kami Suara Rakyat 505 tidak ada kena mengena dengan Malaysia Spring. Asas kita adalah demokrasi. Kita turun ke jalan untuk mencari demokrasi.
“Malaysia Spring adalah taktik perang saraf (psy-war) orang yang takut kepada suara kebangkitan rakyat,” katanya dalam sidang media di Dewan Himpunan Cina (KLCAH).
Badrul Hisham berkata himpunan tersebut tiada kaitan dengan ura-uara bahawa akan berlaku gerakan ‘Malaysian Spring’ bagi menggulingkan kerajaan persekutuan Umno-BN.
Jelas Badrul Hisham, Suara Rakyat 505 bakal disertai hampir 48 badan bukan kerajaan (NGO).
Himpunan tersebut mempunyai tiga teras utama iaitu mendesak supaya pengerusi dan ahli jawatankuasa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) meletak jawatan atas kegagalan menguruskan PRU-13 secara telus.

SPR baru juga perlu ditubuhkan dibawah bidang kuasa Parlimen dan pemilihan jawatankuasa melalui persetujuan rakyat secara majoriti.
Teras kedua adalah mengadakan pilihan raya semula di kawasan yang terbukti berlaku penipuan pilihanraya tanpa mengira parti mana yang menang di situ sama ada Pakatan Rakyat mahupun Barisan Nasional.
Sementara teras ketiga adalah menyokong sepenuhnya penubuhan Tribunal Rakyat seperti yang dituntut Gabungan Bersih bagi mendedahkan segala bukti dan penyiasatan terhadap PRU-13 kepada umum.

Himpunan dengan tema pakaian hitam ini juga akan digerakkan di seluruh negara bagi menyebar bukti tentang penipuan yang berlaku pada 5 Mei.
Dalam pada itu, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) turut mengecam penahanan aktivis mahasiswa, Adam Adli Abd Halim ekoran ucapan beliau pada program Perpaduan Malaysia, 13 Mei yang lalu.
“Sebagai penganjur, kami mengambil tanggungjawab dengan apa yang berlaku.
“Kenyataan Adam pada malam itu perlu diambil dalam konteks yang betul dan bukan disalah ertikan,” ujar Chegubard lagi.

Selangorku
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...