Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Sabtu, Disember 15, 2012

DAP bersama Pas kerana prinsip - Lim Kit Siang


Lim Kit Siang
Lim Kit Siang
 
SHAH ALAM – DAP, yang mengadakan kongres tahunan hari ini, yang terakhir sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) menegaskan, asas parti itu mendekati dan bekerjasama dengan Pas dalam Pakatan Rakyat (PR) bukanlah kerana negara Islam atau hudud, tetapi atas prinsip menggalakkan demokrasi, pluralisme, kepelbagaian budaya, hak asasi manusia, hak-hak wanita dan pembangunan negara.

Penasihatnya, Lim Kit Siang berkata, negara sekarang berada di persimpangan jalan, sama ada mahu mengekalkan hegemoni Umno dan Barisan Nasional (BN) atau menukar landskap politik dengan mewujudkan dua parti sistem.

"Hubungan kami dalam PR, bersama dengan PKR, adalah sama rata (seimbang) di mana kami menghormati persamaan dan perbezaan satu sama lain.

"Itu sebabnya pemimpin-pemimpin DAP telah menyampaikan pendirian kami berkenaan dengan salun rambut Kelantan kepada kepimpinan Pas dari awal-awal lagi meskipun kami tidak mengumumkan menerusi media," katanya lagi.

Walaupun mengakui tugas PR pada  PRU13 sukar kerana mereka memerlukan sekurang-kurangnya penambahan 30 kerusi Parlimen lagi daripada yang dimenangi pada tahun 2008 lalu, sebelum menawan Putrajaya.

Kongres tahunan kali ini juga menyaksikan pemilihan barisan kepimpinan parti.

Malah katanya, berdasarkan kepada situasi semasa, BN dilihat lebih mudah untuk mendapatkan semula majoriti dua pertiga selepas gagal pada pilihan raya umum lalu.

Bagaimanapun, keputusan pilihan raya boleh berubah pada bila-bila masa kerana dengan kerja keras, kemenangan PR pada PRU13 bukanlah sesuatu yang mustahil.

“Tetapi untuk langkah selamat, kerajaan pusat yang berdaya maju dan tahan lama, PR tidak boleh hanya mengharapkan kepada majoriti tipis di Parlimen. PR perlukan kemenangan yang lebih besar dan kukuh pada PRU13.

“Tugas BN lebih mudah, mereka hanya perlukan lapan kerusi Parlimen untuk mendapatkan semula dua pertiga dalam Dewan Rakyat,” katanya dipetik dari blognya, semalam.

Baru-baru ini, Kit Siang dalam satu kenyataan menyatakan keyakinan PR boleh memperoleh 125 kerusi Parlimen, iaitu majoriti tipis untuk membentuk Kerajaan Pusat, dengan tiada parti komponen yang mempunyai kuasa hegemoni.

Kata Kit Siang lagi, dalam senario PR menang sebanyak itu, PKR boleh memperoleh sehingga 45 kerusi, manakala DAP dan Pas masing-masing 40 kerusi.

Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur turut membidas pendapat sesetengah pihak yang mendakwa pemimpin DAP takut kepada Pas dan juga sebaliknya.

“Ia adalah pembohongan, sama juga seperti dakwaan mengatakan Melayu atau Cina akan ditekan di bawah kerajaan PR. Untuk PR, kami komited untuk memberi khidmat terbaik untuk seluruh rakyat,” katanya.

Namun katanya lagi, cuma mengharapkan kepada kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin PR masih belum cukup untuk memenangi hati empat juta pengundi atas pagar pada PRU13 nanti.
“Kita mesti meyakinkan golongan ini bahawa tiga parti komponen PR bersatu dan mengangkat prinsip-prinsip bersama seperti yang dinyatakan dalam Rangka Kerja Polisi PR dan Buku Jingga serta mengetepikan sejarah perbezaan ideologi,” katanya./SinarHarianOnline

Beriklan Sambil Menjana Puluhan Ribu Sebulan.. Klik Sekarang!!!!!
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...